Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
[quote="punkie"]
dacht toch altijd geleerd te hebben dat honden geen plantencellen kunnen verwerken mits gekookt.
waarom zo moeilijk doen geef toch gewoon kvv.
hoef je nergens meer over na te denken. en geen gevechten want het ruikt niet. bij mij teminste niegr punkie
[/quote]

Huh?
Sorry?

We hebben het over gekookte of rauw gepureerde groentes beste Punkie.

En waarom KVV geven? Ik weet niet hoor, maar ik kan je een hoop redenen geven waarom juist zelf samenstellen! Rare uitspraak wel, op een barfforum en nog wel in de zelf samenstel categorie.... ::)
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 07 feb 2005, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
[quote="punkie"]
dacht toch altijd geleerd te hebben dat honden geen plantencellen kunnen verwerken mits gekookt.
hoef je nergens meer over na te denken. en geen gevechten want het ruikt niet. bij mij teminste niegr punkie
[/quote]

Ha punkie wat een vreemd bericht in het barfgedeelte van het forum, verse vuile pens vind ik wel meevallen hoor qua stank en ik heb geen hekel aan nadenken dus wat dat aangaat.......
Door punkie
sorry zal het de volgende keer in de goede rubriek plaatsen
maar moest het even kwijt, ik houdt ook van nadenken hoor. als ik de tijd had zou ik beslist zelf samenstellen. en bij alles wat vers is vermoorden ze elkaar hier.
dus kvv lijkt mij dan de oplossing.
zo no hard feelings.
gr punkie :)
Door Helen
[quote="punkie"]
[/quote]

Waarom moeilijk doen?? Eet jij ook iedere avond een kant en klare maaltijd van de appie of doe je voor jezelf wel de moeite om na te denken en wat voor jezelf in elkaar te flansen?
Door sylvia
[quote="punkie"]
sorry zal het de volgende keer in de goede rubriek plaatsen
maar moest het even kwijt, ik houdt ook van nadenken hoor. als ik de tijd had zou ik beslist zelf samenstellen. en bij alles wat vers is vermoorden ze elkaar hier.
dus kvv lijkt mij dan de oplossing.
zo no hard feelings.
gr punkie :)
[/quote]

Hoe bedoel je dat bij alles wat vers is ?
bedoel je daarmee een mergpijp of zo?
Door punkie
ik bedoel inderdaad die gerookte kluiven., maar ook als er vlees bereid wordt komt het monster in ze los.
heeft me al aardig wat centjes bij de DA gekost.
helaas is er nog niemand geweest die voor mensen een goede gezonde kant en klaar maaltijd wist te maken.
anders.... wegens tijdgebrek kook ik zelf ook niet vaak laat dat doen. dan is het toch makkelijk dat er voor honden wel zoiets is bedacht.!!!!!
Door rees
Trouwens als ik eerlijk ben hier krijgen ze geen gerookte kluiven /botten
Vind het stinken en heb er iets tegen maar dat is zeer personlijk.
Gewoon lekker een stuk rib rug nek van een lam rund of kalf is volgens mij veel gezonder.
Alle honden even apart en der is niks aan de hand :)
Honden tevreden en ik zelf ook . ;)
Door sylvia
[quote="punkie"]
ik bedoel inderdaad die gerookte kluiven., maar ook als er vlees bereid wordt komt het monster in ze los.
heeft me al aardig wat centjes bij de DA gekost.
helaas is er nog niemand geweest die voor mensen een goede gezonde kant en klaar maaltijd wist te maken.
anders.... wegens tijdgebrek kook ik zelf ook niet vaak laat dat doen. dan is het toch makkelijk dat er voor honden wel zoiets is bedacht.!!!!!
[/quote]
Ik had dat hier voorheen ook, Rampzalig Eden haar oren zijn twee keer zo dik van het litteken weefsel.
Ik had hier echt af en toe het bloed tot aan het plafond.
Ik moet zeggen sinds ik begonnen ben met barfdagen en eetbare botten dat het heel veel minder is geworden en nu eten ze hun botten gewoon zonder gesloten deuren ertussen. Maar als ik vroeger wel eens een mergpijp gaf moesten ze allemaal in een aparte ruimte en dan moesten eerst die botjes weg voor ze weer los konden.
Door sylvia
[quote="Lizzy"]
Geef toch nix joh!

Overigens bevat pens wel calcium, maar de verhouding calcium en fosfor slaat natuurlijk nog steeds wel iets om naar meer fosfor als calcium! Niet dat dat nou erg is, voor 1 maaltijd per week!

Hier zie je overigens de analyse van vuile pens:

http://www.greentripe.com (kies analysis).

