Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Daantje
Anne in Duitsland schreef: Als het helderrood bloed was, en de keutel was stevig, dan kan het een geknapt adertje zijn door het persen. Gewoon ietsje meer spiervlees toevoegen dan.
Ja ,zo zag het eruit.
Spiervlees ga ik er dus extra bijgeven.Ik twijfelde al of ze misschien beide kippenekken had opgeknaagd. :-\

Lastig hoor 2 katten tegelijk overzetten.
Door pearlsofpassion
Ik zou er ook niet zeker van zijn of ze wel de juiste verhoudingen binnen krijgen.
Wat ik persoonlijk zou doen, is verschillende keren per dag geven en het dan per onderdeel voeren.
Als ze beiden tegelijk eten, krijgen ze zo dus steeds alletwee zowel bot als vlees of orgaan binnen.  Dan kan niet 1 kat al het bot en een ander al het orgaan opeten, want ze krijgen het niet tegelijk.
Dat gaat natuurlijk enkel als ze ook meteen komen als je roept en eten geeft. 
Als ze dat accepteren kan je er zelf bij blijven en elk hun bakje geven.  Als ze het meteen opeten, gaat dat prima, want zo doe ik het met mijn binnenkatten ook.
Dan kan je wel prima gemengde maaltijden geven (is wel beter voor de vertering).

Maar als je het moet laten staan, zou ik 1 maaltijd vlees (heel erg mooi bevleesd geven, altijd bij katten!), en 1 maaltijd spier of orgaan geven.  Of compleet voeren per dag en dan 3 maaltijden (eentje bot, eentje spier en eentje orgaan).

Ook zou ik prooidagen invoeren.  2 kuikentjes per week per kat is prima en daaraan kunnen geen verkeerde verhoudingen kleven. Hetzelfde met kwartel, misschien een klein konijntje enz...  Dat zijn altijd de juiste verhoudingen en hoef je je dus geen zorgen te maken over te veel bot in een keer.  Zeker kuikens zou ik zo invoeren want ze zijn gezond, goedkoop, en toch restafval van de eierindustrie.
Als ze dan zelf wat muisjes vangen en opeten (het beste wat een kat kan krijgen), krijgen ze zeker een mooi menu'tje binnen.

Gekweekte muis is niet hetzelfde als wilde muis, daar moet je rekening mee houden.  Ik denk dus niet dat ik in jouw geval (in een schuur met wilde muizen) dure tamme muizen zou kopen voor hen. Maar dat moet je zelf weten natuurlijk.

En als dat allemaal niet lukt, zit er niets anders op dan hen kvv geven, zodat de verhoudingen duidelijk zijn. Maar dat is toch wel een serieuze stap terug, dus ik zou het eerder eens met aparte maaltijden proberen en kijken of dat zo lukt.
Door Daantje
pearlsofpassion schreef: Ik zou er ook niet zeker van zijn of ze wel de juiste verhoudingen binnen krijgen.
Wat ik persoonlijk zou doen, is verschillende keren per dag geven en het dan per onderdeel voeren.
Als ze beiden tegelijk eten, krijgen ze zo dus steeds alletwee zowel bot als vlees of orgaan binnen. Dan kan niet 1 kat al het bot en een ander al het orgaan opeten, want ze krijgen het niet tegelijk.
Dat gaat natuurlijk enkel als ze ook meteen komen als je roept en eten geeft.
Als ze dat accepteren kan je er zelf bij blijven en elk hun bakje geven. Als ze het meteen opeten, gaat dat prima, want zo doe ik het met mijn binnenkatten ook.
Dan kan je wel prima gemengde maaltijden geven (is wel beter voor de vertering).

Maar als je het moet laten staan, zou ik 1 maaltijd vlees (heel erg mooi bevleesd geven, altijd bij katten!), en 1 maaltijd spier of orgaan geven. Of compleet voeren per dag en dan 3 maaltijden (eentje bot, eentje spier en eentje orgaan).

