Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Door Hope
Femke schreef: Een paar maanden geleden zijn twee mensen ziek geworden (een visser en een zwemmer), ik denk dat het daarmee te maken heeft. De gemeente is ook bezig met rattenbestrijding, maar zoals ik het lees langs de vaart over een lengte van 500 meter. Dat zet volgens mij geen zoden.
Dat ligt er maar net aan. Als je de vrouwtjes te pakken krijgt, wordt het probleem toch echt minder.
Door winni
winni schreef: Hier zijn onlangs 2 vissers besmet geraakt met Lepto. Er staan dan ook waarschuwingsborden op 'bewoonde locaties'. Maar niet waar het niet bewoond is. Dus lepto komt best wel voor waar je wandelt.
Dit is mijn citaat van 5 Maart.
Volgens mij zijn die borden nooit weggehaald....
Door Femke
Hope schreef: Dat ligt er maar net aan. Als je de vrouwtjes te pakken krijgt, wordt het probleem toch echt minder.
okee dan hoop ik dat het minder wordt
Door Parelridder
Ik kan me goed voorstellen dat zulke borden je enorm confronteren, te meer als je met een puppy wandelt, maar ik denk niet dat het méér voor komt waar zo'n bord staat. Ik verwacht eigenlijk dat het in bijna alle wandelgebieden en zwemwater wel (een deel van het jaar) voor komt, uitgaande van waar ratten allemaal leven... Dat is enerzijds een beangstigende gedachte, anderzijds zou dat betekenen dat het dus meestal niet tot ziekte leidt...
Ik denk dat het is als met bijv. Giardia: het merendeel van de honden draagt dit bij zich, maar het blijft klachtenvrij en behoeft geen enkel behandeling (info UKG). Een enkele hond wordt er wél ziek van, n.a.v. een op dat moment mindere afweer. In dat geval kan je hond er flink ziek van zijn en is de behandeling intensief. Toch is het ondoenlijk giardia te vermijden, want dan zou je de hond moeten weg houden bij soortgenoten en de plekken waar deze komen.
Door Lizzy
Ik las dit in een artikel over Lepto van Dr. Jean Dodds:

In high risk exposure areas, the clinical incidence is about 1:1000-2500 dogs; whereas the general risk is only about 1:5000-10,000 dogs.

Ik denk dus dat je een punt (of 10) hebt Parelridder!
Door Femke
Parelridder schreef: Ik kan me goed voorstellen dat zulke borden je enorm confronteren, te meer als je met een puppy wandelt, maar ik denk niet dat het méér voor komt waar zo'n bord staat. Ik verwacht eigenlijk dat het in bijna alle wandelgebieden en zwemwater wel (een deel van het jaar) voor komt, uitgaande van waar ratten allemaal leven... Dat is enerzijds een beangstigende gedachte, anderzijds zou dat betekenen dat het dus meestal niet tot ziekte leidt...
Ik denk dat het is als met bijv. Giardia: het merendeel van de honden draagt dit bij zich, maar het blijft klachtenvrij en behoeft geen enkel behandeling (info UKG). Een enkele hond wordt er wél ziek van, n.a.v. een op dat moment mindere afweer. In dat geval kan je hond er flink ziek van zijn en is de behandeling intensief. Toch is het ondoenlijk giardia te vermijden, want dan zou je de hond moeten weg houden bij soortgenoten en de plekken waar deze komen.

