Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Net even gebeld met Biomentor in valkenburg. Die kan geen blaasecho maken en verwees me door naar Nuth [Nicolai, DA waar ik bij zit], dus ga een echo regelen en nog maar een plasje inleveren. Moet eigenlijk alleen weten wat het is. Dan ga ik het verder behandelen bij biomentor. Die gaf aan dat zij voorstander waren van rauw voer en dat ze dus eigenlijk geen struviet zou moeten hebben of dat ik het nu in elk geval zou kunnen verzuren met vit. C, cranberry en/of icm glucosamine. Brandnetelthee zou diuretisch werken en hij adviseerde bronwater in de fontein [omdat we hier ook veel kalk in het water hebben, ik ben natuurlijk veel verhuisd en nu pas weer in Limbabwe en had daarvoor een fontein met filter, dus wellicht maakt dat ook nog een pietsie uit].
Maak er dan maar alles van, gaat er ook een feliwaystekker, rust compositum en wat bach erdoorheen. All or nothing en hopen dat het werkt.

Edit: Nog even Nicolai gebeld en een prijsopgave gevraagd. Leve fokkerstarief, anders zou het me nog meer kosten dan 105,40.  :-\
Laatst gewijzigd door Krullebol op wo 08 feb 2012, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ow, kassa  :-\

Ik vind CIN niet helemaal logisch klinken. Zou ze dan niet meer en ook andere verschijnselen moeten hebben? En het zal wel heel naief van mij zijn, maar ik heb zo het idee dat het toch een zeldzame aandoening is en meer voorkomt bij bepaalde rassen met genetische predispositie. CIN ontstaat bij mijn weten niet door een rauw menu.
Echo lijkt me een goed idee, dan kan je laten kijken naar blaaspunt oid, waardoor de blaas mogelijk niet helemaal leeggeplast kan worden en er dus gruis of ontsteking kan ontstaan.

Is dat het allemaal niet, doe ik toch een gokje op stressgerelateerd. Eens is de stress allemaal teveel en is dat de druppel die de emmer doet overlopen. Dus niet direct voedingsgerelateerd, maar wel ergens indirect.
Water kan je ook ontharden met azijn (smaakt wel) of een aparte ontkalker die je ertussen zet.
Voordat je allerlei verzurende middelen gaat inzetten, eerst goed de pH-waarde meten.
Feliwaystekker heeft hier wel geholpen, maar icm andere middelen (handelingen). Lees even de gebruiksaanwijzing hoeveel stekkers je nodig hebt. Ik heb er met 1 genoeg, maar weet niet meer of 1 stekker voor 50 of 100 m2 is.

Rust compositum en Bach is niet voor mij en dat gebeuren in Valkenburg volgens mij ook niet, zo aan de naam te horen.
Volgens mij heeft glucosamine geen verzurende werking. Brandnetelthee in een kat weet ik niet zo, ik zou er heel terughoudend in zijn.
Ze voldoet niet aan de symptomen van CIN behalve het bloedplassen. Maar je weet het nooit natuurlijk. komt helaas ook bij niet rassen voor.
Er wordt nog altijd geschreven dat vlees de nieren kan beschadigen maar dat het onontkoombaar is omdat katten carnivoren zijn en het nodig hebben. Weet niet goed wat ik daar van moet denken.

Het moet zeker ook te maken hebben met stress. Nu het beter gaat met Eireann [die nu ook op de grond komt, onder de bank gaat zitten en af en toe buurt], is ze lijkt onzekerder. Ze heeft het nooit leuk gevonden als ik er niet was, ze wilt ook niet alleen eten.
Azijn is giftig voor katten en vinden ze heul goor. dus daar wil ik liever niks mee doen.
Ik ga ook pas verzuren na een paar dagen meten. ik heb eerder het gevoel dat het té zuur is. Hun botpercentage ligt vrij hoog en vanwege geldnood, moest ik mn vries leeg maken, zat veeel bot in. Denk dat ze bijna dagelijks bot aan het eten waren. Orgaan iig helemaal niet.
Feliway werkte hier niet [eerder geprobeerd in kleinere ruimte, voor o.a Eitje]. Daar heb ik nu ook geen geld voor. 1 stekker is voor 50m2. mijn woonkamer is 13m lang en 6,5m breed, met lichtkoepels en tocht. Dan moet ik 2 stekkers hebben die na 1 maand weer leeg zijn..

