Ik dacht altijd dat dieren in het wild altijd wel wat wormen hadden. Maar nu ik jullie ervaringen lees, ben ik daar niet meer zo zeker van...
Alleszinds moeten ze ook wel gezonde dieren op een natuurlijk dieet kunnen besmetten, anders bleven die wormen niet bestaan. Ze moeten zich tenslotte kunnen voortplanten, en dat doen ze in een gastheer.
In mensen zijn bepaalde wormbesmettingen ook wel vrij algemeen, en af en toe komt er ook wel een minder algemene besmetting voor met een lint- of spoelworm.
Haaien zitten vb altijd stampvol wormen. Het hele spijsverteringstelsel staat er bol van. Heel vreemd. Maar zoogdieren zijn natuurlijk wel helemaal anders. ;-)
Wormbesmettingen kan je waarnemen in de ontlasting van een dier, maar niet altijd. Spoelwormen laten vb niet zo vaak sporen achter en vb hartworm merk je helemaal niets van. Om de zoveel tijd eens ontwormen, lijkt me niet zo onverstandig, maar ik ben niet zeker of dat daar wel tegen werkt. Misschien moet ik eens wat meer over hartworm opzoeken en hoe vaak dat voorkomt. Ik weet wel dat het erg gevaarlijk is als er besmetting is (spreekt voor zich als het hart vol wormen komt te zitten), en ik denk dat honden het ook kunnen oplopen. Maar ik weet niet of het wel via het voedsel komt, al denk ik het wel. Uit rund geloof ik...
Ik weet er ook de algehele details niet van.
Wormen zie je wel niet in het vlees zitten, anders zijn ze niet meer gevaarlijk want gaan ze gewoon dood in de maag. Honden en katten krijgen besmetting door wormeneitjes of blaaswormen (tussenstadium van lintwormen) binnen te krijgen.
Lintwormen merk je door kleine rechthoekjes die in de ontlasting zitten. Dit zijn de eikapsels die de worm vrijlaat. Dat vind je dus zeker en vast in een mestonderzoek.