Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Zaniematsu
pike schreef: Vergeet dat maar. In de gebruiksaanwijzing staat vermeld dat je ervoor moet zorgen dat er geen botresten in je vlees zitten. Dus laat staan complete botten ::). Maar dat hoef je er natuurlijk niet bij te vertellen net zo min als van die schijf.
Oeps.....
Door Bertine
pike schreef: Vergeet dat maar. In de gebruiksaanwijzing staat vermeld dat je ervoor moet zorgen dat er geen botresten in je vlees zitten. Dus laat staan complete botten ::). Maar dat hoef je er natuurlijk niet bij te vertellen net zo min als van die schijf.
Ik zal eens kijken of ik er vandaag of morgen nog een beetje spiervlees en orgaan door kan malen. Ziet of tie dan ook zwart afgeeft.
Door pearlsofpassion
Bertine schreef: Ik zal morgen eens kijken of ik iets kan vinden over de garantie. Maar ik vrees ook dat hij niet meer onder garantie valt bij bot malen.
Bovendien zal Kenwood het als punt aanzwengelen dat ik met een niet originele schijf gemalen heb. Dus ik ben er bang voor.

Maar vervelend is het wel. En ik blijf het gek vinden dat hij bij de ene schijf in het schijfgat zwart geeft en bij de andere schijf achter het mes.
En ook dat reeds gemalen spul zoveel zwart geeft. Ik ben ook wel weer benieuwd wat hij doet als ik eerst de grote originele schijf en daarna de kleine zal pakken.
Dat zwart in het middelste gat van de schijf is door de wrijving bij het malen.  Lijkt mij redelijk logisch aangezien het metaal op metaal is. Er zit geen plastiek of rubber tussen zoals achteraan.
Als het rond het mes is, kan dat alleen als er ook wat vastgelopen is achter het mes dat tegen de rand van de molen aangeschuurt en zo wrijving veroorzaakt.

Ik heb, voor ik de schijf van Cindy had, wel eens met de grootste schijf die erbij zat gemalen, en dan geeft kippennekken zelfs iets of wat vastlopen.  Moet je heel erg voorzichtig zijn en bij het minste hem toch weer uit elkaar halen. 
Ik ben dan ook super blij dat ik nog aan een schijf ben kunnen geraken, want die is zijn geld meer dan waard.
Het was even zoeken, maar nu de wokkel mooi glad is geschuurd, weet ik precies wat ik mag doen en wat niet.
En als ik iets fijner wil dan met de schijf van Cindy, dan maal ik het eerst hiermee, want anders is het zeker prijs.  En daarna is het gewoon erg geduldig zijn met het toevoegen van vlees.  Kijken in de vulopening dat je niets meer ziet, voor je een tweede blokje laat vallen. 
Als je overload, zie je het maalsel steeds terugkomen in de wokkel, omdat hij het dus niet door de schijf geduwd krijgt.

Ik vind het persoonlijk niet zo vreemd dat dat gemalen vlees liever achterwaards in de wokkel geduwd wordt, dan door die schijf en dat mes heen.  Dat is de gemakkelijkste weg voor gemalen vlees.  Hele stukken kunnen dat niet.  Dat is ook de reden waarom je zeker orgaan, maar ook spier beter (half) bevroren maalt.  Dan kan het ook geen kant op.  Bij ontdooide lever krijg je hetzelfde fenomeen als bij gemalen vlees (prut) en als je dan nog wat aders en bindweefsel errond zitten hebt, kan ook dat vastlopen.  Bevroren lever echter kan enkel rechtdoor geduwd worden door de wokkel en het mes heeft daar vat op.  Het komt er nog steeds als prut doorheen, maar het zit niet als prut in de molen voor het gemalen wordt (of toch grotendeels niet).
Uiteindelijk gaat al dat gemalen vlees er ook wel doorheen, als er geen koek rond het mes zit natuurlijk.  Maar mijn ervaring is, dat als je hem niet overload en gewoon rustig beetje voor beetje de tijd geeft om het door de schijf te krijgen, het niet erg vast komt te zitten rond het mes.
Je hebt gewoon de neiging bij reeds gemalen vlees om er maar bij en bij te stampen, want het is toch reeds gemalen, dus er nog even snel doorheen, en dan kan het bot zich natuurlijk ophopen rond het mes. 
Het is niet zo dat die 2e maling echt heel erg veel tijd in beslag neemt bij mij, maar het is wel ietsje langer dan hele stukken. 
Door Zaniematsu
Bedankt voor je bijdrage Valerie!
Deze ervaring deel ik ook, maar dan met de handmolen :)
Dus wel meer spierkracht. Daarbij komt de tafel regelmatig met de poten van de vloer tijdens het rondmalen.

