Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
odradaatje schreef: Een oplossing heb ik ook zo niet, zeker niet voor bestaande situaties. Ik denk wel dat het uitzonderingen die niet binnen/op eigen grond te houden zijn en dat de eerste stap bij baasjes ligt. Als je niet de ruimte of mogelijkheden voor een (grote) buitenren hebt moet je dan wel een kat willen als je weet dat je hem niet binnen wil/kan houden of dat kan bieden wat hij nodig heeft?
De vanzelfsprekendheid dat een kat maar buiten moet kunnen lopen is wat ik raar vind. Er zullen altijd 'wilde' katten blijven, er blijven boerderijen waar ze ingezet worden maar ook die zouden hun verantwoordelijkheid kunnen nemen en zorgen dat ze zich niet meer onbeperkt voort kunnen planten.

IK heb een grote buitenren, het is geen verwilderde of wilde kat, ik vind het niet vanzelfsprekend, en mijn kat kan niet naar een boerderij omdat hij met gezondheidsklachten zit. Mijn kat is braaf gecastreerd, hij is dmv homeoapthie en een gedragsdeskundige geholpen, medisch volledig doorgelicht, allerhande kalmeringszooi geprobeerd, voedselverrijking, alles maar dan ook alles heb ik eraan gedaan.
Jullie oordelen zo makkelijk hier, en het zullen best vaak mensen zijn die het voor het gemak doen, maar voor mij is het het laatste redmiddel, mijn kat loopt amper buiten, eigenlijk alleen als ik ook buiten ben, hij valt niemand lastig, heeft de energie niet om dieren te vangen, komt alleen maar thuis met graspollen of zakdoeken, doet zijn behoefte in mijn tuin of op zijn eigen kattenbak, iedereen weet dat het mijn kat is, ik ben zo ongeveer de hele buurt afgegaan om te zeggen dat die rooie mijn kat is, met uitleg waarom hij buiten komt en de vraag het te melden als ie overlast of schade veroorzaakt met mobiel nummer achter gelaten.
Gelukkig tref ik in mijn buurt alleen mensen met meelevingsvermogen en empathie in tegenstelling tot de reacties die je hier leest.

Hij is per dag een uurtje of anderhalf/twee vrij buiten, het grootste deel daarvan rent ie rond met de kat van de buurman, de andere tijd loopt ie mee met het uitlaten van Tom.

Niet alles is wat het lijkt.
Door Floor
Martine-Tom schreef: Niet alles is wat het lijkt.
Mijn oud-tante van 94 had drie jaar geleden ineens een kat in huis. Het "arme beestje" was aan komen lopen en zij vond het wel gezellig een kat in huis. Een paar maanden lang lag poeslief overdag bij haar op schoot te pitten. 's Avonds brak hij de boel af en wilde hij naar buiten. Mijn oud-tante dacht dat het een "echte kater" was die gewoon 's nachts liever buiten was.

Enfin, spoel het even een paar maanden door.

Wat bleek. De kat was van de overburen die het beestje 's ochtends buiten lieten als ze naar hun werk gingen. De kat liep vervolgens linea recta naar de achterdeur van mijn oud-tante. Zij dacht dat poes na een heerlijke nacht buiten vast wel even naar binnen wilde...... en vast ook wel wat brokjes wilde..... 's Nachts sliep hij bij de overburen in bed. Eerst kreeg hij natuurlijk wat brokjes, want ja..... hij was natuurlijk de hele dag buiten geweest. :biggrin2:

De schmiecht.
Door Inge en Bono
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Katten waar het echt niet bij kan. Waarbij hun baasjes alles geprobeerd hebben, en hun verantwoordelijkheid nemen
Maar de hoeveelheid katten die ik hier zie; dat zijn echt niet allemaal uitzonderingen. En ja, daar erger ik mij aan, niet zo zeer aan de kat, maar aan het compleet ongeïnteresseerde van de baasjes; skup de straat maar op en zoek het maar uit, doe lekker wat je wil
Door Martine-Tom
Inge en Bono schreef: Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Katten waar het echt niet bij kan. Waarbij hun baasjes alles geprobeerd hebben, en hun verantwoordelijkheid nemen
Maar de hoeveelheid katten die ik hier zie; dat zijn echt niet allemaal uitzonderingen. En ja, daar erger ik mij aan, niet zo zeer aan de kat, maar aan het compleet ongeïnteresseerde van de baasjes; skup de straat maar op en zoek het maar uit, doe lekker wat je wil
Ok dat is al een andere toon, tot nu toe is er hier alleen volledig onbegrip te lezen en moeten alle katten als Doki blijkbaar maar een spuitje krijgen ofzo :-\
Ik heb hier nog niemand aan de deur gehad, ook op straat nieman die me aanspreekt, en ja ik vraag er echt zelf regelmatig naar, ik leg mensen ook uit dat ze hem niet hoeven te voeren, dat ie voldoende krijgt maar gewoon uberslank is, dat ie ziek is, echt iedereen weet dat ie van mij is hoor, en als ik hoor dat ie overlast veroorzaakt doe ik er ook echt wel wat mee (geen idee wat en ik hoop dat dat maar gewoon niet gaat gebeuren) het generaliserende van dit topic is wat ik lastig vind, het zal mss een kleine groep zijn, maar er zijn echt katten die tussen wal en schip vallen, en nu hij de vrijheid heeft, gebruikt hij het amper, blijkbaar is weten dat het kan al genoeg voor hem, het sproeien is met 80% verminderd tot iets wat leeefbaar is voor mij, en hij valt mij en Tom niet meer aan. Hij is echt enorm lief....alleen dit ene dingetje is wat minder.

Tot zijn 2e is hij nooit opzettelijk vrij buiten geweest, maar vanaf kitten af aan bleef hij lonken bij de deur, zodra hij een kans had ontsnapte hij. Mss komt het omdat ie als kitten gezworven heeft, geen idee, maar als het aan mij zou liggen zou ie gewoon in de tuin zitten en verder niet...

Dit dus ter illustratie dat er mensen zijn die alles gedaan hebben en gewoon niet anders kunnen, want laten we wel wezen....als ik hem naar het asiel breng komt ie daar nooit meer weg, en als ik hem zou herplaatsen word het zo'n kat die van de een naar de ander gaat...en dat verdient hij niet.
Door Aprilsnow
Martine-Tom schreef: Ok dat is al een andere toon, tot nu toe is er hier alleen volledig onbegrip te lezen en moeten alle katten als Doki blijkbaar maar een spuitje krijgen ofzo :-\
Ik heb hier nog niemand aan de deur gehad, ook op straat nieman die me aanspreekt, en ja ik vraag er echt zelf regelmatig naar, ik leg mensen ook uit dat ze hem niet hoeven te voeren, dat ie voldoende krijgt maar gewoon uberslank is, dat ie ziek is, echt iedereen weet dat ie van mij is hoor, en als ik hoor dat ie overlast veroorzaakt doe ik er ook echt wel wat mee (geen idee wat en ik hoop dat dat maar gewoon niet gaat gebeuren) het generaliserende van dit topic is wat ik lastig vind, het zal mss een kleine groep zijn, maar er zijn echt katten die tussen wal en schip vallen, en nu hij de vrijheid heeft, gebruikt hij het amper, blijkbaar is weten dat het kan al genoeg voor hem, het sproeien is met 80% verminderd tot iets wat leeefbaar is voor mij, en hij valt mij en Tom niet meer aan. Hij is echt enorm lief....alleen dit ene dingetje is wat minder.

Tot zijn 2e is hij nooit opzettelijk vrij buiten geweest, maar vanaf kitten af aan bleef hij lonken bij de deur, zodra hij een kans had ontsnapte hij. Mss komt het omdat ie als kitten gezworven heeft, geen idee, maar als het aan mij zou liggen zou ie gewoon in de tuin zitten en verder niet...

