Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pearlsofpassion
Ik dacht altijd dat dieren in het wild altijd wel wat wormen hadden.  Maar nu ik jullie ervaringen lees, ben ik daar niet meer zo zeker van...
Alleszinds moeten ze ook wel gezonde dieren op een natuurlijk dieet kunnen besmetten, anders bleven die wormen niet bestaan.  Ze moeten zich tenslotte kunnen voortplanten, en dat doen ze in een gastheer.
In mensen zijn bepaalde wormbesmettingen ook wel vrij algemeen, en af en toe komt er ook wel een minder algemene besmetting voor met een lint- of spoelworm.
Haaien zitten vb altijd stampvol wormen.  Het hele spijsverteringstelsel staat er bol van.  Heel vreemd.  Maar zoogdieren zijn natuurlijk wel helemaal anders. ;-)

Wormbesmettingen kan je waarnemen in de ontlasting van een dier, maar niet altijd. Spoelwormen laten vb niet zo vaak sporen achter en vb hartworm merk je helemaal niets van.  Om de zoveel tijd eens ontwormen, lijkt me niet zo onverstandig, maar ik ben niet zeker of dat daar wel tegen werkt.  Misschien moet ik eens wat meer over hartworm opzoeken en hoe vaak dat voorkomt.  Ik weet wel dat het erg gevaarlijk is als er besmetting is (spreekt voor zich als het hart vol wormen komt te zitten), en ik denk dat honden het ook kunnen oplopen.  Maar ik weet niet of het wel via het voedsel komt, al denk ik het wel.  Uit rund geloof ik...
Ik weet er ook de algehele details niet van.

Wormen zie je wel niet in het vlees zitten, anders zijn ze niet meer gevaarlijk want gaan ze gewoon dood in de maag.  Honden en katten krijgen besmetting door wormeneitjes of blaaswormen (tussenstadium van lintwormen) binnen te krijgen.  
Lintwormen merk je door kleine rechthoekjes die in de ontlasting zitten.  Dit zijn de eikapsels die de worm vrijlaat. Dat vind je dus zeker en vast in een mestonderzoek.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 01 aug 2011, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jara
Toen wij Jara een goed jaar geleden ophaalden als pup van 8 weken was ze net ontwormd.... na een tijdje bleek ze toch weer/nog steeds besmet te zijn, we zagen de wormen in de ontlasting, dus nog een kuurtje gegeven. Inmiddels kreeg ze KVV als voorbereiding tot overstap BARF (bij fokker kreeg ze br*k).

Daarna in december (net over op volledig Barf) een mestonderzoek laten doen...bleek ze nog een milde ontsmetting te hebben, dus ontwormt.
Nu eind Juni nog weer een mestonderzoek, en geen wormen gevonden.

Ook krijgt ze geen anti-vlooien en teken middelen, af en toe heeft ze een teek, nog nooit vlooien gehad.
Door Lizzy
Als je hond vrij veel kans loopt op wormbesmetting (niet door het eten van rauw/vers!), dan kun je volgens mij het best 2 keer per jaar een mestonderzoek te laten doen.

Ik maak mij eerlijk gezegd echt heel veel zorgen over het preventief ontwormen wat we doen. En de meeste mensen doen dat 2 keer per jaar maar veel doen het inderdaad 4 keer per jaar. Heel erg zorgelijk. Want, steeds meer wormen worden resistent voor de ontwormingsmiddelen. Met als gevolg dat als je het een keer echt nodig hebt, het niet meer werkt....... En je middelen in moet gaan zetten die NOG giftiger zijn......

Als je het mij vraagt zouden dierenartsen veel meer aandacht aan dit punt moeten besteden.

