Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Flip*
lightning schreef: Ik hoop dat Flip nog meer info heeft aub :)
sorry, ik moest gisteravond plotseling weg.  in utro is inderdaad in de baarmoeder.

Hoe heeft jouw DA op herpes getest?! 

De antistoffen die de kittens via de 1e moedermelk krijgen beschermen de kittens tegen allerhander infecties, ook deze die voor de geboorte al aanwezig waren, maar deze antistoffen worden met de tijd minder, rond de 8 weken...  Dan pas krijg je de ziektesymptomen.

Daar zit ook het probleem met vaccinaties, als je dat te vroeg doet dan ruimen de antistoffen van de moeder alles op en krijgt het kitten geen kans om een immuunreactie op te bouwen. Daarom pas de eerste vaccinatie met 9 weken. (tenzij levend vaccin)

Het klinkt mij meer als een probleem met de afweer van het beestje zelf, gezien alle andere kittens wel beter zijn geworden.

pearlsofpassion schreef: Snot is toch een afweerreactie? Dat komt toch niet van de bacterie zelf af, maar net omdat het lichaam ze probeert kwijt te raken?
Dus ik denk niet dat het dan immunotolerantie is. Maar Flip: spreek me tegen hoor, als ik een denkfout maak! ;)
;) Snot is inderdaad een mechanische afweerreactie, niet specifiek. Een irriterend stofje lokt daar dezelfde reactie uit. Immunotolerantie is een fout van de specifieke afweer, iets dat niet bij het lichaam hoort wordt dan toch als eigen beschouwd. Het gaat hier bv maar om 1 specifieke bacterie en niet om alle bactieren, dan zal het niet specifiek zijn.

@lightning, ik denk dat je eerst heel zeker moet weten wat de oorzaak is, voordat je weet wat je kan gaan doen.
Mycoplasma komt vaak na een virale infectie (hier dus de herpes). Het virus zorgt voor de verlaagde afweer en dan kan mycoplasma toeslaan. Ik dacht ook dat mycoplasma sowieso in de neus voorkomen, maar onder normale omstandigheden geen ziekte verwekken. Ik ga even zoeken en dan kom ik daar op terug.
Door lightning
De arts die de rhynoscopie heeft gedaan heeft getest op calici herpes mycplasma en chlamydia. calici negatief chlamydia negatief.

enkelt de rest positief. Nu heeft ze een humaan middel gekregen tegen de herpes kon via injecties maar dat koste mij te veel was 86 euro per flesje. ik heb de pil vorm genomen en die moet je minimaal  1 maand geven zit nu in de 2de maand die was goedkopere manier maar ben je iets langer bezig. nu test herpes negatief.

mycoplasma niet. Die mycoplasma zit ook in haar neusje. Kittens werden al ziek voor de eerste enting dus die heb ik pas later gegeven. Helaas heeft iedere enting die niet gegeven mocht worden omdat ze niet beter waren maar mijn oude da zei van wel. 2 keer een reactie dus gehad. Mijn kat is niet meer hersteld daarna.

Kan mijn kat alsnog immuuntolerant zijn? Want dan is het een gebed zonder einde :(
*Flip* schreef: ;) Snot is inderdaad een mechanische afweerreactie, niet specifiek. Een irriterend stofje lokt daar dezelfde reactie uit. Immunotolerantie is een fout van de specifieke afweer, iets dat niet bij het lichaam hoort wordt dan toch als eigen beschouwd. Het gaat hier bv maar om 1 specifieke bacterie en niet om alle bactieren, dan zal het niet specifiek zijn.
Dus, als het snot van de Mycoplasma komt, kan ze daar niet immunotolerant voor zijn, anders zou er geen snot zijn. Geen afweer, geen snot. Toch?
Het kan wel dat het snot van iets anders komt, maar dat lijkt me sterk. Dat is het belangrijkste symptoom van deze mycoplasma.