Dit dus ter illustratie dat er mensen zijn die alles gedaan hebben en gewoon niet anders kunnen, want laten we wel wezen....als ik hem naar het asiel breng komt ie daar nooit meer weg, en als ik hem zou herplaatsen word het zo'n kat die van de een naar de ander gaat...en dat verdient hij niet.
Het laatste wat ik zou willen is dat jij Doki naar het asiel zou brengen of een spuitje zou geven maar je moet het toch wel met me eens zijn dat je een uitzondering op de regel bent. Maar als iedereen nu eens die verantwoordelijkheid zou nemen. Als Doki binnen zou kunnen blijven of in een kattenren buiten zou dat je voorkeur dan niet hebben?
Uitzonderingen blijf je altijd houden maar nu lijkt het meer regel dan uitzondering.
Door pearlsofpassion
Een kat binnenhouden vraagt veel inzet en best van jongs af aan.  En zelfs dan is het niet altijd te doen.
Inzet die vele katteneigenaren er niet aan willen geven.  Katten worden veeeeel lichtzinniger in huis gehaald (of eten gegeven ipv in huis halen) dan een hond.  En in vele gevallen is zelf een castratie er te veel aan om te bekostigen. 
Dat vind ik ook verkeerd, maar als je daar de strijd mee wil aangaan, heb je een lange weg te gaan.  Ik probeer ook zoveel mogelijk in mijn eigen omgeving de goede kant op te beïnvloeden, maar daar wordt je vaker vreemd op aangekeken dan wat anders.  Je er echt druk in maken, lost niets op, dat heb ik al geleerd. Maar als ik iemand tegenkom die zomaar een kat eten loopt te geven maar als ze gaat sproeien of kittens krijgt omdat ze niet gecastreerd is, dan kan ik wel echt kwaad worden.  Niet dat dat veel helpt natuurlijk, meestal kijken ze je geschokt en gekwetst aan...  ::) Maar dat vind ik vreselijk, de verantwoordelijkheid ontlopen en dierenleed bewust induceren.  Daar wordt ik kwaad van.  En dat is dan nog maar 1 aspect, als ik me in alles druk moet gaan maken...

Als een kat verwijnt die gewoon los buitenloopt, vind ik dat wel de eigenaar zijn eigen schuld. Maar de meeste eigenaren vinden dat gewoon geen probleem, want ze worden lichtzinnig aangeschaft en willen er dan niet zoveel moeite en tijd in steken.  De wereld is tegenwoordig niet erop gebouwd om je dier zomaar los te kunnen laten, als je het veilig wil houden.  Enkel met duiven gaat dat nog, maar ook die geven overlast...
Als je het gewoon loslaat, weet je dat je dier op een ander zijn terrein komt, en dat de eigenaar daarvan het dier iets kan aandoen.  Of dat hij een auto of een aggressieve hond/eigenaar tegenkomt. Dat is je eigen risico... 
Ik keur dat niet goed, een dier iets aandoen. En ik weet ook wel dat er heel veel mensen dat zelf ook niet willen. Maar er zitten wel mensen tussen die daar niets mee inzitten. Dus dat is een risico. 
Ik wil dat risico niet nemen en ik wil niet dat mijn buurman last heeft van mijn katten.  En die zijn, voor alle duidelijkheid, allesbehalve aggressief, want daar zou ik ook niet mee om kunnen. 
Ik vraag mij toch af hoe katten zo aggressief worden, als ze alle aandacht krijgen die ze nodig hebben en evenwichtig opgroeien. 
Dan heb ik het over aggressie naar mens of dier, niet het soort energiek karakter zoals bij Doki die binnenshuis gewoon ontzettend moeilijk tot onmogelijk op te vangen is en een full-time job is als eigenaar.  Er zijn vast ook wel hondenrassen die je niet binnen kan houden, of hun energie binnenshuis opvangen.  Ik denk bv aan een border.  Kan je die gelukkig houden met een keertje per dag het blokje rond te gaan en nooit los te lopen?  Zelfs als hij nog een tuin ter beschikking heeft, kan je een border zo toch nooit helemaal gelukkig houden?  Wel, er zijn ook katten die zo een 'wild' karakter hebben, dat ze zo niet gelukkig kunnen zijn. Dat heeft niet te maken met waar ze geboren zijn, wel deels met hoe en waar ze opgroeien en vooral met aanleg en karakter. 

