amber2 schreef: Interessant artikel zeg! Maar wat is er dan bijvoorbeeld bij de Dalmaat veranderd aan het verteringsstelsel in vergelijking met de wolf? Ik wist niet dat er toch nog (grote) verschillen inzaten tussen verschillende rassen en dacht dat het verteringsstelsel van alle honden voor ongeveer 99 % overeenkwam met dat van de wolf, maar dat is dus niet zo begrijp ik...?OK, stukje achtergrond informatie over de Dalmaat dan (waarvan we overigens niet weten hoe het ontstaan is):
De Dalmatische hond is geboren met een afwijking waardoor hij blaasgruis/steentjes kan ontwikkelen van het type uraat.
Normaalgesproken, wanneer een hond purine binnen krijgt (via zijn voedsel - purine is een type eiwit), zal dit omgezet worden tot urinezuur. De meeste honden zetten daarna dat urinezuur om in 'allantoine' (een afbraakproduct van urinezuur waarbij allantoine gemakkelijk oplosbaar is in water), door middel van een enzym die de naam 'uricase' draagt. Dit enzym bevind zich in de lever. Urinezuur dat niet direct omgezet wordt, wordt opgeslagen in de nieren. Daar zal het uiteindelijk alsnog omgezet worden tot allantoine. Urinezuur dat niet omgezet wordt in allantoine, zet zich om in een zout dat we uraat noemen.
Note: Alle carnivoren hebben het enzym 'uricase' en zetten urinezuur dus om in allantoine. Bij de mens vindt er geen omzetting plaats van urinezuur naar allantoine omdat de lever van de mens geen 'uricase enzymen' aanmaakt. Bij de mens kan urinezuur zich opslaan in de gewrichten. Dit noemen we jicht.
Bij de Dalmaat werkt dit omzettingsproces van urinezuur naar allantoine niet goed. Purine wordt wel omgezet in urinezuur, maar het urinezuur wordt niet vollledig omgezet tot allantoine. Het is onduidelijk of het enzym 'uricase' bij de Dalmaat niet goed werkt of dat er niet voldoende van dit enzym wordt aangemaakt. Het lijkt erop dat het enzym wel aanwezig is en zelfs actief is maar dat het levertransport van uraten bij de Dalmaat vertraagt is. Dit is de oorzaak dat bij de Dalmaat maar 30% tot 40% van het urinezuur omgezet wordt in allantoine, terwijl dit bij andere rassen 90% is. Bij de Dalmaat zal er in 24 uur tijd 400 tot 600 mg uraat worden uitgescheiden terwijl dit bij andere rassen ongeveer 60 mg is. Op deze manier komt er dus urinezuur en uraatzout in de urine van de Dalmaat terecht.
Ik denk dat je zeker kunt stellen dat de gemiddelde hond 100% (of 99% - ik zou het niet eens met zekerheid durven zeggen) overeen komt met de wolf. Maar goed, er zijn dus in de loop der jaren wel hier en daar verschillen ontstaan. Ik zou zelf zeggen dat het spijsverteringssysteem van de Dalmaat niet 100% overeen komt.