Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ja, hallo...als je in het ziekenhuis werkt, of veel met (kwetsbare) patiënten in aanraking komt is het inderdaad een ander geval ::) . Dan is het besmettingsrisico vele malen hoger en is het logisch dat jij niet de verspreidingsbron wilt zijn, en ook geen narigheden wilt oplopen. Dat kan een arts, verpleegkundige of schoonmaker en dergelijke zich niet veroorloven. Het is bekend dat ziekenhuizen leuke bacteriebronnen zijn, met name de smartphones van het personeel is een bekende...
Mijn oudste is inmiddels 37. Dus de vaccinaties zijn tijden geleden. Alleen DKTP gehad. Alle drie mijn kinderen. Destijds bewust gekozen om niet te vaccineren voor mazelen, bof en rode hond. Alle drie hebben ze mazelen, bof en rode hond gehad.
Alle drie hebben ze ook kinkhoest gehad. Zelf ook kinkhoest gehad als peuter en nog twee keer als volwassene. Denk steeds besmet door kleuters in mijn klas.
Mijn kinderen zijn bewust niet gevaccineerd voor mazelen, bof en rode hond, hebben het wel gekregen maar zonder complicaties. Niet beschermd door de herd immunity.  Ik vind dus achteraf dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
Honden hier worden ook minimaal gevaccineerd. Paarden idem dito nadat een van de paarden iedere keer vreselijk ziek werd na de vaccinaties. Waarop de dierenarts aangaf dat ze al zoveel antistoffen heeft dat de enting haar ziek maakte.
Als leerkracht ben ik verbijsterd door de enorme aantallen kinderen met problemen. Die waren er toen ik begon te werken gewoon NIET!
Er schijnt een onderzoek geweest te zijn naar vaccinaties en kinderen uit derde wereld landen die niet gevaccineerd worden en daar is bv een stoornis in het autistisch spectrum zo goed als nihil.
Het probleem is in mijn ogen dat de onderzoeken eenzijdig zijn, gefinancierd door de farmaceutische industrie en ja daar rennen de voorstanders van vaccineren zo goed als blind achteraan. 
Toen ik als paravetje werkte zei mijn werkgever altijd: Met logisch denken kom je het verst. tja en als aangetoond dat de tetanus bij mensen tot 15 jaar werkt waarom zouden we dan onze dieren eens per jaar/ twee jaar vaccineren?
Wat ik me nu afvraag is waarom titeren we niet bij mensen?
Lothlórien schreef: Foute aanname ;) Ik heb namelijk 3 dochters en denk er nog steeds hetzelfde over: ze zijn alle 3 volledig geënt. Ik zelf ook. Inclusief hepatitis, griepprik, en als ik het had kunnen krijgen BCG (ik heb in mijn opleidingsziekenhuis TBC opgelopen, dus had die bescherming best willen hebben) en mijn tetanus laat ik ook braaf elke 10 jaar vernieuwen.

Daarentegen zijn mijn honden al enige jaren niet meer geënt. Ze zijn op dezelfde manier geënt als ik mijn kinderen laat enten: in de 'jonge jaren', en daarmee is genoeg weerstand opgebouwd. Binnenkort laat ik de titers weer even bepalen maar tot nu toe zijn ze beschermd.

