Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Maxioscar schreef: Ik begrijp dat het niet leuk is als een al magere pony afvalt van het overzetten op ander voer , maar daar is ook een oorzaak voor.
Als de shet al jaren lang zelf geen vitamines meer hoeft aan te maken , omdat hij ze kant en klaar krijgt uit de muesli , dan gaat er een hele tijd overheen voordat het dier zelf weer in staat is om alle vitamines zelf aan te gaan maken.Ook de vertering van cellulose is niet optimaal meer vanwege de aanwezigheid van zetmeel in de muesli.
De darmflora moet zich aanpassen , en ja dat duurt even.
de link is al eerder gegeven , maar ik geef hem nog een keer...
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Mocht je er toch voor kiezen om de shet over te zetten op alleen gras en onbeperkt hooi , en ze valt teveel af , dan zou je bietenpulp kunnen bijvoeren.
Dat bevat veel pectine welke ook helpt om de darmflora sneller weer op regelen te krijgen.[bv pavo speedibeet]
En mocht je er nog steeds geen goed gevoel bij hebben qua vitamines , gebruik dan een product wat hooi en gras aanvult , zonder melasse en zetmeel , en het liefst ook zonder toegevoegd ijzer , bv formula 4 feet.

Ik zou ook proberen te achterhalen waarom de shet dun is. Kan ze wel goed kauwen? is er wel eens een tandarts bij geweest? Krijgt ze onbeperkt hooi?
Staat ze alleen? wat stress kan veroorzaken waardoor ze misschien maagzweren heeft?[wat ook zou kunnen door de muesli die ze krijgt]
Heeft ze geen last van wormen? etc etc...
Op zich begrijp ik je wel, maar het verhaal is hier precies andersom.
Pony krijgt onbeperkt, goed, hooi. Ze staat op een kale wei.
Normaal is ze aan de dikke kant (shetlander he, haha), en krijgt ze geen extra voer.

Dan begint een aantal keer per jaar de jeuk. Het begint met wat schuren aan de onderkant van de hals en het hoofd. Dat gaat steeds verder tot ze zoveel jeuk heeft dat de eetlust sterk verminderd en pony afvalt. Omdat ze echt graatmager wordt moet ik wel iets bijvoeren. En omdat de eetlust zo ver weg is ben ik dan blij met alles wat ze binnen krijgt.

Misschien zie ik iets over het hoofd hoor, maar het lijkt toch echt niet voeding gerelateerd.  Het lijkt toch op te zetten in perioden dat de vacht veranderd door de seizoenen. Alleen krabt ze zich danz o stuk dat ze wonden krijgt, korsten en daar weer jeuk van.

Ik weet het echt niet meer. Ik denk toch maar gewoon scheren en wassen  :-\
Het begint bij hoofd en hals....ik raad je aan om mijn tweede link dan goed door te lezen!
En daarna de volgende link...

http://thehorsesback.com/fight-against- ... readworms/

Ik heb hier jaren een paard gehad met seme , maar dit is anders!
Sinds vorig jaar heb ik een ander paard , en die verdenk ik ook van neckworms. Puur vanwege de ''gehakte'' hanenkam , want dat had mijn seme paard niet.
Wat in dat artikel staat is dus ontwormen met ivermectine , en dan neemt de jeuk enorm toe de eertse 48 tot 72 uur.
Dan weet je dat ze ze heeft.
En dan zou ik het echt verder overleggen met je eigen dierenarts , want als ze ze heeft , dan moet er radicaal ontwormd worden , althans zo staat het in het artikel...
Ze is met 3 jaar wel erg jong , maar niet geschoten is altijd mis...
Succes , en hou ons maar op de hoogte!
Ik lees aandachtig mee, ik heb mijn knollie (stomtoevallig) eergisteren ontwormd. Met ivermectine. Ze heeft nog steeds jeuk, zal in de gaten houden of het erger is dan anders! (Ze staat de hele dag buiten dus kan niet zo vaak kijken).
Vanmorgen heb ik haar weer eens stevig geborsteld en toen lag er een half paard op de grond  :-X

Wat houdt radicaal ontwormen in? Met iets heel sterks? Of elke week of zo?
Er staan verschillende meningen in het artikel.
variërend naar 1 keer per 4 weken tot 1 keer per 12 weken.

Ik heb er helemaal geen verstand van hoor , ik heb ook alles wat ik hier schrijf overgenomen uit dat ene artikel.
Tja het is het proberen waard...
Ze wordt namelijk alleen ontwormt na mestonderzoek en is nu al meer dan een jaar niet ontwormt.
Ik zou deze week weer mest wegbrengen maar gooi er nu een wormkuur in. Niet geschoten lijkt hier toch altijd mis!
Het gaat niet goed met de kleine.

Ondertussen hebben we ontwormt maar dat heeft niet geholpen.