Ook zou ik prooidagen invoeren. 2 kuikentjes per week per kat is prima en daaraan kunnen geen verkeerde verhoudingen kleven. Hetzelfde met kwartel, misschien een klein konijntje enz... Dat zijn altijd de juiste verhoudingen en hoef je je dus geen zorgen te maken over te veel bot in een keer. Zeker kuikens zou ik zo invoeren want ze zijn gezond, goedkoop, en toch restafval van de eierindustrie.
Als ze dan zelf wat muisjes vangen en opeten (het beste wat een kat kan krijgen), krijgen ze zeker een mooi menu'tje binnen.

Gekweekte muis is niet hetzelfde als wilde muis, daar moet je rekening mee houden. Ik denk dus niet dat ik in jouw geval (in een schuur met wilde muizen) dure tamme muizen zou kopen voor hen. Maar dat moet je zelf weten natuurlijk.

En als dat allemaal niet lukt, zit er niets anders op dan hen kvv geven, zodat de verhoudingen duidelijk zijn. Maar dat is toch wel een serieuze stap terug, dus ik zou het eerder eens met aparte maaltijden proberen en kijken of dat zo lukt.
Dankjewel Pearlsofpassion ,dat zijn heel handige tips!
Maar op dit moment zou ik even niet weten wat ik ze aan moet bieden.

Sinds eergisteravond ben ik veel minder blij.
Het gaat niet zo goed met ze :(
Ze gingen beiden niezen en trekken zich erg terug .Eetlust was weg,wel zag ik nog een paar goede keuteltjes.

Morgen ga ik de D.A. consulteren ,ik heb overleg gehad met de kattenopvang.
Cees laat zich weer wat zien en heeft vanmiddag weer wat gegeten ( een beetje kip) ,maar Annie is echt niet lekker. :(

Ze laat zich niet zien ,verstopt zich en ik kan haar dus niet bekijken om te checken wat er loos is.
Ze klinkt erg snotterig ,heeft geen vieze ogen en wil niets eten voor de 2e dag achtereen.
Ik durf haar ook niet zomaar op te pakken,ze komt ook niet meer naar me toe.Ze is gewoon lusteloos :-\

Eerst dacht ik dat ze allebei een terugslag hadden door de stress/overgang naar hun nieuwe situatie
of ontgiftingsverschijnselen door hun barfhappen.Of dat ik een verkeerd menu heb gegeven
We hebben hier geen hinder van vuurwerk gehad en er is geen andere stress geweest voor ze zodat ze goed konden wennen.

Verdorie ,het is zo lastig ,ze zijn nog zo schuw .Ik krijg ze nooit mee naar de DA.
Ook al zou ik morgen AB halen ,hoe krijg ik dit in de juiste hoeveelheden in de juiste kat?

Ik heb nu maar even CB-kattenKVV uit de vriezer gehaald ,hopelijk eten ze dat !
Anders komt het niet goed met Annie ben ik bang.Ze moet wat gaan eten :(
Door koekje
Oh, wat zielig!
Toch is het wel een vaker voorkomend verschijnsel; niesziekte na iets als verhuizing. En waarom zoiets gebeurt, dat weet eigenlijk niemand. Er zijn wel wat zaken die mogelijkerwijs zouden kunnen; van de stress van de verhuis en nieuwe omgeving tot aan afweersysteem dat niet is ingesteld op de bacillen etc uit jullie omgeving.
Als tante Annie met maximaal 2 dagen geen duidelijke vooruitgang laat zien, of al eerder er duidelijk slechter aan toe is, zou ik haar toch meesleuren naar de dokter. Gewoon ordinair vangen en verplicht in de carrier proppen. Lukt dat niet, schakel dan de opvang in voor iets als een vangkooi ofzo. Bij de dokter kan je gebruik maken van een dwangkooi. Als ze die daar niet hebben (overleg eerst), leen er dan 1 van de opvang. Laat de dokter een injectie AB zetten en eventueel pijnstillers via injectie.
Zulke bange katten pillen is niet te doen en je hebt er te weinig zicht op om het door het voer te mengen. Door het voer mengen schiet ook niet op met een kat die geen eetlust heeft.
Door wijkje
Hmm..dat zijn geen leuke berichten..

