Nou Syl, ik vind het niet zo eenvoudig om daar antwoord op te geven. Er zijn 'geleerden' die vinden dat iedere hondenmaaltijd netjes uitgebalanceerd moet zijn. Er moet dus bot en vlees in 1 maaltijd zitten. Fosfor en calcium is dan ongeveer uitgebalanceerd. Als je bijvoorbeeld naar deze analyse kijkt, dan is het aandeel calcium altijd hoger als het aandeel fosfor:
http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet weet wat de verhouding calcium/fosfor is bij het hele prooidier. Aangezien het aandeel bot veel langer is als het aandeel vlees en aangezien het aandeel bot ook lager is als wat je bij bovenstaande analyse ziet, kun je er wel gevoegelijk vanauit gaan (volgens mij) dat het aandeel fosfor hoger is als het aandeel calcium. Laten we er in ieder geval gevoegelijk wel vanuit gaan dat een heel prooidier de juiste verhoudingen heeft

. Maar goed, in mijn ogen wil dat ook weer niet direct zeggen dat hele prooidieren ook direct geschikt is voor de hond. Ten eerste zijn de hele prooidieren van de hond afkomstig uit bio-industrie en deze kunnen dus specifieke elementen missen in vergelijking met wilde prooidieren. Ten tweede leidt een hond een ander leven als een wilde wolf. Ten derde is niet alleen de calcium/fosfor verhouding van belang maar komen er meer elementen om de hoek kijken.
Goed, neem ik even een stukje over uit "Nutrient Requirement of Dogs":
"Calcium and phosphorus are considered together because of their close metabolic association. The ratio of dietary calcium and phosphorus may be as important for good nutrition but is of lesser significance than the absolute concentration of these minerals. A calcium phosphorus ratio of 1.2:1 tot 1.4:1 (by weight) in dog diets is generally considered optimal for maximum utilization. An optimal calcium phosphorus ratio also minimizes the vitamin D requirement. The availability of calcium and phosphorus is a major factor affacting the dietary requirements of these elements. Diets high in phytates or low in vitamin D adversely influence calcium absorption. However, vitamin D supplementation of diets low in calcium can cause pathological fractures, lameness, abnormal stance, and loss of skeletal density. Morgan (1934) reported that diets supplying about 0.50 percent calcium and 0.65 percent phosphorus permitted normal bone development in some dogs given adequate vitamin D. Others, mainly larger breeds, developed signs of mild rickets when the calcium intakes where betwee 100 and 175 mg of body weight per day".
Goed, met andere woorden: wanneer een hond niet voldoende calcium binnen krijgt problemen met zijn botten. In jonge honden lijdt een tekort aan fosfor tot rachitis en slechte groei. Maar, een tekort aan fosfor komt zelden voor. Een teveel aan fosfor in verhouding tot calcium lijdt tot een calcium tekort.
Om deze reden ben ik er dus zelf geen voorstander van om een heel laag percentage botten te geven. Maar goed, bovenstaande is natuurlijk een berekening van de algemene dagelijkse behoeftes. En zij gaan uit van een voer dat dag in dag uit gegeven wordt. Dat is geen vergelijk met het zelf samenstellen van voeding met rauwe vleesbotten enzo. Ian Billinghurst geeft overigens menu-voorbeelden waarbij regelmatig 's morgens een rauw vleesbot wordt gegeven en 's avonds vlees met bijv. groentes. Hoewel er ook dagen bij zijn dat er 's avonds en 's morgens bot in de maaltijd zit. Maar met andere woorden: ze krijgen iedere dag botten te eten. Ik vind dat persoonlijk een goed idee. Om bovenstaande reden.