- di 22 jul 2014, 23:00
Hier dus nee gestemd. De vorige kregen ze al niet en deze ook niet. Jaren geleden al gestopt met overdadig vaccineren, wat eigenijk voor iedereen werd ingeluid toen 1 van onze honden epilepsie bleek te hebben en er door de da direct werd gezegd...deze hond mag je nooit meer vaccineren. Toen begon ik over....ja..maar.....dat is toch altijd zo noodzakelijk omdat ze anders dood kunnen gaan. Maar goed, hij achte het risico dat de epilepsie dusdanig zou verergeren groter dan de kans dat ze één van de ziekten zou krijgen waartegen je normaal vaccineert. (Dit werd later bevestigd door vrienden die hun op dat moment aanvalsvrije hond lieten vaccineren en die hond kreeg 2 dagen daarna weer aanvallen en dat liep zodanig uit de hand dat de hond is ingeslapen. Kwam overigens niet door het vaccin volgens de behandelend arts) Toen had ik zoiets...nah, als die noodzaak zo makkelijk kan wegvallen, dan laat de rest ook maar zitten. Ik vaccineer al zo'n 11 jaar alleen de "moetjes". Ze krijgen dus de pupenting en daarna alleen een DHP voor toegang tot van alles en Rabies voor de buitenlandgangers. Zodra toegang en buitenland wegvalt gaat er ook niks meer in.
Ondertussen te vaak...uit 1ste hand gehoord van honden die echt na een vaccinatie nog niet bij de auto waren en dood of bijna dood neervielen. Nee hoor, was niet van het vaccin, had waarschijnlijk toch een zwak hart ofzo. Maar goed, mijn honden gaan dus gewoon overal in, lopen overal en in ruim 10 jaar tijd, waarbij hier dus honden lopen die tien jaar geleden hun eerste en laatste enting hebben gehad nog nooit een ziektegeval gehad.
Bij de Lepto-vaccinatie denk ik toch...waarom wordt er bij mensen wel uitgegaan van een natuurlijke immuniteit en bij dieren niet. Er overlijden soms mensen aan Weil en nog steeds vindt men vaccineren geen keuze omdat het vaccin zovele bijwerkingen kent, maar voor mijn honden zou dat geen probleem zijn. Veel Da's én eigenaren zien nooit bijwerkingen omdat ze ze niet willen zien en/of een allergische reactie afdoen als toeval. Zeker als het een paar weken later pas optreedt legt niemand meer een link met dat vaccin. "Grappig" is dan weer dat veel da's roepen dat ze nooit bijwerkingen zien en in die webinar die Lizzy gisteren gepost heeft wordt met gepaste trots verteld dat Nobivac het bestanddeel wat de ergste allergische reacties gaf met een tienvoud heeft weten te verminderen. Dus blijkbaar was het wel nodig om iets aan de bijwerkingen te doen. Maar goed, ik zie dus geen noodzaak. Mocht er ooit eentje ziek worden ga ik mezelf ook geen verwijt maken, dit is nu eenmaal een keuze die ik gemaakt heb en daar sta ik volledig achter. Dan neem ik wellicht een risico, maar voor mijn gevoel neem ik een groter risico door zo'n vaccin te laten zetten, dus dat doe ik dan het liefst zo min mogelijk.