Tegen de natuur van je dier ingaan en het proberen kneden naar je eigen zin, vind ik ook niet de juiste keuze. En katten zijn nu eenmaal nog wat meer wild dan honden, minder lang en vooral minder intens gedomesticeerd. 

Een kat is wel geen hond, en uitlaten is niet zo eenvoudig.  Je moet het ze als kitten leren, anders lukt het echt nooit, en dan nog is het voor de kat in kwestie heel anders om uitgelaten te worden dan om buiten rond te mogen lopen. Een hond is baasgericht, een kat op zichzelf. Alleen dat al geeft heel grote verschillen.  Luis heeft ook een tuig, maar soms weet ik niet of hij het wel fijn vind om daarmee buiten te gaan. Het helpt even tegen de verveling, maar hij gaat niet genieten van zoals wanneer hij los buiten zou mogen of de tuin afgezet zou zijn.  Dat tuig vind hij er te veel aan en hij vind het niet leuk in zijn 'vrijheid' beperkt te worden. 
Persoonlijk zou ik het er ook lastig mee hebben als ik een hond zou hebben die nergens los zou mogen. Dat geldt dus zeker ook voor een kat... Alleen komen die niet zo strikt op commando...  :(
Een kat uitlaten is zeker iets leuk voor een kat en voordelig tov maar binnenblijven, maar het is niet gewoon hetzelfde als voor een hond.  Een kat volgt ook niet aan de lijn, jij moet haar volgen.  Je kan ze ook moeilijk meenemen naar het bos of het strand, ze zijn het meest op hun gemak op terrein dat ze kennen.
Ale, heel veel verschillen dus...

Wij hebben ook wel vrienden die hun katten aan het tuig in de tuin laten lopen.  Aan een flexlijn.  De katten zijn dat van kitten af aan gewoon en hebben het tuig gewoon dag en nacht aan, ook in huis.  Ik zou dat zelf niet zo willen, maar de katten kunnen wel op hun gemak in het zonnetje gaan zitten en een tochtje rond de tuin doen. Ze kunnen er ook bij zitten als ze zelf in de zomer buiten zitten.  En dat heeft veel voordelen, zeker tov altijd binnen zitten.  Persoonlijk, vind ik de tuin afzetten leuker en nog wat beter, maar goed, das ook iets ingewikkelder.  Zo'n tuigjes in de tuin, is wel op zich een leuke methode. 
Je moet alleen om de zoveel tijd de lijn van rond alle stoelpoten en andere obstakels halen, want op den duur zitten ze vast...  ::)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 02 mar 2015, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kaela
Martine-Tom schreef: Dit dus ter illustratie dat er mensen zijn die alles gedaan hebben en gewoon niet anders kunnen, want laten we wel wezen....als ik hem naar het asiel breng komt ie daar nooit meer weg, en als ik hem zou herplaatsen word het zo'n kat die van de een naar de ander gaat...en dat verdient hij niet.
Ik heb nu al heel vaak in dit topic gereageerd en ik heb toch echt elke keer aangegeven dat het om de grote bubs gaat. Om het feit dat er hier in de straat dus 20-30 katten elke dag buiten gegooid worden uit gemakzucht. En dat ik niet geloof dat ál die 30 katten uitzonderingen zijn.

Mijn katten komen ook onder toezicht buiten. En ze komen beter wanneer ze geroepen worden als de hond  ;D. Dus ik doe de voordeur open, ze scharrelen 10 minuten in de voortuin en die van de buren (die ik om toestemming heb gevraagd) en ze komen weer binnen. Volgens mij redelijk vergelijkbaar met Doki, alleen veel minder vaak. En dat is héél wat anders dan je smorgens vroeg de deur open doen, kat een zetje en vanavond voordat we naar bed gaan mag je wel weer eens binnen. En die laatste groep is waar we het steeds over hebben. Als jij daar niet toe behoort, hoef je je ook niet aangesproken te voelen.

