Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Sher
hannabelgje schreef: Leven en laten leven. Interessante opmerking. Ik begrijp niet dat we nog gevangenissen hebben, dat honden aan de riem moeten en dat we belasting moeten betalen. Leven en laten leven. Veel beter!!!!
Leven en laten leven betekent voor mij iets anders dan voor jou geloof ik.
Trouwens lijn ik mijn honden vooral aan om te voorkomen dat zij of een ander gevaar lopen. Gevangenissen kunnen we wel een paar topics over vullen en belastingen....... ik wil best betalen om zo ervoor te zorgen dat we prettig met elkaar kunnen leven. Jij niet? Ik weet niet of het geld altijd helemaal goed wordt besteed, maar om nu zo diep de politiek in te duiken n.a.v. een kat?
Door hannabelgje
Sher schreef: Leven en laten leven betekent voor mij iets anders dan voor jou geloof ik.
Trouwens lijn ik mijn honden vooral aan om te voorkomen dat zij of een ander gevaar lopen. Gevangenissen kunnen we wel een paar topics over vullen en belastingen....... ik wil best betalen om zo ervoor te zorgen dat we prettig met elkaar kunnen leven. Jij niet? Ik weet niet of het geld altijd helemaal goed wordt besteed, maar om nu zo diep de politiek in te duiken n.a.v. een kat?
Tja waar trek je dan de grens in het leven en laten leven? De grens tussen tolerantie en irritatie ligt voor iedereen anders.
Hier struikel je over de wilde en niet wilde loslopende katten. Zo erg dat zelfs de regering hier erg klaar is met het leven en laten leven principe. Er komen steeds meer beperkingen tot het houden van katten. Ik vraag me af of iemand er nog zo over denkt als door het oversteken van een loslopende kat een persoon tegen een boom rijdt en het leven laat. Het zal je kat maar zijn. Afbeelding
Door doranto
Tja leven en laten leven is in principe een goed uitgangspunt als er mee bedoelt wordt de ander in zijn waarde te laten én geen overlast voor anderen te bezorgen. Helaas botst het een vaak met het ander.
De oplossing is denk ik dat het "de ander in zijn waarde laten" je voor een ander moet laten gelden en het "geen overlast voor anderen bezorgen" je vooral op jezelf moet toepassen.
Laatst gewijzigd door doranto op za 28 feb 2015, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kaela
Martine-Tom schreef: Dit soort dingen blijven lastig, maar eigenlijk (en nu zal ik wel geen vrienden maken) je kan die mensen toch niet veranderen, dus je kan je er druk over maken en vinden dat zij er iets aan moeten doen....maar dat gaan ze niet doen dus biljft het toch zaak om te proberen je honden hiermee om te leren gaan.
In de praktijk doe ik dat ook Martine, en het is me redelijk gelukt omdat de twee grootste katten-rotzakken hier nu weg zijn.

Maar ik vind het wel een hele makkelijke insteek. Je veranderd die mensen niet, dus laat ze maar. Lekker makkelijk, dan kunnen we alle regels en fatsoensnormen wel opdoeken. Waarom zouden katten en katteneigenaren alles maar mogen? Ik snap echt werkelijk niet waar dat idee vandaan komt,
Sher schreef: Leven en laten leven betekent voor mij iets anders dan voor jou geloof ik.
Wat betekend het voor jou dan? Leven en laten leven werkt alleen als het beide kanten op gaat. Dus als de kat en eigenaar mogen doen waar ze zin in hebben en de hondeneigenaar mag alle overlast slikken, dan heeft dat wat mij betreft niets met leven en laten leven te maken.
Door zhiva
Martine-Tom schreef: Dit soort dingen blijven lastig, maar eigenlijk (en nu zal ik wel geen vrienden maken) je kan die mensen toch niet veranderen, dus je kan je er druk over maken en vinden dat zij er iets aan moeten doen....maar dat gaan ze niet doen dus biljft het toch zaak om te proberen je honden hiermee om te leren gaan.