Kittens mag je inderdaad nooit laten enten als ze ziek zijn.  Naar het schijnt kunnen ze ook op 9 weken nog afweerstoffen van de moeder hebben en wordt de enting daarom op 12 weken nog eens herhaald.  Maar de eerste op 9 weken omdat het, als er geen afweerstoffen zijn, het gevaarlijk is om te wachten tot de 12 week.
Maar goed, dat verhaal dat ze pas op de 8e week opduikt, terwijl ze het van de moeder gekregen hebben, kan ik wel volgen. Dan moeten ze het inderdaad zelf gaan doen.

Ik veronderstel toch wel dat alle immuunziekten zoals FIV en FELV getest en negatief zijn?
Door *Flip*
lightning schreef: De arts die de rhynoscopie heeft gedaan heeft getest op calici herpes mycplasma en chlamydia. calici negatief chlamydia negatief.

enkelt de rest positief. Nu heeft ze een humaan middel gekregen tegen de herpes kon via injecties maar dat koste mij te veel was 86 euro per flesje. ik heb de pil vorm genomen en die moet je minimaal  1 maand geven zit nu in de 2de maand die was goedkopere manier maar ben je iets langer bezig. nu test herpes negatief.

mycoplasma niet. Die mycoplasma zit ook in haar neusje. Kittens werden al ziek voor de eerste enting dus die heb ik pas later gegeven. Helaas heeft iedere enting die niet gegeven mocht worden omdat ze niet beter waren maar mijn oude da zei van wel. 2 keer een reactie dus gehad. Mijn kat is niet meer hersteld daarna.

Kan mijn kat alsnog immuuntolerant zijn? Want dan is het een gebed zonder einde :(
Het kan, ik zou het aan je DA voorleggen. Ik weet zo niet of er een manier is om op antistoffen te testen.

Wat ik verder nog heb gevonden:
*hemotrofe (die bloedarmoede veroorzaken) mycoplasma's (vd kat & varken) zijn door AB nooit volledig te elimineren uit het dier
*chronische infecties van mycoplasma zonder symptomen komen ook voor (volwassen katten in jouw huis kunnen dus ook drager zijn)
*sommige soorten maken onderdeel uit van de 'bacterie huishouding' van de neus en zullen onder normale omstandig heden geen ziekte te verwekken (kan niet vinden of 
  dat voor de kat ook zo is)

het humane herpes middel, is dat Aciclovir?
Ik denk dat de DA getest heeft op de uitscheiding van herpes, dan weet je of het virus actief is. De latente/slapende vorm heeft zijn virusDNA ingebouwd in het DNA van zijn gastheer, dus dat is moeilijk te testen.
Ik denk dat de herpes nu onderdrukt wordt voor de medicatie (als het Aciclovir is iig, dat is namelijk hetzelfde als Zovirax voor op de koortslip).
Door lightning
Al mijn katten zijn getest en vrij bevonden ??? Heb ik expres gedaan om dat te testen.

Natuurlijk zijn alle ouder dieren getest op FIV en FELV en dat is ook goed. Word ieder jaar herhaald moet wel. Zeker als fokker zijnde.

Ik weet niet of er op antistoffen hiervan te testen is. Als ze immuuntolerant zou zijn dan is het inderdaad een gebed zonder einde. Vind het nu naa 8 maanden al geen katwaardig leven zo. Genieten doe je niet van je dier.

Ja dat is het humane middel inderdaad tegen herpes. Die krijgt ze dus nu ook dus de herpes word nu wel onderdrukt. Houd dus echt in dat het van de mycoplasma komt?
Door *Flip*
pearlsofpassion schreef: Dus, als het snot van de Mycoplasma komt, kan ze daar niet immunotolerant voor zijn, anders zou er geen snot zijn. Geen afweer, geen snot. Toch?
Het kan wel dat het snot van iets anders komt, maar dat lijkt me sterk. Dat is het belangrijkste symptoom van deze mycoplasma.
denk fout ;) Immunologie is ingewikkeld, maar ik ga het proberen zo algemeen en  logisch mogelijk uit te leggen.

