Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Door Parelridder
chery schreef: Maar STEL dat mijn hond de combi braken diarree krijgt, ik zal laten testen op lepto en het is lepto, dan zal de dierenarts wel wijzen met zijn vingertje...... Hoe dan te reageren dat lijkt me moeilijk......
Dat lijkt me inderdaad afschuwelijk, dat de dierenarts en anderen dan zullen denken en/of zeggen "Eigen schuld!" Als je maatje ziek is, is een dergelijke reactie wel het laatste wat je er bij kunt hebben. Maar het is een zodanig verstandelijke keuze, dat ik denk (en hopelijk is dat idd ook zo, mocht ik het ooit mee maken) dat ik me zelfs dán zal beseffen dat de kans op ziekte niet kleiner was mét lepto-vaccinatie. Je maakt steeds keuzes voor je hond met de allerbeste bedoelingen. Soms leidt dat niet tot wat je hoopte, maar dat betekent niet (eens) noodzakelijk dat de andere optie beter was uitgepakt. En zélfs als dat wel het geval was, zou je het jezelf niet kwalijk mogen nemen (laat staan dat een ander dat zou mogen) als je naar beste weten & kunnen hebt gehandeld, maar dat helaas (in dit geval) niet de juiste beslissing bleek.
Door Hope
Als een da dan met zijn vinger gaat wijzen, dan gaf ik hem een wijzende vinger terug gok ik. Een lepto enting is geen waterdichte garantie dat je hond geen lepto krijgt. De vraag 'wat nou als er geënt was', doet niet ter zake.
Door Parelridder
Hope schreef: Als een da dan met zijn vinger gaat wijzen, dan gaf ik hem een wijzende vinger terug gok ik. Een lepto enting is geen waterdichte garantie dat je hond geen lepto krijgt. De vraag 'wat nou als er geënt was', doet niet ter zake.
Nou idd en dát. Want wat een ongelofelijke hork moet iemand zijn om op zo'n moment (vol zorgen) te beschuldigen, alsof iemand nalatig of nonchalant geweest is (in tegendeel!)
Door Ramses1
Mijn jongste is ook minimaal geënt, 6 weken, en op 10 weken nadat de titer aangaf dat het te laag was en daarna niets meer.
Hij heeft ook nooit een Lepto spuit gekregen.

Hij ligt in elke sloot die hij vinden kan.  ::) Ook in de meest vieze zwarteblubberprut watertjes.
Als pupje van 9 weken is hij kopje onder in de sloot gevallen...
Wel heb ik hem tot een half jaar bewust bij water weggehouden.
Door TomsBorders
Ik ben er nog niet uit. Sowieso over het hele vaccineren.
Kaya is bijna 1 jaar nu en dat betekent dat de DA de discussie aan wil gaan over wat ik wel en niet zou willen vaccineren. Ik ben nog voldoende bewijs aan het bijelkaar zoeken om tot mijn beslissing te komen. Een vriendin van mij schreef dit stuk http://www.canisbonus.com/2015/01/16/ca ... m-draft-2/ welke juist pro-vaccinatie is en zij onderbouwd haar meningen altijd wetenschappelijk maar ook hier op het forum staan goede artikelen beschreven al zou een minder verspreid overzicht soms ook wel handig zijn (met de zoekfunctie kom je bij erg veel topics en meningen dat je het overzicht wat verliest, ik tenminste).
Ik overweeg wel om een andere DA te raadplegen, ook al is de mijne redelijk open erin, ze doet niet zelf aan titeren.
Door Lizzy
TomsBorders schreef: Ik ben er nog niet uit. Sowieso over het hele vaccineren.
Kaya is bijna 1 jaar nu en dat betekent dat de DA de discussie aan wil gaan over wat ik wel en niet zou willen vaccineren. Ik ben nog voldoende bewijs aan het bijelkaar zoeken om tot mijn beslissing te komen. Een vriendin van mij schreef dit stuk http://www.canisbonus.com/2015/01/16/ca ... m-draft-2/ welke juist pro-vaccinatie is en zij onderbouwd haar meningen altijd wetenschappelijk maar ook hier op het forum staan goede artikelen beschreven al zou een minder verspreid overzicht soms ook wel handig zijn (met de zoekfunctie kom je bij erg veel topics en meningen dat je het overzicht wat verliest, ik tenminste).
Ik overweeg wel om een andere DA te raadplegen, ook al is de mijne redelijk open erin, ze doet niet zelf aan titeren.
Leuk stuk. Ik vind er weinig van kloppen (zoals herd immunity - klopt echt minder van dan je denkt, maar ik weet dat het als argument pro-vaccinatie wordt gebruikt) maar het is een aardig pro-werk. Ik zou daar zelf dus niet naar hondenschool gaan. En zo is er voor ieder wat wils. Ik sta trouwens helemaal niet te springen om op 8 weken op puppy cursus te gaan. Ik vind dat helemaal niks eigenlijk.
Door Ramses1
TomsBorders schreef: Ik ben er nog niet uit. Sowieso over het hele vaccineren.
Ik had al zo'n vermoeden bij je forumnaam en met de naam Kaya weet ik het zeker ;)
Welkom op BP en wat leuk dat je ons leuke en informatieve forum hebt gevonden.