Nee, ken ik niet. Ik zal eens bij de UB kijken of die te krijgen is. Dank je voor de tip.
Een paar jaar geleden is mijn moeder gevallen op vakantie in Engeland met als gevolg verschillende (schaaf) wonden. Op de eerste hulp zijn de wonden schoon gemaakt en vroegen we of ze geen tetanus injectie nodig had. De arts zei dat dit op haar leeftijd zeker niet meer nodig was. Volgens de nieuwe richtlijnen van de wereldgezondheidsorganisatie, ben je levenslang beschermd na 5 entingen en die had ze op haar leeftijd zeker gehad. Ze kon het voor zekerheid na vragen bij de huisarts. De huisarts was hier inderdaad van op de hoogte, maar zei "voor zekerheid enten we toch maar". De laatste keer dat mijn moeder tegen tetanus geent was, had ze een hele dikke arm, dus ze was  al lang blij dat ze in Engeland dit advies wel opvolgen.
MargaS schreef: Er schijnt een onderzoek geweest te zijn naar vaccinaties en kinderen uit derde wereld landen die niet gevaccineerd worden en daar is bv een stoornis in het autistisch spectrum zo goed als nihil.
Er is nog zoveel meer wat kinderen uit de derde wereldlanden niet hebben, en kinderen in landen waar gevaccineerd wordt wel. Ik kan ook concluderen dat in Nederland meer blonde kinderen leven dan in China, en dat in Nederland meer cavia's als huisdier gehouden worden dan in China, dús dat cavia's houden de kans op blonde kinderen verhoogt.

Zoals ik eerder meldde: Wakefields onderzoek die leek aan te tonen dat er een verband tussen autisme en vaccinaties bestond bleek onjuist en zelfs frauduleus uitgevoerd, moest gerectificeerd worden, hij verloor zelfs zijn artsentitel, en vele (goed uitgevoerde) studies sindsdien hebben telkens weer aangetoond dat er geen verband bestaat. Het geloof daarin is hardnekkig omdat het inmiddels teruggetrokken artikel van Wakefield geciteerd blijft worden en velen inmiddels ergens de klok hebben horen luiden maar de klepel nog niet weten te hangen, en de angst wordt mede gevoed door het feit dat de eerste tekenen van autisme nu eenmaal rond de entleeftijd openbaren. 

Zie ook http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12860782

en als je de complete weerlegging-in-artikelvorm wil lezen:
http://www.bmj.com/content/342/bmj.c7452.full

MargaS schreef: Het probleem is in mijn ogen dat de onderzoeken eenzijdig zijn, gefinancierd door de farmaceutische industrie en ja daar rennen de voorstanders van vaccineren zo goed als blind achteraan. 
Hm. Over eenzijdig en blind achteraan hollen gesproken. Wist je dat het onderzoek van Wakefield waarin autisme en vaccinaties gelinkt werden, gefinancierd is door een letselschade-advocaat, die in de arm was genomen door ouders met autistische kinderen die koste wat kost 'ergens' hun gram wilden halen en daarom per se die link bewezen wilden hebben?

En wist je dat Wakefield, die als medisch verhaal gezegd had dat de mazelen-enting darmproblemen gaf waardoor het 'entgif in het lijf kon lekken en zo autisme veroorzaken', een jaar vóór hij met zijn onderzoek begon, alvast even een patent had laten vastleggen op diagnosticeren van darmklachten met behulp van aanwezigheid van het (in entstof aanwezige) mazelenvirus? Na het verschijnen van zijn artikel waren er al ver uitgewerkte plannen voor een miljoenenbedrijf dat diagnostische tests zou maken voor hersen- en darmziekten. Dit bedrijf zou zich in eerste instantie richten op ouders die processen wilden voeren tegen vaccinfabrikanten.....