Honden zijn zeker niet altijd besmet met wormen. Wilde dieren ook niet. En door alsmaar preventief te ontwormen, veroorzaken wij een slechte immuniteit van het dier tegen de worm. Een gezond dier kan namelijk zelf prima een eind maken aan een lichte wormbesmetting. Er zijn trouwens zelfs geluiden dat af en toe een milde wormbesmetting niet eens zo schadelijk is maar juist helpt bij het goed houden van de darmflora. Moet je voor de grap dit eens lezen: http://www.bartmeijervanputten.nl/archi ... wormen.htm en http://www.medischwebboek.nl/zweepwormen/.
Door Xada
Hoe zit het dan met de zandvliegjes? Mijn honden hebben het hele jaar rond een scaliborband om. Voor vlooien of teken hoef ik het niet te doen, maar voor de zandvliegjes denk ik wel.
Wat is jullie mening hierover? En is er misschien een ander middel wat net zo goed werkt?
Ik woon in Portugal buiten in de "weilanden", hier meer stukken grond met onkruid en natuur.
Door Mevroi Kruim
pearlsofpassion schreef: Ik dacht altijd dat dieren in het wild altijd wel wat wormen hadden.  Maar nu ik jullie ervaringen lees, ben ik daar niet meer zo zeker van...
Alleszinds moeten ze ook wel gezonde dieren op een natuurlijk dieet kunnen besmetten, anders bleven die wormen niet bestaan.  Ze moeten zich tenslotte kunnen voortplanten, en dat doen ze in een gastheer.
In mensen zijn bepaalde wormbesmettingen ook wel vrij algemeen, en af en toe komt er ook wel een minder algemene besmetting voor met een lint- of spoelworm.
Haaien zitten vb altijd stampvol wormen.  Het hele spijsverteringstelsel staat er bol van.  Heel vreemd.  Maar zoogdieren zijn natuurlijk wel helemaal anders. ;-)

Wormbesmettingen kan je waarnemen in de ontlasting van een dier, maar niet altijd. Spoelwormen laten vb niet zo vaak sporen achter en vb hartworm merk je helemaal niets van.  Om de zoveel tijd eens ontwormen, lijkt me niet zo onverstandig, maar ik ben niet zeker of dat daar wel tegen werkt.  Misschien moet ik eens wat meer over hartworm opzoeken en hoe vaak dat voorkomt.  Ik weet wel dat het erg gevaarlijk is als er besmetting is (spreekt voor zich als het hart vol wormen komt te zitten), en ik denk dat honden het ook kunnen oplopen.  Maar ik weet niet of het wel via het voedsel komt, al denk ik het wel.  Uit rund geloof ik...
Ik weet er ook de algehele details niet van.

Wormen zie je wel niet in het vlees zitten, anders zijn ze niet meer gevaarlijk want gaan ze gewoon dood in de maag.  Honden en katten krijgen besmetting door wormeneitjes of blaaswormen (tussenstadium van lintwormen) binnen te krijgen.  
Lintwormen merk je door kleine rechthoekjes die in de ontlasting zitten.  Dit zijn de eikapsels die de worm vrijlaat. Dat vind je dus zeker en vast in een mestonderzoek.

Dieren in het wild hebben idd vaak wel een of meer parasieten. Daar hebben ze geen last van en dat houdt de eigen afweer op peil. In het wild hebben dieren ook allerlei methodes ter beschikking om besmettingen binnen de perken te houden. Een heel mooi boek daarover is Wild Health van Cindy Engel.

Onze gezonde huisdieren hebben ook geen last van af en toe een vlo of een worm, die verdwijnt wel weer en houdt de afweer alert. Maar onze huisdieren hebben geen toegang tot natuurlijke anti-parasietenmiddelen, en bv grazers hebben niet de mogelijkheid om hun afgegraasde besmette wei te verlaten en naar een vers schoon stuk te verkassen, zoals ze in het wild zouden doen. Daarom moet je soms toch je toevlucht nemen tot bestrijden.
Door Kaela
Lizzy schreef: Ik maak mij eerlijk gezegd echt heel veel zorgen over het preventief ontwormen wat we doen. En de meeste mensen doen dat 2 keer per jaar maar veel doen het inderdaad 4 keer per jaar. Heel erg zorgelijk. Want, steeds meer wormen worden resistent voor de ontwormingsmiddelen. Met als gevolg dat als je het een keer echt nodig hebt, het niet meer werkt....... En je middelen in moet gaan zetten die NOG giftiger zijn......
Hoe krijg je resistente wormen als je preventief ontwormd terwijl er geen wormen zijn?