Ik vind het opvallend dat jij zegt dat iedereen weet dat Doki jou kat is. Ik heb hier echt geen idee welke kat waar woont. Ja, van een paar, omdat ik die met regelmaat de voordeur uitgeduwd zie worden. Maar de rest heb ik echt geen idee van. Dus ik zou niet weten wie ik aan zou moeten spreken over overlast.
Door dinky89
Martine geeft aan dat ze bij de buren langs is geweest en heeft aangegeven dat Doki haar kat is en telefoonnummer achtergelaten in geval van overlast.

Mijn ouders hebben zich genoodzaakt gezien om in hun vorige huis de tuin te omheinen met schrikdraad over de schutting om de katten UIT de tuin te houden. De konijnen mochten namelijk vrij door de tuin huppelen en daar waren geen katten bij gewenst. Omdat afschrikken met water niet hielp hebben ze gekozen voor deze oplossing....
Ik denk ook dat zoiets de enige oplossing is om katten daadwerkelijk uit de tuin te houden helaas.

Voel mij erg gezegend met een echte binnenkat die alleen het raam open wenst te hebben om alles buiten in de gaten te houden vanaf de vensterbank  ;D
Door Lizzy
Martine-Tom schreef: IK heb een grote buitenren, het is geen verwilderde of wilde kat, ik vind het niet vanzelfsprekend, en mijn kat kan niet naar een boerderij omdat hij met gezondheidsklachten zit. Mijn kat is braaf gecastreerd, hij is dmv homeoapthie en een gedragsdeskundige geholpen, medisch volledig doorgelicht, allerhande kalmeringszooi geprobeerd, voedselverrijking, alles maar dan ook alles heb ik eraan gedaan.
Jullie oordelen zo makkelijk hier, en het zullen best vaak mensen zijn die het voor het gemak doen, maar voor mij is het het laatste redmiddel, mijn kat loopt amper buiten, eigenlijk alleen als ik ook buiten ben, hij valt niemand lastig, heeft de energie niet om dieren te vangen, komt alleen maar thuis met graspollen of zakdoeken, doet zijn behoefte in mijn tuin of op zijn eigen kattenbak, iedereen weet dat het mijn kat is, ik ben zo ongeveer de hele buurt afgegaan om te zeggen dat die rooie mijn kat is, met uitleg waarom hij buiten komt en de vraag het te melden als ie overlast of schade veroorzaakt met mobiel nummer achter gelaten.
Gelukkig tref ik in mijn buurt alleen mensen met meelevingsvermogen en empathie in tegenstelling tot de reacties die je hier leest.

Hij is per dag een uurtje of anderhalf/twee vrij buiten, het grootste deel daarvan rent ie rond met de kat van de buurman, de andere tijd loopt ie mee met het uitlaten van Tom.

Niet alles is wat het lijkt.
Waarom voel je je dan zo aangesproken?
Door keetje
In onze katloze tijd hebben wij ook schrikdraad over de schutting gespannen om de katten UIT onze tuin te houden ivm loslopende nijnen en kipjes. Daarna werkte het ook om onze katten binnen te houden toen onze tuin nog niet netjes katproof gemaakt was.
Maar eigenlijk is het van de dolle dat ik onkosten moet maken om de huisdieren van een ander uit mijn tuin te houden om mijn huisdieren in mijn tuin te beschermen.
De oplossing die we nu hebben is voor katten van buiten wel drastischer, soms komt er toch een kat de tuin in die kan er dus nooit meer uit. Daar gaat dan even de tuinslang overheen en daarna de poortdeur open. :biggrin2:
Door Ligaa
Wie zegt dat ze buiten worden gegooid uit gemakzucht? Genoeg mensen hebben gewoon een kattenluikje en dan kan de kat zelf beslissen of hij in- of uitloopt. Ja de keukendeur zit wel eens dicht en dan wachten ze in de keuken, maar we lopen vaak zat heen en weer en anders hoor ik ze wel aan de deur krabben en mogen ze binnen. Heb je alle eigenaren van die 20-30 katten gesproken of zie je ze iedere morgen met een gemakzuchtige blik in hun ogen hun kat naar buiten schoppen? Als dat zo is heb ik niets gezegd maar ik vind dat wel heel makkelijk gesteld..

