Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Wie vaccineert wel, wie niet, waarom wel en waarom niet?

Ja, zeker weten, omdat....
10
7%
Nee, zeker weten van niet, omdat.....
105
77%
Anders, namelijk.....
21
15%
Door Qwea
winni schreef: Je hebt gelijk; halve grapjassen ;)

Qwea:' En omdat Link echt elke seconde dat hij de kans krijgt in het water ligt en alles vreet.'
Tja qwea, dat is je eigen verantwoording.
Tuurlijk is dat mijn eigen verantwoording. Maar om daarom aan te geven dat je maar weil moet enten omdat de hond elke seconde dat hij de kans krijgt in het water ligt... Mijn inziens is het risico op bijwerkingen van het vaccin groter dan het risico op daadwerkelijk weil. Maar misschien zie ik dat verkeerd?
Door Lizzy
Qwea schreef: Tuurlijk is dat mijn eigen verantwoording. Maar om daarom aan te geven dat je maar weil moet enten omdat de hond elke seconde dat hij de kans krijgt in het water ligt... Mijn inziens is het risico op bijwerkingen van het vaccin groter dan het risico op daadwerkelijk weil. Maar misschien zie ik dat verkeerd?
Nou, dat is dus het punt: dat weten we niet. Er is maar heel weinig informatie omtrent besmette honden beschikbaar. En ja, als je de fabrikant van het vaccin vraagt of een dierenarts (een gemiddelde) : dan vallen er bosjes doden per jaar. Getallen en bewijzen hebben ze niet, maar ja....
Door Parelridder
Qwea schreef: Hoe zit dat eigenlijk als hij op 12 weken ook de 4 heeft gehad? En nu dus weer? Telt dat in feite dan ook als een soort van booster? Just curious :)
De 1e Lepto vaccinatie moet na 3 a 4 weken herhaald (geboosterd) worden om bescherming te kunnen bieden. Ben je daarmee te laat, dan was de 1e vaccinatie zinloos. na boosteren dien je 'm steeds binnen een jaar te herhalen om te voorkomen dat je weer opnieuw moet boosteren.
Door Parelridder
Lizzy schreef: Nou, dat is dus het punt: dat weten we niet. Er is maar heel weinig informatie omtrent besmette honden beschikbaar. En ja, als je de fabrikant van het vaccin vraagt of een dierenarts (een gemiddelde) : dan vallen er bosjes doden per jaar. Getallen en bewijzen hebben ze niet, maar ja....
Als je een dierenarts vraagt hoe vaak hij zélf Lepto bij patienten diagnosticeert schept dat zeker geen beeld van een zeer veel voorkomende ziekte. Te meer als je bedenkt dat het aantal honden dat hiertegen gevaccineerd is ca. de helft is en de ziekte niet alleen gezien wordt bij niet-gevaccineerde dieren! Idem voor hondenscholen: als je navraag doet hoe veel honden zij kennen bij wie Lepto werd gediagnosticeerd is dat zeer beperkt. Het zijn geen officiele cijfers, maar ik denk wel dat het een betrouwbare indruk van het risico schetst.
Niet minder interessant trouwens, is om deze vraag aan te vullen met de vraag naar het gevolg er van: overleed de patient of werd deze succesvol behandeld. Mij viel op dat er hier slechts enkelen gediagnosticeerd werden, welke dankzij tijdige diagnosticeren/behandeling volledig herstelden. Het belang van alert zijn op deze ziekte, dus tijdig laten onderzoeken indien de hond ziek wordt, bepaald naar mij verteld is voor een belangrijk deel het risico.
Door winni
Hier zijn onlangs 2 vissers besmet geraakt met Lepto. Er staan dan ook waarschuwingsborden op 'bewoonde locaties'. Maar niet waar het niet bewoond is. Dus lepto komt best wel voor waar je wandelt.
Door Parelridder
Dat iets voor komt, betekent niet dat je er ook door besmet raakt, laat staan dat je er ziek van wordt en ook nog eens zodanig ziek dat je er een (heftige) vaccinatie voor moet ontvangen.
Ik meen dat het vorige zomer was dat hier een krantenartikel werd aangehaald over 3 mannen die in aanraking gekomen waren met Lepto. Eén werd ziek, waardoor het werd gediagnosticeerd. De beide anderen werden slechts gediagnosticeerd omdat zij n.a.v. de diagnose van hun vriend zich ook lieten onderzoeken, zij hadden geen klachten van belang.
Door Dwarreltje
Ik heb even copy-paste gedaan; had gereageerd in ander topic, daarna pas dit gezien :-[ :biggrin2: Hier heel veel meningen gelezen die nu definitief het besluit tot niet enten tegen Weil hebben gemaakt.
Lizzy schreef: Ja, maar wat ik eigenlijk specifiek bedoel: een hond die het hele jaar door in rattensloten mag baggeren, ratten uit mag graven, ratten tegen komt, die krijgt langs de natuurlijke wel steeds een beetje lepto binnen. En 3/4 van het jaar (of in Frankrijk misschien 1/2 van het jaar) zijn de omstandigheden qua weer onvoldoende om de lepto bacterieen explosief te laten groeien (winter, voorjaar en begin zomer). Maar de hond komt de bacterieen wel tegen. En vaccineert zichzelf op deze manier. Komt hij dan in de late zomer heel veel van die Lepto bacterieen tegen, is hij er tegen die tijd tegen bestand. Weerstand opgebouwd. Antistoffen in het bloed.