En ja ik snap echt wel dat er honden zijn die katten willen villen en dat het echt heel vervelend is als er zoveel katten buiten lopen, maar dat gaat nooit veranderen  ben ik bang...
Dat is dus precies wat ik bedoelde te zeggen  ;)
Kaela schreef: Nee, mijn hond loopt NOOIT los waar het niet mag (en ook zelden tot nooit waar het wel mag), ik ruim áltijd de poep op enz enz.

Ik moet ELKE wandeling opletten dat er niet een van de 20-30 katten hier uit de straat niet te dichtbij komt of zich onder een auto verstopt heeft.

Leven en laten leven, echt, wat een opmerking. Hartstikke fijn dat jij er al 36 jaar geen last van hebt, maar dat wil toch echt niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Ik heb verdorie al 4 jaar lang enorm veel last van loslopende katten en ik durf glashard te stellen dat ik met Oscar zeer minimaal overlast veroorzaak. Mensen moeten hun katten gewoon binnen en onder toezicht houden.
Jou katten liepen in Akkrum ook los zeg je zelf. Daarom kan ik het niet helpen dat ik mijzelf afvraag : Als jij een makkelijkere hond zou hebben gehad of je er dan ook zo stellig over zou denken?  :g:

Nee ik vind dus niet dat iedereen zijn kat maar binnen moet houden. Als ik Moby binnen houd (wat rond oud en nieuw dus gebeurd) heb ik een kat die alleen maar schreeuwt en zwaar ongelukkig is. Het is gewoon écht een HEL voor hem om binnen te zijn.
Dat ga ik dan dus ook de rest van het jaar niet doen. Hij is doodsbang voor alles en iedereen dus iemand anders zal niet snel last van hem ondervinden. Er lopen hier in de buurt gemiddeld 3 katten per huis rond dus je kan je voorstellen hoeveel katten wij dagelijks tegen komen.  :-X Vind ik dat altijd even leuk? Nee, zeker niet. Het is voor mij de reden waarom wij zelden de honden hier in de wijk uitlaten. Op 5 minuten autorijden kunnen we prima wandelen met alleen konijnen en hazen. Dus nog steeds niet los, maar voor mij een prettiger idee omdat ik er minder moeite mee zou hebben dat ze een wild dier doden dan een dier wat van iemand is. Met andere woorden. Ja, de loslopende katten zijn mijn probleem, niet die van de eigenaren.
Maar goed ieder zijn eigen mening uiteraard. Dit is de mijne  ;)
Door Martine-Tom
Kaela schreef: In de praktijk doe ik dat ook Martine, en het is me redelijk gelukt omdat de twee grootste katten-rotzakken hier nu weg zijn.

Maar ik vind het wel een hele makkelijke insteek. Je veranderd die mensen niet, dus laat ze maar. Lekker makkelijk, dan kunnen we alle regels en fatsoensnormen wel opdoeken. Waarom zouden katten en katteneigenaren alles maar mogen? Ik snap echt werkelijk niet waar dat idee vandaan komt,
Ik zeg niet dat je ze maar moet laten, ik denk alleen dat je het nooit gaat veranderen, en daarnaast heb je ook altijd nog katten die dak en thuisloos zijn. In de ideale wereld zou iedereen zijn dieren op eigen terrein houden, maar die wereld bestaat helaas niet...
Ik heb de oplossing ook niet helaas...
Door keetje
Quinta schreef: Jaja, iedereen weet precies welke overlast het dier van de buren geeft, maar dat jezelf iets fout doet zie je niet.

