Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
amber2 schreef: Interessant artikel zeg! Maar wat is er dan bijvoorbeeld bij de Dalmaat veranderd aan het verteringsstelsel in vergelijking met de wolf? Ik wist niet dat er toch nog (grote) verschillen inzaten tussen verschillende rassen en dacht dat het verteringsstelsel van alle honden voor ongeveer 99 % overeenkwam met dat van de wolf, maar dat is dus niet zo begrijp ik...?
OK, stukje achtergrond informatie over de Dalmaat dan (waarvan we overigens niet weten hoe het ontstaan is):

De Dalmatische hond is geboren met een afwijking waardoor hij blaasgruis/steentjes kan ontwikkelen van het type uraat. 

Normaalgesproken, wanneer een hond purine binnen krijgt (via zijn voedsel - purine is een type eiwit), zal dit omgezet worden tot urinezuur. De meeste honden zetten daarna dat urinezuur om in 'allantoine' (een afbraakproduct van urinezuur waarbij allantoine gemakkelijk oplosbaar is in water), door middel van een enzym die de naam 'uricase' draagt. Dit enzym bevind zich in de lever. Urinezuur dat niet direct omgezet wordt, wordt opgeslagen in de nieren. Daar zal het uiteindelijk alsnog omgezet worden tot allantoine. Urinezuur dat niet omgezet wordt in allantoine, zet zich om in een zout dat we uraat noemen.

Note: Alle carnivoren hebben het enzym 'uricase' en zetten urinezuur dus om in allantoine. Bij de mens vindt er geen omzetting plaats van urinezuur naar allantoine omdat de lever van de mens geen 'uricase enzymen' aanmaakt. Bij de mens kan urinezuur zich opslaan in de gewrichten. Dit noemen we jicht.

Bij de Dalmaat werkt dit omzettingsproces van urinezuur naar allantoine niet goed. Purine wordt wel omgezet in urinezuur, maar het urinezuur wordt niet vollledig omgezet tot allantoine. Het is onduidelijk of het enzym 'uricase' bij de Dalmaat niet goed werkt of dat er niet voldoende van dit enzym wordt aangemaakt. Het lijkt erop dat het enzym wel aanwezig is en zelfs actief is maar dat het levertransport van uraten bij de Dalmaat vertraagt is. Dit is de oorzaak dat bij de Dalmaat maar 30% tot 40% van het urinezuur omgezet wordt in allantoine, terwijl dit bij andere rassen 90% is. Bij de Dalmaat zal er in 24 uur tijd 400 tot 600 mg uraat worden uitgescheiden terwijl dit bij andere rassen ongeveer 60 mg is. Op deze manier komt er dus urinezuur en uraatzout in de urine van de Dalmaat terecht.

