Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Wat is het dan? Een eend zonder vleugels en poten maar wel nog met de filets?
Of zonder filets maar wel de volledige verdere bespiering er nog op?  Dan nog moet er volgens mij voor katten nog wat spier bij.  Katten hebben meer spier nodig dan honden. 

Het beste kan je het gaan schatten he.  Hoeveel meer vlees erop zit dan je normale vleesbot. En dan liever iets te laag schatten dan wat te hoog.  Hier is mijn konijnkarkas ook meesterlijk bevleesd, maar ik reken het doorgaans als gewoon vleesbot. Dat ze dan een keertje ietsje minder bot binnen krijgen vind ik minder erg dan te veel.
Ik zal er misschien wel gemakkelijker wat meer van geven. Gewoon ietsje meer vleesbot geven dan in de normale verhoudingen, omdat het toch zo mooi bevleesd is. 
Bij het malen zou ik er wel rekening mee durven houden. 
Je schat gewoon: wat als ik er nu het vlees vanaf zou halen om een normaal vleesbot te krijgen.  Hoeveel vlees houdt ik dan over. 
Desnoods doe je dat ook letterlijk bij een karkas.  vb 50gr vlees.  Dat dan x de hoeveelheid karkassen die je gaat malen.  Vb 10 karkassen is 500gr. En dan draai je gewoon 500gr minder spier door je molen.  Wel zien dat je dat gewicht (500gr) dan ook van je vleesbot in de berekening afhaalt zodat je met 50-50% vleesbot rekent.  Als je vb 2kg van die karkassen maalt, maar je hebt 300gr te veel spiervlees volgens je schatting, heb je eigenlijk dus 1700gr vleesbot en 300gr spier gemalen.  En geen 2kg vleesbot en 300gr spier.  ;)
Kan je nog volgen?  Ik zeg maar wat in gewichten he, heb werkelijk geen idee hoe groot een karkas is en hoeveel vlees er nu werkelijk op hangt.

Persoonlijk gok ik altijd gewoon bij het malen.  Ik vind het niet zo op een percent komen.  Of ze nu 41 of 43% vleesbot krijgen, dat maakt mij niet uit.  Dus als het kaal is kwak ik er wat meer spier bij, als het bevleesd is, doe ik wat meer vleesbot.  Op het zicht. 
Ik krijg al eens karkassen van tong van mijn schoonvader. Dat eten ze hier zo niet, en het is vrijwel kaal, maar ik durf het wel als bot onder mijn kvv malen. En de zalmkarkassen van kiezebrink (heb ik ooit stomweg gekocht) zijn ook gewoon kaal.  Dat reken ik dus ook gewoon als kaal.  Ik doe dus nog een keertje hun gewicht aan spier er bij en dat geheel reken ik als vleesbot.  Voor de volledigheid, ik maal er ook nog gewoon vleesbot bij he.  ;)
De eend die ik jaren geleden bij Richard bestelde was zeker niet zoveel vlees. Het was een erg groot karkas.
Als ik het me goed herinner was het karkas meer dan 1 kg. Ik heb dat dus jaren niet meer genomen.
Tot voor kort wilde eendkarkas bij Henk/Dego maar die was zo enorm bebloed.......

Normaal kregen ze altijd kvv en lieten dan veel bot staan omdat het er zo grof tussen zat.
Ook zat er echt erg vaak een botstuk vast tussen de kiezen.

Ik ben nu dus eigenlijk wel blij dat ik ze meer bot binnen laat krijgen door de karkassen.

Konijnkarkassen vinden ze trouwens echt nog een van de lekkerste geloof ik.

Ik had voor gisteren avond weer kippenvleugels op het menu staan. Twee van de vijf eten er maar van.
Vanmorgen dus weer de kipvleugels neergezet, en weer maar twee van de vijf die er van eten  :(
De vleugels knip ik van elkaar los, dus platte stuk ervan af en dan het platte stuk nog eens in twee stukken tussen het botje door.
Ook probeer ik het in te smeren met gourmet mouse. Maar ze likken de mouse er af en lopen met honger mij te bestoken om eten.
Ik word daar echt niet blij van. Het gaat om biologische kipvleugels van Henk / Dego.
Door Martine-Tom
Zeikkatten dus  :P
Misschien dat het gewoon te hard is voor ze? Bio is vaak wat harder dan plofkip. Ik zou het toch eens proberen of ze het eten als je het flink mept..
De vorige keer heb ik het precies zo gedaan zoals ik het tot nu toe doen en de volgende stap is het platslaan.
Lukt dat nog niet..... (dan zijn er ondertussen al zo'n 2 dagen verstreken  :o ) dan meng ik de platgeslagen en in stukken geknipte kipvleugels met mouse.
Tot ze uiteindelijk toch de kip weggewerkt hebben.

