Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Hitam
Geen idee. Hij blijft enigzsins doorlaatbaar voor sommige stoffen gedurende het hele leven. Maar wanneer het grootste risico weg is weet ik echt niet.
Door zurca
Zijn er verschillende merken van de Weilenting? En zoja welk verschil zit er tussen de verschillende entingen?
Door Lizzy
zurca schreef: Zijn er verschillende merken van de Weilenting? En zoja welk verschil zit er tussen de verschillende entingen?
Oh ja, er zijn vele merken! Nobivac, Vanguard, Merial maakt een vaccine en ga zo maar door. Bij mijn weten heeft alleen Nobivac een geldigheidsduur/bescherming van 1 jaar geregistreerd staan. De rest niet. Het kan dus best zijn dat de andere entingen ook 1 jaar bescherming bieden, maar dat dat hebben de fabrikanten niet laten onderzoeken.

Ik vind Nobivac gewoon de meest vooruitstrevende fabrikant van vaccines (hoewel ik niet zeker weet of ik dat echt kan bepalen hoor... ik ben natuurlijk geen dierenarts. Maar goed, als ik naar de advertenties kijk in IP (In Praktijk) en ik bestudeer de onderzoeken die Nobivac doet naar de immuniteitsduur, dan denk ik dat ik gelijk heb ;D. Overigens: zo is Nobivac dus bezig om drie-jarige registratie te krijgen voor de immuniteitsduur van hun hondenziekte, parvo en adeno!) en daarom laat ik persoonlijk alleen met Nobivac enten....
Door zurca
Dankje Lizzy :D

Nu wij Tous in huis hebben komt bij ons natuurlijk ook het vaccinatieverhaal om de hoek kijken...
De katten worden niet geent maar hoe en wat ik bij Tous wil laten doen ben ik nog niet helemaal uit..
De ziekte van Weil vind ik er in ieder geval eentje om eens heel goed over na te denken, mocht ik hier tegen willen enten dan natuurlijk wel met de "beste" ;)
Vandaar dus mijn vraag naar die verschillende merken..Binnenkort ga ik er eens een telefoontje aan wagen naar mn da. Ben erg benieuwd of zij Weil apart kunnen/willen enten en waarmee ze enten..Mocht het niet naar mn zin zijn dan heb ik er al aan gedacht om bijv. naar Tannetje te gaan ;)
Door Bieke
Intervet beweert dat hun Weil een jaar geldig is.
Dat is op basis van het feit, dat ze 24 honden met 8 en 12 weken werden gevaccineerd Lepto en DHPPi (hondenziekte. hepatitis, parvo en para-influenza). Een groep van ook 24 honden werd niet gevaccineerd en diende als controlegroep.
Met 6 en 13 maanden de tweede vaccinatie werden de honden gechallenged. Ze kregen dus de bacterie canicola of Weil ingespoten. Niet aan de hele groep van maar 48 hondjes, nee 6 van iedere groep. En bij de gevaccineerde hondjes werkte de vaccinatie.
Halleluja zegt Intervet. Nobivac Lepto geeft gedurende een jaar volledige bescherming tegen klinische symptomen en voorkomt uitscheiding van virus in de urine.

Deze test kan volledig gemanipuleerd worden. Gedurende die tijd kunnen de meest gezonde en ongezonde uitgezocht worden en gebruikt voor de uitslagen.

En dan mag Intervet vervolgens dit vaccin fabriceren voor miljoenen honden.
Maar niet voor de mijne.
Door Lizzy
Bij alle fabrikanten doen ze natuurlijk onderzoeken... die wel of niet (eerder niet) het daglicht kunnen verdragen. Maar ja, Intervet biedt 1 jaar bescherming, die andere fabrikanten 6 of 9 maanden.... Ik snap overigens niet zo goed wat je bedoelt met uitscheiding van virus in de urine? Bedoel je bacterie. Bij mijn weten wordt is ook bij gevaccineerde honden nog steeds uitscheiding via de urine.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 20 mar 2005, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bieke
Natuurlijk doen ze bij alle fabrikanten onderzoeken, maar van Intervet weet ik gewoon meer.

Wat ik wilde zeggen is, dat ze van een vaccin beweren dat het een jaar geldig is, op basis van 6 geselecteerde hondjes. Dat het dus geen jaar kan werken op honden die niet supergezond zijn.
En wat doe je, als je hond ondanks de vaccinatie toch Lepto krijgt? Want bij een groot aantal honden werkt de vaccinatie niet. Schultz zegt, dat lepto vaccinaties maar bij 50-75% van de honden werkt. Ik heb nergens gelezen dat Intervet 100% garantie biedt.
Door Bieke
Lizzy schrijft:Ik snap overigens niet zo goed wat je bedoelt met uitscheiding van virus in de urine? Bedoel je bacterie. Bij mijn weten wordt is ook bij gevaccineerde honden nog steeds uitscheiding via de urine.

intervet zegt: Nobivac Lepto geeft gedurende een jaar volledige bescherming tegen klinische symptomen en voorkomt uitscheiding van virus in de urine.
Dat is ook weer getest.
In totaal werden 24 honden verdeeld over 4 groepen (3 gevaccineerde groepen en 1 controlegroep). Alle honden uit de vaccingroepen werden op 9 en 12 weken gevaccineerd met ofwel Nobivac lepto of met vaccin A of B. Zes weken na de tweede vaccinatie werden alle honden gechallenged met L canicola.
Alle honden gevaccineerd met Nobivac scheidden geen lepto uit.
Een paar honden uit de andere vaccingroepen scheidden wel het virus uit. Over de urinekweken van de controlegroep hebben ze het niet.
Na challenge werden bij de controlegroep klinische symptomen o.a. koorts waargenomen. Bij de gevaccineerde dieren werden slechts milde symptomen waargenomen.