Restentie krijg je toch alleen maar door onderdosering? Als je ontwormd terwijl er geen wormen zijn zit je onnodig troep in je hond te stoppen, maar dat van die restistentie snap ik dan weer even niet?
Door pearlsofpassion
Resistentie ontstaat niet doordat er er een gif aanwezig is, maar blijft er wel door bestaan.
Resistentiegenen ontstaan per toeval, zoals alle genen, maar enkel nuttige genen blijven doorgaan bestaan (niet altijd natuurlijk, maar dat is een heel ingewikkeld verhaal, ga het niet te uitgebreid maken).  Als er een gif in de omgeving is, is de parasiet die op dat moment daar toevallig een resistentiegen tegen heeft natuurlijk ongelooflijk in het voordeel.  Die zal zich stukken meer voorplanten dan de andere parasieten (rijk voor zich alleen) en zo wordt dat gen algemeen in de populatie.
Zodra het gif niet meer voorkomt, is het niet meer nuttig dat gen te hebben, en is er geen selectie meer op, gevolg; het gen zal stillaan weer in aantal afnemen of zelfs helemaal verdwijnen.  Maar zodra ze het gif weer tegenkomen, krijg je weer het eerste verhaal.
Op grote schaal kan je daarom stellen dat een resistentiegen aanwezig blijft zolang het gif waartegen het resistentie geeft, aanwezig is.  Dat gif blijft niet alleen in de hond en allerlei vormen van contaminatie zijn mogelijk.  Daardoor zorgt onverantwoord gebruik er dus voor dat het gen in de populatie aanwezig blijft. 
Hetzelfde geldt dus ook voor AB, dat mag je ook niet gewoon gebruiken als je niets hebt (los van het feit dat het schadelijk voor je lichaam is), want dan kweek je resistente bacterien.  Bij bacteriën is het nog erger omdat die genen lateraal doorgeven, dus niet via seks maar gewoon aan elkaar.  Beetje zoals een brief of zo.  Voordelige genen zoals resistentiegenen worden hierbij sneller doorgegeven (omdat ze dus ook meer voorkomen omdat ze zo voordelig zijn).
Zo zijn ook de ziekenhuisbacterien ontstaan, en zolang met alle soorten AB blijft gebruiken zullen alle resistentiegenen in omloop blijven en zullen er steeds meer stammen ontstaan die overal tegen kunnen...

Dus voorzichtigheid is wel geboden.
Maar wormen moeten het dus (voor zover ik weet) wel van de voortplanting hebben om genen door te geven wat wil zeggen dat het trager gaat.  Maar ze geraken ze ook trager kwijt natuurlijk door de langere generatietijd dan bacteriën...
Door Kaela
Ik snap je verhaal. Maar in je verhaal ga je uit van wormen die tegen het gif kunnen en in hun voordeel zijn. Dan moeten er in de eerste plaats toch wormen aanwezig zijn?

Als je hond geen wormen heeft, dan zijn er ook geen wormen die tegen het gif kunnen. Dus ga je dan ontwormen, dan gebeurd er toch gewoon niets, want er zijn geen wormen. Je stopt voor niets gif in je hond, dat moet je niet willen. Maar geen wormen = geen resistente wormen, toch?
Door pearlsofpassion
Nee, maar het gif blijft niet enkel in de hond en komt ook in de omgeving terecht en zo worden de resistentiegenen in stand gehouden.  De kans is dan ook groter dat er eens wormen komen die wél resistent zijn.
Ik geloof ook dat de kans kleiner is bij wormen dan bij bacterien, maar het kan echt wel resistentie bevorderen.
Bij bacterien is het zeker zo, want ook onschadelijke bacterien kunnen resistent worden voor een bepaalde AB door onzorgvuldig gebruik en die genen dan doorgeven aan gevaarlijke bacterien.
Door Lizzy
Met preventief ontwormen bedoel ik dus dat je 4 keer per jaar gewoon (zonder te weten wat er aan de hand is, of er wormen zijn en zo ja welke) een wormmiddel in je hond kiepert. Er kunnen dan natuurlijk wel degelijk kleine hoeveelheden wormen aanwezig zijn. En er komt ook 4 keer per jaar wormmiddel vrij in de natuur. Niet alleen bij poepende honden maar ook bij poepende paarden (waar resistentie echt een groot probleem is).

Dit is wel een interessant stuk : http://www.horses.nl/gezondheid/artikel ... esistentie

En:

Hoe ontstaat resistentie en wat houdt dit in?

Er kunnen door genetische veranderingen wormen “geboren”worden die ongevoelig voor een wormmiddel zijn en dus niet dood gaan. In tegenstelling tot hun nog wel gevoelige en dus overleden familie kunnen deze zich dus voortplanten en hun ongevoeligheid voor het wormmiddel doorgeven aan hun nakomelingen. Zo kan deze selectie dus leiden tot een stam wormen die ongevoelig  = resistent tegen een middel zijn. Wormen hebben hele snelle levenscyclus, vaak leven ze maar enkele weken. Zo kan zo’n ongevoeligheid snel verspreidt worden.

Let op: Het ontstaan van resistentie heeft niets met kwaliteit wormmiddel te maken maar is een onontkoombaar neveneffect van gebruik wormmiddelen…de meeste wormen zijn al resistent tegen de wormmiddelen fenbendazole en pyrantel.