Al die mensen die een kat hebben die misschien zich niet altijd aan de regels van de wet houdt kiezen daar niet voor. Zij zouden liever hebben dat hun kat mooi braaf in z'n eigen tuin blijft. Iedere kat is weer anders, net als iedere hond. Geeft jouw hond nooit overlast? Laat jij je hond nooit loslopen binnen de bebouwde kom? Nergens in Nederland in geen enkel dorp mogen honden los buiten de aangewezen losloopgebieden. Ook buiten de bebouwde kom zijn er maar weinig gebieden waar de hond vrij mag. En hoeveel drollen liggen er niet op het trottoir? Iedere diender zou honderden bekeuringen per dag kunnen uitschrijven als hij dat zou willen. Ikzelf laat mijn hond ook los als ik inschat dat het geen overlast of gevaar geeft, ondanks dat het niet mag. Vele hondenbezitters eigenen zich allerlei rechten toe, maar ohwee als de kat van de buren leeft volgens zijn natuurlijke instinct. Het is zo gemakkelijk te zeggen dat mensen hun kat maar binnen moeten houden. Een kat die buiten gewend is kan je nooit meer opsluiten. Hij breekt het huis af. Inslapen zou dan de remedie zijn. Dat de kat van de buren in jouw tun poept is inderdaad heel vervelend, maar die buren kiezen daar ook niet bewust voor.

Ik vind het allemaal wat schromelijk overdreven. Ik loop al 36 jaar dagelijks mijn hond(en) uit te laten en ben hoogstens een paar keer een kat tegengekomen die op een komische manier met z'n staart omhoog achter me aan kwam. Wanneer ik me omdraai en resoluut op hem af ga, is hij verdwenen. Meer last heb ik van die honden die hun baas uitlaten. Honden die sterker zijn dan hun baas en hem/haar aan de riem meezeulen naar mijn hond toe. Je moest toch zonodig een stoere hond! Hou hem dan wel in bedwang en passeer anderen ongestoord als ze daar niet van gediend zijn

Ik heb zelf geen kat, maar kan hun gedrag en natuurlijke instincten waarderen. Wanneer één van hen op mijn vogelvoedertafel springt ben ik daar ook niet blij mee. Maar ik weet dan dat ik die tafel hoger moet maken of mijn tuin afsluiten voor katten.

Het is zoals met alles: LEVEN EN LATEN LEVEN.
Nounou,.....lekker makkelijk zeg.  ::)

Mijn hond loopt altijd aangelijnd waar dat moet en de poep ruim ik op. Mijn katten leven in mijn eigen tuin en geven ook geen overlast. Zelfs mijn kinderen geven/gaven geen overlast aan anderen.
Daar doe ik moeite voor en ik zou het fijn vinden als anderen dat ook zouden doen. Ook hier loopt een kat die gewoon de struiken uit jengst en Luna naar haar kop vliegt. En gericht op de ogen. Dat is nu 2 keer gebeurd en ondertussen loop ik een andere route en loer dan nog met argusogen om me heen. Gelukkig is het bij Luna zo dat ze de afkeer voor die kat nog niet afreageert op onze eigen katten maar als ze dat wel zou gaan doen? Die mensen weten ook dat die kat dat doet, die ligt de hele dag op de loer en het is een favoriete route naar een losloopgebied dus de kat heeft steeds succes. (Tot hij een keer echt de verkeerde hond of baas tegenkomt) Ik heb geen maatje 38 maar 41 en ik verzeker je, de kat krijgt vliegles. En niet omdat ik een hekel heb aan katten maar wel aan mensen die een huisdier hebben en het dan vervolgens de straat op schoppen onder het mom van,...liever 2 jaar fijn gelukkig buiten dan 20 jaar ongelukkig binnen. Jammer dan voor die kat maar dan denk ik toch even alleen aan mezelf, net zoals die mevrouw die die kat dag in dag uit zijn gang maar laat gaan. En ondertussen niet weten wat een overlast dat dier veroorzaakt. Die vliegles zou zo maar eens zijn redding kunnen zijn want Luna kan ondertussen zijn bloed wel drinken. En wie is dan de l*l als het echt fout gaat? Ja, Luna dus. En wie staat dan het hardst te janken omdat haar "huis'dier het leven heeft gelaten. Ja, dat baasje dus. En die vliegles gaat dat hopelijk voorkomen.

