Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Alba schreef: Flink bedrag :o!

Er is niks mis met fokken met ouderdieren die drager zijn, zolang de partner vrij is.
Dat geldt natuurlijk alleen als het enkel-voudig overdraagbare aandoening zijn waarop je een gen-test kan doen.
Als er bv heupen/ellebogen worden getest, kan niemand je iets garanderen.

Ik heb 'geleerd' dat ook de honden die vrij zijn, alsnog gevoeliger kunnen reageren?
ging mij vooral om de erfelijke oogziekte bij de miniatuur bull, dan wordt er met een drager niet verder gefokt
haba schreef: ging mij vooral om de erfelijke oogziekte bij de miniatuur bull, dan wordt er met een drager niet verder gefokt
Gaat het dan om ziektes waarbij een gen-test mogelijk is? En waarom wordt er dan met dragers niet verder gefokt, volgens mij is de populatie miniatuur bullen nou niet bepaald groot dus lijkt het me bij een ziekte waarvoor een gen-test is erg onhandig om dragers per definitie uit te sluiten.
Of bedoel jij met een drager een hond waarbij tijdens de ECVO een bepaalde oogaandoening is geconstateerd?

Sorry als ik heel lastig ben :-[ ;) maar ben nieuwsgierig.
hannabelgje schreef: Ik heb het gevoel dat als je steeds fokt met dragers er steeds minder vrije overblijven.
Da's natuurlijk niet waar, zolang je het hebt over ziektes waarvoor een simpele gen-test je de status van de hond kan vertellen kun je erop selecteren. Afhankelijk van hoe de verhoudingen binnen de populatie zijn, zorgt het fokken met dragers niet voor meer dragers. Zeker niet als je dragers paart aan vrije honden.
Als het grootste deel van je populatie lijder is, en je paart die aan vrije honden, dan zal je inderdaad een aantal generaties hebben met veel dragers. Voor die generatie zal het wellicht nog het moeilijkste zijn om partners te vinden, maar alle lijders of dragers uitsluiten verkleind je populatie zodanig in de meeste rassen in zo'n situatie dat dat ook compleet irreëel is.

In rassen waar het redelijk evenredig verdeeld is, zal je na een aantal generaties nauwelijks nog dragers hebben. Ik hoop ik niet te weinig generaties, want je volgende fok-dier selecteren alleen op basis van drager of vrij zou wel erg kortzichtig zijn als fokker, zéker als er voor een drager zat vrije partners te vinden zijn.

Maar ik zie ook niet wat er zo erg is aan dragers. Zolang een drager nooit symptomen van de aandoening krijgt, zijn ze even gezond als een vrije hond. Als er een gen-test bestaat is het heel simpel om de status van de hond te weten, je kunt het als fokker dan al weten nog voor ze het nest verlaten.
Natuurlijk wil je liefst naar alles vrij toe, maar dat hoeft in mijn ogen niet in 1 generatie.
Alba schreef: Gaat het dan om ziektes waarbij een gen-test mogelijk is? En waarom wordt er dan met dragers niet verder gefokt, volgens mij is de populatie miniatuur bullen nou niet bepaald groot dus lijkt het me bij een ziekte waarvoor een gen-test is erg onhandig om dragers per definitie uit te sluiten.
Of bedoel jij met een drager een hond waarbij tijdens de ECVO een bepaalde oogaandoening is geconstateerd?

Sorry als ik heel lastig ben :-[ ;) maar ben nieuwsgierig.

Da's natuurlijk niet waar, zolang je het hebt over ziektes waarvoor een simpele gen-test je de status van de hond kan vertellen kun je erop selecteren. Afhankelijk van hoe de verhoudingen binnen de populatie zijn, zorgt het fokken met dragers niet voor meer dragers. Zeker niet als je dragers paart aan vrije honden.
Als het grootste deel van je populatie lijder is, en je paart die aan vrije honden, dan zal je inderdaad een aantal generaties hebben met veel dragers. Voor die generatie zal het wellicht nog het moeilijkste zijn om partners te vinden, maar alle lijders of dragers uitsluiten verkleind je populatie zodanig in de meeste rassen in zo'n situatie dat dat ook compleet irreëel is.