Elvira schreef: Een paar jaar geleden is mijn moeder gevallen op vakantie in Engeland met als gevolg verschillende (schaaf) wonden. Op de eerste hulp zijn de wonden schoon gemaakt en vroegen we of ze geen tetanus injectie nodig had. De arts zei dat dit op haar leeftijd zeker niet meer nodig was. Volgens de nieuwe richtlijnen van de wereldgezondheidsorganisatie, ben je levenslang beschermd na 5 entingen en die had ze op haar leeftijd zeker gehad. Ze kon het voor zekerheid na vragen bij de huisarts. De huisarts was hier inderdaad van op de hoogte, maar zei "voor zekerheid enten we toch maar". De laatste keer dat mijn moeder tegen tetanus geent was, had ze een hele dikke arm, dus ze was  al lang blij dat ze in Engeland dit advies wel opvolgen.
Bedankt voor de waarschuwing. Ik ben pas 42 dus ik heb gelukkig nog niet de leeftijd dat ik last ga krijgen van her-enten, maar zodra dit gaat spelen kan ik in overweging nemen te gaan titeren.
Voor mijn hepatitis-entingen heb ik wel netjes getiterd en kon stoppen na een goede bepaling, daarvoor ben ik nu levenslang beschermd.
Lothlórien schreef: Mensen die niet laten vaccineren, brengen daarmee anderen in gevaar. De herd immunity loopt terug, en daarmee brengen ze zowel hun eigen kinderen / dieren als andere niet-geënten in gevaar.... maar ze brengen ook geënten in gevaar. Als geënte kan je sommige ziektes nog steeds krijgen, alleen het verloop is dan minder heftig. Niet laten enten, is dus een keuze die niet alleen voor je eigen kind / dier geldt, maar je beslist voor anderen om je heen dat zij óók meer risico lopen.

Mensen die wel laten vaccineren, lopen een heel klein risico op bijwerkingen, dat zal ik niet ontkennen. De kans op zo'n bijwerking is echter enorm minimaal en de voordelen wegen op tegen de risico's. Maar hoe groot of klein het risico ook is: enten is een keus voor het eigen kind / dier. Met wel enten breng je dat minimale risico nooit buiten je eigen kind / dier, en breng je niemand daarbuiten in gevaar.

En dat is voor mij een wezenlijk verschil: ik heb inderdaad beduidend minder respect voor een keuze van een ander als die mens en / of dier om zich heen daarmee in gevaar brengt.
Inderdaad. En aangezien die keuze vrij is, zou je met het respecteren van die keuzes tenminste een stap dichterbij mensen komen die andere keuzes maken dan jij, in plaats van nog meer stappen van ze vandaan. Maar dan moet je dat wel willen, dichterbij die mensen komen :)
Om te herhalen wat al gezegd is, ook ik ben niet tegen vaccineren. Ik ent mijn honden. Echter niet volgens het schema van de dierenarts, maar volgens een ander schema, waarin er (veel) minder wordt ge-(her)-ent. In mijn ervaring heeft het gros nergens last van na een enting. Een klein deel echter wel. Op basis van dat kleine deel beslis ik om minimaal (op basis van de informatie die ik daarvoor raadpleeg, oa op dit forum) te enten. Ik geloof namelijk niet dat het gros altijd het zwaarst moet wegen. Ik geloof dat de minderheid die wel ergens last van heeft een heel duidelijk signaal afgeeft en ik kies ervoor om dat signaal op te pikken, er naar te luisteren en het serieus te nemen.
Laatst gewijzigd door Esther Q op do 07 aug 2014, 06:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben niet zo goed in het verwoorden van mijn gedachtegangen maar doe nu toch maar een verwoede poging.

Ik heb bij lange na niet de nodige kennis en al helemaal niet wetenschappelijk over het wel of niet vaccineren.
Wel weet ik dat er artsen zijn die het ouders sterk afraden om te vaccineren maar dit ter zijde.

Hoe je het ook went of keert er zullen altijd voor en tegenstanders van iets zijn. Alleen met de huidige media wordt alles sneller opgepikt en zet het mensen tot nadenken (Gelukkig)
De mens neemt niet zomaar iets voor waar aan.....en helaas heeft de geschiedenis ook al herhaaldelijk bewezen dat we voor de gek gehouden worden en dat "men" maar hoopt dat de
burgers hun verhaal maar als waar beschouwen en hun ervaring is dat wanneer het woord "wetenschappelijk" en "onderzocht" er in is verwerkt de mensen het sneller als waar aannemen.

