Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ayra
dit dieet, in deze verhoudingen plus de toevoegingen, heb ik van barf-natuurlijk. Vandaar de lijnzaadolie ook, die ik toevallig voor mezelf in huis heb, anders had ik er zalmolie doorheen gedaan. Wat is er niet goed aan lijnzaadolie dan?

wat betreft afwisseling: Voor de volgende batch ga ik op zoek naar wat andere gevogelte en misschien konijn. Oh en op de markt staat ook een visboer die allerlei verse hele vis heeft, dat ga ik ook een keer gebruiken.

Ik heb nu voor 20 dagen eten dus hij hoeft niet heel lang alleen maar kip te eten :biggrin2:

Ik kan met de zoekfunctie alleen maar nierdieet voor honden vinden.
Nierdieet voor katten werkt volgens hetzelfde principe. Alleen krijgen honden zowiezo al groenten en katten normaal niet. Dus is de sprong nog groter.

Ik zou er toch geen gewoonte van maken om een hele tijd hetzelfde te voeren en dan weer een hele tijd hetzelfde iets anders. Dan kan je beter afwisselen.  Normaal moet je minstens zo'n 5 soorten afwisselen.
Lijnzaadolie bevat een vorm van omega-3 die door het lichaam nog moet worden omgezet om gebruikt te kunnen worden. En dat doet een kat niet, die is niet ingericht op plantaardig vet. Mensen blijken trouwens ook maar rond de 5% om te zetten ondanks onze afkomst van herbivoren.
En het komt nog wel eens voor dat honden allergische reacties vertonen op iets in de lijnzaadolie, van katten weet ik dat niet. Visolie met z'n dierlijke vetten is gewoon veel makkelijker en veiliger voor de kat.
Door Ayra
Ik vond de bron van dat nierdieet wel betrouwbaar, dus heb het gewoon klakkeloos overgenomen eigenlijk....Nu lijkt het inderdaad wel logisch dat dierlijke olie beter is.. hm nu wilde ik dat ik hem eerst even had gepost en jullie reacties had gelezen voordat ik het in elkaar heb gezet :-\ hmm...

wat betreft de afwisseling, 5 soorten weet ik niet, maar ik denk dat 3 of 4 wel moet lukken, dat lijkt me al een stuk beter dan de brokken, toch?

wat betreft de groenten, die laten jullie helemaal weg?
Door Ayra
dat snap ik :) Ik heb zo weinig tijd... maar ik zal eens kijken wat ik kan krijgen hier in de buurt!

wat is wijsheid, het aandeel groente/fruit verminderen, weglaten?
Ik zou persoonlijk wel wat groenten geven, maar niet zo'n groot aandeel. Hoogstens 10% of zo. Als ze het al wil...
Maar er zijn vast mensen die het ook zonder groenten, doen, dat weet ik niet goed. Ik heb geen ervaring met het nierdieet.
Er zijn wel andere topics over ook, je moet vast wel kunnen vinden wat andere katteneigenaren met nierfalers doen.
Door Limpy
Zou eerst eens proberen of ze het uberhaupt lust, evt 10% geven en zien hoe ze het daarop doet.
Ow ja, als je aan een vette vis kunt komen is dat ook erg goed voor de patient.
(is ook weer een diersoort)
Door Ayra
Heb even een aantal dingen opgezocht... analyses van groente, vlees e.d. maar ook even opgezocht wat nou eigenlijk de eiwitbehoefte van een kat is. Ik heb van mijn studie nog het boekje 'the waltham book of companion animal nutrition' nooit gedacht dat ik daar nog wat aan zou hebben, maar daar staan toch wel een paar handige dingen in!

Jullie hebben het al gezegd.. schaamschaam :shy:, maar het kwam niet helemaal over op de een of andere manier. ik sloeg een denkstapje over, wat betreft die eiwitten.

Ik heb me even in de materie verdiept, nu snap ik het ook echt, waarom alleen voer van dierlijke oorsprong beter is omdat de stofwisseling van katten nou eenmaal op dierlijk materiaal is ingesteld.

dus toch de groentes eruit. er zit niet veel eiwit in als ik de analyse tabelletjes bekijk, maar toch. eiwit van dierlijke zou hij het meest volledig, met de minste afvalstoffen moeten kunnen verwerken.

dan moet ik alleen nog even goed op de fosfor gehaltes letten. Vandaar ook dat je er in verhouding meer vet in mag doen. Meer calorien uit vet en minder uit eiwitten.