In rassen waar het redelijk evenredig verdeeld is, zal je na een aantal generaties nauwelijks nog dragers hebben. Ik hoop ik niet te weinig generaties, want je volgende fok-dier selecteren alleen op basis van drager of vrij zou wel erg kortzichtig zijn als fokker, zéker als er voor een drager zat vrije partners te vinden zijn.

Maar ik zie ook niet wat er zo erg is aan dragers. Zolang een drager nooit symptomen van de aandoening krijgt, zijn ze even gezond als een vrije hond. Als er een gen-test bestaat is het heel simpel om de status van de hond te weten, je kunt het als fokker dan al weten nog voor ze het nest verlaten.
Natuurlijk wil je liefst naar alles vrij toe, maar dat hoeft in mijn ogen niet in 1 generatie.

meest ideale is natuurlijk te fokken met ouderdieren die beide geen drager zijn, anders wordt het probleem vooruit geschoven :-\ :-\
als er toch gefokt wordt waarbij 1 van de ouderdieren drager is, moet er gekeken worden naar de ouders van de fokdieren en dan moet de combinatie nooit meer dan drager x vrij zijn,
Alba schreef:

Ik heb 'geleerd' dat ook de honden die vrij zijn, alsnog gevoeliger kunnen reageren?
Of het waar is kan ik natuurlijk niet met 100% zekerheid zeggen, maar ik ben wel erg voorzichtig
Storm is een erg gevoelige hond en heeft in het verleden wel eens gereageerd op medicatie (die stonden niet op de MDR-1 lijst, maargoed)
Ik ben dus écht voorzichtig en vertel mijn DA dus ook om die medicatie op de lijst NIET te gebruiken
Storm's ouders zijn allebei vrij van MDR-1 getest en hij zou dus vrij moeten zijn door vererving.

Grappig weetje, in de Border Collie agenda van de rasvereniging staat de lijst met MDR-1 medicijnen ook. Er staat echter niet bij dat er uitgekeken moet worden i.v.m. MDR-1, maar dat er uitgekeken moet worden met alle gevoelige honden!
Alba schreef: Ik heb 'geleerd' dat ook de honden die vrij zijn, alsnog gevoeliger kunnen reageren?
Bij MDR1- gen afwijking is dat inderdaad zo !!!
Daarom zou er ook niet met dragers gefokt moeten worden, wat betreft deze afwijking !
De dieren die lijder zijn, die kunnen bij bepaalde medicatie binnen no-time zo'n heftige reactie hebben dat ze dood gaan. Terwijl een hond die drager is een variatie kan hebben tussen "niet- lekker zijn" en behoorlijk beroerd.

Maar bij andere ziektes krijgen dragers geen problemen. Zij zijn gewoon gezond en zullen die ziekte nooit krijgen. In dat geval vind ik het fokken met dragers geen probleem. Maar je moet dus wel goed weten hoe of wat.

Bij de somali katten zijn er 2 vormen van PRA, de ene blijven dragers gewoon gezond (PRA rdAc), terwijl bij de andere de dragers ook klachten krijgen (PRA-rdy). Dus ook hier weer... weten wat je doet !
hannabelgje schreef: Er zijn ook dragers bekend van dm die toch dm kregen volgens mij....
Er zijn bij de OFA ook vrije honden bekent die DM hebben. :-\

There have been no long term studies conducted of the OFA/University of Missouri DM DNA Test to validate the designated status of tested dogs or the validity of the test, itself! Dogs declared *Clear* by the test have been found to have Degenerative Myelopathy (aka DM) upon necropsy, as well as *Carriers*, who are not supposed to develop DM, but possibly pass it on to the next generation.
The type of DM this test is researching does not involve sensory loss. The type of Degenerative Myelopathy developed by German Shepherd Dogs involves total sensory loss. This research has thrown the German Shepherd Dog Breed under the bus, as no research money is going towards German Shepherd Dog Myelopathy, but funneled to the ONE project being promoted by the OFA. Diagnostic test results for the different types of DM between various breeds are polar opposites, and sadly, those facts are simply being ignored. Different diseases cannot be lumped into one category and called the same disease, for convenience, when they are in fact, very different diseases in both course and presentation.

bron: http://www.change.org/petitions/ofa-university-of-missouri-dna-dm-test-designations
Dat is niet heel raar, DM is niet alleen maar erfelijk. Er is ook een (zo niet meer) erfelijke vorm.
Net zoals ik nog borstkanker kan krijgen, zelfs als ik vrij ben van het gen.