Tja, ik heb al vaak DA's gezien om verschillende redenen en Bach ook op mezelf uitgetest en het werkt 30x beter dan reguliere middelen. Daarbij zijn er zat katten die door metacam juist nierschade oplopen, kittens die ik bijna door mn vingers heb zien glijden enzo. ik heb het in nood gebruikt, want had liever tolfedine gehad. En als ik kijk naar mezelf, dan heb ik weken lopen kwakkelen met reguliere meds en was ik in 1 week af door kokosolie of zilverwater te gebruiken. Dus to be honest, heb ik daar veeel  meer vertrouwen in ;)

Zodra ik een geldboom gevonden heb, wordt er geechoed. jammer genoeg moet Truus onder zeil, die blijkt geen half uur stilliggen.
Door flin
ga niet op de zaken vooruit lopen... je worden er niet beter van

eerst die ph weten,
stress vermijden door individuele aandacht (clicker nog wat?), matatabi vinden ze hier ook heeel fijn

kun je echo-oefeningen doen? op de rug leggen en wat kriebelen voorzichtig?

wat noem je een hoog bot%?

als je die geldboom gevonden hebt, wil ik ook graag een stekje...voor Finnetje wast zo een 1 met 3 nullen, terecht hoor...
waar loop ik dan op vooruit?

Moet ik wel eerst phstrips hebben..

Matabi vinden ze hier geen ruk aan. Athena wil de baas zijn en meent dat ze dat is. Die bemoeit zich overal mee en timmert de rest anders gewoon even gezellig in elkaar. Ze slaapt als enige, trouw bij me en ligt ook vaak op schoot. Opsluiten om te gaan spelen of clickeren werkt niet. Ook al ben ik er bij, dan mist ze de rest en stel dat er iets gebeurd waar zij geen weet van heeft  ::) [werkt hier trouwens bij geen enkele kat].

Athena is 4 en al vanaf kitten vindt ze dat niet fijn. ze ligt soms op haar rug, soms wat te rollen. zachtjes kriebelen onder een purr mondt altijd uit in 4 poten met nagels en een gebit in mn arm. Ze laat zich niet eens optillen, wat ze stiekem wel fijn vindt. Tis zo'n glibber aal.

Hoog botpercentage. Nou, vrijwel alleen bot ;) [kipnek, eendrug, parelhoen] en als ik er aan kon komen, CB. soms wat spiervlees wat ik had [lama, hert].

ik heb mn ex al kaalgeplukt, dus daar kan ik niks meer van lenen. mijn gezellige buurman wilt me wel zo af en toe wat lenen, maar dat moet ook terugbetaald en ik steek mezelf in de schulden. moet het ook nog maandelijks kunnen aflossen zeg maar.
Door flin
Krullebol schreef: waar loop ik dan op vooruit?

Moet ik wel eerst phstrips hebben..
CIN, t`zure ph...
Hoog botpercentage. Nou, vrijwel alleen bot ;) [kipnek, eendrug, parelhoen] en als ik er aan kon komen, CB. soms wat spiervlees wat ik had [lama, hert].
ohw, das vleesbot toch?, redelijk bevleesd, dan valt t reuze mee, als ze kunnen blijven poëppen tenminste
misschien lusten ze iets van Rodi, of smuldier?
Ah zo. ik ben geen paniekkind, ik hou alleen wel liever rekening met zoveel mogelijk. Ik ren vrij snel naar de DA, terwijl ik dat voor mezelf niet doe. Puur omdat katten zelden tekens van zwakte laten zien en ik liever teveel betaal dan dat ik er te laat mee ben. Dus zodoende, dat ik het vroeg ;)

over de zure ph. ik kan de kristallen uit de urine, zo uit de kattenbak trekken.. [overigens die van Eireann, maar daar vond ik ook het eerste bloedplasje]. Zal de volgende keer foto maken ervan.

Jup vleesbot. Ze hebben nooit problemen met poepen. ik zie welles dat ze witte drolletjes hebben, als ze de dag ervoor vleesbot hebben gegeten maar dat is de ene keer wel en de andere keer niet.

