Lizzy schreef:
Wat ook zo is is dat de voerfabrikanten ons hebben gehersenspoeld. Zij hebben al die jaren keer op keer op keer tegen ons gelogen en gezegd "zelf eten maken kun jij niehhhiet". "Voeding voor hond samenstellen is heel moeilijk". "Je doet je hond te kort". "Je moet je hond compleet voeren". "Je bent niet slim genoeg om je hond goed te voeren, laat dat maar aan ons over". "Wij hebben ervoor gestudeerd". "Het is wetenschappelijk bewezen".
Toch dacht ik vroeger wel over de voeding na. Zag hoe mij huiskat 18 jaar geleden met al die kale plekken opeens opknapte toen hij van de goedkoopste supermarkttroep opeens Hill's Science Diet kreeg en sinds die tijd kocht ik alleen de 'betere soort' brok voor de katten.
Eigenlijk ging dat al die jaren zo door totdat ik in 2004 een kat met een probleem kreeg die ook niet opdieetbrokken reageerde van de dierenarts en die ik i.p.v. Prednison vers ben gaan voeren.
Toen kwam de hond als pup en die ben ik parttime kvv gaan voeren en deels brok.
Gaandeweg kwam ik erachter dat dat 'ouderwetse' de hond wat met de pot mee laten eten, eigenlijk beter is dan brokken.
Ik ben dol op Wetterhoun's (dat andere Friese ras) en daar lossen ze vachtproblemen ook met vers voer op.
Nu ontdek ik dus een 'nieuwe wetenschap' in BARF-principes, die eigenlijk heel oud zijn, want zo deden onze grootouders het ook.
Maar niemand verdient echt aan BARF en de markt voor kvv is klein en die brokkenfabrikanten hebben giga marketing budgetten...
Fors nadeel blijft denk ik wel de onkosten, brokken voeren is goedkoper als je een sterke hond of kat hebt, want dan spaar je ook niet echt op dierenartskosten uit.
Maar zelf eet ik ook liever biefstuk en tonijn i.p.v. speklapjes en koolvis...
Groetjes,