Je afweer bestaat uit verschillende onderdelen.

Mechanisch = preventief tegen alles, vb huid, trilharen en snot in je neus etc. Dat zorgt dat alles buiten blijft. Snot is een symptoom van "iets in je neus" (stof, bacterie, virus, speelgoedonderdelen, kan echt alles zijn)
Komt het dan toch binnen, door de huid/slijmvliezen oid, dan krijg je eerst een aspecifieke afweer (macrofagen, neutrofielen ed)
Blijft de infectie vervolgens lang aanwezig, aspecifieke afweer kan het dus niet alleen opruimen, dan worden de specifieke cellen op getrommeld (lymfocyten) die herkennen specifiek 1 stukje van bv een bacterie. Hier wordt geheugen aangemaakt, volgende keer kan de specifieke reactie dan sneller optreden.

Deze lymfocyten leren tijdens de embryonale ontwikkeling welke cellen bij het lichaam horen, alles wat zij later tegen komen wat zij niet herkennen wordt kapot gemaakt. Als er tijdens die ontwikkeling een bacterie is, dan wordt deze als lichaamseigen gezien. De eerste 2 afweer mechanismen gaan dus gewoon door, maar dat is niet voldoende om de bacterie op te ruimen. Dan spreek je van immunotolerant
pearlsofpassion schreef: Kittens mag je inderdaad nooit laten enten als ze ziek zijn.  Naar het schijnt kunnen ze ook op 9 weken nog afweerstoffen van de moeder hebben en wordt de enting daarom op 12 weken nog eens herhaald.  Maar de eerste op 9 weken omdat het, als er geen afweerstoffen zijn, het gevaarlijk is om te wachten tot de 12 week.
Maar goed, dat verhaal dat ze pas op de 8e week opduikt, terwijl ze het van de moeder gekregen hebben, kan ik wel volgen. Dan moeten ze het inderdaad zelf gaan doen.
Het klopt dat je precies op het moment moet vaccineren als er te weinig antistoffen van de moeder zijn om de boel op te ruimen, maar tegelijkertijd moet je voor de natuurlijke besmetting zijn. Bij kippen en varkens weet men dit precies, dat is economisch van belang, bij huisdieren weet men het eigenlijk niet zo precies.
De 2e vaccinatie is een booster, bij de eerste vaccinatie zijn antistoffen aan gemaakt door het dier, maar je heb hele goede die een stevige binding aan gaan en je het zwakke die eigenlijk niet zo stevig binden. Door de 2e vaccinatie krijg je competitie tussen deze 2, de goede zullen die winnen en deze gaan zich dan veel meer vermenigvuldigen dan de slechte en zo heb je een betere afweer.
Door *Flip*
lightning schreef: Al mijn katten zijn getest en vrij bevonden ??? Heb ik expres gedaan om dat te testen.

Natuurlijk zijn alle ouder dieren getest op FIV en FELV en dat is ook goed. Word ieder jaar herhaald moet wel. Zeker als fokker zijnde.

Ik weet niet of er op antistoffen hiervan te testen is. Als ze immuuntolerant zou zijn dan is het inderdaad een gebed zonder einde. Vind het nu naa 8 maanden al geen katwaardig leven zo. Genieten doe je niet van je dier.

