Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
Het lastige is altijd dat hoe meer je over iets leest, des te meer je bljikt te willen weten en des te onzekerder je wordt.
Ik denk dat dat gaat tot het moment dat je gewoon dan maar eens iets probeert en dan door je eigen ervaring gaat leren :-)

Ik snap doggy wel hoor, ben zelf net door dat stadium heen.

Grappig eigenljik dat we bij het voeren van brokken nooit vragen stelden (hooguit over de prijs) en voor vers vlees zo terughoudend en voorzichtig zijn :-)

Groetjes,
Door Lizzy
AstridStraver schreef: Het lastige is altijd dat hoe meer je over iets leest, des te meer je bljikt te willen weten en des te onzekerder je wordt.
Ik denk dat dat gaat tot het moment dat je gewoon dan maar eens iets probeert en dan door je eigen ervaring gaat leren :-)

Ik snap doggy wel hoor, ben zelf net door dat stadium heen.

Grappig eigenljik dat we bij het voeren van brokken nooit vragen stelden (hooguit over de prijs) en voor vers vlees zo terughoudend en voorzichtig zijn :-)

Groetjes,
Jawel, dat begrijp ik ook wel. Ik denk overigens dat ik wel begrijp waarom we bij het voeren van brokken nooit vragen stelde... Blijkbaar dachten we in die tijd niet na over voer. En als je niet nadenkt, kun je ook geen vragen hebben/krijgen.

Wat ook zo is is dat de voerfabrikanten ons hebben gehersenspoeld. Zij hebben al die jaren keer op keer op keer tegen ons gelogen en gezegd "zelf eten maken kun jij niehhhiet". "Voeding voor hond samenstellen is heel moeilijk". "Je doet je hond te kort". "Je moet je hond compleet voeren". "Je bent niet slim genoeg om je hond goed te voeren, laat dat maar aan ons over". "Wij hebben ervoor gestudeerd". "Het is wetenschappelijk bewezen".

Dag in dag uit. Jaar in jaar uit. Bevestigd door dierenwinkel EN niet te vergeten: DIERENARTS (voor hem lekker makkelijk EN een bron van inkomsten, die brokkies). Dus ja, vind je het gek dat we allemaal erg onzeker zijn (gemaakt) over hondenvoer? Tenslotte gaat het allemaal wel om de gezondheid van onze liefhebbende hond!

Neemt natuurlijk niet weg dat we ons ook hebben laten hersenspoelen... want die brokkies zijn natuurlijk wel makkelijk. En goedkoop....
Door Sanyo
Brokkies goedkoop? Een zakje hypoallergeen brokken kostte mij bij de da iets van 16 euro, genoeg voor een dikke week. Ben met de duurste Carnibest (eend/rijst) zelfs nog goedkoper uit....
Door Borke
Lizzy schreef: Wat ook zo is is dat de voerfabrikanten ons hebben gehersenspoeld. Zij hebben al die jaren keer op keer op keer tegen ons gelogen en gezegd "zelf eten maken kun jij niehhhiet". "Voeding voor hond samenstellen is heel moeilijk". "Je doet je hond te kort". "Je moet je hond compleet voeren". "Je bent niet slim genoeg om je hond goed te voeren, laat dat maar aan ons over". "Wij hebben ervoor gestudeerd". "Het is wetenschappelijk bewezen".
Toch dacht ik vroeger wel over de voeding na. Zag hoe mij huiskat 18 jaar geleden met al die kale plekken opeens opknapte toen hij van de goedkoopste supermarkttroep opeens Hill's Science Diet kreeg en sinds die tijd kocht ik alleen de 'betere soort' brok voor de katten.

Eigenlijk ging dat al die jaren zo door totdat ik in 2004 een kat met een probleem kreeg die ook niet opdieetbrokken reageerde van de dierenarts en die ik i.p.v. Prednison vers ben gaan voeren.
Toen kwam de hond als pup en die ben ik parttime kvv gaan voeren en deels brok.
Gaandeweg kwam ik erachter dat dat 'ouderwetse' de hond wat met de pot mee laten eten, eigenlijk beter is dan brokken.
Ik ben dol op Wetterhoun's (dat andere Friese ras) en daar lossen ze vachtproblemen ook met vers voer op.

