Roosj schreef: Ik zat te denken.. haaksbarf is vrij duur. Zij beweren dat dat zo is omdat bijvoorbeeld hun paard uit Amerika komt omdat dat gezonder en beter zou zijn (lopen in een wei ed)......

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Roosj schreef: Ik zat te denken.. haaksbarf is vrij duur. Zij beweren dat dat zo is omdat bijvoorbeeld hun paard uit Amerika komt omdat dat gezonder en beter zou zijn (lopen in een wei ed)......
Jantina schreef: Maar ja, moet je de ingredientenlijst van zo'n vegaburger of wat dan ook eens lezen. Het hele ding IS een E-nummer. Ik schrok daar best van.Gelukkig zijn er ook vega producten die niet vol van Enummers zitten en ook meer manieren om vega te eten dan alleen je biefstuk vervangen voor een vegaburger
Sarah5 schreef: Gelukkig zijn er ook vega producten die niet vol van Enummers zitten en ook meer manieren om vega te eten dan alleen je biefstuk vervangen voor een vegaburgerE-nummers zijn niet per definitie slecht. Ook natuurlijke producten alslecitinehebben een e-nummer.![]()
pike schreef: Dat is ook iets wat je nooit van tevoren weet natuurlijk. Het hoeft natuurlijk niet perse lood te zijn. En eerlijk gezegd, zelf ben ik niet bang voor een loden kogeltje. Zo'n kogeltje wordt doorgeslikt (vaak blijven ze ook achter in de voerbak) en de volgende dag weer uitgepoept. Blijft te kort in het lichaam om schade aan te richten.Ik kom wel bij meer dierenartsen die alleen nog paarden behandelen als het in het paspoort staat vermeld als 'niet voor humane consumptie'.
Maar terug on topic:
Ik voer tegenwoordig ook geen paardenvlees meer. Ik vind het vreselijk zoals met die dieren wordt omgegaan, maar dat is niet de hoofdreden dat ik het niet meer voer. Want dan zou ik nog kunnen zeggen: dit paardenvlees voer ik wel en dit paardenvlees voer ik niet. De hoofdreden is dat ik paardenvlees niet vertrouw wat betreft ongewenste stoffen die er mogelijk inzitten. Zelfs al is de herkomst controleerbaar, dan nog weet ik niet wat er in het dier gepompt is. Wat dat betreft vertrouw ik dus ook Nederlands paardenvlees niet. Ik heb honderden paardenpaspoorten van sportpaarden door mijn handen laten gaan, en nooit ook maar eentje gezien waarin melding werd gemaakt van enige toediening van medicatie. Ik heb niet de illusie dat daar de afgelopen drie jaren, (sinds ik dus geen paspoorten meer zie) verandering is gekomen.
Hope schreef: Ik kom wel bij meer dierenartsen die alleen nog paarden behandelen als het in het paspoort staat vermeld als 'niet voor humane consumptie'.??? ??? Beetje vreemd om een paard dat uiteindelijk wel naar de slacht mag, maar te laten creperen. Hij kan misschien na behandeling nog wel 10 jaar gezond verder leven. De wet op het dierenwelzijn verplicht een eigenaar een dierenarts in te schakelen wanneer zijn dier ziek is. En dan zou die dierenarts mogen weigeren? Ik dacht het niet. Vraag me ook af wat de paardenverzekeringen hiervan denken.
Dat is een druppel op de plaat, maar in ieder geval een begin.
Hope schreef: Ik kom wel bij meer dierenartsen die alleen nog paarden behandelen als het in het paspoort staat vermeld als 'niet voor humane consumptie'.Daar kan ik echt niet bij en kan er ook niet blij van worden
Dat is een druppel op de plaat, maar in ieder geval een begin.
Lucie110 schreef: Daar kan ik echt niet bij en kan er ook niet blij van wordenNee, zo bedoel ik het niet.
Een dierenarts kan toch gewoon een aantekening maken in het paspoort.
Genoeg dierenartsen die verzuimen een aantekening te maken maar dat is weer een ander verhaal.
Ik voerde al geen paardenvlees omdat ik ervan overtuigd ben dat er geen vervuilder stukje vlees te krijgen valt en hoe hypocriet het ook is ik kan het ook niet (gevoelsmatig). Nu ik de beelden heb gezien bij Radar weet ik helemaal zeker dat ik het nooit zal kopen.
Hope schreef: Nee, zo bedoel ik het niet.Ooh op die manier. Dan zijn er gelukkig ook nog dierenartsen die zich wel aan de regels houden.
Kom je hier met je paard in de kliniek dan moet je eerst het paspoort afgeven. Als het paard medicatie krijgt wordt in het paspoort ingevuld dat het dier niet meer geschikt is voor humane consumptie.
Op die manier hoeft de veearts zich niet druk te maken over wachttijden en kan hij alles in het paard stoppen wat nodig is. Het is een onomkeerbare aantekening, dus het paard kan voor het leven niet meer in de voedselketen terecht komen.
Lucie110 schreef: Ooh op die manier. Dan zijn er gelukkig ook nog dierenartsen die zich wel aan de regels houden.Ja, en toch wel steeds meer hoor ik!