Niet alles is maar of alleen maar genetisch.
Ike schreef: Wordt er tegenwoordig door fokkers ook standaard op DM (Degenratieve Myelopathie) getest?
Het lijkt me goed te weten of je hond vrij/drager of lijder is.
Het blijkt dat steeds meer honden ( vooral herder achtigen maar ook andere rassen)
drager of lijder zijn!
Bij collies wordt hier maar sporadisch op getest. Dat is meteen voor mij een reden dat veel fokkers afvallen; ik wil perse een pup die geen lijder is, liever zelfs geen drager, want ook die kunnen verschijnselen ontwikkelen ;-(

Suzanne
Ramses1 schreef:
MDR1 vind ik persoonlijk zeker een moetje en het komt trouwens niet alleen bij BC voor. Kort gezegd, als je hond dit MDR1 gen heeft kan hij niet met alle medicijnen behandeld worden.
http://www.sheltie4me.com/info/display?PageID=5258

De rest denk ik alleen als je wilt fokken maar dat weet ik niet zeker.
Hier ben ik het niet met je eens..
Hoewel ik natuurlijk liever een hondje heb wat die genafwijking niet heeft laat ik een pup niet liggen als de rest mij bevalt en hij per ongeluk mdr1 -lijder is. Ik behandel al mijn collies/shelties alsof ze lijder zijn, zelfs als mocht blijken ddat ze vrij zijn. Ik vind het dus wel belangrijk om te weten hoe het erbij staat, zou ook willen dat de ouderdieren getest zijn maar de uitslag zal voor mij geen reden zijn de pup te laten liggen .. mits natuurlijk al het andere mij aanstaat. Er is prima "omheen te werken" maar je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn met medicatie e.d. Maar, voor mij geldt dat ik dat oOK zou zijn met een vrije hond.. er verandert dus wat mij betreft niets ;-)

Suzanne
Ik heb 500 betaald  3 jaar terug voor mijn chihuahua,  en afgelopen week 950 voor mijn sheltie,  die heek ECVO test gehad,  is nog niet getest voor mdr1 maar heb de test wel al klaarliggen,  vaders is wel getest op mdr1 en vrij,  zelfs al zou mijn pup vrij zijn wil ik de medicatie die een risico zijn niet gebruiken.  Overigens zijn beide ouders op ogen getest.
haba schreef:
meest ideale is natuurlijk te fokken met ouderdieren die beide geen drager zijn, anders wordt het probleem vooruit geschoven :-\ :-\
als er toch gefokt wordt waarbij 1 van de ouderdieren drager is, moet er gekeken worden naar de ouders van de fokdieren en dan moet de combinatie nooit meer dan drager x vrij zijn,
Ieder ouderdier is drager, zij het van evt een ander ergfelijk probleem wat nog niet bekend is! Zo gauw je kunt testen op het drager zijn en daarmee combi's kunt maken zodat er nooit lijders zijn is dat wel heel prettig, mijn inziens ook het meest verstandig. (je kombineert een drager uiteraard alleen met een vrij hond)
Als je nl allerlei dragers gaat uitsluiten verklein je de genenpoel weer en je gaat weer iets nieuws creeren, want de vrije honden van ziekte X, kunnen wel drager zijn van genen die ziekte Y kunnen veroorzaken, en doordat je beperkter gaat fokken in je populatie zal je niet lang hoeven wachten tot ziekte Y zijn kop opsteekt en voila weer een nieuw erfelijk probleem.
Suzanne schreef: Hier ben ik het niet met je eens..
Hoewel ik natuurlijk liever een hondje heb wat die genafwijking niet heeft laat ik een pup niet liggen als de rest mij bevalt en hij per ongeluk mdr1 -lijder is.
Dat vind ik dus kwalijk. Want daarmee geef je wel een signaal af naar de fokker... dat het blijkbaar "niet erg" is dat een pupje lijder is -"omdat je ermee om kunt gaan".....
Ik vind dat je als fokker er voor moet zorgen dat er geen lijders worden geboren. En het liefste bij MDR1 ook geen dragers... en ik vind dat de koper daar ook zeker zijn verantwoording in moet nemen... anders blijft er maar gewoon gefokt worden zonder te testen....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door