Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Fido
Lizzy schreef: Mag ik vragen van wie jij deze dosering hebt? Want ik 'hoor' hele andere doseringen. Veel hogere. En ik lees zojuist dit (wat me een soort van ongerust maakt):

Side Effects of Administering Glutamine to Canines

Seizures
According to Lawrence Wilson, a medical doctor and nutrition consultant, foods high in glutamate can trigger epileptic seizures. Theoretically, then, glutamine supplements might have the propensity to increase the risk of seizures in sensitive dogs. If your dog has epilepsy or any other seizure disorder, it is best to avoid glutamine supplements.

Bron: http://www.ehow.com/list_6891706_side-e ... nines.html
Klopt! nu moet ik zeggen dat ik niets van bovenstaande heb nagelezen maar ik reageer even kort dat (te veel) glutamine bij een risico dier (en dat kan verrassend anders liggen in werkingsmechanismen dan men verwacht ) via een omweg invloed kan hebben op GABA en daardoor dus op epileptie.
Dit heeft te maken met biochemie onder invloed van stoffen die dan wel of niet in het lichaam aanwezig zijn/binnen komen en hoe de werkingsmechanisme van het individu in elkaar zitten.

Met andere woorden baat het niet schaad het niet gaat ook voor glutamine niet altijd op. En nog de opmerking dat niets giftig is voor een lichaam maar dat de dosering bepaald of iets giftig is of niet ;)
Door Fido
Martine-Tom schreef: Handig dat je die info ook deelt hier, dan kunnen er meer mensen baat bij hebben...
Of gewoon niet in het openbaar reageren...Beetje raar dit.
Dat bepaal ik zelf en niet jij. Ik deel genoeg en ook dat bepaal ik zelf :biggrin2:
Door pike
Lizzy schreef: Waarom krijgt jouw hond het eigenlijk voorgeschreven?
Nadat hij verleden jaar aan de phenobarbital ging kreeg hij na een poosje problemen met bot verteren. Volgens de da hadden zijn darmen te lijden van de medicijnen. Daarom adviseerde hij de glutamine én probiotica, blijvend.
Omdat ik geen risico met de botten wou lopen ben ik die ook gaan malen. Afgelopen zomer heeft hij tijdens de vakantie 3 weken kippennek gegeten omdat ik geen gemalen bot had. Hij had daar toen geen problemen mee en daarna ben ik he. Dus af en toe weer bot gaan geven. Hij kreeg dan iets met huid en haar, zodat het eventueel ingepakt werd. Geen problemen mee gehad. Zaterdag heeft hij mijn laatste bot met huid en haar gehad: een halve reekop. Nou, de haren heedt hij allemaal uitgekotst, de rest is er als keurige barfkeutels uitgekomen. Hij heeft de afgelopen maanden meer medicatie gehad dan ooit tevoren. Ja ik ga nu steeds meer twijfelen over het geven van de glutamine.
Door Lizzy
pike schreef: Nadat hij verleden jaar aan de phenobarbital ging kreeg hij na een poosje problemen met bot verteren. Volgens de da hadden zijn darmen te lijden van de medicijnen. Daarom adviseerde hij de glutamine én probiotica, blijvend.
Omdat ik geen risico met de botten wou lopen ben ik die ook gaan malen. Afgelopen zomer heeft hij tijdens de vakantie 3 weken kippennek gegeten omdat ik geen gemalen bot had. Hij had daar toen geen problemen mee en daarna ben ik he. Dus af en toe weer bot gaan geven. Hij kreeg dan iets met huid en haar, zodat het eventueel ingepakt werd. Geen problemen mee gehad. Zaterdag heeft hij mijn laatste bot met huid en haar gehad: een halve reekop. Nou, de haren heedt hij allemaal uitgekotst, de rest is er als keurige barfkeutels uitgekomen. Hij heeft de afgelopen maanden meer medicatie gehad dan ooit tevoren. Ja ik ga nu steeds meer twijfelen over het geven van de glutamine.
Ik vrees dat ik je niet begrijp. Hij krijgt nu L-Glutamine (en probiotica). En hij verteert bot weer goed. Waarom ga je dan steeds meer twijfelen over het geven van glutamine? (ik ben bang dat ik wat mis).
Door pike
Lizzy schreef: Ik vrees dat ik je niet begrijp. Hij krijgt nu L-Glutamine (en probiotica). En hij verteert bot weer goed. Waarom ga je dan steeds meer twijfelen over het geven van glutamine? (ik ben bang dat ik wat mis).
Ik snap wat je bedoelt. Als je ervan uitgaat dat hij zijn bot goed verteert vanwege de glutamine dan stop je niet. Maar dat weet je nooit zeker. Oorzaak en gevolg. Hij kreeg indertijd zeerlaag gedoseerd phenobarbital. De laatste maanden hoog gedoseerd plus bromide. Glutamine bleef hetzelfde. Probiotics trouwens geef ik nu ik denk zo'n twee maanden niet meer. Ik had mij voorgenomen dit met een interval als regelmatige kuur te gaan geven (omdat het goed ging).