En helaas: er is ook resistentie bij de kleine bloedworm tegen ivermectine aangetroffen.

Daarnaast is de kans dat er op korte termijn nieuwe wormmiddelen (anders werkend) op de markt komen is niet zo groot, we moeten dus zuinig zijn op wat we nog hebben!

Kan het ontstaan van resistentie voorkomen worden?

Helaas, resistentie kan niet voorkomen worden, maar we kunnen wel proberen om het ontstaan van resistentie zo lang mogelijk uit te stellen. Dit kan door alleen te ontwormen wanneer het nodig is, en als je ontwormt, doe het dan goed, geef voldoende wormmiddel, en gebruik het juiste middel, bij twijfel controleer of het middel werkt.

================

Dit gaat over paarden. Maar hoe ver zijn wij hier met honden van verwijderd? Tegen de tijd dat dit het geval is, zijn we echt in de aap. En volgens mij moeten we dat proberen te voorkomen door voorzichtig met het gif om te gaan. Ik snap ook niet waarom er zoveel breedspectrum wormmiddelen zijn. Ik voorspel nu dat we nog een keer vet spijt krijgen van de manier waarop wij nu onze honden ontwormen. Kan 5 jaar duren, kan 10 jaar duren maar het is niet de vraag of maar wanneer.
Door Martine-Tom
Lizzy schreef:
Dit gaat over paarden. Maar hoe ver zijn wij hier met honden van verwijderd? Tegen de tijd dat dit het geval is, zijn we echt in de aap. En volgens mij moeten we dat proberen te voorkomen door voorzichtig met het gif om te gaan. Ik snap ook niet waarom er zoveel breedspectrum wormmiddelen zijn. Ik voorspel nu dat we nog een keer vet spijt krijgen van de manier waarop wij nu onze honden ontwormen. Kan 5 jaar duren, kan 10 jaar duren maar het is niet de vraag of maar wanneer.
Is dit niet het algemene probleem?
Met ab zijn we al (bijna) zover, vlooienmiddelen werken ook lang niet allemaal meer dus waarom zou het met wormmiddel anders gaan?

Ik ben sinds ik Tom heb en me meer verdiep in dit soort dingen heel erg veranderd in mijn opvatting, ik vind dat we in het preventieve doordraven...
En de mensen die zeggen "maar dat kan toch geen kwaad, liever een pilletje/prikje/zalfje teveel dan dat mijn hond ziek word en dan mij verwijtend aankijken dat ik het niet doe en dat hun hond door de mijne dan ziek kan worden omdat hij niet geent/ontwormt/onvlooid word als het NIET nodig is.
In mijn opinie is het eerder andersom, door al die mensen die zomaar overal medicatie tegen gebruiken zonder te weten of het wel echt nodig is loopt mijn hond het risico dat als hij een keer ziek word de medicatie die hij nodig heeft niet meer werkt door de overconsumptie daarvan.

Ik maakte altijd de vergelijking "je kind geef je toch ook geen pipetje in de nek, preventief tegen luizen" om het wat overdreven te maken...blijkt dat nog te bestaan ook, geen pipetjes maar een spray. Kan je fijn op zondag het hele gezin sprayen, katten, honden en de kinderen allemaal op een rijtje wachtend op een preventieve gifbehandeling ???
Door Lizzy
martine-tom schreef: Is dit niet het algemene probleem?
Ja.
Met ab zijn we al (bijna) zover, vlooienmiddelen werken ook lang niet allemaal meer dus waarom zou het met wormmiddel anders gaan?
Nou, ik ben dat helemaal met je eens. Het is onze angst voor kleine beestjes. Die moeten allemaal dood. En dus spuiten we de halve Botlek op onze honden, stoppen de andere halve Botlek in onze honden en wassen we onze handen nog een keer goed met Dettol.
Ik ben sinds ik Tom heb en me meer verdiep in dit soort dingen heel erg veranderd in mijn opvatting, ik vind dat we in het preventieve doordraven...
En de mensen die zeggen "maar dat kan toch geen kwaad, liever een pilletje/prikje/zalfje teveel dan dat mijn hond ziek word en dan mij verwijtend aankijken dat ik het niet doe en dat hun hond door de mijne dan ziek kan worden omdat hij niet geent/ontwormt/onvlooid word als het NIET nodig is.
In mijn opinie is het eerder andersom, door al die mensen die zomaar overal medicatie tegen gebruiken zonder te weten of het wel echt nodig is loopt mijn hond het risico dat als hij een keer ziek word de medicatie die hij nodig heeft niet meer werkt door de overconsumptie daarvan.