De jeuk concentreert zich op borst, romp en hooft. Staart en manen zijn niet kapotgeschuurd, benen ook niet.
Ze licht bijna hele dagen te rollen. Liefst in het koele zand (ze heeft een plek op de wei in de schaduw kaalgegraven).

Ik heb haar van al het voer afgehaald. Ze staat 24/7 op het weiland.
Geen hooi meer (ze kiest toch voor vers gras) en geen brok of andere toevoegingen.
De huid op de buik lijkt nog maar het meest op de gerimpelde huid van een naaktkat maar dan met wat haar. Hebben jullie beeld?

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.
Zou puur jeuk een optie zijn? Of wassen met iets?
Ik zou aan de hand van de kale gerimpelde huid toch echt denken aan mijt / schurft, zoals demodex bij een hond zeg maar  :-\ Dat schijnt echt heel hardnekkig te kunnen zijn...
Verder heb ik geen flauw idee. Vind het zo rot voor jullie!

Mijn knollie heeft nog steeds schilfers en ietwat kriebel, maar niet meer zo erg als het was. Ik doe sinds 2 weken lijnzaadolie door haar voer (care4life) en ik heb haar nu 2x gewassen met zwavelteershampoo. Lijkt dus bij ons vooral van het verharen te komen, dat is nu ook bijna klaar.
Kim_S schreef: Ik zou aan de hand van de kale gerimpelde huid toch echt denken aan mijt / schurft, zoals demodex bij een hond zeg maar  :-\ Dat schijnt echt heel hardnekkig te kunnen zijn...
Verder heb ik geen flauw idee. Vind het zo rot voor jullie!

Mijn knollie heeft nog steeds schilfers en ietwat kriebel, maar niet meer zo erg als het was. Ik doe sinds 2 weken lijnzaadolie door haar voer (care4life) en ik heb haar nu 2x gewassen met zwavelteershampoo. Lijkt dus bij ons vooral van het verharen te komen, dat is nu ook bijna klaar.
Kan je ze niet wassen tegen mijt/schurft met iets wat niet geeft als ze het niet hebben? Dan zeg ik bijna dat het gewoon het proberen waard is.
Hope schreef: Kan je ze niet wassen tegen mijt/schurft met iets wat niet geeft als ze het niet hebben? Dan zeg ik bijna dat het gewoon het proberen waard is.
Wat ik vind is Sebacil, ivermectine of gewoon ordinaire vlooienshampoo voor honden. Allemaal schijnt het voor paarden niet toegelaten te zijn. Even in overleg met de dierenarts doen denk ik.
Oh, bye-mite vind ik ook nog. Er zijn dus wel middelen voor.

Zou iets als appelazijn ook werken? (Geen idee eigenlijk)
heb je dit ook gevonden?
http://www.dierenartsenoisterwijk.nl/pa ... eczeem.php

stukje eruit:
Verschijnselen
De problemen beginnen met veel jeuk en kleine bultjes. Deze eerste symptomen worden echter regelmatig gemist. De huidverwondingen die vervolgens ontstaan zijn het gevolg van het schuren. De meest voorkomende verwondingen zijn schaafplekken, korsten en kale plekken. De huid kan verdikt raken en er kunnen veranderingen in de pigmentatie optreden. Opvallend is de kaal geschuurde staart en afgeschuurde manen. De aangedane huid is erg gevoelig. Wanneer het probleem jaarlijks terugkeert, kan dit leiden tot een blijvend verdikte, geribbelde huid met kale plekken. Soms treedt een secundaire infectie met staphylococcen op, waardoor de jeuk nog kan verergeren.

Er worden drie verschillende patronen van huidverwondingen waargenomen. Dit heeft te maken met het soort mug, iedere soort heeft een bepaalde voorkeur voor een steekplaats.
•Dorsale verdeling. De bovenkant van het lichaam is aangedaan. We zien verwondingen op het gezicht, de oren, de hals, de schoft, de schouders, het bovenste deel van de romp, het kruis en de staartbasis. Dit patroon wordt het meeste waargenomen.
•Ventrale verdeling. Bij deze vorm is de onderkant van het lichaam aangetast. We zien verwondingen tussen de kaaktakken, op de borst, in de oksels, op het onderste deel van de romp en in de liezen. Uit een internet enquete is gebleken dat 20% van de paarden met SME deze verdeling liet zien.
•Combinatie van dorsale en ventrale verdeling. Hierbij wordt soms ook een uitbreiding over het hele lijf gezien.

Door de heftige jeuk zullen de paarden zichzelf krabben, bijten en schuren tegen voorwerpen in de omgeving. De jeuk en de irritatie kunnen het gedrag van het paard veranderen. Paarden kunnen angstig en nerveus worden en minder gaan eten. Hierdoor en door de soms uitgebreide verwondingen, kunnen ze tijdelijk ongeschikt worden om te rijden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door