Entingen zijn sowieso 3 jaar geldig en dus hoeft Kaya echt niet nu al weer geënt te worden.
Er is genoeg te lezen op BP en op internet om tot een voor jou passende beslissing te komen.

Misschien heb je hier iets aan.
Mijn Duitse Herder is verkeerd gevaccineerd, Ramses kreeg als pup de grote cocktail tegelijk met een antibiotica injectie want hij had een oor- en voorhuid ontsteking) en hij is daarvan echt dood- en doodziek is geweest. Dat was de eerste en laatste keer bij die DA, die spuiten zaten er in voordat ik er erg in had ;(

Met Owen ben ik uiterst voorzichtig geweest. Yep, Kaya en Owen zijn familie ;)

Vanuit het idee dat wij mensen ook alleen als kind worden geënt, heb ik mijn honden altijd al alleen de entingen tot 1 jaar oud gegeven en daarna niet meer. Ik vind het wel heel prettig dat vaccicheck nu mogelijk is om mijn ideeën hierover te bevestigen én om een bewijs van bescherming te hebben bij de hondenclubs.

Owen heeft met 6 weken bij de fokker de pupenting gekregen. Met 10 weken is hij getiterd en de waardes waren te laag. HCC 1, Parvo 2 en Distemper 2.
De 1e enting was dus niet aangeslagen en hij kreeg een enting. Vier weken later nog eens getiterd en toen was HCC 5, Parvo 3 en Distemper 5. En zo was de 3e enting niet nodig.

Een jaar later opnieuw getiterd : HCC 4, Parvo 2 en Distemper 3. Geen enting want de vaccicheck was alleen bedoeld als bewijs voor de wedstrijden.

Helaas schreef mijn DA in zijn boekje dat de vaccicheck herhaald moest worden in 2015 en gaf hem hiermee geen immuniteit voor een aantal jaren, wat volgens mij wel gemoeten had.
Stom van mij want ik had er om moeten vragen en nu krijgen we dus elk jaar een oproep voor een vaccicheck. Leuk en lucratief voor de DA maar geenzins nodig.
Ik zal hem dus nogmaals moeten laten titeren en zal daarbij goed opletten dat hij dan wel immuniteit krijgt voor de komende jaren want elk jaar titeren is net zo goed onzin (wel minder schadelijk ;)) dan elk jaar vaccineren.