Maar is het dan ook waar??? Niet altijd, blijkt ook uit de berichten hiervoor want tenslotte blijkt er gefraudeerd te zijn met onderzoeken en uitslagen die in de eerste instantie voor waar zijn aangenomen.
Maar ook interpretatie is een veel voorkomend probleem waarop dingen fout kunnen gaan. Dan hebben we ook nog nieuwsberichten waaruit blijkt dat er flink gefraudeerd wordt met afstudeer projecten waarmee diverse professoren gepromoveerd zijn (en dat zijn toch mensen die over o.a. onze gezondheid beslissen).....dus wie zegt ons dat de onderzoeken die tegenhangers gedaan hebben wel of niet te vertrouwen zijn?

Tegenwoordig heeft nu eenmaal de "witte jas" niet meer het aanzien wat die 35 jaar geleden nog had en dat zelfde geld ook voor politici en advocaten en rechters en, en, en, en....

Juist door de geweldige doofpot praktijken en het uitlekken daarvan zijn mensen sceptischer geworden en zoeken ze naar alternatieve of gaan ze uitzoeken wat waar kan zijn en schikken zich in
de uitkomst die het beste bij hun past. En daar schuilt ook het gevaar......want de waarheid ligt altijd in het midden.......en zolang niemand open kaart durft te spelen in hun verzamelde data blijf je dit soort dingen houden en volgt de mens dat waar zij zich het prettigst bij voelen met alle gevolgen, positief en negatief, van dien....
Lothlórien schreef: Mensen die niet laten vaccineren, brengen daarmee anderen in gevaar. De herd immunity loopt terug, en daarmee brengen ze zowel hun eigen kinderen / dieren als andere niet-geënten in gevaar.... maar ze brengen ook geënten in gevaar. Als geënte kan je sommige ziektes nog steeds krijgen, alleen het verloop is dan minder heftig. Niet laten enten, is dus een keuze die niet alleen voor je eigen kind / dier geldt, maar je beslist voor anderen om je heen dat zij óók meer risico lopen.

Mensen die wel laten vaccineren, lopen een heel klein risico op bijwerkingen, dat zal ik niet ontkennen. De kans op zo'n bijwerking is echter enorm minimaal en de voordelen wegen op tegen de risico's. Maar hoe groot of klein het risico ook is: enten is een keus voor het eigen kind / dier. Met wel enten breng je dat minimale risico nooit buiten je eigen kind / dier, en breng je niemand daarbuiten in gevaar.

En dat is voor mij een wezenlijk verschil: ik heb inderdaad beduidend minder respect voor een keuze van een ander als die mens en / of dier om zich heen daarmee in gevaar brengt.
Oh wat aardig dat ik dan maar me moet laten enten en dood gaan aan een anafalactysche schock omdat ik niet tegen een ingredient van de griepprik kan. Nee iedereen moet wijken voor jouw mening. Maar ik begin steeds minder respect voor de witjassen te krijgen, die zeggen ik ben de dokter, ik weet wat goed voor u is. En ik ben ook van mening dat men dan ook niet naar het buitenland op vakantie mag waar je allerlei ziekten kan oplopen en mij kan besmetten.
Jammer dat "de witte jassen" in zijn algemeenheid, niet alleen hier in dit topic zo op een ivoren toren zitten en weigeren om dingen van een andere kant te bekijken terwijl de overgrote meerderheid hier erkend dat enten echt zijn nut heeft alleen vind dat er totaal doorgeslagen word en daardoor bewust kiest voor minder enten dan de norm.
Ik vind daarmee niet dat ik een ander in gevaar breng, ik geloof namelijk dat mijn dier beschermd is ondanks zijn minder dan normaal entingen.
En griepprik op de IC, tja, prima als je dat wil maar dat geeft nog steeds geen garantie, je kan nog steeds griep krijgen dus om nou zo neer te kijken op collega;s de ervoor kiezen om niet om de prik te gaan vind ik ook niet correct.

Prima dat er mensen zijn die elke enting willen halen die er te krijgen is maar iets meer begrip en respect naar mensen met een andere mening zou wel fijn zijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door