Ondertussen probeer ik ook een balans te vinden bij mijn katten tussen barf aanbieden en delen zelf malen.

Haaskarkassen, ondanks dat ze erg hard zijn, kan ik aanbieden nadat ik er met een bijl flink op geslagen heb.
Haaspoten doen ze niks mee! Als ik het vlees ervan af knip eten sommige het vlees. Maar bot krijgen ze niet binnen.
Dat vind ik het grote nadeel van poten, zo ook de parelhoenpoten. Het bot is te hard voor de poezels.
Ze knagen er niet aan dus nog een nadeel is dat ze hun gebit niet gebruiken.

De molen die ik zoek moet dus de dragende delen ook gemakkelijk aankunnen.
Door Kaela
Ik zit echt met verbazing te lezen. Laats heb ik dus de clatronic gekocht en sindsdien veel opmerkingen als "goedkoop ding" beter een duurdere molen als een kenwood kopen.

Ik maal dus gewoon rustig achter elkaar door. Heb nog geen 1 keer zwartsel in mijn vleesjes gehad. Hoef niet na 500 gram de hele boel weer uit elkaar te halen. Oké, ik sla al het botwerk wel van te voren tot moes met de vleeshamer en in kleine stukjes met de bijl, maar daarna gaat het er ook moeiteloos doorheen. Even denken, vorige keer heb ik 1 kilo kippennekken, 1 kilo konijnkarkas, 1 kilo parelhoenkarkas, 1 kilo kwartelkarkas, 1 kilo hertenvlees, 1 kilo paardenvlees en 3 kilo kalkoenvlees achter elkaar door de molen gedraaid. Pauzes waren er ivm verpakken ed, maar niet voor de molen, die werd niet eens warm. En ik gebruik gewoon de schijf die bij de molen hoort.

Ik geloof direct hoor, dat het binnenwerk van de duurdere molens beter is. Ik verwacht ook niet dat de clatronic heel lang mee zal gaan. Maar voor het verschil in prijs vind ik het verschil in gebruiksgemak wel heel groot.
Door tt-tjes
lachnat schreef: Hier een kenwood 002 dus een nieuwere met de schijf van Cindy en behalve het zwarte wat de laatste tijd vaker vrijkomt dan in het begin ben ik er tevreden over.
Hij heeft al een lading kilo's gemalen en doet dat ook gewoon achter elkaar.
Maal altijd 3 a 4 kilo tegelijk (zoveel past in een "afwasbak" die ik alleen als opvangbak gebruik) dan gaat die uit elkaar en maal ik nog eens 3 a 4 kilo met een andere smaak.
Ook haaskarkas heeft die zonder probleem gemalen.
Het enige waar ik problemen mee had en de molen ook echt niet wilde malen waren biologische kip karkassen.