Owen heeft nog nooit een Lepto enting gekregen. Bewust niet.
Hij is toen hij 9 weken was kopje onder in een sloot gevallen en met een week of 11 door een zetje van een andere hond weer kopje onder gegaan. :biggrin2:

Parelridder zette het zo mooi om in woorden en ik geloof hier absoluut in :
Gezien de adviezen van o.a. Schultz verwacht ik dat mijn jongste, door het nooit te hebben gekregen van dit vaccin, een beter immuunsysteem heeft kunnen opbouwen dan mét deze vaccinatie. Dat beschermt haar niet alleen (langs een andere weg) tegen het ziek worden van Lepto, maar ook tegen andere ziekte natuurlijk. En ik denk dat de beide anderen ook beter af zijn zonder de jaarlijkse opdonder van dit vaccin, dan met de (beperkte) bescherming er van.
Groetjes en een knuffel voor Kaya.
Jess en Owen
Door TomsBorders
Hey hey,
Leuk dat je ook hier bent en bedankt voor de adviezen. Ik voel me een beetje rot omtrent dit onderwerp omdat ik in het begin niet volledig ingelezen ben geweest wat betreft vaccineren en ik om die reden het DA advies heb opgevolgd. Maarja als ik alles eens zou weten he... Gedaan is gedaan.
Ze heeft bij ~6 weken Nobivac Puppy DP gehad
~9 weken Vanguard CPV-lepto (ja daar is ie)
~12 weken Vanguard 7 (CPV-lepto) & Vanguard 7 (DA2Pi) en dan staat er heel mooi bij: herhalen over 1 jaar.
Ik wil nu een afspraak maken met een holistische DA die titerbepalingen doet en die me het advies kan geven waar mijn literatuurstudie niet uitkomt aangezien het veelal pro of anti artikelen zijn en geen objectieve data (daarom ben ik hier nog wat aan het browsen voor de objectieve data).

Als ik een zusje voor Kaya erbij haal ga ik het in ieder geval wel wat anders aanpakken vanaf de eerste dag maar ik heb nooit bewust het mindere gegeven aan Kaya als dat zo overkomt.

Bedankt ik lees nog wat, slaap er een paar nachtjes over en ga titeren voordat ik een verdere beslissing maak over chemische rotzooi in het lichaam.

En veel groeten aan half broer Owen, hopelijk zien we elkaar nog een keer bij Ellen :)! (waar ik eind deze maand ook ga trainen)
(btw Jess mijn eerste bericht staat hier over Kaya en ik aan de barf http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 259.0.html)
Door Ramses1
TomsBorders schreef: Hey hey,
Leuk dat je ook hier bent en bedankt voor de adviezen. Ik voel me een beetje rot omtrent dit onderwerp omdat ik in het begin niet volledig ingelezen ben geweest wat betreft vaccineren en ik om die reden het DA advies heb opgevolgd. Maarja als ik alles eens zou weten he... Gedaan is gedaan.
Ze heeft bij ~6 weken Nobivac Puppy DP gehad
~9 weken Vanguard CPV-lepto (ja daar is ie)
~12 weken Vanguard 7 (CPV-lepto) & Vanguard 7 (DA2Pi) en dan staat er heel mooi bij: herhalen over 1 jaar.
Ik wil nu een afspraak maken met een holistische DA die titerbepalingen doet en die me het advies kan geven waar mijn literatuurstudie niet uitkomt aangezien het veelal pro of anti artikelen zijn en geen objectieve data (daarom ben ik hier nog wat aan het browsen voor de objectieve data).

Als ik een zusje voor Kaya erbij haal ga ik het in ieder geval wel wat anders aanpakken vanaf de eerste dag maar ik heb nooit bewust het mindere gegeven aan Kaya als dat zo overkomt.

Bedankt ik lees nog wat, slaap er een paar nachtjes over en ga titeren voordat ik een verdere beslissing maak over chemische rotzooi in het lichaam.

