Een kat binnenhouden vraagt veel inzet en best van jongs af aan. En zelfs dan is het niet altijd te doen.
Inzet die vele katteneigenaren er niet aan willen geven. Katten worden veeeeel lichtzinniger in huis gehaald (of eten gegeven ipv in huis halen) dan een hond. En in vele gevallen is zelf een castratie er te veel aan om te bekostigen.
Dat vind ik ook verkeerd, maar als je daar de strijd mee wil aangaan, heb je een lange weg te gaan. Ik probeer ook zoveel mogelijk in mijn eigen omgeving de goede kant op te beïnvloeden, maar daar wordt je vaker vreemd op aangekeken dan wat anders. Je er echt druk in maken, lost niets op, dat heb ik al geleerd. Maar als ik iemand tegenkom die zomaar een kat eten loopt te geven maar als ze gaat sproeien of kittens krijgt omdat ze niet gecastreerd is, dan kan ik wel echt kwaad worden. Niet dat dat veel helpt natuurlijk, meestal kijken ze je geschokt en gekwetst aan...

Maar dat vind ik vreselijk, de verantwoordelijkheid ontlopen en dierenleed bewust induceren. Daar wordt ik kwaad van. En dat is dan nog maar 1 aspect, als ik me in alles druk moet gaan maken...
Als een kat verwijnt die gewoon los buitenloopt, vind ik dat wel de eigenaar zijn eigen schuld. Maar de meeste eigenaren vinden dat gewoon geen probleem, want ze worden lichtzinnig aangeschaft en willen er dan niet zoveel moeite en tijd in steken. De wereld is tegenwoordig niet erop gebouwd om je dier zomaar los te kunnen laten, als je het veilig wil houden. Enkel met duiven gaat dat nog, maar ook die geven overlast...
Als je het gewoon loslaat, weet je dat je dier op een ander zijn terrein komt, en dat de eigenaar daarvan het dier iets kan aandoen. Of dat hij een auto of een aggressieve hond/eigenaar tegenkomt. Dat is je eigen risico...
Ik keur dat niet goed, een dier iets aandoen. En ik weet ook wel dat er heel veel mensen dat zelf ook niet willen. Maar er zitten wel mensen tussen die daar niets mee inzitten. Dus dat is een risico.
Ik wil dat risico niet nemen en ik wil niet dat mijn buurman last heeft van mijn katten. En die zijn, voor alle duidelijkheid, allesbehalve aggressief, want daar zou ik ook niet mee om kunnen.
Ik vraag mij toch af hoe katten zo aggressief worden, als ze alle aandacht krijgen die ze nodig hebben en evenwichtig opgroeien.
Dan heb ik het over aggressie naar mens of dier, niet het soort energiek karakter zoals bij Doki die binnenshuis gewoon ontzettend moeilijk tot onmogelijk op te vangen is en een full-time job is als eigenaar. Er zijn vast ook wel hondenrassen die je niet binnen kan houden, of hun energie binnenshuis opvangen. Ik denk bv aan een border. Kan je die gelukkig houden met een keertje per dag het blokje rond te gaan en nooit los te lopen? Zelfs als hij nog een tuin ter beschikking heeft, kan je een border zo toch nooit helemaal gelukkig houden? Wel, er zijn ook katten die zo een 'wild' karakter hebben, dat ze zo niet gelukkig kunnen zijn. Dat heeft niet te maken met waar ze geboren zijn, wel deels met hoe en waar ze opgroeien en vooral met aanleg en karakter.
Tegen de natuur van je dier ingaan en het proberen kneden naar je eigen zin, vind ik ook niet de juiste keuze. En katten zijn nu eenmaal nog wat meer wild dan honden, minder lang en vooral minder intens gedomesticeerd.
Een kat is wel geen hond, en uitlaten is niet zo eenvoudig. Je moet het ze als kitten leren, anders lukt het echt nooit, en dan nog is het voor de kat in kwestie heel anders om uitgelaten te worden dan om buiten rond te mogen lopen. Een hond is baasgericht, een kat op zichzelf. Alleen dat al geeft heel grote verschillen. Luis heeft ook een tuig, maar soms weet ik niet of hij het wel fijn vind om daarmee buiten te gaan. Het helpt even tegen de verveling, maar hij gaat niet genieten van zoals wanneer hij los buiten zou mogen of de tuin afgezet zou zijn. Dat tuig vind hij er te veel aan en hij vind het niet leuk in zijn 'vrijheid' beperkt te worden.
Persoonlijk zou ik het er ook lastig mee hebben als ik een hond zou hebben die nergens los zou mogen. Dat geldt dus zeker ook voor een kat... Alleen komen die niet zo strikt op commando...

Een kat uitlaten is zeker iets leuk voor een kat en voordelig tov maar binnenblijven, maar het is niet gewoon hetzelfde als voor een hond. Een kat volgt ook niet aan de lijn, jij moet haar volgen. Je kan ze ook moeilijk meenemen naar het bos of het strand, ze zijn het meest op hun gemak op terrein dat ze kennen.
Ale, heel veel verschillen dus...
Wij hebben ook wel vrienden die hun katten aan het tuig in de tuin laten lopen. Aan een flexlijn. De katten zijn dat van kitten af aan gewoon en hebben het tuig gewoon dag en nacht aan, ook in huis. Ik zou dat zelf niet zo willen, maar de katten kunnen wel op hun gemak in het zonnetje gaan zitten en een tochtje rond de tuin doen. Ze kunnen er ook bij zitten als ze zelf in de zomer buiten zitten. En dat heeft veel voordelen, zeker tov altijd binnen zitten. Persoonlijk, vind ik de tuin afzetten leuker en nog wat beter, maar goed, das ook iets ingewikkelder. Zo'n tuigjes in de tuin, is wel op zich een leuke methode.
Je moet alleen om de zoveel tijd de lijn van rond alle stoelpoten en andere obstakels halen, want op den duur zitten ze vast...