Terwijl een hond die het hele jaar een rondje om de kerk mag lopen en dan in het najaar mee mag op een boswandeling en dan een explosieve hoeveelheid Lepto bacterieen tegen komt (ongevaccineerd) : die wordt ziek.
Dwarreltje schreef: Ik denk hetzelfde, maar vraag mezelf tegelijkertijd af of ik dit denk of wil denken. :-[ Ik wil zo graag Spoiler voor enten behoeden en dat doe ik ook voortaan, maar ja, die Weil >:(
Elke dag langs de dijk, inderdaad elk muizen/ratten/mollengat dat ze ziet duikt ze in en graaft het goed uit :biggrin2:, piepend achter ons aan rennend als wij tever doorgelopen zijn. Eigenlijk kan ze het gat niet achterlaten maar ja, held op sokken durft ook niet goed te ver bij de roedel vandaan...
Af en toe duikelt ze de sloot nog ff in, om zeker te zijn van de douchebeurt thuis ::)

Vorig jaar ook dikke twijfel, toch nog laten enten en wat een spijt gehad! De verwachte huidreactie kwam en niet zuinig ook. Tweede enting moest er natuurlijk ook nog in, gelukkig kreeg ik toen Thujadruppels mee die goed hielpen. Maar nu het weer voorjaar wordt, komt de twijfel weer: wel of geen enting tegen Weil. Denk het niet, maar emotiemens als ik ben kan ik spontaan uitbarsten in huilbui als ik alleen al er aan dénk dat ik mijn hondje zou moeten missen doordat ik geen enting heb gegeven... :'(
Probeer mezelf sterk te praten dat je toch niet kunt enten tegen alle mutaties, maar wat kán een mens twijfelen... Ook omdat het best een ziekelijk hondje is dat snel een gloeiende huid heeft zonder aanwijsbare oorzaak (b.v. zondag na knip- en wasbeurt was ze aan het einde van de avond gloeiend heet maar geen koorts ??? ), zeker haar eerste jaar flink heeft gekwakkeld, gewoon erg gevoelig hondje.
Ben benieuwd of er nog meningen/ervaringen te lezen komen, die de keuze toch iets makkelijker maken... :-\
Door Lizzy
Echt he, het is niet zo dat ik deze beslissing neem en fluitend denk dat ik "out of the woods" ben ofzo. Ik realiseer me echt wel dat ik risico's neem.... :-\. En ik houd niet van risico's te meer ik ontzettend veel van mijn honden houd en met hen helemaal niet graag risico's loop. Maar ja, wel enten = ook risico lopen, dan op andere dingen. Ik geef wel homeoprofylaxe voor Lepto.
Door Dwarreltje
Hope schreef: Juist zo'n extreem gevoelig hondje liet ik niet enten. Deze enting is echt zwaar!
I know :-[ Nu wel... :-[ :-[ :-[
Daarom nu ook wel overtuigd. Mijn Spoiler krijgt het niet meer. Maar ja... Blijft de herinnering aan vroeger, toen een van onze vele honden, een Komondor, Weil heeft gehad. Heeft het niet overleefd... En al was ik toen nog een kleine meid, de herinnering aan de strijd van die hond blijft me altijd bij... + de wetenschap dat áls een hond het krijgt, de overlevingskans fifty-fifty is :'( Als het slechts een kwestie was van 'als ie ziek wordt gooi ik er wel een medicijn tegenaan', denk ik dat de beslissing een stuk makkelijker zou zijn.
Lizzy schreef:Echt he, het is niet zo dat ik deze beslissing neem en fluitend denk dat ik "out of the woods" ben ofzo. Ik realiseer me echt wel dat ik risico's neem.... :-\. En ik houd niet van risico's te meer ik ontzettend veel van mijn honden houd en met hen helemaal niet graag risico's loop.
Denk dat niemand deze beslissing lichtzinnig neemt. Ervaar het hier als forum, waar zo intens van de dieren gehouden wordt, dat er zoveel werk wordt gemaakt van een zo gezond mogelijke levenswijze/voeding. :-*
Door Aprilsnow
Lizzy schreef: Echt he, het is niet zo dat ik deze beslissing neem en fluitend denk dat ik "out of the woods" ben ofzo. Ik realiseer me echt wel dat ik risico's neem.... :-\. En ik houd niet van risico's te meer ik ontzettend veel van mijn honden houd en met hen helemaal niet graag risico's loop. Maar ja, wel enten = ook risico lopen, dan op andere dingen. Ik geef wel homeoprofylaxe voor Lepto.
En wat is dat en wat doet het?
Door Lizetta
Mijn DA kan wel alleen lepto 4 enten (waar ze het vandaan hebben, weet ik niet). Heb dit nadrukkelijk gevraagd en duidelijk antwoord gekregen.
Mijn honden hebben gelukkig geen problemen met entingen gehad en spelen dagelijks in/om zeer smerig water, waarvan bekend is dat er regelmatig ratten etc in zitten. Ik ga dus wel enten, dit is een weloverwogen beslissing, maar een die ik niet iedereen zou aanraden.
Ik neem het risico dat ze slecht reageren op de vaccinatie, omdat ik daar tot nu toe geen problemen heb gehad en verder 2 kerngezonde honden heb. In mijn geval vind ik het risico dat ze lepto krijgen zwaarder wegen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door