Die botten bevatten inderdaad veel vlees. Perfect he! Nou Syl, ik vind het er goed uitzien!
[/quote]

Liz wat is precies het gevolg van een iets hogere fosfor gehalte? Fosfor is nodig voor de opname van de calcium maar wat gebeurd er eigenlijk als er teveel fosfor inzit, want eigenlijk hoort het calciumgehalte iets hoger te zijn dan het fosfor gehalte.
Door Lizzy
Nou Syl, ik vind het niet zo eenvoudig om daar antwoord op te geven. Er zijn 'geleerden' die vinden dat iedere hondenmaaltijd netjes uitgebalanceerd moet zijn. Er moet dus bot en vlees in 1 maaltijd zitten. Fosfor en calcium is dan ongeveer uitgebalanceerd. Als je bijvoorbeeld naar deze analyse kijkt, dan is het aandeel calcium altijd hoger als het aandeel fosfor: http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet weet wat de verhouding calcium/fosfor is bij het hele prooidier. Aangezien het aandeel bot veel langer is als het aandeel vlees en aangezien het aandeel bot ook lager is als wat je bij bovenstaande analyse ziet, kun je er wel gevoegelijk vanauit gaan (volgens mij) dat het aandeel fosfor hoger is als het aandeel calcium. Laten we er in ieder geval gevoegelijk wel vanuit gaan dat een heel prooidier de juiste verhoudingen heeft ;D. Maar goed, in mijn ogen wil dat ook weer niet direct zeggen dat hele prooidieren ook direct geschikt is voor de hond. Ten eerste zijn de hele prooidieren van de hond afkomstig uit bio-industrie en deze kunnen dus specifieke elementen missen in vergelijking met wilde prooidieren. Ten tweede leidt een hond een ander leven als een wilde wolf. Ten derde is niet alleen de calcium/fosfor verhouding van belang maar komen er meer elementen om de hoek kijken.

Goed, neem ik even een stukje over uit "Nutrient Requirement of Dogs":

"Calcium and phosphorus are considered together because of their close metabolic association. The ratio of dietary calcium and phosphorus may be as important for good nutrition but is of lesser significance than the absolute concentration of these minerals. A calcium phosphorus ratio of 1.2:1 tot 1.4:1 (by weight) in dog diets is generally considered optimal for maximum utilization. An optimal calcium phosphorus ratio also minimizes the vitamin D requirement. The availability of calcium and phosphorus is a major factor affacting the dietary requirements of these elements. Diets high in phytates or low in vitamin D adversely influence calcium absorption. However, vitamin D supplementation of diets low in calcium can cause pathological fractures, lameness, abnormal stance, and loss of skeletal density. Morgan (1934) reported that diets supplying about 0.50 percent calcium and 0.65 percent phosphorus permitted normal bone development in some dogs given adequate vitamin D. Others, mainly larger breeds, developed signs of mild rickets when the calcium intakes where betwee 100 and 175 mg of body weight per day".

Goed, met andere woorden: wanneer een hond niet voldoende calcium binnen krijgt problemen met zijn botten. In jonge honden lijdt een tekort aan fosfor tot rachitis en slechte groei. Maar, een tekort aan fosfor komt zelden voor. Een teveel aan fosfor in verhouding tot calcium lijdt tot een calcium tekort.

Om deze reden ben ik er dus zelf geen voorstander van om een heel laag percentage botten te geven. Maar goed, bovenstaande is natuurlijk een berekening van de algemene dagelijkse behoeftes. En zij gaan uit van een voer dat dag in dag uit gegeven wordt. Dat is geen vergelijk met het zelf samenstellen van voeding met rauwe vleesbotten enzo. Ian Billinghurst geeft overigens menu-voorbeelden waarbij regelmatig 's morgens een rauw vleesbot wordt gegeven en 's avonds vlees met bijv. groentes. Hoewel er ook dagen bij zijn dat er 's avonds en 's morgens bot in de maaltijd zit. Maar met andere woorden: ze krijgen iedere dag botten te eten. Ik vind dat persoonlijk een goed idee. Om bovenstaande reden.
Door sylvia
Dus in principe is het zo dat een teveel zowel als een tekort aan fosfor voor een calcium gebrek zorgen, bij te weinig fosfor kan er geen calcium opname plaatsvinden, en bij een fosfor teveel...ook niet? of is er dan afbraak van iets....?
Door punkie
[quote="sylvia"]
Ik had dat hier voorheen ook, Rampzalig Eden haar oren zijn twee keer zo dik van het litteken weefsel.
Ik had hier echt af en toe het bloed tot aan het plafond.
Ik moet zeggen sinds ik begonnen ben met barfdagen en eetbare botten dat het heel veel minder is geworden en nu eten ze hun botten gewoon zonder gesloten deuren ertussen. Maar als ik vroeger wel eens een mergpijp gaf moesten ze allemaal in een aparte ruimte en dan moesten eerst die botjes weg voor ze weer los konden.

[/quote]

dan is er misschien nog hoop. vindt overigens die gerookte dingen ook vies. zal jullie verhalen nog eens goed doorlezen. misschien komt er dan voor mij een dag dat ik ook barf . vindt het in ieder geval erg interressant.
gr punkie
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door