haba schreef:
ging mij vooral om de erfelijke oogziekte bij de miniatuur bull, dan wordt er met een drager niet verder gefokt
Gaat het dan om ziektes waarbij een gen-test mogelijk is? En waarom wordt er dan met dragers niet verder gefokt, volgens mij is de populatie miniatuur bullen nou niet bepaald groot dus lijkt het me bij een ziekte waarvoor een gen-test is erg onhandig om dragers per definitie uit te sluiten.
Of bedoel jij met een drager een hond waarbij tijdens de ECVO een bepaalde oogaandoening is geconstateerd?
Sorry als ik heel lastig ben

maar ben nieuwsgierig.
hannabelgje schreef:
Ik heb het gevoel dat als je steeds fokt met dragers er steeds minder vrije overblijven.
Da's natuurlijk niet waar, zolang je het hebt over ziektes waarvoor een simpele gen-test je de status van de hond kan vertellen kun je erop selecteren. Afhankelijk van hoe de verhoudingen binnen de populatie zijn, zorgt het fokken met dragers niet voor meer dragers. Zeker niet als je dragers paart aan vrije honden.
Als het grootste deel van je populatie lijder is, en je paart die aan vrije honden, dan zal je inderdaad een aantal generaties hebben met veel dragers. Voor die generatie zal het wellicht nog het moeilijkste zijn om partners te vinden, maar alle lijders of dragers uitsluiten verkleind je populatie zodanig in de meeste rassen in zo'n situatie dat dat ook compleet irreëel is.
In rassen waar het redelijk evenredig verdeeld is, zal je na een aantal generaties nauwelijks nog dragers hebben. Ik hoop ik niet te weinig generaties, want je volgende fok-dier selecteren alleen op basis van drager of vrij zou wel erg kortzichtig zijn als fokker, zéker als er voor een drager zat vrije partners te vinden zijn.
Maar ik zie ook niet wat er zo erg is aan dragers. Zolang een drager nooit symptomen van de aandoening krijgt, zijn ze even gezond als een vrije hond. Als er een gen-test bestaat is het heel simpel om de status van de hond te weten, je kunt het als fokker dan al weten nog voor ze het nest verlaten.
Natuurlijk wil je liefst naar alles vrij toe, maar dat hoeft in mijn ogen niet in 1 generatie.