Je moet alleen niet vragen of er bij zijn die enorme honger hebben......

Ik haal op die manier meerdere dagen kipvleugels uit de vriezer zodat ook de grootste weigeraar er niet aan kan ontkomen en uiteindelijk bezwijken moet van de honger.

Mijn ervaring is dan ook dat dit de enige manier is om katten aan het barfen te krijgen  :'( Het kost enorm veel tijd en energie en wilskracht.
Door cath
idd niet makkelijk, je kunt ze toch niet alles laten eten denk ik, zelfs niet met wilskracht denk ik,  maar begrijp me niet verkeerd,  ik vind het heel positief wat je doet, proberen ! maar er zullen altijd soorten vlees zijn die ze niet of niet graag lusten, tenzij ze misschien groooote honger hebben! Katten kunnen toch zoooo moeilijk doen !!
die van mij zijn niet zot van of willen zelfs geen kip, paard moet ik ook niet mee afkomen!
ik probeer wel af en toe hoor, je weet maar nooit hé ;)
Alles laten eten zal me zeker niet lukken. Maar mijn ervaring is dat ik ze wel heel veel kan laten eten.
Ik zie om me heen dat veel mensen al die moeite te veel werk vinden en het er bij laten zoals het is.
Katten "winnen"  dan de "strijd".  De aanhouder wint, gaat bij katten vaak op, niet altijd maar wel vaak.

Katten zijn inderdaad gewoon erg moeilijke eters. In mijn geval eten ze allemaal graag kip! Waarom ze deze biologische kip zo moeilijk eten snap ik echt niet.
Dat het bot een stuk harder is heeft er volgens mij  niets mee te maken want ze proberen het niet eens te kauwen!  :o
Zaniematsu schreef: Alles laten eten zal me zeker niet lukken. Maar mijn ervaring is dat ik ze wel heel veel kan laten eten.
Ik zie om me heen dat veel mensen al die moeite te veel werk vinden en het er bij laten zoals het is.
Katten "winnen" dan de "strijd". De aanhouder wint, gaat bij katten vaak op, niet altijd maar wel vaak.

Katten zijn inderdaad gewoon erg moeilijke eters. In mijn geval eten ze allemaal graag kip! Waarom ze deze biologische kip zo moeilijk eten snap ik echt niet.
Dat het bot een stuk harder is heeft er volgens mij niets mee te maken want ze proberen het niet eens te kauwen! :o
Mijn kater laat de gemalen biologische kip ook staan, maar gemalen plofkipruggen vindt ie heerlijk! Misschien heeft het iets te maken met het voer dat de kip heeft gehad? Misschien smaakt plofkip zouter of zoeter of minder opvallend dan biokip?
Door cath
ik weet het , we willen allemaal het beste voor onze katten, maar ze wilen niet altijd meewerken, maar ok, ik probeer ook hoor, het is voor  hun eigen gezondheid! het is echt niet altijd gemakkelijk zoals, je zegt linda, ik word, er ook niet altijd blij van,  maar je moet inderdaad soms doorzetten, een beetje mengen met andere vleesssoorten enzo. ach we willen alleen maar het beste voor ze, en dat vind ik op dit forum zoooooo mooi, iedereen is zo begaan met zijn dieren. konden we iedereen maar zo ver krijgen!! maar ik vrees er voor ;) wij doen ons best hé :)

groetjes
cath
Het is altijd wat zoeken bij je katten.

Hier een kat bij wie laten staan gewoon geen effect heeft.  Dan had hij al lang omgelegen als ik dat doorgezet had.  Dan is mengen een betere techniek voor hem (dan eet hij het wel) en voor mij.  Bij hem kan ik gewoon kleine stukjes spier van iets dat hij niet lekker vind, mengen onder iets dat hij wel lekker vind (spier, orgaan, gemalen bot).  Bij bot is dat lastiger, maar doe ik het ook hoor.  Niet noodzakelijk gemalen, een nek kan je ook pletten en dan in stukjes hakken.  Kan ook prima gemengd worden.
Eens hij begint te eten is hij niet zo'n prutser.  Dan gaat vrijwel alles binnen omdat hij er geen stukjes vantussen zit te prutsen.

