irmaa schreef:
Ja en hoe rot ik het ook vind, en hoe sneu.. enz.. vind het vreselijk, maar aan de andere kant gebruik ik medicijnen die uitgebreid getest zijn op dieren... zonder kan ik niet. En je zal altijd levende dieren nodig hebben, levend materiaal, is zo complex, dat kan je niet altijd vervangen door gekweekt materiaal.
Het is natuurlijk een ontzettend moeilijke kwestie, geneeskunde voor de mens en het leed dat daarmee gepaard gaat. Want moet je dan nee gaan zeggen tegen een medicijn dat jou gezond kan maken? Ik heb daarop het antwoord niet. Wat ik wel mooi vind is als mensen heel bewust kiezen voor een ja en voor een nee. En zich niet door anderen laten vertellen waar hun eigen grenzen liggen.
Hier bij voorbeeld een verhaal van een vrouw die zich wel liet opereren en een paar weken radiotherapie onderging bij kanker, maar die geen chemo nam. Ik lees overigens niets over dierproeven en dat dat een reden voor haar was om een deel van het traject dat dokters aanraadden niet te volgen, maar ze maakt wel een bewuste keuze:
http://reset.me/story/fought-cancer-naturally-won/
Ik zelf hoop dat ik sterk genoeg ben om mijn eigen weg te vinden mocht ik ooit ziek worden en mij niet te laten vertellen door anderen wat ik wel en niet moet doen. Ik heb daar nu heel duidelijke ideeen over, over waar mijn grenzen liggen en dierproeven spelen in die overweging ook een rol (net als veel andere dingen) maar het is altijd maar afwachten of die ideeen stand houden op het moment dat je echt ziek wordt natuurlijk.
@hannabelgje, ik geloof er echt niks van dat boeren niets om hun varkens geven. Ook de boeren die hun varkens in kleine kooien hebben enz. Ook die geven volgens mij om hun varkens, maar of ze weten niet beter, of ze kunnen niet anders, of of of... en aan al die of's dragen wij zelf bij, want wij leven in dezelfde wereld, eten varkensvlees, kopen dingen die gemaakt zijn met hun huid en andere lichaamsdelen, ik durf heel die situatie echt niet (meer) bij die boeren neer te leggen. Bij mij liggen op dit moment spekjes in de koelkast en varkensvlees in de vriezer. Ik heb echt geen idee waar dat vlees vandaan komt en hoe die varkens geleefd hebben...