Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door pike
Roosj schreef: Ik zat te denken.. haaksbarf is vrij duur. Zij beweren dat dat zo is omdat bijvoorbeeld hun paard uit Amerika komt omdat dat gezonder en beter zou zijn (lopen in een wei ed)......
:-X
Door kiara
het wordt steeds gekker hier in dit land je kan niks meer eten,maar ik heb altijd al gezegt teveel vlees (wat voor vlees dan ook) is niet gezond,daarnaast zie ik bij steeds meer supermarkten een uitgebreider assortiment aan vegetarische producten,is toch wel iets om over na te denken :-\
Ik voer Tinlo. Zij hebben op mijn vraag die ik van de week heb gesteld: waar komt jullie vlees vandaan? Geantwoord: uit nederlandse slachthuizen m.u.v. vis en hert.

Ik vind Haaksbarf idd vrij duur. Zit wel groente in maar als ik het geef (geef de vis smaak ervan) dan geef ik er alsnog groente bij anders is de ontlasting te hard.
Door Sarah5
Jantina schreef: Maar ja, moet je de ingredientenlijst van  zo'n vegaburger of wat dan ook eens lezen. Het hele ding IS een E-nummer. Ik schrok daar best van.
Gelukkig zijn er ook vega producten die niet vol van Enummers zitten en ook meer manieren om vega te eten dan alleen je biefstuk vervangen voor een vegaburger ;)
Door sella
Mijn probleem met vleesvervangers is dat er zoveel soja geproduceerd moet worden hiervoor, dat ze hele oerbossen kappen of leegbranden.
Ik vindt met de vleesvervangers eigenlijk hetzelfde als met de kweekvis als met iedereen moet maar een auto rijden, een hond hebben ect.

Wat is er mis met maar 1 of 2 keer per week vlees te eten? Waarom moet er pérse een vervanger voor zijn? Toen ik opgroeide was het heel normaal om op zondag vlees te krijgen en op vrijdag vis en thats it. En dan met feestdagen kreeg je wat paling of gerookte zalm. Al die visfarms zijn opgezet omdat iedereen maar iedere dag dure vis wil kunnen eten. Ik eet helemaal geen paling meer, en als ik zalm eet, dan een wildvang, en daar betaal ik dan met liefde voor.
Door K&D
Sarah5 schreef: Gelukkig zijn er ook vega producten die niet vol van Enummers zitten en ook meer manieren om vega te eten dan alleen je biefstuk vervangen voor een vegaburger ;)
E-nummers zijn niet per definitie slecht. Ook natuurlijke producten alslecitinehebben een e-nummer.
Er zijn natuurlijk  ;) ook veel e nummers van dierlijke of kunstmatige oorsprong (als veggie wil je geen dierlijke).
Door Hope
pike schreef: Dat is ook iets wat je nooit van tevoren weet natuurlijk. Het hoeft natuurlijk niet perse lood te zijn. En eerlijk gezegd, zelf ben ik niet bang voor een loden kogeltje. Zo'n kogeltje wordt doorgeslikt (vaak blijven ze ook achter in de voerbak) en de volgende dag weer uitgepoept. Blijft te kort in het lichaam om schade aan te richten.

Maar terug on topic:
Ik voer tegenwoordig ook geen paardenvlees meer. Ik vind het vreselijk zoals met die dieren wordt omgegaan, maar dat is niet de hoofdreden dat ik het niet meer voer. Want dan zou ik nog kunnen zeggen: dit paardenvlees voer ik wel en dit paardenvlees voer ik niet. De hoofdreden is dat ik paardenvlees niet vertrouw wat betreft ongewenste stoffen die er mogelijk inzitten. Zelfs al is de herkomst controleerbaar, dan nog weet ik niet wat er in het dier gepompt is. Wat dat betreft vertrouw ik dus ook Nederlands paardenvlees niet. Ik heb honderden paardenpaspoorten van sportpaarden door mijn handen laten gaan, en nooit ook maar eentje gezien waarin melding werd gemaakt van enige toediening van medicatie. Ik heb niet de illusie dat daar de afgelopen drie jaren, (sinds ik dus geen paspoorten meer zie) verandering is gekomen.
Ik kom wel bij meer dierenartsen die alleen nog paarden behandelen als het in het paspoort staat vermeld als 'niet voor humane consumptie'.
Dat is een druppel op de plaat, maar in ieder geval een begin.
Door pike
Hope schreef: Ik kom wel bij meer dierenartsen die alleen nog paarden behandelen als het in het paspoort staat vermeld als 'niet voor humane consumptie'.
??? ??? Beetje vreemd om een paard dat uiteindelijk wel naar de slacht mag, maar te laten creperen. Hij kan misschien na behandeling nog wel 10 jaar gezond verder leven. De wet op het dierenwelzijn verplicht een eigenaar een dierenarts in te schakelen wanneer zijn dier ziek is. En dan zou die dierenarts mogen weigeren? Ik dacht het niet. Vraag me ook af wat de paardenverzekeringen hiervan denken.
Hope schreef: Ik kom wel bij meer dierenartsen die alleen nog paarden behandelen als het in het paspoort staat vermeld als 'niet voor humane consumptie'.
Daar kan ik echt niet bij en kan er ook niet blij van worden  :o
Een dierenarts kan toch gewoon een aantekening maken in het paspoort.
Genoeg dierenartsen die verzuimen een aantekening te maken maar dat is weer een ander verhaal.