Ik zie dat Koekje me voor is met tips
Stress kan soms zorgen voor verminderde weerstand waardoor niesziekte kopt op steekt of restverschijnselen. wat erger worden...Dat is althans mijn ervaring bij mijn katten..Of er is wat anders aan de hand...Ik ben ooit met Sammy bij dierenarts geweest omdat hij hardstikke snotterig was..Bleek hij abces te hebben...
Als je niet vertrouwd en Annie is lusteloos..dan toch voor zekerheid vangen en naar dierenarts..
Door Daantje
koekje schreef: Oh, wat zielig!
Toch is het wel een vaker voorkomend verschijnsel; niesziekte na iets als verhuizing. En waarom zoiets gebeurt, dat weet eigenlijk niemand. Er zijn wel wat zaken die mogelijkerwijs zouden kunnen; van de stress van de verhuis en nieuwe omgeving tot aan afweersysteem dat niet is ingesteld op de bacillen etc uit jullie omgeving.
Als tante Annie met maximaal 2 dagen geen duidelijke vooruitgang laat zien, of al eerder er duidelijk slechter aan toe is, zou ik haar toch meesleuren naar de dokter. Gewoon ordinair vangen en verplicht in de carrier proppen. Lukt dat niet, schakel dan de opvang in voor iets als een vangkooi ofzo. Bij de dokter kan je gebruik maken van een dwangkooi. Als ze die daar niet hebben (overleg eerst), leen er dan 1 van de opvang. Laat de dokter een injectie AB zetten en eventueel pijnstillers via injectie.
Zulke bange katten pillen is niet te doen en je hebt er te weinig zicht op om het door het voer te mengen. Door het voer mengen schiet ook niet op met een kat die geen eetlust heeft.
Ja ,precies !! :(
De man van de kattenopvang zei ook dat het klinkt dat ze niesziekte konden hebben ,ondanks enting ,juist omdat ze een stressvolle periode achter de rug hebben gehad .Ook omdat ze beiden tegelijk het zo te pakken hebben gekregen.
Nu ze tot rust komen kan het zomaar toeslaan,maar ja Annie moet wel eten.

Ik ga morgenochtend overleggen met de opvang en de DA ,kijken hoe we dit gaan aanpakken.
De opvang is meer dan bereid om te helpen hebben ze me gezegd.Vang kooien hebben ze ook .
Het reismandje van Annie mocht ik ook houden,daar zou ze ook in kunnen voor vervoer.
Ze hopen zo ontzettend dat het goed gaat komen met de beide katjes.

Ik vind het ook erg zielig voor ze. :(
Door Daantje
wijkje schreef: Hmm..dat zijn geen leuke berichten..

Ik zie dat Koekje me voor is met tips
Stress kan soms zorgen voor verminderde weerstand waardoor niesziekte kopt op steekt of restverschijnselen. wat erger worden...Dat is althans mijn ervaring bij mijn katten..Of er is wat anders aan de hand...Ik ben ooit met Sammy bij dierenarts geweest omdat hij hardstikke snotterig was..Bleek hij abces te hebben...
Als je niet vertrouwd en Annie is lusteloos..dan toch voor zekerheid vangen en naar dierenarts..
De stress hebben ze vooral gehad nadat ze zijn weggevangen bij die baas van ze die zich doodgedronken had .
Daarna zijn ze gechipt enz. enz.
Nu komen ze pas tot rust.Vandaar denk ik dat de weerstand een terugslag heeft.Plus de andere voeding?

Een abces zou me verbazen.Ik heb Annie flink kunnen aaien 3 dagen geleden ,toen was ze zelfs wat mager.
Ik voelde nergens bobbeltjes of andere rare dingen.

Ik ga zo weer even kijken bij ze .Bedankt voor jullie tips!
Door fem fatale
Ach gossie, da's wel zielig.

