Of zonder filets maar wel de volledige verdere bespiering er nog op? Dan nog moet er volgens mij voor katten nog wat spier bij. Katten hebben meer spier nodig dan honden.
Het beste kan je het gaan schatten he. Hoeveel meer vlees erop zit dan je normale vleesbot. En dan liever iets te laag schatten dan wat te hoog. Hier is mijn konijnkarkas ook meesterlijk bevleesd, maar ik reken het doorgaans als gewoon vleesbot. Dat ze dan een keertje ietsje minder bot binnen krijgen vind ik minder erg dan te veel.
Ik zal er misschien wel gemakkelijker wat meer van geven. Gewoon ietsje meer vleesbot geven dan in de normale verhoudingen, omdat het toch zo mooi bevleesd is.
Bij het malen zou ik er wel rekening mee durven houden.
Je schat gewoon: wat als ik er nu het vlees vanaf zou halen om een normaal vleesbot te krijgen. Hoeveel vlees houdt ik dan over.
Desnoods doe je dat ook letterlijk bij een karkas. vb 50gr vlees. Dat dan x de hoeveelheid karkassen die je gaat malen. Vb 10 karkassen is 500gr. En dan draai je gewoon 500gr minder spier door je molen. Wel zien dat je dat gewicht (500gr) dan ook van je vleesbot in de berekening afhaalt zodat je met 50-50% vleesbot rekent. Als je vb 2kg van die karkassen maalt, maar je hebt 300gr te veel spiervlees volgens je schatting, heb je eigenlijk dus 1700gr vleesbot en 300gr spier gemalen. En geen 2kg vleesbot en 300gr spier.

Kan je nog volgen? Ik zeg maar wat in gewichten he, heb werkelijk geen idee hoe groot een karkas is en hoeveel vlees er nu werkelijk op hangt.
Persoonlijk gok ik altijd gewoon bij het malen. Ik vind het niet zo op een percent komen. Of ze nu 41 of 43% vleesbot krijgen, dat maakt mij niet uit. Dus als het kaal is kwak ik er wat meer spier bij, als het bevleesd is, doe ik wat meer vleesbot. Op het zicht.
Ik krijg al eens karkassen van tong van mijn schoonvader. Dat eten ze hier zo niet, en het is vrijwel kaal, maar ik durf het wel als bot onder mijn kvv malen. En de zalmkarkassen van kiezebrink (heb ik ooit stomweg gekocht) zijn ook gewoon kaal. Dat reken ik dus ook gewoon als kaal. Ik doe dus nog een keertje hun gewicht aan spier er bij en dat geheel reken ik als vleesbot. Voor de volledigheid, ik maal er ook nog gewoon vleesbot bij he.