Ik denk dat je zeker kunt stellen dat de gemiddelde hond 100% (of 99% - ik zou het niet eens met zekerheid durven zeggen) overeen komt met de wolf. Maar goed, er zijn dus in de loop der jaren wel hier en daar verschillen ontstaan. Ik zou zelf zeggen dat het spijsverteringssysteem van de Dalmaat niet 100% overeen komt.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 26 feb 2005, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Erna
amber2 schreef: Interessant artikel zeg! Maar wat is er dan bijvoorbeeld bij de Dalmaat veranderd aan het verteringsstelsel in vergelijking met de wolf? Ik wist niet dat er toch nog (grote) verschillen inzaten tussen verschillende rassen en dacht dat het verteringsstelsel van alle honden voor ongeveer 99 % overeenkwam met dat van de wolf, maar dat is dus niet zo begrijp ik...?
Dalmaten hebben een probleem in het omzetten van urinezuur naar allantoine. Het teveel van het urinezuur wat niet omgezet wordt kan uiteindelijk uraatstenen vormen. Wanneer je een purine rijke voeding geeft is de kans aanwezig dat het enzym wat nodig is voor de omzetting de hoeveelheid niet aankan. Dus heb je ander voedingsmateriaal nodig om de purinewaarde omlaag te krijgen zoals groente en zuivel.
Door An
Idd 99 % , maar die ene procent kan erg belangrijk zijn :)
Door amber2
Dank voor jullie uitleg! En wat voor gevolgen heeft dit nu op de ideale voeding voor in dit geval de Dalmaat? Op welke manieren pas je die aan?
Door Lizzy
amber2 schreef: Dank voor jullie uitleg! En wat voor gevolgen heeft dit nu op de ideale voeding voor in dit geval de Dalmaat? Op welke manieren pas je die aan?
De Dalmaat geef je minder orgaanvlees en vlees. Ook soja bevat veel purine, dus dat geef je ook niet (zit in veel brokken). Sommige vissoorten bevatten veel meer purine als het andere, dus ook daar houd je rekening mee. Biergist bevat veel purine, dus dat is ook iets dat je niet geeft. Voedingsmiddelen waar meer purine in zit combineer je met voedingsmiddelen waar geen/weinig purine in zit (eieren, zuivel, groente en fruit Ook veel witte granen/witte rijst bevat weinig purine en sommige adviseren de Dalmaat met witte rijst te voeren. Ik denk zelf dat het beter is om meer groente en weinig/geen rijst te geven). En, verder zorg je er altijd voor dat de Dalmaat vochtrijke voeding eet, genoeg kan drinken en vaak uitgelaten wordt (tenminste iedere vier uur).
Door 202spots
Ik geef ook weinig rundvlees,meer cottage cheese,fruit,noten,en minstens 50% groente bij de avondeten.
De enige orgaanvlees wat ik geef, is de kleine beetje lever wat soms in de kippenrug zit,en af en toe lamshart.
Wanneer ik s'morgens de kip of andere RMB ontdooi,dan doe ik dat in 1-1.5 liter warm water,het water geef ik over de dag verdeeld met beetjes in hun bak gieten.
Veel drinken...veel plassen ;)
Ook regelmatig met de stripjes de urine pH nakijken.
Door 202spots
Lizzy schreef: Ik wil wel met spoed uitsluitsel hebben, ander ben ik genoodzaakt deze artikelen te verwijderen (weet ook niet of ik niet beter de artikelen kan verwijderen totdat er toestemming is verkregen....).
Ik heb 't idee dat het wel NA 't week-end zal worden voordat er 'n reactie van WDJ terug zal komen. :-\
Door the dude
Lizzy schreef: Even voor de duidelijkheid: Roger alias Jantje heeft zichzelf zojuist voor de zoveelste keer afgemeld.
Jammer, interessant om andere meningen te horen m.b.t. diervoeding.

Het zou verstandig zijn als mensen hier zich dingen wat minder persoonlijk aan zouden trekken en andere mensen een meer neutrale toon zouden aanslaan.
Door sylvia
the dude schreef: Jammer, interessant om andere meningen te horen m.b.t. diervoeding.

Het zou verstandig zijn als mensen hier zich dingen wat minder persoonlijk aan zouden trekken en andere mensen een meer neutrale toon zouden aanslaan.
Ach van Jantje zijn we het onderhand gewend dat hij zich afmeld ::)
Door Hitam
Misschien is het verteringsstelsel van de wolf wel erg gelijk aan die van de hond, maar de leefwijze verschilt aanmerkelijk. Ik denk dat je daar ook rekening mee moet houden.
Onze hond zit meestal voornamelijk binnen bij de kachel en ligt te slapen behalve als hij uitgaat. Een wolf slaapt misschien ook wel even maar is altijd buiten en op zijn hoede en jagen vergt wel wat meer inspanning dan een blokje om lopen. Of ook meer dan een wandeling door het bos.

Daarom denk ik dat gf mixen of granen, zeker voor honden die gemakkelijk te dik worden, op hun plaats zijn.
Door sylvia
Hitam schreef:

Daarom denk ik dat gf mixen of granen, zeker voor honden die gemakkelijk te dik worden, op hun plaats zijn.
Volgens mij zet koolhydraat aan, en is dus niet handig om aan een hond te geven die snel te dik wordt ???
Door sylvia
Hitam schreef: Als je onverteerbare granen geeft werkt het meer als vezels.
Ja maar de meeste barfers die granen geven, geven ontsloten granen en geen onverteerbare
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 28 feb 2005, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
Ik blijf het een lastige geven met die gf-mixjes, voor mijn gevoel is het tegen-natuurlijk. Dat is een harstikke subjectief argument, dat weet ik ook wel.

Aan de andere kant - wat objectiever - volgens mij zit er in BIBI ook geen groente en als ik dan deze interessante artikels lees over de wolf, dan eet die dus ook minder groente.

Moet ik wel bij opmerken dat ik geen dalmaat heb, al heeft mijn hond ook veel vlekjes :-)

Groetjes,
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door