Leven en laten leven? Prima, als je in de rimboe woont maar niet in een woonwijk.
Door Dwarreltje
Too schreef: Quinta. jij bent duidelijk nog nooit de 'killerkat'  tegen gekomen en geloof me die bestaan!
Ze liggen in de struik, achter een muurtje en gaan vol in de aanval en echt niet op de komische manier.

Een kat die aan z'n vrijheid gehecht is houd je niet zomaar van de een op de andere dag binnen /op eigen erf dat is absoluut waar.
Maar om oa volgepoepte tuinen  t af te doen met: zo zijn ze nou eenmaal is mij (als katten eigenaar) te makkelijk,
Jij zet toch ook je hond/kind niet bij mij over 't hek omdat 'hij zo nodig moet?
Ik gun mijn katten ook veel meer ruimte dan ze nu krijgen, helaas dat zit er niet in . . mijn katten, mijn verantwoording om te zorgen dat ze nog steeds een leuk leven hebben. Op t moment dat ik daar aan twijfel komen er geen nieuwe katten. . zo simpel is t.
Maar t is aan mij om te zorgen dat mijn hond, kat, kind, muziek, bedrijf een ander zo min mogelijk hinder berokkent en pas daarna kom je wat mij betreft op t punt van 'leven en laten leven'
+1
Door Dwarreltje
hannabelgje schreef: Leven en laten leven. Interessante opmerking. Ik begrijp niet dat we nog gevangenissen hebben, dat honden aan de riem moeten en dat we belasting moeten betalen. Leven en laten leven. Veel beter!!!!
:2funny: ;D
Door Dwarreltje
Quinta schreef: Ik vind het allemaal wat schromelijk overdreven. Ik loop al 36 jaar dagelijks mijn hond(en) uit te laten en ben hoogstens een paar keer een kat tegengekomen die op een komische manier met z'n staart omhoog achter me aan kwam.
En omdat jij het nog nooit hebt meegemaakt, vind je dus dat Nikédog2000 en de andere hier maar overdrijven, dus onzin verkopen. Omdat je iets nog nooit hebt meegemaakt, mogen/kunnen/zullen anderen dus ook niets meegemaakt hebben....  ???
Met dit soort reacties geef je slechts aan hoe beperkt je wereldje is en wat een kokervisie zeg  :-X
Door Kaela
zhiva schreef: Dat is dus precies wat ik bedoelde te zeggen  ;)

Jou katten liepen in Akkrum ook los zeg je zelf. Daarom kan ik het niet helpen dat ik mijzelf afvraag : Als jij een makkelijkere hond zou hebben gehad of je er dan ook zo stellig over zou denken?  :g:
Als ik minder last van katten zou hebben zou het me vast minder raken, maar dan zou ik nog steeds niet de overlast die anderen ervaren bagataliseren.

Onze katten liepen in Akkrum los als wij thuis waren en in de weilanden. We woonden aan de rand van het dorp. En nu zou ik dat niet meer doen, ik zou de tuin afzetten.

En he, ik heb vroeger ook makkelijke honden gehad. En toen vond ik het ook al raar dat al die katten buiten liepen.

