Maxioscar schreef: Ik begrijp dat het niet leuk is als een al magere pony afvalt van het overzetten op ander voer , maar daar is ook een oorzaak voor.Op zich begrijp ik je wel, maar het verhaal is hier precies andersom.
Als de shet al jaren lang zelf geen vitamines meer hoeft aan te maken , omdat hij ze kant en klaar krijgt uit de muesli , dan gaat er een hele tijd overheen voordat het dier zelf weer in staat is om alle vitamines zelf aan te gaan maken.Ook de vertering van cellulose is niet optimaal meer vanwege de aanwezigheid van zetmeel in de muesli.
De darmflora moet zich aanpassen , en ja dat duurt even.
de link is al eerder gegeven , maar ik geef hem nog een keer...
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Mocht je er toch voor kiezen om de shet over te zetten op alleen gras en onbeperkt hooi , en ze valt teveel af , dan zou je bietenpulp kunnen bijvoeren.
Dat bevat veel pectine welke ook helpt om de darmflora sneller weer op regelen te krijgen.[bv pavo speedibeet]
En mocht je er nog steeds geen goed gevoel bij hebben qua vitamines , gebruik dan een product wat hooi en gras aanvult , zonder melasse en zetmeel , en het liefst ook zonder toegevoegd ijzer , bv formula 4 feet.
Ik zou ook proberen te achterhalen waarom de shet dun is. Kan ze wel goed kauwen? is er wel eens een tandarts bij geweest? Krijgt ze onbeperkt hooi?
Staat ze alleen? wat stress kan veroorzaken waardoor ze misschien maagzweren heeft?[wat ook zou kunnen door de muesli die ze krijgt]
Heeft ze geen last van wormen? etc etc...
Pony krijgt onbeperkt, goed, hooi. Ze staat op een kale wei.
Normaal is ze aan de dikke kant (shetlander he, haha), en krijgt ze geen extra voer.
Dan begint een aantal keer per jaar de jeuk. Het begint met wat schuren aan de onderkant van de hals en het hoofd. Dat gaat steeds verder tot ze zoveel jeuk heeft dat de eetlust sterk verminderd en pony afvalt. Omdat ze echt graatmager wordt moet ik wel iets bijvoeren. En omdat de eetlust zo ver weg is ben ik dan blij met alles wat ze binnen krijgt.
Misschien zie ik iets over het hoofd hoor, maar het lijkt toch echt niet voeding gerelateerd. Het lijkt toch op te zetten in perioden dat de vacht veranderd door de seizoenen. Alleen krabt ze zich danz o stuk dat ze wonden krijgt, korsten en daar weer jeuk van.
Ik weet het echt niet meer. Ik denk toch maar gewoon scheren en wassen