Dat geldt trouwens ook voor de aanvallen. Hoe kan je ooit zeker zeggen dat een aanval door glutamine werd veroorzaakt? Kan je niet.
Weet je, ooit ging ik met mijn honden naar de da voor lepto-vaccinatie van pike en armagnac. Duc was mee maar die wou ik niet laten enten vanwege zijn epilepsie en de da ging daarin mee. Een week later viel hij om. Had ik toen wél laten enten had ik gezegd zie je wel, komt door de lepto. En nou denk ik dat die dat ook wel doet hoor, maar het zou in dat geval een verkeerde gevolgtrekking zijn geweest.

Maar als een stof nou maar enigszins kan triggeren, dan stop ik er liever mee om te zien of hij zonder kan. Het is niet zo dat gelijk de hele botten in zijn darmen zitten.
Door Lizzy
pike schreef: Ik snap wat je bedoelt. Als je ervan uitgaat dat hij zijn bot goed verteert vanwege de glutamine dan stop je niet. Maar dat weet je nooit zeker. Oorzaak en gevolg. Hij kreeg indertijd zeerlaag gedoseerd phenobarbital. De laatste maanden hoog gedoseerd plus bromide. Glutamine bleef hetzelfde. Probiotics trouwens geef ik nu ik denk zo'n twee maanden niet meer. Ik had mij voorgenomen dit met een interval als regelmatige kuur te gaan geven (omdat het goed ging).

Dat geldt trouwens ook voor de aanvallen. Hoe kan je ooit zeker zeggen dat een aanval door glutamine werd veroorzaakt? Kan je niet.
Weet je, ooit ging ik met mijn honden naar de da voor lepto-vaccinatie van pike en armagnac. Duc was mee maar die wou ik niet laten enten vanwege zijn epilepsie en de da ging daarin mee. Een week later viel hij om. Had ik toen wél laten enten had ik gezegd zie je wel, komt door de lepto. En nou denk ik dat die dat ook wel doet hoor, maar het zou in dat geval een verkeerde gevolgtrekking zijn geweest.

Maar als een stof nou maar enigszins kan triggeren, dan stop ik er liever mee om te zien of hij zonder kan. Het is niet zo dat gelijk de hele botten in zijn darmen zitten.
Aha, juist. Nu begrijp ik beter wat je bedoelt. Ik denk dat ik ook zo stoppen, eerlijk gezegd. Er wordt mij trouwens te vaak op Engelstalige websites vermeld dat L-Glutamine niet gegeven mag worden aan mensen/dieren met epilepsie.
Door pike
Lizzy schreef: Aha, juist. Nu begrijp ik beter wat je bedoelt. Ik denk dat ik ook zo stoppen, eerlijk gezegd. Er wordt mij trouwens te vaak op Engelstalige websites vermeld dat L-Glutamine niet gegeven mag worden aan mensen/dieren met epilepsie.
Nou ik ben nu wel overtuigd ik ga het zonder proberen!
Door Lizzy
Fido schreef: Dat bepaal ik zelf en niet jij. Ik deel genoeg en ook dat bepaal ik zelf :biggrin2:
Nou Fido, ik wil daar wel aan toevoegen dat het natuurlijk vrij zinloos is om op een forum te schrijven dat jij weet wat er gedoseerd moet worden maar dan geen antwoord geeft. Zou je iemand dan ook niet beter achter de schermen kunnen benaderen? Want nu denkt toch iedereen "zo, dat is http://www.vaag.nl". En natuurlijk bepaal jij zelf hoe je reageert op een forum, maar dan moet je ook dit soort reacties kunnen verwachten, toch?
Door Fido
pike schreef: Ik snap wat je bedoelt. Als je ervan uitgaat dat hij zijn bot goed verteert vanwege de glutamine dan stop je niet. Maar dat weet je nooit zeker. Oorzaak en gevolg. Hij kreeg indertijd zeerlaag gedoseerd phenobarbital. De laatste maanden hoog gedoseerd plus bromide. Glutamine bleef hetzelfde. Probiotics trouwens geef ik nu ik denk zo'n twee maanden niet meer. Ik had mij voorgenomen dit met een interval als regelmatige kuur te gaan geven (omdat het goed ging).