Alleen dat zwarte vind ik vreemd, hij heeft een jaar gedraaid zonder enige zwart af te geven en nu doet die dat dus steeds vaker.
Snap het niet en weet dus ook niet wat het is, ben er ondertussen wel achter dat het uit de molen komt, de achterkant van de worm is het zwartst....
Die heb ik dus ook, en ik heb het dus ook af en toe dat er zwart op mijn vlees zit. Ik maal ook haaskarkas, maar dan helemaal fijn gemept, en dan nog gaat de Kenwood stinken. Ik heb ook de schijf van Cindy, en daar zitten alle pezen helemaal achter na het malen van haaskarkas.
Bij het malen van kippennekken zit er op een gegeven moment een hele kippennek omheen gedraaid.
Afgelopen week kippennekken en kalkoenvlees gemalen en toen stonk hij ook.
Door Martine-Tom
Kaela schreef: Ik zit echt met verbazing te lezen. Laats heb ik dus de clatronic gekocht en sindsdien veel opmerkingen als "goedkoop ding" beter een duurdere molen als een kenwood kopen.

Ik maal dus gewoon rustig achter elkaar door. Heb nog geen 1 keer zwartsel in mijn vleesjes gehad. Hoef niet na 500 gram de hele boel weer uit elkaar te halen. Oké, ik sla al het botwerk wel van te voren tot moes met de vleeshamer en in kleine stukjes met de bijl, maar daarna gaat het er ook moeiteloos doorheen. Even denken, vorige keer heb ik 1 kilo kippennekken, 1 kilo konijnkarkas, 1 kilo parelhoenkarkas, 1 kilo kwartelkarkas, 1 kilo hertenvlees, 1 kilo paardenvlees en 3 kilo kalkoenvlees achter elkaar door de molen gedraaid. Pauzes waren er ivm verpakken ed, maar niet voor de molen, die werd niet eens warm. En ik gebruik gewoon de schijf die bij de molen hoort.

Ik geloof direct hoor, dat het binnenwerk van de duurdere molens beter is. Ik verwacht ook niet dat de clatronic heel lang mee zal gaan. Maar voor het verschil in prijs vind ik het verschil in gebruiksgemak wel heel groot.
Ik ook...
Ik heb ook maar een simpele HTK molen. Heb laatst eens (voorzichtig getest hoever ik kan gaan...eendennek en eend karkas gaan er doorheen zonder dat ik ze in kleine stukjes knip (de ruggegraat gaat er in zijn geheel doorheen, zonder problemen).
Voor de prijs van een kenwood kan ik heel wat HTK molens verslijten, de mijn heeft nu al zeker 300 kilo vermalen en ik merk er nog helemaal niks aan.
Door Zaniematsu
tt-tjes schreef: Die heb ik dus ook, en ik heb het dus ook af en toe dat er zwart op mijn vlees zit. Ik maal ook haaskarkas, maar dan helemaal fijn gemept, en dan nog gaat de Kenwood stinken. Ik heb ook de schijf van Cindy, en daar zitten alle pezen helemaal achter na het malen van haaskarkas.
Bij het malen van kippennekken zit er op een gegeven moment een hele kippennek omheen gedraaid.
Afgelopen week kippennekken en kalkoenvlees gemalen en toen stonk hij ook.
Bedankt voor je reactie.
Klinkt niet echt goed.
Door Zaniematsu
Martine-Tom schreef: Ik ook...
Ik heb ook maar een simpele HTK molen. Heb laatst eens (voorzichtig getest hoever ik kan gaan...eendennek en eend karkas gaan er doorheen zonder dat ik ze in kleine stukjes knip (de ruggegraat gaat er in zijn geheel doorheen, zonder problemen).
Voor de prijs van een kenwood kan ik heel wat HTK molens verslijten, de mijn heeft nu al zeker 300 kilo vermalen en ik merk er nog helemaal niks aan.
Dit klinkt positief Martine,
Heb jij ook een Clatronic net als Karin/Kaela?
Het voordeel dat ik bij jou lees tov Karin is dat jij het niet in kleine stukken hoeft te knippen en te hakken, zoals ik bij Karin wel lees.
Groetjes Linda
Door Parelridder
Ik gebruikte eerder een Bomann en was daarover tevreden voor wat betreft wat er doorheen kon. Groot nadeel vond ik de tijd die ik kwijt was als gevolg van de benodigde koelperiode na ieder kwartier. Sinds ik de Kenwood met Cindy's schijf heb, weet ik dat er daarnaast ook heel veel tijd te winnen is middels het gemakkelijker kunnen malen van de karkassen. De Kenwood trekt ze er doorheen, terwijl de Bomann het 'zuchtend' doet. Voor een incidenteel maalseltje, niet te grote hoeveelheden en niet het zware werk als haaskarkas is 'ie prima. Voor een paar tientjes neem ik dat ongemak graag voor lief er bij. Maar ik heb de vleesmolen toch voor zo nu en dan grotere hoeveelheden en (m.n.) zwaarder werk. Ik ben ontzettend gelukkig met de Kenwood.
Het grijze wat er bij het malen van karkassen vanaf komt, blijft in de molen. Als ik aan het eind de binnenboel schoon maak, gooi ik dat wat daar is achter gebleven gewoon weg. Dat is een kruimel op alles wat er doorheen ging.
P.s. De Bomann gaf ook grijs af bij het malen van karkassen.
Door Martine-Tom
Afkoelen doe ik ook niet, ik maal 3 kilo, wat dan een complete mix is, verpak die en maal weer 3 kilo.
Maar voorheen deed ik wel eens 10 kilo achter elkaar....zonder pauze ging prima.