Ja dat is het humane middel inderdaad tegen herpes. Die krijgt ze dus nu ook dus de herpes word nu wel onderdrukt. Houd dus echt in dat het van de mycoplasma komt?
Het klinkt er wel naar, je kan je DA er over bellen.
In de 8 maandjes dat ze er is heeft ze het inderdaad wel voor haar kiezen gehad, voor al dat spoelen moet erg vervelend zijn geweest! Je hebt er (denk ik) wel echt alles aan gedaan om haar weer goed te krijgen, maar het is wel de pest als je niet weet waar door het mis gaat. Helemaal met een cattery kan ik mij voorstellen dat je de oorzaak wilt weten om het in de toekomst misschien kunnen voorkomen.
Ah ja, nu is het duidelijk.
Ik ken wel iets van immunologie hoor, maar had inderdaad een denkfout gemaakt.

Ik dacht ook wel dat er op FIV en FELV getest zou zijn, weet wel dat dat moet, maar vroeg het gewoon voor de zekerheid. 

Pfff... ik zie het allemaal maar somber in...  :(
hebben jullie er wel eens aan gedacht dat ze ''bloemkooltje'' in der neus heeft? kan effen niet op de naam komen.
Ik had een kitten dat slecht rook, steeds dicht zat en daardoor slecht at. We bleven maar met haar dokteren
Mijn da dacht meteen aan een (naam kwijt) en wilde dit verwijderen.
De da van het kitten zij dat het grote onzin was en wilde er niet aan.
Dus toch maar naar mijn da. Deze maakte een gaatje in haar gehemelte en haalde daar een brok uit, je wil niet weten hoe groot.
Een uur later zat het kitten met de neus in de lucht en snoof alle luchtjes op.
Ging heerlijk eten en er was niets meer aan de hand. We hebben het op sterk water gezet en aan de da van het kitten laten zien.
deze reageerde niet echt en ik hoor vaker dat een da of er niet aan wil, of de operatie te moeilijk vind.
Misschien toch iets om over na te denken. En anders ga je gewoon hier na mijn da
Door koekje
sphynxlover schreef: hebben jullie er wel eens aan gedacht dat ze ''bloemkooltje'' in der neus heeft? kan effen niet op de naam komen.
Er is al vermeld dat het kitten een neusonderzoek (rhino-dinges) heeft gehad, waaruit is gekomen dat er geen poliepen of andere obstructies zijn gevonden.
ja sorry, ik las het en bedoelde inderdaad poliepje.
maar bij dit kitten had de da ook die onderzoeken gedaan en zei dat er geen poliep was.
Mijn da zag het zo. Er schijnt toch een verdikking te zijn en problemen bij een oog.
Door lightning
Tja de KNO arts heeft het onderzocht dus ik verwacht het niet. Geen verdikkingen in gehemeltes en dergelijke.

Ja ik zou zeer zeker willen weten wat er nou fout gaat. Spoelen wat ik 2 keer per dag toen moest doen was zeker geen pretje om te doen en voor haar niet om te ondergaan. Ondertussen kan ik alles bij die kat doen. Ze is wat dat aan gaat wel makkelijk.

Ik weet het ook niet meer wat te doen. Inslapen?? Rigureus :'(
Door *Flip*
lightning schreef: Tja de KNO arts heeft het onderzocht dus ik verwacht het niet. Geen verdikkingen in gehemeltes en dergelijke.

Ja ik zou zeer zeker willen weten wat er nou fout gaat. Spoelen wat ik 2 keer per dag toen moest doen was zeker geen pretje om te doen en voor haar niet om te ondergaan. Ondertussen kan ik alles bij die kat doen. Ze is wat dat aan gaat wel makkelijk.

Ik weet het ook niet meer wat te doen. Inslapen?? Rigureus :'(
tja, dat is echt een beslissing die je zelf moet nemen... :-* Soms is het het beste wat je voor je dier kan doen, maar het blijft altijd het moeilijkste voor de baas....
Wat zijn de opties volgens jou en de DA?
Door lightning
De Da wilt wel herplaatsen. Ze was al bezig met zoeken en had misschien iets gevonden bij een collega DA maar ja. Als het een never ending story is weet ik het niet.

De DA heeft nog niet gereageert op het feit als ze misschien immuuntolerant is.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door