Van mijn iPad dus niet zo goed kunnen dikmaken vd letters.

Het is niet zozeer de glutamine die de boel triggert maar de aan- of afwezigheid van andere stoffen. Mijn parate kennis is te kort om nu ff te schrijven welke stofjes in die biochemische reactie hier mee te maken hebben. Dan moet ik mijn boeken en notities induiken maar er wachten andere prioriteiten voor me ;)
Door Angelique
pike schreef: Nou ik ben nu wel overtuigd ik ga het zonder proberen!
Ik zou, met een hond met aanvallen geen extra dingen meer geven waarvan de werking dus "vaag" is, maar die wel extra aanvallen kunnen opwekken. Moet er al iets met risico gegeven worden, dan alleen als het echt noodzakelijk is. Aan 1kant hoop ik voor je dat er hier idd een trigger inzat zodat de aanvallen weer afnemen...en zo ook het medicijngebruik.
Door Fido
Lizzy schreef: Nou Fido, ik wil daar wel aan toevoegen dat het natuurlijk vrij zinloos is om op een forum te schrijven dat jij weet wat er gedoseerd moet worden maar dan geen antwoord geeft. Zou je iemand dan ook niet beter achter de schermen kunnen benaderen? Want nu denkt toch iedereen "zo, dat is http://www.vaag.nl". En natuurlijk bepaal jij zelf hoe je reageert op een forum, maar dan moet je ook dit soort reacties kunnen verwachten, toch?
Idd lesmomentje had beter geen ja openbaar neer moeten zetten.

En het blijkt, en dat is het leuke in dit topic, dat men voorzichtig moet zijn in zomaar doseringen openbaar neer te zetten.
Glutamine is maar één van de vele voorbeelden dat er meer bij komt kijken dan alleen een getal in te nemen van een bepaalde stof.
Er zijn best veel factoren waar je rekening mee moet houden. Katalysators, juiste chemische verbindingen van de betreffende stof (mooi vb is vit. C), andere medicijnen/suppletie wat men al geeft, leefomstandigheden, voeding, beweging, ontstekingsreacties en het immuunsysteem reacties daarop die ook weer individueel bepaald kunnen zijn, hoogte dosering, langdurig kort of alternerend? En zelfs de breedte graad waarop een individu leeft heeft invloed.

En nu sla ik een veel verdere stap over namelijk methyleringsprocessen op het DNA wat weer doorgegeven kan zijn door ouders, grootouders enz. Maar gelukkig voor de meeste individuen hoeft er niet zover beredeneerd te worden.

Trouwens nog even terug te komen op glutamine een hoge dosering hoeft men niet lang te geven. 10 dagen is voldoende ;)
En er zijn dieren/mensen die terugkerende klachten krijgen bij het stoppen. Bij die individuen werkt vaak om een mespuntje glutamine per dag door te blijven geven. Dus eerder een klein theelepeltje dan een eetlepel :)
Door pike
Angelique schreef: Ik zou, met een hond met aanvallen geen extra dingen meer geven waarvan de werking dus "vaag" is, maar die wel extra aanvallen kunnen opwekken. Moet er al iets met risico gegeven worden, dan alleen als het echt noodzakelijk is. Aan 1kant hoop ik voor je dat er hier idd een trigger inzat zodat de aanvallen weer afnemen...en zo ook het medicijngebruik.
Dat dus. Proberen of hij zonder kan is nagenoeg zonder risico.
Door *Dorothea*
pike schreef: Nadat hij verleden jaar aan de phenobarbital ging kreeg hij na een poosje problemen met bot verteren. Volgens de da hadden zijn darmen te lijden van de medicijnen. Daarom adviseerde hij de glutamine én probiotica, blijvend.
Botten verteren toch in de maag?
Door pike
Fido schreef:
En er zijn dieren/mensen die terugkerende klachten krijgen bij het stoppen. Bij die individuen werkt vaak om een mespuntje glutamine per dag door te blijven geven. Dus eerder een klein theelepeltje dan een eetlepel :)
Een mespuntje of een theelepeltje is toch nog een groot verschil bij mij. Een theelepel is 5 ml dat leg je niet op je mespunt. :P

En dat allemaal op de maandagochtend :biggrin2:
Door pike
*Dorothea* schreef: Botten verteren toch in de maag?
En als dat niet goed gebeurt dan komen de niet of slecht verteerde botjes in de darmen en daar kan geen glutamine tegen helpen. HELP!! Heb ik ergens wat gemist.
Krab op hoofd smilie
Het wordt me nou echt teveel voor de maandagochtend. :-X
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door