Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

lot25 schreef: Rijst werkt idd juist stoppend, gaven wij in het pension altijd aan honden die aan de spuitpoep waren. Samen met pens, scheen te stoppen.

Wat is er trouwens mis met wat rijst/granen dan?? Als mijn hondje een hert zou vangen (vrij onwaarschijnijk)heeft dat beest toch ook wel eens graan etc in zijn pens zitten??? Of een kip, wat er allemaal in zijn krop zit?
Allereerst mijn verklaring waarom ik zo tegen granen ben.
Bij de Border Terrier komt een krampaandoening voor het heet Spike's Disease naar mijn Border Terrier Spike. De krampen varieeren per hond van lichte tot zware maag/darmkrampen tot epileptoforme aanvallen zoals oa Spike vertoont, het hangt helemaal van de hond af hoe hij krampt. In de afgelopen jaren ben ik erachter gekomen dat de ziekte zich niet tot de Border Terrier beperkt maar bij meer rassen en ook rasloze honden kan voorkomen. Dit jaar ben ik erachter gekomen dat de krampen getriggerd worden door granen. Voor Spike geldt dit ook voor granen zoals mais, soya en rijst. Granen ook mais, rijst en soya bevatten gluten. De mais en rijstgluten worden over het algemeen wel door mens en hond met een gluten allergie verdragen maar er zijn gevallen bekend zoals oa Spike die ook deze gluten niet verdragen.
Verder zijn de meeste Barfgoeroes tegen het voeren van granen [koolhydraten] omdat dit in een natuurlijk dieet [bijna] niet voorkomt. Je haalt de krop van een kip aan: een wilde kip mocht die nog bestaan, heeft meer in haar krop dan granen, ze pikken naar wormen en groenvoer. Er zijn nog maar heel weinig gedomesticeerde dieren die Biologically Appropriate Raw Foods worden gevoerd [gevoerd zoals ze het in de natuur zelf bijelkaar zouden scharrelen] Spike kan zelfs geen nekken en magen van kip, eend, kalkoen eten. Zelfs koeienpens is afgevallen [veekoeken]. Hert gehouden op een kinderboerderij zou ook afvallen[ brood en andere shit die ze deze dieren bijvoeren]. Schapenpens gaat nog wel goed.
Een dieet bij diarree: diarree is bedoeld om ziektekiemen zo snel mogelijk uit het lichaam te verwijderen. Honden en katten gaan ook veel gras en bladeren eten om zo snel mogelijk de rotzooi uit hun maag/darmkanaal kwijt te raken. Daarom zijn stoppende dieeten in mijn ogen ook hartstikke fout. Geen hond zal zeggen: oh wat ben ik aan de dunne, ik ga vandaag maar eens een bordje rijst met kip voor mezelf koken. Ik voer mijn honden [als ze aan de dunne zijn] hun normale rauwe eten als ze dit tenminste willen hebben. Eten ze met lange tanden dan haal ik het weg.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op wo 22 dec 2004, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
harns49 schreef:

Een dieet bij diarree: diarree is bedoeld om ziektekiemen zo snel mogelijk uit het lichaam te verwijderen. Honden en katten gaan ook veel gras en bladeren eten om zo snel mogelijk de rotzooi uit hun maag/darmkanaal kwijt te raken. Daarom zijn stoppende dieeten in mijn ogen ook hartstikke fout. Geen hond zal zeggen: oh wat ben ik aan de dunne, ik ga vandaag maar eens een bordje rijst met kip voor mezelf koken. Ik voer mijn honden [als ze aan de dunne zijn] hun normale rauwe eten als ze dit tenminste willen hebben. Eten ze met lange tanden dan haal ik het weg.
Daar zit zeker wat in! Als je goed nadenk, is dit helemaal waar, toch kunnen pups of zwakke honden dusdanig achteruit gaan, dat wij als mens best in mogen grijpen toch?
In de eerste instantie laat ik het ook vaak even gebeuren en het lost zich dan vanzelf op.
Hier waren ze vanmorgen ook aardig dun en Tara heeft vannnacht gekotst.
Ze heeft dan ook een aardig groot bot naar binnen gewerkt gisteravond.
Zal het wel zijn geweest...
Ik geef straks gewoon hun normale maaltijd,niets aan de hand.
Truus schreef: Daar zit zeker wat in! Als je goed nadenk, is dit helemaal waar, toch kunnen pups of zwakke honden dusdanig achteruit gaan, dat wij als mens best in mogen grijpen toch?
In de eerste instantie laat ik het ook vaak even gebeuren en het lost zich dan vanzelf op.
Met pups en zwakke honden ga ik vrij snel naar de da met zulke klachten vooral als ze er bij overgeven en niet of te weinig drinken. Vooral met pups moet je erg oppassen omdat ze zomaar zijn uitgedroogd. Mijn regel is alleen van toepassing op gezonde honden.
Door 202spots
lot25 schreef: Wat is er trouwens mis met wat rijst/granen dan?? Als mijn hondje een hert zou vangen (vrij onwaarschijnijk)heeft dat beest toch ook wel eens graan etc in zijn pens zitten??? Of een kip, wat er allemaal in zijn krop zit?
We hebben ook geen herten in de tuin lopen,maar er is wel meerdere malen 'n duif als slachtoffer gevallen..
Niet alleen ligt er dan 'n lading veren op 't gras,maar de krop inhoud (grote eetlepel of zo met graantjes) ligt er ook netjes op 'n hoopje naast.
Alles is vertrokken behalve de veren en de graantjes uit de krop. :-\
aha, nog een keer over granen:
Ik was eens bij een mannetje, die zei dat je nooit brood moest voeren aan de hond. Door de hoge concentraties koolhydraten zou er een verhoogde kans op epilepsie kunnen komen. Waar komt dat vandaan??

gaf ook vaak brood, soms nog steeds, maar zette wel aan het denken.

Trouwens, Lot en Rhaq barfen nu sinds een paar dagen, en wat denk je: Ze stinken niet meer uit hun bek!!!! Geweldig.
Ben alleen nog wat bang dat ze te weinig goede groenten binnenkrijgen ( heb (nog) geen pureerding).
Dat klopt. De krampaanvallen die bij Border Terriers en ook andere rassen voorkomen lijken op epilepsie en worden getriggerd door granen. Het wordt door mensen [da's] die dit niet kennen voor epilepsie aangezien en helaas ook behandeld. :( :(Op mijn site staan videoclips van 2 honden met zo'n aanval. De ene is mijn Spike. De link staat in mijn handtekening.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door