Parelridder schreef:
Ik kan me goed voorstellen dat zulke borden je enorm confronteren, te meer als je met een puppy wandelt, maar ik denk niet dat het méér voor komt waar zo'n bord staat. Ik verwacht eigenlijk dat het in bijna alle wandelgebieden en zwemwater wel (een deel van het jaar) voor komt, uitgaande van waar ratten allemaal leven... Dat is enerzijds een beangstigende gedachte, anderzijds zou dat betekenen dat het dus meestal niet tot ziekte leidt...
Ik denk dat het is als met bijv. Giardia: het merendeel van de honden draagt dit bij zich, maar het blijft klachtenvrij en behoeft geen enkel behandeling (info UKG). Een enkele hond wordt er wél ziek van, n.a.v. een op dat moment mindere afweer. In dat geval kan je hond er flink ziek van zijn en is de behandeling intensief. Toch is het ondoenlijk giardia te vermijden, want dan zou je de hond moeten weg houden bij soortgenoten en de plekken waar deze komen.
Dat zei de DA waar ik gisteren was (zelfde praktijk, andere arts) ook. Lepto komt altijd overal voor. En toch zie je maar eens in de 10-15 jaar een besmetting bij honden. Stond haaks op wat de andere dierenarts mij vertelde waardoor ik weer enorm aan het twijfelen raakte. Maar deze DA zei juist dat ze niet zomaar lepto zou enten, en zeker bij zo'n jonge pup.
Overigens had ze het erover dat ze voor rundvee een bericht kregen als er een grote uitbraak van lepto is. Ik kan me voorstellen dat dat is omdat rundvee in grote concentraties bij elkaar gehouden worden en dat mensen die met rundvee werken makkelijker in aanraking komen met (grote hoeveelheden) urine dan bijvoorbeeld hondenbezitters/