Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Angelique
Gino schreef: Niet castreren.....O, wacht ff, die staat er niet bij... ::)
Ik zou ook niet zomaar castreren, maar als ik zo de verhalen van Evelyn over deze reu lees dan zou ik ook overgegaan zijn tot. Het moet allemaal wel leuk blijven voor iedereen.
Door Ordell
Angelique schreef: Ik zou ook niet zomaar castreren, maar als ik zo de verhalen van Evelyn over deze reu lees dan zou ik ook overgegaan zijn tot. Het moet allemaal wel leuk blijven voor iedereen.
Vaak is het een gedragsprobleem toch...? 8)
Door Angelique
Gino schreef: Vaak is het een gedragsprobleem toch...? 8)
Ja en? één van de reuen hier had ook een gedragsprobleem en daarbij heeft de castratie ( als laatste middel) prima geholpen.
Door Hitam
De vraag was wat voor anaesthesie het beste zou zijn.

Als hij zo moeilijk weg te krijgen is, is een algehele anaesthesie beter. Anders is het alleen maar stress en vechten.

En ik denk dat het ook beter is als je er niet bij bent. Als je weg bent zijn ze vaak gemakkelijker weg te krijgen, vooral Dobermanns. Als ze weten dat je in de buurt bent blijven ze contact zoeken en heb je veel meer anaesthesiemiddelen nodig, hetgeen gevaarlijk is.
Door Eef+Stippels
Gino schreef: Niet castreren.....O, wacht ff, die staat er niet bij... ::)
Dat is makkelijk gezegd. Dit is niet mijn eerste keus, ik heb eerst al het andere al geprobeerd. Ik zie geen andere oplossing meer en het moet nu ophouden met dat gesex van hem.
Door Eef+Stippels
Hitam schreef: De vraag was wat voor anaesthesie het beste zou zijn.

Als hij zo moeilijk weg te krijgen is, is een algehele anaesthesie beter. Anders is het alleen maar stress en vechten.

En ik denk dat het ook beter is als je er niet bij bent. Als je weg bent zijn ze vaak gemakkelijker weg te krijgen, vooral Dobermanns. Als ze weten dat je in de buurt bent blijven ze contact zoeken en heb je veel meer anaesthesiemiddelen nodig, hetgeen gevaarlijk is.
Ik denk idd dat het dan een algehele narcose zal worden... Het gaat erom dat het voor hem het minst stress geeft.

Denk je dat ik er beter ook niet bij kan zijn wanneer hij zeg maar onder narcose gaat, dus niet tijdens de operatie, maar voordat hij zeg maar "weg" is? En na de operatie? Het lijkt mij voor hem fijn als hij wakker wordt, dat wij er dan zijn...
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op wo 16 feb 2005, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
Timmy schreef: Lachgas kan nooit "alleen" gebruikt worden, maar altijd in combinatie met een ander anestheticum. Dat komt omdat lachgas nauwelijks sedatieve en analgetische (pijnstillende) werking heeft.
Daarnaast krijgt een hond bijna altijd voordat gas gebruikt wordt (of dit nu lachgas, halothaan of isofluraan is) een sedatie, want zonder raken ze gauw in paniek als ze een kap op hun snuit krijgen. Intuberen vereist eigenlijk altijd een voornarcose.

Tegenwoordig zijn er goede narcoses beschikbaar die ze nadien weer kunnen opheffen (antagoneren).

Als laatste waarschuw ik WEER voor het volgende: een narcose brengt altijd een risico met zich mee, of dit nu volledig, plaatselijk, via injectie of gas is. Maar het gevaarlijkste narcosemiddel is het middel waarmee je dierenarts NIET bekend is. Dwing dus ook nooit je dierenarts tot het gebruik van middelen waarmee hij niet of nauwelijks werkt.

Gr.
Linda
Dankjewel. Ik had inmiddels inderdaad ook gevonden dat lachgas niet alleen wordt gebruikt. En je hebt gelijk, de da kan beter met iets werken waarmee zij bekend is.
Door Lizzy
Poeh, ik vind dat moeilijk hoor, waar je wel en niet bij moet blijven! Dat ligt zo aan de hond. Brutus kun je NIET onder narcose brengen zonder dat Leo erbij is. Zodra Leo namelijk weg loopt raakt hij zo verschrikkelijk in paniek dat hij nooit meer te kalmeren is. Maar als Leo erbij is, dan is het ook geen feest om hem onder narcose te brengen. Hij wil namelijk niet. En dus raakt hij ook in paniek, blijft hij vechten tegen de narcose en moet er dus meer narcose bijgespoten worden. Heel erg naar.... Whoofer ging prachtig onder narcose, als wij er maar bij waren en haar geruststellend toespraken. Pinkel gaat ook heel mooi en rustig onder narcose als wij erbij zijn en haar toespreken. Ik denk dat er maar 1 iemand is die kan bepalen wat het juiste tijdstip is om weg te gaan.....
Door Hitam
Ja daar heb je wel gelijk in. Het verschilt sterk per hond.