Ik heb een Moulinex die niet meer te krijgen is inmiddels  ;)
Door Cindy de Wolf
Zoals ik al eerder aangaf een klein handjevol mensen is niet/minder tevreden. Is hooguit 5-10% van iedereen.

Ik zou wel willen weten of deze mensen een machine hebben uit eenzelfde batch. Misschien was 1 batch slecht.
Door Lil
Ik maal bijna alles ontdooid, want vaak moet ik met de snoeischaar het op maat knippen (anders past het niet door de opening).

Ik maal zo'n 5 kg en dan haal ik even het opgehoopte vet weg achter het mes. het is vooral pees en vet wat blijft hangen en als ik dat niet weghaal dan gaat het natuurlijk mis.
Een ietsiepietsie zwart in het midden heb ik ook wel, maar dat gooi gewoon weg. Is trouwens geen slijpsel denk ik maar zwart door de wrijving. het is dan echt een stukje vel/vet/pees wat daar zit wat dan zwart is geworden. Veel minder dan bij de Bomann trouwens, die had dat meer. Ook hier gaat er af en toe haaskarkas doorheen, maar niet al te veel. De molen heeft hier (logisch!) meer moeite mee. Je hoort hem steunen en zuchten, maar hij stinkt niet of zo.
Bij de Bomann moest ik de eendennekken en konijnkarkassen in heel kleine stukjes knippen. In de Kenwood gaan de eendennekken heel er doorheen en bij het konijn knip ik even de buikflappen weg, want vaak past het daardoor niet door de opening (dat is de enige reden).

O ja, ik duw wel alles met dat ding aan bij de Kenwood.
Door Bertine
Gisteren lagen er voor mij 4 eendkarkassen om te vermalen. De eerste was nog goed bevroren en heb ik met een mes+moker in kleine stukjes geslagen.  Ging er met moeite doorheen. Na een halve eend alles verstopt met vet/bot. Los gemaakt. zwart inhet midden van de schijf van Cindy.

Tweede karkas in zelfde soort stukken, heb ik het gat van de schijf van Cindy, het gat in het mes en de pin waar die twee op moeten heel ligt ingevet met olie. Om te zien of een laagje daartussen het zwart door wrijving tegen gaat. Resultaat: moeite met dikke stukken malen iets minder zwart in het midden dan eerste karkas.

derde was wat minder bevroren. Kleine stukken gehakt met moker en mes. met moeite er door, iets zwart in het midden.

vierde karkas verste ontdooid, grotere stukken gelaten en er door gedaan. met moeite er door. best veel zwart in het midden.

Ik heb bij gene van alles het spul echt aangestampt. wel gewacht tot een stuk er door was voor ik volgende erin deed.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door