Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Het enige wat ik wil zeggen is dat het nu lijkt en ik vind dat dus puur gel*l van de eerste orde dat als je niet castreerd dat je teef eigenlijk wel zeker minder lang leeft of dood gaat aan melklijst kanker.
We spreken over een verhoogt risico en als je het onderzoek zo intreperteerd heb je helemaal gelijk, dan leven teven langer, alleen heb je het dan over dat kleine percentage dat die soort kanker gaat ontwikkelen.

Nu lijkt het dus of van de 100 ongecastreerde teven er 90 dood gaan aan een baarmoederonsteking of melkklierkanker en dat klopt van geen meter.
Nou, het was niet mijn bedoeling om het op bovenstaande manier te presenteren. Mijn bedoeling was aan te geven dat een teef een verhoogde kans heeft. Blijkbaar ben ik dan ergens niet duidelijk geweest.
Door Eef+Stippels
Lizzy schreef:

Je hebt een Dobermann, toch? Dobers lopen meer risico incontinent te worden van een casteratie (niet alleen gecoupeerde). En om incontinentie tegen de gaan moeten ze weer levenslang medicijnen (en volgens mij zijn dat hormonen) en dat kan volgens mij ook niet gezond zijn. Wel een belangrijk aspect om ook mee te wegen in je beslissing, denk ik.
Dat klopt, en dat weeg ik ook zeker mee, levenslang medicijnen voor een niet direct noodzakelijke ingreep zie ik ook niet zitten. Zou de kans op incontinentie bij een laparoscopische sterilisatie kleiner zijn? Dat vraag ik me dan weer af.
Door sylvia
Evelyn schreef:

Dat klopt, en dat weeg ik ook zeker mee, levenslang medicijnen voor een niet direct noodzakelijke ingreep zie ik ook niet zitten. Zou de kans op incontinentie bij een laparoscopische sterilisatie kleiner zijn? Dat vraag ik me dan weer af.
Nee het gaat hier namelijk om incontinentie die door de hormonen of gebrek eraan wordt veroorzaakt
Door Lizzy
Klopt. De kans op incontinentie is net zo groot bij zo'n laparoscopische casteratie.

En moet je bijv. hier weer eens kijken welke bijwerkingen de medicijnen tegen incontinentie hebben:

http://www.bcfi-vet.be/nl/texts/NUGENOL1AL2o.lasso

En bij mij komt er dan onmiddellijk de vraag in me op "en deze medicijnen, verhogen die de kans op melkkliertumoren?". Want hoe zit dat dan, er is een verhoogde kans op melkklierkanker door hormonen, je castereert de teef en als ze incontinent raakt, dan dien je weer hormomen toe...? Zijn die echt onschadelijk dan?
Door Lizzy
Nog een middel tegen incontinentie:

Fenylpropanolamine. Ga je dan googlen, kom je dit soort 'grappen' tegen:

Het afslankmiddel fenylpropanolamine of PPA maakt de kans op hersenbloedingen zestien keer zo groot. Dat blijkt uit een onderzoek door Yale University dat vijf jaar duurde. De onderzoekers vergeleken daarin de levensstijl van zevenhonderd mensen met hersenbloedingen met die van mensen zonder hersenbloedingen.
Door Lizzy
En nog een middeltje tegen incontinentie: efedrine

En ga je dan even googlen, dan kom je dit soort 'fijne' berichten tegen:

Doping: efedrine is dodelijk.

en:

"De Amerikaanse regering heeft besloten het voedingssupplement en dopingmiddel efedrine te verbieden. Het verbod wordt binnen twee maanden van kracht, liet minister Thompson van Volksgezondheid gisteren weten.

Het verbod komt na een uitgebreide wetenschappelijke studie naar 16.000 klachten over negatieve bijwerkingen. Het gebruik van het dieetmiddel kan schade aan het hart veroorzaken. Door sporters wordt efedrine gebruikt om hun prestatievermogen te vergroten. In de Verenigde Staten zouden na het gebruik van het middel ruim hondervijftig mensen zijn overleden.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 08 nov 2004, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
En het nieuwste middel is dus Incurin. Dat bevat oestrogeen. En ga je daar op googlen, dan kom je dit soort berichten tegen:

"Oestrogenen: algemene bijwerkingen: Die effecten op de lange termijn zijn al besproken, maar in het kort worden ze hier nog even opgesomd: oestrogeengebruik kan een 2 tot 4 maal hoger risico op trombose geven. Oestrogeen alleen geeft een vergroot risico op baarmoederslijmvlieskanker. In combinatie met progesteron is dat risico wat minder. Oestrogeengebruik kan een verhoogde kans op borstkanker geven".

Nou, 'gelukkig' is de baarmoeder al verwijderd, maar oestrogeengebruik kan inderdaad een verhoogde kans op borstkanker geven. Bij de mens dan welliswaar. Maar dit middel is nieuw. Dus hoe zit dat bij de hond? Moet je niet concluderen dat als je je hond hebt laten castereren om melkklierkanker te voorkomen, je je hond vooral geen medicijnen moet geven tegen incontinentie (mocht ze dat worden) want anders kom je van de regen in de drup?

Trouwens, ik schrijf wel dat de baarmoeder verwijderd is, maar stel je laat deze zitten (nieuwe manier van castereren tenslotte): dan loopt je hond mogelijk ook nog meer kans om baarmoederslijmvlieskanker te krijgen? Of niet?
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 08 nov 2004, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
Ik zou dan inderdaad de baarmoeder laten zitten. Dan krijg je dat weer.