Dat is iets wat Kleintje dan weer wel doet.  Bij haar is mengen dan ook geen oplossing.  Hetgene wat je erin wil krijgen, blijft mooi liggen.  Bij haar werkt het vaak beter om iets als eerste voor haar neus te zetten. En ze krijgt niets anders tot dat op is.  Maar dan nog kan het niet werken.  Eendennek vb heb ik een tijdje gemept voor haar en me heel erg druk in gemaakt.  Het punt is dat ze het bot erin gewoon te hard vind en alles heel fijn wil hebben voor ze het doorslikt.  Ze krijgt die botstukjes dan niet goed doorgekauwd en als dan tuft ze het terug uit.  Ze was er kampioen in om het vlees er vanaf te eten. 
Bovendien at ze zo telkens maar hele kleine beetjes natuurlijk, want ze kreeg niets anders voor het op was. En dat ging heeeel erg traag.  Ze gaf het gewoon op na een paar keer proberen. 
Eendennek ik gemalen nochtans 1 van haar favorieten.  Dus maal ik het nu voor haar.  Ik vind dat niet opgeven, ik begrijp gewoon waarom ze het lastig vind en vind dan niet dat ik haar daarmee moet pesten. 
Er zijn dingen die ze wel gewoon zo eet, eendennek is gewoon lastig.

Het platte stuk van een kippenvleugel eet Kleintje trouwens ook niet.  Het is gewoon de vorm en misschien geurt het niet aantrekkelijk, ik weet het niet. Maar al de rest van kip eet ze wel, dus houdt ik daar gewoon rekening mee als ik zaken aanbiedt.  Ik zie het probleem zo niet.  Ik ga de moeilijkheden ook niet opzoeken.
Zo weet ik dat ze hier niet graag paard eten.  Dus koop ik dat gewoon niet meer, er zijn genoeg andere diersoorten die ze wel eten.  Lamsnier vinden ze niet te eten, maar konijnnier is heerlijk, tja, dan is voor mij de keuze snel gemaakt.
Alleen hazenlever houdt ik voet bij stuk, omdat ik dat te waardevol vind en moeilijk andere volwassen lever vind die ze lusten.  En ze lust het eigenlijk wel, maar het gaat weer zo traag.  Daarom meng ik het vaak op voorhand.  Das gewoon zowel voor haar als voor mij minder stressvol en aangenamer.

Luis went door het mengen na een tijd aan smaken.  Kleintje ook, door het haar een paar keer steeds weer voor te zetten.  Maar als het echt niet betert, dan leg ik me erbij neer dat het ook niet zal beteren en zoek ik een andere oplossing.
Zo krijg ik er bij Kleintje echt geen zalm meer in.  Het is steeds achteruit gegaan en als ik het haar nu voorzet, gaat ze het echt niet eten, ook niet als ik het een week volhoudt.
En je moet er ook rekening mee houden dat vlees na 2 dagen in de koelkast al lichtjes begint te ruiken (kan je zelf waarnemen als je je neus er pal op houdt).  Vanaf dan vinden vele katten het al een stuk minder lekker.  Als je ze dan zover krijgt dat ze het eten, leren ze alsnog niet dat het eetbaar is, want het smaakt niet meer zo goed omdat het al zo oud is. 
Ik ben van mening dat als je weet dat ze twee dagen gaan weigeren, tot je het mengt, je beter op voorhand al kan mengen en dat afbouwen.  Zo heb je controle en krijg je hen mee.  Als je hen eerst in weigerstand laat gaan, is het veel moeilijker om hen eigenlijk het minder lekkere te laten appreciëren of eraan te laten wennen.  Je streeft dan eigenlijk je doel voorbij. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 07 okt 2013, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door cath
het moet ook wel nog een beetje aangenaam zijn, want als wij er te veel stress van krijgen, voelen die dieren dat ook wel aan hoor, ik heb dat al gemerkt, en hier  er zijn er ook bij waarbij mengen,  bv met kvv dat ze erg graag lusten niets helpt, dan laten ze de hele boel wel liggen! Maar ze zijn hier alle 4 nog  jong, en ik vind dat ze het redelijk goed doen, ik vind het zo plezant als ze op dat vlees vliegen, en smakken en genieten, en zo kijken van, is er nog wat.. en alles vuil, maken...... , hihi,    daar doen we het toch voor, niet?
pearlsofpassion schreef: Het is altijd wat zoeken bij je katten.

Hier een kat bij wie laten staan gewoon geen effect heeft. Dan had hij al lang omgelegen als ik dat doorgezet had. Dan is mengen een betere techniek voor hem (dan eet hij het wel) en voor mij. Bij hem kan ik gewoon kleine stukjes spier van iets dat hij niet lekker vind, mengen onder iets dat hij wel lekker vind (spier, orgaan, gemalen bot). Bij bot is dat lastiger, maar doe ik het ook hoor. Niet noodzakelijk gemalen, een nek kan je ook pletten en dan in stukjes hakken. Kan ook prima gemengd worden.
Eens hij begint te eten is hij niet zo'n prutser. Dan gaat vrijwel alles binnen omdat hij er geen stukjes vantussen zit te prutsen.

