Bertine schreef:
Ik zal morgen eens kijken of ik iets kan vinden over de garantie. Maar ik vrees ook dat hij niet meer onder garantie valt bij bot malen.
Bovendien zal Kenwood het als punt aanzwengelen dat ik met een niet originele schijf gemalen heb. Dus ik ben er bang voor.
Maar vervelend is het wel. En ik blijf het gek vinden dat hij bij de ene schijf in het schijfgat zwart geeft en bij de andere schijf achter het mes.
En ook dat reeds gemalen spul zoveel zwart geeft. Ik ben ook wel weer benieuwd wat hij doet als ik eerst de grote originele schijf en daarna de kleine zal pakken.
Dat zwart in het middelste gat van de schijf is door de wrijving bij het malen. Lijkt mij redelijk logisch aangezien het metaal op metaal is. Er zit geen plastiek of rubber tussen zoals achteraan.
Als het rond het mes is, kan dat alleen als er ook wat vastgelopen is achter het mes dat tegen de rand van de molen aangeschuurt en zo wrijving veroorzaakt.
Ik heb, voor ik de schijf van Cindy had, wel eens met de grootste schijf die erbij zat gemalen, en dan geeft kippennekken zelfs iets of wat vastlopen. Moet je heel erg voorzichtig zijn en bij het minste hem toch weer uit elkaar halen.
Ik ben dan ook super blij dat ik nog aan een schijf ben kunnen geraken, want die is zijn geld meer dan waard.
Het was even zoeken, maar nu de wokkel mooi glad is geschuurd, weet ik precies wat ik mag doen en wat niet.
En als ik iets fijner wil dan met de schijf van Cindy, dan maal ik het eerst hiermee, want anders is het zeker prijs. En daarna is het gewoon erg geduldig zijn met het toevoegen van vlees. Kijken in de vulopening dat je niets meer ziet, voor je een tweede blokje laat vallen.
Als je overload, zie je het maalsel steeds terugkomen in de wokkel, omdat hij het dus niet door de schijf geduwd krijgt.
Ik vind het persoonlijk niet zo vreemd dat dat gemalen vlees liever achterwaards in de wokkel geduwd wordt, dan door die schijf en dat mes heen. Dat is de gemakkelijkste weg voor gemalen vlees. Hele stukken kunnen dat niet. Dat is ook de reden waarom je zeker orgaan, maar ook spier beter (half) bevroren maalt. Dan kan het ook geen kant op. Bij ontdooide lever krijg je hetzelfde fenomeen als bij gemalen vlees (prut) en als je dan nog wat aders en bindweefsel errond zitten hebt, kan ook dat vastlopen. Bevroren lever echter kan enkel rechtdoor geduwd worden door de wokkel en het mes heeft daar vat op. Het komt er nog steeds als prut doorheen, maar het zit niet als prut in de molen voor het gemalen wordt (of toch grotendeels niet).
Uiteindelijk gaat al dat gemalen vlees er ook wel doorheen, als er geen koek rond het mes zit natuurlijk. Maar mijn ervaring is, dat als je hem niet overload en gewoon rustig beetje voor beetje de tijd geeft om het door de schijf te krijgen, het niet erg vast komt te zitten rond het mes.
Je hebt gewoon de neiging bij reeds gemalen vlees om er maar bij en bij te stampen, want het is toch reeds gemalen, dus er nog even snel doorheen, en dan kan het bot zich natuurlijk ophopen rond het mes.
Het is niet zo dat die 2e maling echt heel erg veel tijd in beslag neemt bij mij, maar het is wel ietsje langer dan hele stukken.