Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pearlsofpassion
De oorzaak ligt natuurlijk bij de tamme dieren, maar de wilde kunnen het wel verspreiden.
Als ik het me goed herinner was er bij de vorige uitbraak in belgie enkel plicht om netten over je rennen te plaatsen.  Niet om ze onder afdak te houden, eens de kritieke eerste periode na ontdekking voorbij was.  Dat heeft wel maanden geduurd, dat dat verplicht was. 
Dat verhinderde natuurlijk bijna alleen dat wilde vogels die in jouw ren zouden komen, iets zouden opdoen van jouw vogels.  Het kon niet verhinderen dat wilde vogels poep achterlieten in jouw ren.
Maar zo ging men het verspreiden van de ziekte tegen zodat wilde dieren het niet verder konden verspreiden, gecombineerd met gecontroleerd transport van tamme dieren. 
Bovendien kan je zo ook hele wilde populatie's uitdunnen als je maar laat besmetten...

Vlees of kuikens die al van lang voor de ontdekking in je vriezer lagen, leveren trouwens geen risico he.  Het maakt niet uit of je die voert tijdens dat er ergens een uitbraak is, of als dat gevaar voorbij is. Ofwel zijn ze besmet toen ze in leven waren en dan blijft dat zo, ofwel niet, maar ze gaan niet plots besmet zijn eens je ze ontdooit omdat er ergens anders vogelgriep opduikt.
Door pike
Als die wilde vogels dit gevaarlijke virus nou daadwerkelijk bij zich hebben dan zouden ze toch al lang met bosjes uit de lucht zijn gevallen.
Door Meike en Daisy
pike schreef: Als die wilde vogels dit gevaarlijke virus nou daadwerkelijk bij zich hebben dan zouden ze toch al lang met bosjes uit de lucht zijn gevallen.
Nee, in het artikel staat "Wilde eenden lijken als virusdrager weinig last te hebben."

Interessant, en goed uitzoekwerk Roosj, ben benieuwd naar het artikel van Erwin straks.
Door Roosj
Meike en Daisy schreef: Nee, in het artikel staat "Wilde eenden lijken als virusdrager weinig last te hebben."

Interessant, en goed uitzoekwerk Roosj, ben benieuwd naar het artikel van Erwin straks.
Ja, ik ook. Jammer dat het er nog niet op staat.. Morgen maar weer ff bellen ;)
Door pike
Meike en Daisy schreef: Nee, in het artikel staat "Wilde eenden lijken als virusdrager weinig last te hebben."

Nee, ze hebben geen last. Omdat ze het virus niet hebben. De wilde eenden hebben een milde variant van het virus. En de trekvogels die lopen die milde variant hier in ons land op omdat ze (hun lichaam) hem niet kennen.

En dan poept er vervolgens een wilde eend bij de kippenboer naar binnen  (die allemaal onder dak zitten rara) en hopla de gevaarlijke variant slaat toe. Sorry maar dat gaat er bij mijn hoofd niet in.
Door pearlsofpassion
pike schreef: Nee, ze hebben geen last. Omdat ze het virus niet hebben. De wilde eenden hebben een milde variant van het virus. En de trekvogels die lopen die milde variant hier in ons land op omdat ze (hun lichaam) hem niet kennen.

En dan poept er vervolgens een wilde eend bij de kippenboer naar binnen  (die allemaal onder dak zitten rara) en hopla de gevaarlijke variant slaat toe. Sorry maar dat gaat er bij mijn hoofd niet in.
Kan wel hoor.
Niet helemaal zoals het er staat, maar komt wel in de buurt.
Das zoals het FIP-virus bij katten.  Corona virus komt bij een heel groot percentage van de kattenpopulatie voor en geeft hoogstens wat diarree of dergelijk, maar soms (in jonge of kwetsbare dieren) gaat het virus muteren. Zo'n coronavirus wordt dan een FIP virus en das dodelijk en eigenlijk vrijwel niet te behandelen.
Probleem is dat men niet kan uitmaken of het om een FIP of gewoon Corona gaat, terwijl de kat nog in leven is. Men kan het enkel bij autopsie weten.  Maar goed, das een kattenprobleem.