Dat is iets wat Kleintje dan weer wel doet. Bij haar is mengen dan ook geen oplossing. Hetgene wat je erin wil krijgen, blijft mooi liggen. Bij haar werkt het vaak beter om iets als eerste voor haar neus te zetten. En ze krijgt niets anders tot dat op is. Maar dan nog kan het niet werken. Eendennek vb heb ik een tijdje gemept voor haar en me heel erg druk in gemaakt. Het punt is dat ze het bot erin gewoon te hard vind en alles heel fijn wil hebben voor ze het doorslikt. Ze krijgt die botstukjes dan niet goed doorgekauwd en als dan tuft ze het terug uit. Ze was er kampioen in om het vlees er vanaf te eten.
Bovendien at ze zo telkens maar hele kleine beetjes natuurlijk, want ze kreeg niets anders voor het op was. En dat ging heeeel erg traag. Ze gaf het gewoon op na een paar keer proberen.
Eendennek ik gemalen nochtans 1 van haar favorieten. Dus maal ik het nu voor haar. Ik vind dat niet opgeven, ik begrijp gewoon waarom ze het lastig vind en vind dan niet dat ik haar daarmee moet pesten.
Er zijn dingen die ze wel gewoon zo eet, eendennek is gewoon lastig.

Het platte stuk van een kippenvleugel eet Kleintje trouwens ook niet. Het is gewoon de vorm en misschien geurt het niet aantrekkelijk, ik weet het niet. Maar al de rest van kip eet ze wel, dus houdt ik daar gewoon rekening mee als ik zaken aanbiedt. Ik zie het probleem zo niet. Ik ga de moeilijkheden ook niet opzoeken.
Zo weet ik dat ze hier niet graag paard eten. Dus koop ik dat gewoon niet meer, er zijn genoeg andere diersoorten die ze wel eten. Lamsnier vinden ze niet te eten, maar konijnnier is heerlijk, tja, dan is voor mij de keuze snel gemaakt.
Alleen hazenlever houdt ik voet bij stuk, omdat ik dat te waardevol vind en moeilijk andere volwassen lever vind die ze lusten. En ze lust het eigenlijk wel, maar het gaat weer zo traag. Daarom meng ik het vaak op voorhand. Das gewoon zowel voor haar als voor mij minder stressvol en aangenamer.

Luis went door het mengen na een tijd aan smaken. Kleintje ook, door het haar een paar keer steeds weer voor te zetten. Maar als het echt niet betert, dan leg ik me erbij neer dat het ook niet zal beteren en zoek ik een andere oplossing.
Zo krijg ik er bij Kleintje echt geen zalm meer in. Het is steeds achteruit gegaan en als ik het haar nu voorzet, gaat ze het echt niet eten, ook niet als ik het een week volhoudt.
En je moet er ook rekening mee houden dat vlees na 2 dagen in de koelkast al lichtjes begint te ruiken (kan je zelf waarnemen als je je neus er pal op houdt). Vanaf dan vinden vele katten het al een stuk minder lekker. Als je ze dan zover krijgt dat ze het eten, leren ze alsnog niet dat het eetbaar is, want het smaakt niet meer zo goed omdat het al zo oud is.
Ik ben van mening dat als je weet dat ze twee dagen gaan weigeren, tot je het mengt, je beter op voorhand al kan mengen en dat afbouwen. Zo heb je controle en krijg je hen mee. Als je hen eerst in weigerstand laat gaan, is het veel moeilijker om hen eigenlijk het minder lekkere te laten appreciëren of eraan te laten wennen. Je streeft dan eigenlijk je doel voorbij.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg van je eigen ervaringen.
Dat het na 2 dagen niet lekker meer is weet ik, ik gooi het dan ook weg :-\ jammer, maar helaas. Sommige barfers hebben het voordeel dat ze alle restjes aan de hond kunnen opvoeren. Ik had voorheen een kater die werkelijk alles aan barf op peuzelde. Nu gaat het in de vuilnisbak.

Ik vind wel een balans tussen wat wel te eten is als barf product of wat ik zal moeten malen om het naar binnen te krijgen.
En weet uit ervaring dat ook ondanks het gemalen is het nog niet altijd geaccepteerd wordt.

Natuurlijk moet het een beetje aangenaam zijn en blijven.

De balans tussen weigeren en wel eten door mengen ligt bij iedere kat anders, zoals je al uitlegt.
Daarom meng ik bij sommige ook al best wel snel omdat dit het meest haalbare resultaat geeft.

Ik leg me ook neer bij het blijven weigeren van bepaalde dier-en orgaansoorten. Als er voldoende afwisseling over blijft vind ik dat prima.

Ik zie mezelf nog in de beginfase van wat ik ze kan laten barfen. Daarin is het best lastig om te zien hoever je kunt gaan.

Zalm heb ik jaren geleden al opgegeven bijvoorbeeld. Jaren geleden had ik ze wel aan het barfen, helaas had ik me toen bang laten maken en me laten vertellen dat kvv beter zou zijn >:(
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door