Hier weten ze trouwens ook prima welke kat waar thuishoort. Oh nee, we hebben sinds kort een nieuwe kat in de straat waarvan we niet weten van wie hij is. Maar met 6-8 katten in de straat (geloof ik) en die straat erachter (ja we hebben 2 zijstraten in ons dorp, dat is het) weet je uiteindelijk wel wie waar hoort, zeker als er drie van jezelf zijn. En dan nog een rooie stinkerd die vanaf de overkant komt aangelopen en inderdaad wel eens bij mij in huis gepiest heeft. Maar die ook niet gecastreerd is en er slecht verzorgd uitziet.
We hebben trouwens wel een kattenluikje die op alleen naar binnen/alleen naar buiten/volledig open of volledig dicht kan, maar door de vorige zijn ze heengebroken dus dat wordt hem niet meer. :')
Door keetje
Ligaa schreef: Wie zegt dat ze buiten worden gegooid uit gemakzucht? Genoeg mensen hebben gewoon een kattenluikje en dan kan de kat zelf beslissen of hij in- of uitloopt. Ja de keukendeur zit wel eens dicht en dan wachten ze in de keuken, maar we lopen vaak zat heen en weer en anders hoor ik ze wel aan de deur krabben en mogen ze binnen. Heb je alle eigenaren van die 20-30 katten gesproken of zie je ze iedere morgen met een gemakzuchtige blik in hun ogen hun kat naar buiten schoppen? Als dat zo is heb ik niets gezegd maar ik vind dat wel heel makkelijk gesteld..

Hier weten ze trouwens ook prima welke kat waar thuishoort. Oh nee, we hebben sinds kort een nieuwe kat in de straat waarvan we niet weten van wie hij is. Maar met 6-8 katten in de straat (geloof ik) en die straat erachter (ja we hebben 2 zijstraten in ons dorp, dat is het) weet je uiteindelijk wel wie waar hoort, zeker als er drie van jezelf zijn. En dan nog een rooie stinkerd die vanaf de overkant komt aangelopen en inderdaad wel eens bij mij in huis gepiest heeft. Maar die ook niet gecastreerd is en er slecht verzorgd uitziet.
We hebben trouwens wel een kattenluikje die op alleen naar binnen/alleen naar buiten/volledig open of volledig dicht kan, maar door de vorige zijn ze heengebroken dus dat wordt hem niet meer. :')
Is dat geen gemakzucht dan??
Door pearlsofpassion
Niet noodzakelijk.
Je kan dat ook het leukste voor je kat vinden.  Dat ze zelf in en uit kunnen lopen wanneer ze willen. Als je je katten toch vrij buiten laat, is dat ook voor de kat zelf dat je dat doet, niet voor je eigen gemak.

Persoonlijk heb ik nooit de moeite genomen om een kattenluik te installeren, ook niet toen mijn katten wel nog buiten kwamen. Dat was pas gemakzucht...  ;)
Ik weet niet of er eentje komt als de tuin afgezet is.  Heb niet zo graag een gat in mijn deur, en als het regent vb heb ik liever dat ze binnen blijven...  :P
Door Ligaa
Wat is er gemakzuchtig aan de kat zelf te laten beslissen of hij naar buiten wil? Je vindt het beter als hij moet wachten voor de deur tot ik weer thuis ben? Als het regent of stormt of.. Een kattenluikje past mijns inziens juist bij de eigengereidheid van een kat, naar binnen als je wil, naar buiten als je wil, niet afhankelijk van of ik wel of niet thuis ben. Maar dat is dus gemakzucht? Bedankt.  ::)
Door Martine-Tom
Lizzy schreef: Waarom voel je je dan zo aangesproken?
Omdat er gesteld word dat ALLE katten binnen moeten blijven en dat ALLE katten dat ook aangeleerd kan worden, en dat mensen die ze buiten gooien onverantwoord zijn, en dat men het idee heeft dat ze alleen binnen komen om te slapen en eten.

En ik weet even niet wie het vroeg, maar ja in de tuin heeft mijn voorkeur, daarom is ie ook afgezet, hij heeft zijn zooltjes al fiks beschadigd bij uitbraakpogingen...  :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door