Dat zei de DA waar ik gisteren was (zelfde praktijk, andere arts) ook. Lepto komt altijd overal voor. En toch zie je maar eens in de 10-15 jaar een besmetting bij honden. Stond haaks op wat de andere dierenarts mij vertelde waardoor ik weer enorm aan het twijfelen raakte. Maar deze DA zei juist dat ze niet zomaar lepto zou enten, en zeker bij zo'n jonge pup.
Overigens had ze het erover dat ze voor rundvee een bericht kregen als er een grote uitbraak van lepto is. Ik kan me voorstellen dat dat is omdat rundvee in grote concentraties bij elkaar gehouden worden en dat mensen die met rundvee werken makkelijker in aanraking komen met (grote hoeveelheden) urine dan bijvoorbeeld hondenbezitters/
Door Lizzy
Femke schreef:
Dat zei de DA waar ik gisteren was (zelfde praktijk, andere arts) ook. Lepto komt altijd overal voor. En toch zie je maar eens in de 10-15 jaar een besmetting bij honden. Stond haaks op wat de andere dierenarts mij vertelde waardoor ik weer enorm aan het twijfelen raakte. Maar deze DA zei juist dat ze niet zomaar lepto zou enten, en zeker bij zo'n jonge pup.
Overigens had ze het erover dat ze voor rundvee een bericht kregen als er een grote uitbraak van lepto is. Ik kan me voorstellen dat dat is omdat rundvee in grote concentraties bij elkaar gehouden worden en dat mensen die met rundvee werken makkelijker in aanraking komen met (grote hoeveelheden) urine dan bijvoorbeeld hondenbezitters/
Zo dan, dat is wel een HEEL andere mening :o
Door monster
Nee en ik heb dus wel ervaring met Weil. Dribbel heeft het 5 jaar geleden waarschijnlijk gehad, hij was gelijk met Lodi vreselijk ziek. Lodi heeft het bijna niet overleeft. Maar beiden waren geent. Daarnaast het risico omdat beiden epilepsie hebben/hadden. Maar het is vreselijk om een hond met leptospirose te hebben, ze zijn zooo ziek. We laten Lodi alleen thuis in een zwembadje. Verder zwemt ie nergens. En dat voor een labrador.
Door Lizzy
monster schreef: Nee en ik heb dus wel ervaring met Weil. Dribbel heeft het 5 jaar geleden waarschijnlijk gehad, hij was gelijk met Lodi vreselijk ziek. Lodi heeft het bijna niet overleeft. Maar beiden waren geent. Daarnaast het risico omdat beiden epilepsie hebben/hadden. Maar het is vreselijk om een hond met leptospirose te hebben, ze zijn zooo ziek. We laten Lodi alleen thuis in een zwembadje. Verder zwemt ie nergens. En dat voor een labrador.
Vreselijk :'(

Heb je enig idee welke Lepto bacterie het is geweest, waar ze zo ziek van zijn geworden? Zat die misschien niet in de enting? Wat een narigheid joh, dit...... :-\. Zoiets vergeet je nooit meer.
Door monster
We hebben in het bos bij Berg en Dal gewandeld en daar hebben ze een hele vieze poel gevonden, waar ze stinkend uitkwamen. Niet te harden. Echt een lijklucht. Dag later doodziek allebei.
Door Lizzy
monster schreef: We hebben in het bos bij Berg en Dal gewandeld en daar hebben ze een hele vieze poel gevonden, waar ze stinkend uitkwamen. Niet te harden. Echt een lijklucht. Dag later doodziek allebei.
Vreselijk :'(. Maar heeft de dierenarts door het laboratorium laten bepalen welke Lepto bacterie daar verantwoordelijk voor was?
Door monster
Nee, de dierenarts herkende het niet, Lodi is naar Utrecht geweest en heeft daar 3 dagen in de intensive care gezeten voor dialyse. Daar berkenden ze het direct. Maar daar werd ook verteld, dat veel dierenartsen de diagnose niet kunnen stellen, zo weinig komt het voor. Dat geeft me ook de moed om niet te enten, er wordt bijna geen hond ziek.
Door Ramses1
monster schreef: Nee, de dierenarts herkende het niet, Lodi is naar Utrecht geweest en heeft daar 3 dagen in de intensive care gezeten voor dialyse. Daar berkenden ze het direct. Maar daar werd ook verteld, dat veel dierenartsen de diagnose niet kunnen stellen, zo weinig komt het voor. Dat geeft me ook de moed om niet te enten, er wordt bijna geen hond ziek.
Poeh wat vreselijk!
Het sterkt mij ook in mijn idee om niet te enten. Dank je wel voor het delen.
Door Lizzy
monster schreef: Nee, de dierenarts herkende het niet, Lodi is naar Utrecht geweest en heeft daar 3 dagen in de intensive care gezeten voor dialyse. Daar berkenden ze het direct. Maar daar werd ook verteld, dat veel dierenartsen de diagnose niet kunnen stellen, zo weinig komt het voor. Dat geeft me ook de moed om niet te enten, er wordt bijna geen hond ziek.
Je hebt het vast eerder geschreven maar zou je ons nog een keer willen vertellen wat de symptomen waren?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door