Het is eigenlijk altijd wel wenselijk om er in het begin bij te zijn. Een vertrouwd iemand in de buurt is meestal rustgevend. Alleen als ze niet echt lekker weg willen dan helpt het vaak als de eigenaar weggaat.
Ik heb het meegemaakt met een Dobermann dat zolang de eigenaresse erbij was, hij niet weg te krijgen was. En zodra ze de deur uitstapte zakte hij weg.
Door Hitam
En erbij zijn als hij bijkomt is meestal een logistiek probleem. Ze weten zelden wanneer ze precies klaar zijn en om nu de halve dag allerlei mensen die in de weg lopen in je praktijk te hebben is ook niet handig.

Ik denk wel dat het beter is voor de hond.
Door Lizzy
Ik ken het karakter van de Dober natuurlijk niet zo goed... Ik kan me ook wel voorstellen dat een hond niet onder narcose wil zodra de baas er nog bij is. Maar ik weet alleen niet of dat ook weer te maken heeft met de baas zelf.

Als mijn honden onder narcose moeten omdat er gewoon geen andere keus is: dan kan ik er wel bij blijven. Ik ben zelf rustig en breng geen onrust over op de hond.

Als mijn honden onder narcose moeten voor iets lulligs als "een bobbeltje" weghalen: dan ben ik altijd zenuwachtig. Heel stom. Maar ik ben dan bang ze niet meer uit de narcose komen, en dan voor zoiets lulligs. Op deze momenten is mijn aanwezigheid voor de hond geen 'aanwinst'. En zal ik ook niet mee gaan.

Ik denk dat een eigenaar die gestrest is een slechte invloed kan hebben over hoe de hond zich voelt en of hij wel of niet makkelijk onder narcose zal gaan.

Of is het stom wat ik schrijf?
Door Eef+Stippels
Hitam schreef: En erbij zijn als hij bijkomt is meestal een logistiek probleem. Ze weten zelden wanneer ze precies klaar zijn en om nu de halve dag allerlei mensen die in de weg lopen in je praktijk te hebben is ook niet handig.

Ik denk wel dat het beter is voor de hond.

Maar een castratie duurt toch maar 15 minuten? Die tijd kan ik dan misschien in de wachtkamer wachten? Want dat vind ik denk ik nog het belangrijkst, dat als hij bijkomt, dat wij er dan voor hem zijn, of 1 van ons.
Poeh, ik vind dat moeilijk hoor, waar je wel en niet bij moet blijven! Dat ligt zo aan de hond. Brutus kun je NIET onder narcose brengen zonder dat Leo erbij is. Zodra Leo namelijk weg loopt raakt hij zo verschrikkelijk in paniek dat hij nooit meer te kalmeren is. Maar als Leo erbij is, dan is het ook geen feest om hem onder narcose te brengen. Hij wil namelijk niet. En dus raakt hij ook in paniek, blijft hij vechten tegen de narcose en moet er dus meer narcose bijgespoten worden. Heel erg naar.... Whoofer ging prachtig onder narcose, als wij er maar bij waren en haar geruststellend toespraken. Pinkel gaat ook heel mooi en rustig onder narcose als wij erbij zijn en haar toespreken. Ik denk dat er maar 1 iemand is die kan bepalen wat het juiste tijdstip is om weg te gaan.....
Wandor is dus ook niet weg te krijgen. En ik denk dat als we weggaan, dat dit alleen maar erger wordt, omdat hij met ons mee wil. Hij kreeg de vorige keren ook narcose erbij.

Ik kan me voorstellen dat de da niet wil dat we bij de operatie zijn, en als hij helemaal weg is, vind ik dat ook geen probleem, maar als ze met spierverslappers zou werken, wil ik bij hem blijven, ook tijdens de operatie, omdat hij dan toch dingen meekrijgt (geluid en geur). Dan weet hij dat we er niet voor hem zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door