Rodi lamshart lusten ze, maar is alleen te krijgen in 't -half ingestorte- Loon [wat nu dit weekend op gaat, dus dan kn ik weer naar de jumbo], smuldier vinden ze neit te vreten en is wederom bij de jumbo te koop. Appie hiero verkoopt alleen de pensvarianten.
zodra ik een pietsie ruimte had, kocht ik CB, dan hadden ze iets binnen wat nog onder compleet valt, tis rijk aan orgaan, wat ik zo niet voerde en hoopte het dan een beetje recht te trekken.
ze zullen van Oktober al incompleet eten...
Het idee dat een ziekte veroorzaakt wordt door het natuurlijke dieet van een dier vind ik op z'n zachtst gezegd vreemd. Ma Nature selecteert katten al miljoenen jaren op het optimaal bestaan op een dieet van dood dier. De exemplaren die daar problemen mee kregen zijn er echt al lang uitgeselecteerd.
Ben ik op zich ook met je eens. Maar we weten allemaal wat stress met iets kan doen. Weet ook dat ik zelf een opnameprobleem heb met vit d, b12, foliumzuur en ijzer. Ook als ik normaal eet en veel fruit, groente. Voeding is belangrijk, maar als je van binnen niet goed functioneert of door stress verstoorde processen hebt, kan je zo gezond eten als je wilt maar kan je toch ziek worden.

Waarom ik het niet uitsluit? ze eten gewoon echt al een tijd vreselijk 'ongezond'.
Haar vacht is nog steeds oke. Dus waarom heeft ze dan al 3 weken dat ze bloed plast in die 3 druppels per keer op de kattenbak?
Ik vind persoonlijk dat het nog niet zo wanhopig uit balans is, maar ik heb daar nog maar weinig verstand van.
Wel geloof ik ook niet dat iets kan veroorzaakt worden door vers voeren. Of het door jouw hoger botgehalte kan, daar wil ik me niet over uitspreken, maar dat normaal vers voeren nierfalen zou veroorzaken daar geloof ik net niets van.
Wel zou ik bij katten proberen de grote grazers wat te beperken en wat meer konijn en gevogelte voeren dan je bij en hond zou doen, want een koe vangt een kat natuurlijk niet, maar dat is het dan ook. 
Het kan natuurlijk altijd zijn dat er ergens een kat opduikt met een deficientie (zoals jouw eigen voorbeeld dat je geeft), maar dan ligt dat niet echt aan de voeding, maar aan de genen of de ontwikkeling.  Dat katten dezer dagen zo geëvolueerd zouden zijn dat ze allemaal nierfalen krijgen van verse voeding, daar geloof ik niets van. Daarvoor zijn katten nog niet lang genoeg huisdier in de strikte zin van het woord en hebben nog veel te recent enkel als muizenvanger gefungeerd (ook rauw). 
Athena is gevangen bij het spoor in Woerden. Afkomst dus onbekend, maar had haar met 9 weken en ze heeft niet lang brokken gegeten. Ik denk de eerste 1,5 jaar. Hmm wacht, Cas wordt vrijdag 4 jaar. Toen hij er was, ben ik met CB begonnen. Zij wordt 5 in mei, dus 1,5 jaar lijkt me nog wel ruim.

ik ga mn exacte vriesinhoud zo checken en Nadia helpt me daar even aanvullen. Ook gaan we samen vrijdag half elf naar de DA met tena voor een blaasecho. Aan de hand daarvan evt klein bloedonderzoek.

overigens eten ze hier op lamshart na, geen lam, geit, schaap. Bij gebrek aan hart, runderhart [maar ook niet snel want rund is bah]. Ze eten wel paard, lama en hert als spiervlees. Voor de rest is het konijnvlees/karkas/nier, kipfilet/karkas/lever/maag, parelhoenkarkas, eendrug.
normaal had ik ook kalkoenvlees, kwartel[karkas], haaskarkas maar dat heb ik allang niet meer gehad.
Stress is een andere oorzaak dan dieet. En zeker kan stress hele vervelende dingen doen met de stofwisseling, maar ik zie dan nog steeds niet in waarom brok dan ineens beter opneembaar zou zijn. Ik zou dan eerder denken aan oorzaak (stress) wegnemen en onderzoeken wat er slecht opgenomen wordt en dat gericht supplementeren.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door