Bedankt voor jullie aandringen :) ik ga Remi zijn menu anders in elkaar zetten. Gelukkig heb ik ook nog een hond, die zich met alle liefde opoffert om het overgebleven voer op te eten.

weet iemand wat de samenstelling van bot is? hoeveel fosfor zit daarin?
Ik weet de samenstelling niet, maar daar zit veel fosfor in. Daarom dat dat ook naar beneden moet.
Heb je het nierdieet voor honden goed bekeken? En eventueel vergeleken met het normale menu voor honden? Dan zie je wat er anders is.
Bot moet naar beneden, vooral witte vleessoorten voeren (vogels en konijn ed), en er worden wat meer groenten gegeven omdat dat ook vulling is zonder fosfor. Maar aangezien katten obligaat carnivoor zijn valt er wel wat voor te zeggen om dat weg te laten. Dat weet ik niet precies. 
Meer vet is goed.  Vette vis is ook leuk geloof ik.
Vet is idd goed, als extra energiebron, omdat het gebruik van eiwitten voor energie belastender is voor de nieren als die het niet meer goed doen. En katten met nierfalen worden snel magerder en eten vaak slecht dus een beetje extra kunnen ze dan wel gebruiken.

Honden en katten eten in het wild geen groen voor de voedingsstoffen, dat ligt voor de hand want ze kunnen het niet pureren. Maar in het wild eten ze wild, stampvol gezonde vetten en enzymen en aanverwanten en niet vol met schadelijke stoffen zoals bio-industriebeesten. En in het wild hebben ze niet te maken met stress door overbevolking, luchtvervuiling, herrie, drukte etc. Vandaar dat we een manier hebben gezocht om daar een beetje voor te compenseren, en gepureerd groenvoer is zo'n manier. Het gaat dan niet om eiwitten of energie, het gaat om vitamines, mineralen, enzymen, phyto-actieve stofjes en dergelijke.
Als vulling zou ik een nierkat ook geen groente gaan geven, die heeft geen vulling maar voeding nodig. Maar voor de erxtra stofjes dus wel. Maar dan maar een klein beetje en grondig fijngemaakt. En er zit ook extra vocht in, ook heel nodig.
Door Ayra
Is het voeren van eierschaal dan niet een goed alternatief. Daar zit een verwaarloosbare hoeveelheid fosfor in.

Ik ben nog even verder gaan rekenen, als je uitgaat van de hoeveelheden die de professor in het topic van mixxy noemt: 'Een ideaal nierdieet voor de kat bevat ongeveer 13 g eiwit/MJ en 0,2 g fosfor/MJ'
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2097632

Ik heb even zitten rekenen met 2 voorbeelde menu's. Andere vlees/vissoorten ga ik nog verder mee rekenen, maar het wordt sowieso wel een heel klein hapje eten per dag :(

eentje met eend en eentje met paling. Remi weegt 4 kilo dus hij heeft ongeveer 240Kcal per dag nodig. dat is 1,02MJ dus voor het gemak reken ik met 1.

Met eend: totaal 13,79 gram eiwit, 0,16 gram fosfor en 241,65 Kcal
Bestaat uit 70 gram eendenvlees, 5 gram lever, 1,9 gram gemalen eierschaal en 8 gram vet (zalmolie?)

Met paling: totaal 13.11 gram eiwit, 0.2 gram fosfor en 244.25 Kcal
Bestaat uit 80 gram paling, 5 gram lever, 1,9 gram gemalen eierschalen en 1 gram vet.

Eventueel vit C en B complex bij voeren? Zo weet je wel precies wat je voert qua fosfor...
Laatst gewijzigd door Ayra op do 19 jan 2012, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Maar het gaat dan om de verhoudingen (als ik het goed kan volgen), want er staat 'per MJ'. Dus als hij meer moet hebben, kan je alles gewoon ophogen, als het maar dezelfde verhoudingen blijven.

Dan zou ik hier gewoon de percentages uit halen, als je het op deze manier wil doen.
Ik zou echter, denk ik, nog steeds bot verkiezen.
Als je de helft van het vlees vleesbot zou laten zijn, is dat nog steeds maar een 4e echt bot.  En ik weet zelfs niet of er wel zoveel fosfor in visbot (graat dus) zit, dus misschien werkt dat ook beter. 
Ik begrijp dat dit voorbeelden zijn, maar ik zou  niet met paling gaan werken. Die bevat zoveel zware metalen, of is dat achterhaald?  :-\

Ik zou de vraag eens aan Lizzy stellen ivm je fosforprobleem. Zij kan je vast het beste verder helpen, ookal weet ze voornamelijk wat van honden. Fosforinhoud blijft hetzelfde en de principes van het nierdieet ook. 
Door Ayra
pearlsofpassion schreef: Maar het gaat dan om de verhoudingen (als ik het goed kan volgen), want er staat 'per MJ'. Dus als hij meer moet hebben, kan je alles gewoon ophogen, als het maar dezelfde verhoudingen blijven.
Dat heb ik er ook bijgezet ;) Remi heeft 240Kcal nodig, en 1MJ is 238 Kcal, dus voor het gemak heb ik daarmee gerekend. als je een kat hebt van 6 kilo, dan heeft die 360 Kcal nodig ongeveer, dus dan doe je de hoeveelheden keer anderhalf.

Paling, geen idee of daar veel zware metalen in zitten. Misschien af en toe geven?

Jammer dat er nergens fosfor gehaltes van bot te vinden zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door