Ik voerde al geen paardenvlees omdat ik ervan overtuigd ben dat er geen vervuilder stukje vlees te krijgen valt en hoe hypocriet het ook is ik kan het ook niet (gevoelsmatig). Nu ik de beelden heb gezien bij Radar weet ik helemaal zeker dat ik het nooit zal kopen.
Door Hope
Lucie110 schreef: Daar kan ik echt niet bij en kan er ook niet blij van worden  :o
Een dierenarts kan toch gewoon een aantekening maken in het paspoort.
Genoeg dierenartsen die verzuimen een aantekening te maken maar dat is weer een ander verhaal.

Ik voerde al geen paardenvlees omdat ik ervan overtuigd ben dat er geen vervuilder stukje vlees te krijgen valt en hoe hypocriet het ook is ik kan het ook niet (gevoelsmatig). Nu ik de beelden heb gezien bij Radar weet ik helemaal zeker dat ik het nooit zal kopen.
Nee, zo bedoel ik het niet.
Kom je hier met je paard in de kliniek dan moet je eerst het paspoort afgeven. Als het paard medicatie krijgt wordt in het paspoort ingevuld dat het dier niet meer geschikt is voor humane consumptie.
Op die manier hoeft de veearts zich niet druk te maken over wachttijden en kan hij alles in het paard stoppen wat nodig is. Het is een onomkeerbare aantekening, dus het paard kan voor het leven niet meer in de voedselketen terecht komen.
Hope schreef: Nee, zo bedoel ik het niet.
Kom je hier met je paard in de kliniek dan moet je eerst het paspoort afgeven. Als het paard medicatie krijgt wordt in het paspoort ingevuld dat het dier niet meer geschikt is voor humane consumptie.
Op die manier hoeft de veearts zich niet druk te maken over wachttijden en kan hij alles in het paard stoppen wat nodig is. Het is een onomkeerbare aantekening, dus het paard kan voor het leven niet meer in de voedselketen terecht komen.
Ooh op die manier. Dan zijn er gelukkig ook nog dierenartsen die zich wel aan de regels houden.
Ik voer ook geen paard meer. Toen ik nog BARF voerde wel, maar eigenlijk maar weinig. Ik zit te ver in de paardenwereld om de paspoorten nog te geloven. Er wordt nog steeds amper iets in een paspoort geschreven. Ja, als we naar de kliniek gingen werd het netjes bijgehouden. Als de DA op stal langskwam werd er niet eens om een paspoort gevraagd. Mijn eigen paarden zullen ook nooit naar de slacht gaan, die zijn altijd ingeslapen en vanaf de dag van aankoop al 'niet geschikt voor consumptie' in het paspoort.

Wat er in de docu besproken werd, wist ik al. Maar het schijnt niet belangrijk genoeg te zijn. Een ver van je bed show misschien? Ik heb geen probleem met paardenvlees op zich. Als ik vlees zou lusten, zou ik ook rustig paardenvlees eten, zolang het niet mijn eigen dieren zijn.

Over het bio vlees kopen of minder vlees eten. Wij kunnen het niet. We eten hooguit 3 keer per week vlees en dat is al veel. Meestal maar 1 keer per week en ja, dat zijn aanbiedingen. Geen kip, maar wel rund. Mijn honden voer ik voornamelijk DARF. Ik zou best bio vlees voor onszelf kunnen betalen, als ik de honden de deur uit deed. Maar ik vind het eigenlijk wel een goede stelling, 100% diervriendelijk voeren is (bijna?) onmogelijk.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door