Maar het is echt niet gek en met een beetje geluk hebben ze milde nies en gaat het morgen alweer veel beter. Ik heb meestal iets van blikvoer in huis voor dit soort momenten. Door de verstopte neus ruiken ze hun eten niet en stoppen ze met eten. Blik stinkt zo, dat komt ook door het snot heen.
Door Anne in Zweden
Och wat een sneu nieuws! Maar ik verwacht zo op afstand niet dat het iets ernstigs is. Toen ik Sokjes destijds van de straat heb geplukt (hij was toen een maand of 5), was hij ook ineens een paar dagen van de leg, hoewel hij veilig bij ons op de slaapkamer woonde en het hem aan niets ontbrak. Gevalletje stressafbouw, heb ik het op gegooid. Na een shotje bij de da tegen de misselijkheid (tegen projectielkotsen) ging het al snel weer beter met hem. Daarna heeft hij nooit meer zo'n lusteloos moment gehad.

Ik hoop dat je je poezels kunt vangen en meenemen naar de da. En dat alles weer helemaal goed komt! Sterkte! Je bent lief dat je je zo om ze bekommert! :-*
Door Daantje
Ach ,ze zijn zo aandoenlijk . :D
Annie liet zich net zowaar  even aaien in haar verstopplekje en wilde wel even snuffelen  :)

oohhh oh wat is ze snotterig .

Heb wat eten aangeboden ,maar nee hoor.
Cees is al veel tieriger.
Morgenvroeg kijken we even hoe we 't verder gaan doen
Door Daantje
Gaat nog steeds niet goed met Annie. :(
Overleg met de kattenopvang en DA gehad ,deze hebben een dwangkooi.
Straks gaan we haar vangen en naar de DA.

Ze zal dan ook dwangvoeding krijgen omdat ze te lang niet gegeten heeft (3e dag nu)
Drinken ging net wel met zeer veel moeite ,maar ze heeft nauwelijks lucht  :(

Cees is al aardig opgeknapt ,die eet weer.
Door pearlsofpassion
Hopelijk wordt ze snel beter na een bezoek aan de DA.
Als ze echt zoveel snottert, zou ik er ook een injectie AB in stoppen.
Probeer niet te veel met kooien te werken als dat niet nodig is, of met te veel dwang.
Als ze echt niet te houden is, moet ze wel in een dwangkooi, maar als dat vermeden kan worden door haar gewoon met handschoenen vast te houden (nekvel zonder optillen, gewoon om te fixeren), dan is dat toch te verkiezen.
En om haar te vangen, zit ze niet soms in een transportbakje?  Kan je daar niet gewoon het deurtje in zetten en klaar? Of anders, als ze ergens in zit met maar 1 uitgang, daar een bakje voor zetten en dan wat met het bakje waar ze in zit schudden of zo?
Haar alleszinds zelf laten in het bakje lopen is beter dan te dwingen.  Als dat lukt natuurlijk.
En vangkooien vinden ze ook super eng omdat het zo plots dichtklapt.  Als het niet anders kan, moet het maar, maar ik zou eerder proberen haar in een reismandje te lokken en dan het deurtje zachtjes te sluiten dan in een vangkooi. Zeker omdat je haar wel kan benaderen.  Vangkooien zijn noodzakelijk om vanop afstand de deur te kunnen sluiten bij katten die je niet kan benaderen.
Door berenboot
Daantje schreef: Gaat nog steeds niet goed met Annie. :(
Overleg met de kattenopvang en DA gehad ,deze hebben een dwangkooi.
Straks gaan we haar vangen en naar de DA.

Ze zal dan ook dwangvoeding krijgen omdat ze te lang niet gegeten heeft (3e dag nu)
Drinken ging net wel met zeer veel moeite ,maar ze heeft nauwelijks lucht :(

Cees is al aardig opgeknapt ,die eet weer.
:( wat naar! Succes met het geplande DA-bezoek en veel beterschap voor Annie.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door