Nu ontdek ik dus een 'nieuwe wetenschap' in BARF-principes, die eigenlijk heel oud zijn, want zo deden onze grootouders het ook.

Maar niemand verdient echt aan BARF en de markt voor kvv is klein en die brokkenfabrikanten hebben giga marketing budgetten...

Fors nadeel blijft denk ik wel de onkosten, brokken voeren is goedkoper als je een sterke hond of kat hebt, want dan spaar je ook niet echt op dierenartskosten uit.
Maar zelf eet ik ook liever biefstuk en tonijn i.p.v. speklapjes en koolvis...

Groetjes,
Door tieneke
mb schreef: Brokkies goedkoop? Een zakje hypoallergeen brokken kostte mij bij de da iets van 16 euro, genoeg voor een dikke week. Ben met de duurste Carnibest (eend/rijst) zelfs nog goedkoper uit....
Moet je sommige mensen aan hun verstand proberen te peuteren ;)
Door Borke
mb schreef: Brokkies goedkoop? Een zakje hypoallergeen brokken kostte mij bij de da iets van 16 euro, genoeg voor een dikke week. Ben met de duurste Carnibest (eend/rijst) zelfs nog goedkoper uit....
Voor mijn kat, die dieetbrokken van de dierenarts kreeg, ben ik voordeliger uit met Carnibest lam.
Maar voor de hond, die normale brokken kreeg, is het toch wel duurder om kvv met een beetje BARF te geven. Te meer daar ik er nu maar een vriezertje bij gekocht heb, omdat ik voor onszelf toch ook wel eens wat wilde invriezen...

Groetjes,
Door sylvia
AstridStraver schreef: Voor mijn kat, die dieetbrokken van de dierenarts kreeg, ben ik voordeliger uit met Carnibest lam.
Maar voor de hond, die normale brokken kreeg, is het toch wel duurder om kvv met een beetje BARF te geven. Te meer daar ik er nu maar een vriezertje bij gekocht heb, omdat ik voor onszelf toch ook wel eens wat wilde invriezen...

Groetjes,
Wauw ....wat luxe ;D
Door ~Joke~
dog schreef: In principe ben ik al wel geheel overtuigd voor het verse vlees. Maar ik ga 2 x per jaar een week naar texel met mijn honden en in de dierenwinkel hebben ze mij daarom geadviseerd om 1 of 2 x per week brokken te geven omdat ze anders in die vakantie de hele week niet zouden eten als je eenmaal vers geeft. Of is dit kul? Ook waarschuwde ze me ervoor dat de honden ook wel eens onverwacht (bij ziekte bv) naar pension moeten en dat ze daar ook geen vers vlees voeren.
Er zijn genoeg pensions die op verzoek rauw willen voeren, desnoods geef je ze een voorraad van huis mee. Op de waddeneilanden is er altijd wel een supermarkt die Rodi compleet of gewoon vers vlees verkoopt. Voor een week vakantie kun je ook gewoon vlees kopen en als calcium gemalen eierschaal geven. Dat hele brokkenverhaal is een sprookje, ik wilde wel dat mijn honden geen brok meer aan wilden kijken...Maar als ze bij de da een brokje krijgen moet hij oppassen dat ze zijn vingers er niet bij opeten.
Door pippie
Lizzy schreef: Nou lullig dat het zo over is gekomen, want dat was mijn bedoeling niet. Ik had zoiets van "maak je pas zorgen over een pension als ze een pension in moeten". Het was zeker niet mijn bedoeling om je aan te vallen hoor! En het was al helemaal niet mijn bedoeling om je te laten voelen dat je dom bent ofzo! Mijn excuses dat het zo wel bij je overgekomen is.
Even om terug te komen op het pension, daar gaan mijn honden binnenkort wel naar toe omdat we gaan verbouwen. Ze zijn er al vaker geweest en ik weet zeker dat het geen probleem is dat ze daar ook Duck krijgen en een kippebout. Ik denk dat een goed pension best bereid is om je daarin tegenmoet te komen.
Kijk ik ga niet aan ze vragen om de maaltijden helemaal samen te stellen maar voor de rest krijgen mijn honden daar gewoon versvlees en de kippebouten neem ik zelf mee voor de eerste dag, overigens gaan ze maar vijf dagen dus is te overzien ;D ;D ;D en als ze terugkomen krijgen ze lekker een extra grote lamsbout 8) 8) 8)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door