En veel groeten aan half broer Owen, hopelijk zien we elkaar nog een keer bij Ellen :)! (waar ik eind deze maand ook ga trainen)
(btw Jess mijn eerste bericht staat hier over Kaya en ik aan de barf http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 259.0.html)
Ik snap heel goed dat je gewoon netjes doet wat de DA adviseert. :)
Inlezen over vaccineren is niet iets waar je direct aan denkt bij een eerste hond en verder ben je volgens mij qua opvoeding, voeding, huisvesting en wandel- en training schema's wél helemaal ingelezen ;)

De dierenarts, Tannetje Koning, geeft lezingen in heel het land over diverse onderwerpen: voeding, entingen, homeopathie, kruiden en eventuele andere onderwerpen waar ze verstand van heeft. Op de evenementenkalender staat waar ze te vinden is.
http://www.centrumoase.nl/
En bekijk dit filmpje ook eens? Zo zijn er ook filmpjes van haar over voeding en ontwormen.

Lijkt me super leuk om jullie bij de schapen te zien eind deze maand. Laat je me even weten wanneer dat is?
Door TomsBorders
Ja je doet inderdaad netjes wat de dierenarts zegt en als je naar de algemene websites kijkt zeggen ze ook netjes te doen wat de DA zegt. Maarja toch met een onderbuik gevoel ga je langzaam dieper zoeken en kom je op een andere weg. Net zoals ik me enorm heb ingelezen in de andere opvoedkundige stukken kom je er gaande weg ook achter wat de juiste en onjuiste adviezen zijn (en daarmee bedoel ik voor mij en mijn hond combinatie).

Ik heb een paar artikelen van Schultz gedownload en een issue gevonden met meerdere relevante artikelen (http://www.sciencedirect.com/science/jo ... 1135/117/1) waar ik me aan het inlezen ben en ben ook de meeste immunologie journals aan het doorspitten. Nu moet ik ook alles weten ook :)
Ik heb van Tannetje Koning nu het eea gelezen en gezien en dat klinkt wel meer met mijn denkwijze.

Ik laat nog de exacte datum weten en misschien zie ik je volgende week ook bij de pre-continental (als het niet zo warm is als vorig jaar kom ik ook graag, anders zijn we toch net iets te ver van huis met Kaya erbij)?
Bedankt
Door Femke
Vlakbij mijn huis staan waarschuwingsborden dat er Lepto in het water zit. Ik zit met mijn pup Yoda (nu 12 weken) enorm te dubben wel-of-niet lepto. Zeker nadat ik een vervelende discussie heb gehad met mijn DA hierover. De vaart waar de borden staan is zo ongeveer met elk water in Almere verbonden. Nou gaat Yoda het water nog niet in, maar hij loopt wel overal te niften en vreet van alles op onderweg.

Vandaag kreeg ik ineens een heldere ingeving en ik heb de gemeente gemaild met de vraag welke bacteriestammen aangetroffen zijn. Ik hoop dat ze me hier antwoord op kunnen geven, of me anders kunnen doorverwijzen naar de toko die het getest heeft. Mocht het geen van de 4 stammen zijn die in de L4 enting zitten dan is dat vraagstuk ook weer opgelost. Hoop ik.
Door Lizzy
Het is al heel wat dat er uberhaupt waarschuwingsborden staan! Daar heb ik echt nog nooit van gehoord!

Lastig dilemma.... Wel een slimme ingeving van je ja!
Door Femke
Lizzy schreef: Het is al heel wat dat er uberhaupt waarschuwingsborden staan! Daar heb ik echt nog nooit van gehoord!

Lastig dilemma.... Wel een slimme ingeving van je ja!
Een paar maanden geleden zijn twee mensen ziek geworden (een visser en een zwemmer), ik denk dat het daarmee te maken heeft. De gemeente is ook bezig met rattenbestrijding, maar zoals ik het lees langs de vaart over een lengte van 500 meter. Dat zet volgens mij geen zoden.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door