En dan heb ik weer mijn vragen.
Weer maar 6 hondjes met Nobivac. Die hondjes van de andere gevaccineerde groepen. Met wel;k vaccin zijn die gevaccineerd? Met vaccins waarvan bekend is, dat ze maar weinig bescherming bieden?
En dan: De challenge is met Canicola. Die komt maar weinig voor. Waarom niet met de Weilcomponent?
De controlegroep heeft klinische symptomen o.a. koorts. Hoeveel van de 6? Hoe hoog is de koorst. Bij de gevaccineerde groepen werden slechts milde symptomen waargenomen. Bij hoeveel honden? Welke symptomen?

Ik vertrouw ze voor geen cent, die farmaceuten.
Hoeveel dierenartsen zouden zo'n boekje zo uitpluizen en lezen? Toch geen een.
De enige die belang heeft bij een gezonde hond ben ik.
En daarom moet ik studeren.
Maar eigenlijk is het belachelijk.
Door Lizzy
Nou ja, terecht dat je je twijfels hebt! Ik heb ze ook. Maar nou wil het geval dat ik vernomen heb uit zeer betrouwbare bron dat het in Zoetermeer (in de parken) stikt van de ratten. En tja, wat doe je dan in zo'n geval....

Maar goed, toch klopt er iets niet.... Lepto is een bacterie en geen virus. Dat de honden dus geen virus uitscheiden via de urine is dus logisch.....
Door sylvia
Lizzy schreef: Nou ja, terecht dat je je twijfels hebt! Ik heb ze ook. Maar nou wil het geval dat ik vernomen heb uit zeer betrouwbare bron dat het in Zoetermeer (in de parken) stikt van de ratten. En tja, wat doe je dan in zo'n geval....

Maar goed, toch klopt er iets niet.... Lepto is een bacterie en geen virus. Dat de honden dus geen virus uitscheiden via de urine is dus logisch.....
En wat dan nog Liz, dat het stikt van de ratten, Bunny van mij eet muizen . Zomers zullen er ook zat mensen (vissers bv) daar in de parken langs de kanten liggen , waar ze weil kunnen oplopen, hoevaak heb je gehoord van weil besmettingen bij jullie in zoetermeer?Er is ook waterrecratie in het westerpark, die mensen zijn ook niet geent.
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 20 mar 2005, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bieke
Lizzy, je hebt helemaal gelijk over het uitscheiden van virus in de urine. Dat moet natuurlijk bacterie zijn. maar zo staat het wel in het boekje. Ik had het letterlijk overgetypt. Punt voor jou. VBG
Door Lizzy
Bieke schreef: Lizzy, je hebt helemaal gelijk over het uitscheiden van virus in de urine. Dat moet natuurlijk bacterie zijn. maar zo staat het wel in het boekje. Ik had het letterlijk overgetypt. Punt voor jou. VBG
Nou ja, eerder een negatieve punt voor Nobivac... SLORDIG van hen zeg! Op zich wel leuk om hen daar eens mee te confronteren!

Maar ook al bedoelen ze bacterie: ik heb toch op heel veel sites (niet de minste) gelezen dat het vaccin niet beschermt tegen het uitscheiden van de bacterie....?

En Syl.... ik weet het gewoon niet... ik loop alsmaar te twijfelen..... Word er niet goed van eerlijk gezegd. Weil schijnt overigens boven de rivier (Randstad) vaker voor te komen als elders in NL......
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 20 mar 2005, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Overigens weet ik ook niet waarom ze geen Lepto Icterohaemorrhagiae niet in spuiten bij de proefdieren.... Misschien omdat deze moeilijker te behandelen kan zijn? (en de ziekte van Weil kan veroorzaken)?
Door sylvia
Lizzy schreef: Nou ja, eerder een negatieve punt voor Nobivac... SLORDIG van hen zeg! Op zich wel leuk om hen daar eens mee te confronteren!

Maar ook al bedoelen ze bacterie: ik heb toch op heel veel sites (niet de minste) gelezen dat het vaccin niet beschermt tegen het uitscheiden van de bacterie....?

En Syl.... ik weet het gewoon niet... ik loop alsmaar te twijfelen..... Word er niet goed van eerlijk gezegd. Weil schijnt overigens boven de rivier (Randstad) vaker voor te komen als elders in NL......

Ik ging vroeger altijd zomers in de ijssel zwemmen (de ijssel bij Capelle a/d ijssel) s' avonds als het heel warm was gingen we met vrienden ook wel s' avonds heel laat, alleen dan moest je eerst door de dan wakkere ratten heen worstelen :-X ik ben nooit geent tegen weil
Door Lizzy
sylvia schreef: Ik ging vroeger altijd zomers in de ijssel zwemmen (de ijssel bij Capelle a/d ijssel) s' avonds als het heel warm was gingen we met vrienden ook wel s' avonds heel laat, alleen dan moest je eerst door de dan wakkere ratten heen worstelen :-X ik ben nooit geent tegen weil
Gatverdamme Syl :-X.

Ik ben het wel met je eens hoor. Ik zwom als kind ook in de goorste vijvertjes en speelde bij ons in moerasjes enzo.

Maar ja, de pest met die rot-ziekte (Weil) is dat 100% van de ratten besmet kan zijn. Als ze dan met velen tegelijk aanwezig zijn in het Westerpark EN ook nog eens besmet zijn EN je hond springt dan 100 keer per uitlaatbeurt in het water... zou jij dan nog niet enten?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door