Weet je wat ik mij ook afvraag bij al die katten die zo godsonmogelijk binnen te houden zijn: zijn die dan wel op hun plek? Zouden die in een rijtjeshuis gehouden moeten worden? Of zouden de eigenaren zich dan eens achter de oren moeten krabben of zij wel de geschikte omstandigheden aan de kat kunnen bieden. Is de enige oplossing als een kat niet binnen wil wonen om hem in een woonwijk rond te laten lopen?
Door zhiva
Kaela schreef: Als ik minder last van katten zou hebben zou het me vast minder raken, maar dan zou ik nog steeds niet de overlast die anderen ervaren bagataliseren.
Aangezien ik hetzelfde 'probleem' ervaar met Chakotay wil ik het ook zeker niet bagatelliseren. Maar ik ben ook niet van mening dat elke kat daarom binnenhuis zou moeten vertoeven.
Kaela schreef: Weet je wat ik mij ook afvraag bij al die katten die zo godsonmogelijk binnen te houden zijn: zijn die dan wel op hun plek? Zouden die in een rijtjeshuis gehouden moeten worden? Of zouden de eigenaren zich dan eens achter de oren moeten krabben of zij wel de geschikte omstandigheden aan de kat kunnen bieden. Is de enige oplossing als een kat niet binnen wil wonen om hem in een woonwijk rond te laten lopen?
Dit is een hele goede.... Moby is achtergelaten door zijn vorige eigenaar hier. Alles wat een stekker had moest mee, Moby heeft hij echter niet eens genoemd  :'( Als het aan mij zou liggen zou ik hem op de eerste de beste boerderij herplaatsen. Ik ben samen met mijn buuf van 84 de enige waarin hij nog een beetje vertrouwen heeft. Hij is echt hartstikke lief, maar buitengewoon angstig. Ik durf herplaatsen dan ook niet aan omdat ik bang ben dat hij op een boerderij direct wegloopt en gaat zwerven. Hier krijgt hij zijn natje en zijn droogje en zit eigenlijk altijd in mijn tuin. Ik moet er niet aan denken dat hij een zwerversbestaan zou moeten leiden.  :-\ Beetje dubbel gevoel dus.  ;)
Door keetje
Ik denk dat dat de eeuwige discussie zal blijven, katten wel of niet binnen.

Ik heb altijd katten uit het asiel gehad, de meesten van de straat geplukt en de laatste Theo, had zeker al heel lang op straat gezworven en toch, mijn katten zitten nu in de helft van mijn tuin, dat omgetoverd is tot kattenren en eigenlijk is dat altijd prima gegaan. Ik denk dat het meer bij den mensch ligt, dat iets niet zou kunnen. Want om de een of andere reden zie ik eigenlijk nooit raskatten (hoge uitzondering daargelaten) buiten lopen. Die kosten vaak een aardig duitje maar een EKH haal je gewoon via een briefje in de buurtsuper gratis op. Van weer een ander losloopkat(en nu dus moedertje) die zwanger thuis kwam.
Door nikèdog2000
quinta
de kat waarover ik het heb
die steekt gerust de straat over om aan te vallen
dus als je zo'n kat nooit bent tegen gekomen
overdrijven die gene die dat wel hebben mee gemaakt
nee mijn honden lopen niet los in de bebouwde kom
en ja ik ruim de poep op
ik heb 20 jaar honden en er is nog nooit geklaagd
dus ?
dan moet ik maar alles goed vinden van iemand anders zijn kat
jij zegt leven en laten leven
dat vind ik ook
maar het moet niet zo zijn dat de buurvrouw overal schijt aan heeft.
daarbij is die kat pik zwart dus in het donker zie je hem niet
Door Sher
nikèdog2000 schreef: quinta
de kat waarover ik het heb
die steekt gerust de straat over om aan te vallen
dus als je zo'n kat nooit bent tegen gekomen
overdrijven die gene die dat wel hebben mee gemaakt
nee mijn honden lopen niet los in de bebouwde kom
en ja ik ruim de poep op
ik heb 20 jaar honden en er is nog nooit geklaagd
dus ?
dan moet ik maar alles goed vinden van iemand anders zijn kat
jij zegt leven en laten leven
dat vind ik ook
maar het moet niet zo zijn dat de buurvrouw overal schijt aan heeft.
daarbij is die kat pik zwart dus in het donker zie je hem niet
Ik zeg ook dat ik die kat en de situatie niet ken. Een kat die de straat oversteekt om je honden aan te vallen is echt een probleem.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door