Ik maakte altijd de vergelijking "je kind geef je toch ook geen pipetje in de nek, preventief tegen luizen" om het wat overdreven te maken...blijkt dat nog te bestaan ook, geen pipetjes maar een spray. Kan je fijn op zondag het hele gezin sprayen, katten, honden en de kinderen allemaal op een rijtje wachtend op een preventieve gifbehandeling ???
Helemaal eens! En dan hebben we nog niet eens gehad over alle gif die we bij onze honden en kinderen naar binnen spuiten, wat we vaccinatie noemen. Ik ben absoluut niet tegen vaccinatie, begrijp me goed. Maar ik word toch wel hels wanneer een pup op 16 weken ingespoten wordt met DHPPi + L + kennelhoest, vervolgens dood en dood ziek wordt en de DA vervolgens zegt "nee hoor, dat kan niet van de vaccinatie zijn".

Blijkbaar hebben we nog een lange weg te gaan met z'n alle. En moet er eerst van allerlei naars gebeuren voordat we ons lesje leren.
Door Martine-Tom
Lizzy schreef: . Maar ik word toch wel hels wanneer een pup op 16 weken ingespoten wordt met DHPPi + L + kennelhoest, vervolgens dood en dood ziek wordt en de DA vervolgens zegt "nee hoor, dat kan niet van de vaccinatie zijn".

Blijkbaar hebben we nog een lange weg te gaan met z'n alle. En moet er eerst van allerlei naars gebeuren voordat we ons lesje leren.
Precies mijn verhaal....
Tom werd dood en doodziek van de 16 weken prik, ik belde in paniek de da op, "och kan gebeuren, kleine hondjes hebben wel vaker een heftige entreactie" >:(
Ik kon een pilletje komen halen maar eigenlijk moest ik me maar niet zo aanstellen.
Ben die pil gaan halen en binnen 10 minuten was het toen over (de heftigheid dan, de pijn en misselijkheid zijn nog dagen gebleven) dan denk ik eigenlijk al gelijk als het dan bekend is dat ze zo kunnen reageren...geef die pil dan gelijk mee en meld het als je ze prikt, maar dat ter zijde.

Ik ben er ook wel een soort van blij mee want door deze reactie van zowel Tom als de da ben ik na gaan denken en op mijn huidige stramien uitgekomen.
En ik voel me er veel lekkerder bij dan al dat gif zomaar inspuiten.
Ik zie ook aan Tom dat het goed is, hij zit lekker in zijn vel, is gezond, energiek, goed bespierd, stabiel van karakter.
ik onthoud hem geen behandeling, als hij ziek is krijgt hij wat NODIG is, alleen verschillen de reguliere geneeskunde en ik van mening over wat nodig is en niet ;)
Preventief doe ik niks.
Door pearlsofpassion
Ik denk echter wel dat dit vermijden van anti-parasitaire middelen enkel kan als je  vers voert.  Als ik alles hier zo lees, hebben vers gevoerde honden daar gewoon minder last van, maar dat wil niet zeggen dat het bij brokkenhonden ook kan.
Het probleem met wormen is dat je ze niet altijd ziet, en tegen dat ze de anus uit kruipen of overgeven worden zit je al met een serieuze besmetting.  Ik vind dat toch eng...
Ik zit nog niet op vers voer (persoonlijke situatie laat dat nog even niet toe), maar ik heb een keer ontworming overgeslagen (op brokken dus) en zat meteen met een overgegeven spoelworm van 10cm.  Nou, dan doe je het de volgende keer wel op tijd...  :-[
Ontvlooien doe ik ook niet meer preventief, maar dan moet je het wel goed in de gaten houden. Als er eentje krabt ga ik al kijken in de oksels en lies of ik niets zie, om het zeker op tijd te merken.  Maar ik kan me  voorstellen dat heel wat mensen het gewoon gemakkelijk vinden: elke maand pipetje en verder geen omkijken naar.  Dat keur ik dan ook niet goed!  Dieren moet je nu eenmaal verzorgen, maar het is voor DA'n ook een deel gemakzucht om dan maar te zeggen elke maand gewoon doen en dan heb je geen problemen.  Erg kortzichtig natuurlijk...

Teken heb ik hier geen last van, dus daar kan ik niets over zeggen, ik weet niet hoeveel moeite het is om je hond dagelijks even te controleren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door