TomsBorders schreef:
Ik ben er nog niet uit. Sowieso over het hele vaccineren.
Kaya is bijna 1 jaar nu en dat betekent dat de DA de discussie aan wil gaan over wat ik wel en niet zou willen vaccineren. Ik ben nog voldoende bewijs aan het bijelkaar zoeken om tot mijn beslissing te komen. Een vriendin van mij schreef dit stuk http://www.canisbonus.com/2015/01/16/ca ... m-draft-2/ welke juist pro-vaccinatie is en zij onderbouwd haar meningen altijd wetenschappelijk maar ook hier op het forum staan goede artikelen beschreven al zou een minder verspreid overzicht soms ook wel handig zijn (met de zoekfunctie kom je bij erg veel topics en meningen dat je het overzicht wat verliest, ik tenminste).
Ik overweeg wel om een andere DA te raadplegen, ook al is de mijne redelijk open erin, ze doet niet zelf aan titeren.
Ik had al zo'n vermoeden bij je forumnaam en met de naam Kaya weet ik het zeker

Welkom op BP en wat leuk dat je ons leuke en informatieve forum hebt gevonden.
Entingen zijn sowieso 3 jaar geldig en dus hoeft Kaya echt niet nu al weer geënt te worden.
Er is genoeg te lezen op BP en op internet om tot een voor jou passende beslissing te komen.
Misschien heb je hier iets aan.
Mijn Duitse Herder is verkeerd gevaccineerd, Ramses kreeg als pup de grote cocktail tegelijk met een antibiotica injectie want hij had een oor- en voorhuid ontsteking) en hij is daarvan echt dood- en doodziek is geweest. Dat was de eerste en laatste keer bij die DA, die spuiten zaten er in voordat ik er erg in had ;(
Met Owen ben ik uiterst voorzichtig geweest. Yep, Kaya en Owen zijn familie
Vanuit het idee dat wij mensen ook alleen als kind worden geënt, heb ik mijn honden altijd al alleen de entingen tot 1 jaar oud gegeven en daarna niet meer. Ik vind het wel heel prettig dat vaccicheck nu mogelijk is om mijn ideeën hierover te bevestigen én om een bewijs van bescherming te hebben bij de hondenclubs.
Owen heeft met 6 weken bij de fokker de pupenting gekregen. Met 10 weken is hij getiterd en de waardes waren te laag. HCC 1, Parvo 2 en Distemper 2.
De 1e enting was dus niet aangeslagen en hij kreeg een enting. Vier weken later nog eens getiterd en toen was HCC 5, Parvo 3 en Distemper 5. En zo was de 3e enting niet nodig.
Een jaar later opnieuw getiterd : HCC 4, Parvo 2 en Distemper 3. Geen enting want de vaccicheck was alleen bedoeld als bewijs voor de wedstrijden.
Helaas schreef mijn DA in zijn boekje dat de vaccicheck herhaald moest worden in 2015 en gaf hem hiermee geen immuniteit voor een aantal jaren, wat volgens mij wel gemoeten had.
Stom van mij want ik had er om moeten vragen en nu krijgen we dus elk jaar een oproep voor een vaccicheck. Leuk en lucratief voor de DA maar geenzins nodig.
Ik zal hem dus nogmaals moeten laten titeren en zal daarbij goed opletten dat hij dan wel immuniteit krijgt voor de komende jaren want elk jaar titeren is net zo goed onzin (wel minder schadelijk

) dan elk jaar vaccineren.
Owen heeft nog nooit een Lepto enting gekregen. Bewust niet.
Hij is toen hij 9 weken was kopje onder in een sloot gevallen en met een week of 11 door een zetje van een andere hond weer kopje onder gegaan.
Parelridder zette het zo mooi om in woorden en ik geloof hier absoluut in :
Gezien de adviezen van o.a. Schultz verwacht ik dat mijn jongste, door het nooit te hebben gekregen van dit vaccin, een beter immuunsysteem heeft kunnen opbouwen dan mét deze vaccinatie. Dat beschermt haar niet alleen (langs een andere weg) tegen het ziek worden van Lepto, maar ook tegen andere ziekte natuurlijk. En ik denk dat de beide anderen ook beter af zijn zonder de jaarlijkse opdonder van dit vaccin, dan met de (beperkte) bescherming er van.
Groetjes en een knuffel voor Kaya.
Jess en Owen