Ik weet niet hoe het bij de vogelgriep zit, ik heb er nog niets van gehoord, maar ik kan me wel voorstellen dat die milde varianten altijd aanwezig zijn in wilde populatie's.  Wilde populatie's zijn ook veel resistenter voor ziekten en hebben een beter immuunsysteem. In wilde populatie's zijn gastheren en ziekteverwekkers met elkaar in evenwicht, zoals het hoort en zoals het doorgaans in de natuur is.  't is pas omdat mensen zich moeten moeien dat er zo'n vreselijk epidemiën kunnen ontstaan omdat ze de ziektekiem dwingen sterker te worden en aggressiever te worden.
Maar goed, het kan best dat een milde vorm voor een wilde vogel niet erg gevaarlijk is, maar voor een tamme vogel dodelijk.  Omdat die tamme vogel een zwakker immuunsysteem heeft door zijn leefomgeving, slechter voedsel, mindere genen (niet te vergeten) en het feit dat ze volgestamd worden met AB, leven in een ontsmette omgeving en daardoor het immuunsysteem niet meer hoeft te werken.  Komen ze dan wat tegen, dan zijn ze verloren. Tel daarbij op dat ze met zovelen op kleine oppervlakte zitten en hopla, een ziektekiem kan zich geen betere broedbodem wensen.
Dat er in zo'n situatie een gevaarlijkere mutant ontstaat, is niet zo vreemd. Zo'n virus ziet ook zijn kans, om het zo uit te drukken (virussen denken natuurlijk niet na, maar goed, reageren wel zo).
Maar zelfs als dat niet zo'n gevaarlijke variant zou worden, is er volgens mij een serieus verschil in hoe ziek een wilde vogel of een tamme vogel van hetzelfde virus worden.
Net zoals een wild konijn minder kans heeft myxomatose op de lopen dan een tam konijn (genetisch) en net zoals een gewone griep bij mensen niet dodelijk is tenzij je oud, heel jong of (soms) zwanger bent (verminderde weerstand).
Door Roosj
Ik heb even contact gehad met Dhr. Geitenbeek zelf.

Tot nu toe zijn er geen gevallen bekend waarbij het virus op de hond overgedragen werd. Hij zegt dat dit virus zowiezo niet snel op honden over zal gaan en dus gevaarlijker is voor de mens. Toch vermeld hij nadrukkelijk dat een virus kan veranderen en je dus eigenlijk altijd op moet passen.

Voor nu zegt hij concreet:
- De al geslachte dieren zijn geen probleem, want er kunnen op dit moment geen (besmette) dieren geslacht worden.
- Alle ei soorten altijd 2 minuten koken (dan is het eventuele virus dood. Om bacteriën te doden moet je 4 minuten koken). Je kan dan bij een kippen ei nog wel het schil voeren.
- Poep eten proberen te vermijden.
Door kiara
Het komt nu wel aardig dichtbij hier
Ter Aar ook zag ik
Maar hoe herken je bij de kippen of ze het hebben?
Bij evt mensen weet ik het.
Zag ook staan dat het vogel griep virus kan muteren met menselijke griep virus en dat het dan echt gevaarlijk word.
Ga het nu beetje eng vinden, heb 3 kippen zelf, maar mijn dochter heeft er 15.
Ze zitten wel binnen in de ren
Door Becky
Is er al meer bekend ( ik kan nog geen artikel vinden van dhr. Geitenbeek) over het voeren van kip/pluimvee en rauwe eieren?
Hoe groot is het risico dat de honden ziek worden?
Door Angelique
Becky schreef: Is er al meer bekend ( ik kan nog geen artikel vinden van dhr. Geitenbeek) over het voeren van kip/pluimvee en rauwe eieren?
Voor zover bekend zijn er verder geen besmette bedrijven gevonden en zijn de besmette tokkies allen geruimd.
Door Roosj
Becky schreef: Is er al meer bekend ( ik kan nog geen artikel vinden van dhr. Geitenbeek) over het voeren van kip/pluimvee en rauwe eieren?
Zie mijn vorige bericht ;)
Door Roosj
Angelique schreef: Voor zover bekend zijn er verder geen besmette bedrijven gevonden en zijn de besmette tokkies allen geruimd.
Er zijn al zeker 3 bedrijven besmet in NL hoor..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door