Als incontinentie veroorzaakt wordt door de hormonen of een tekort daarvan, kun je je teef dan niet voor een sterilisatie laten nakijken op de aanwezige hormonen, zodat je van te voren een inschatting kunt maken of ze incontinent zal worden of niet? Of is dat een verkeerde redenatie?

De omschrijving van al die medicijnen klinkt zeker niet fijn. Je vraagt je dan af of het dan uberhaupt nog zin heeft om te steriliseren (als je het zou doen voor de gezondheid).
Door sylvia
Evelyn schreef: Ik zou dan inderdaad de baarmoeder laten zitten. Dan krijg je dat weer.

Als incontinentie veroorzaakt wordt door de hormonen of een tekort daarvan, kun je je teef dan niet voor een sterilisatie laten nakijken op de aanwezige hormonen, zodat je van te voren een inschatting kunt maken of ze incontinent zal worden of niet? Of is dat een verkeerde redenatie?

Die redernatie gaat inderdaad niet op, die hormonen die in een intacte teef geproduceerd worden horen in het lichaam, door dat te verstoren kan incontinentie optreden, dus het opmeten van de hormonen heeft geen zin, die zijn er bij een intacte teef .
Door Toller
sylvia schreef:

Zo 1 ben ik er dus ook, maar precies wat Liz zegt , dat is niet te vergelijken. Een gecoupeerde staart heeft niets met de binnenkant en de werking van het lichaam te maken, en veranderd ook niets aan het gedrag.

(zegt niet dat ik vind dat er weer gecoupeerd zou moeten worden)
De reden dat ik moest lachen om die mensen was omdat ze castreren niet wilde maar couperen wel...omdat dat mooier ??? was.
Daar komt dan bij dat castreren wel degelijk meerder voordelen heeft en couperen...weinig tot niets.
Door sylvia
Toller schreef:
De reden dat ik moest lachen om die mensen was omdat ze castreren niet wilde maar couperen wel...omdat dat mooier ??? was.
Daar komt dan bij dat castreren wel degelijk meerder voordelen heeft en couperen...weinig tot niets.
Nu niet meer, maar toen het ooit bedacht is had het wel de nodige voordelen, omdat die honden door hun werk vaak verwondingen opliepen op die plekken. Couperen is niet bedacht om te verfraaien maar uit noodzaak, alleen toen de noodzaak er praktisch niet meer was, waren we er aan gewend dat te doen dus bleven we het doen.
Door casangio
Lizzy schreef: Melkklierkanker is de meest voorkomende kanker bij teven. Men heeft ontdekt dat wanneer je ze castereerd vOOr de 2de loopsheid, dat de kans op melkklierkanker afneemt tot bijna nihil. Deze gegevens worden echt niet uit de duim gezogen natuurlijk.

Ik vind tenen amputeren of staarten afhakken dan ook eerlijk gezegd niet erg te vergelijken met casteratie. Heeft 1 van jullie z'n hond wel eens verloren aan kanker? Enig idee wat een afschuwelijke situatie dat is? Persoonlijk vind ik niet dat je ontstekingen en staartbreuken moet vergelijken met kanker. Daarmee doe je mijn angst voor kanker bij honden wel ernstig tekort, mag ik wel zeggen.

En natuurlijk heeft voeding een grote invloed op kanker. Maar de invloed van voeding op borstkanker bij de mens lijkt behoorlijk laag, dat lijkt ook het geval te zijn bij de hond, aangezien het hormoon geinduceerd is.

Goed, neemt natuurlijk niet weg dat er zeker heel veel gemak voor de eigenaar bij komt kijken wanneer reu of teef (beide worden gecastereerd) gecastereerd wordt.
Hier wil ik toch nog even op reageren:
Nou, een ontsteking kun je wel degelijk soms vergelijken met kanker, sorry dat ik zo reageer op bovenstaande.
Een teen amputeren niet erg????? Een teenontsteking, waar je maanden mee aan het klooien bent, ik vind DIT nou geen vergelijking met het couperen van een gezonde staart, waar ik overigens ook fel op tegen ben. Met de teenontsteking blijf je gewoon konstant bezig, omdat je denkt dat het nog over zal gaan en de hond kan het niet vertellen, maar het lijkt me afschuwelijk kloppende teen iedere seconde van de dag. En tenslotte moet ie nog geamputeerd worden ook, wat heus ook geen pretje is. Ik kan hier over meepraten want ik heb het meegemaakt met mijn hond. Het is al 8 jaar geleden maar het staat me nog steeds bij als de dag van gisteren.
Een ontsteking ergens in het lichaam. Dat is ook niet mis dat kun wel degelijk vergelijken met kanker. Die ontsteking trekt langzaam maar zeker alle energie uit de hond en die wordt steeds magerder en tot slot kun je hem laten inslapen. Hier kan ik ook over meepraten. Dus vlak een onsteking niet uit, want het is echt heel erg. En ga het niet vergelijken met een staart couperen, vooropgesteld dat de staart gezond is natuurlijk. Neemt niet weg dat ik echt wel weet dat kanker een afschuwelijke ziekte is, maar vlak een ontsteking niet uit waar dan ook in het lichaam.
Door Toller
sylvia schreef:

Nu niet meer, maar toen het ooit bedacht is had het wel de nodige voordelen, omdat die honden door hun werk vaak verwondingen opliepen op die plekken. Couperen is niet bedacht om te verfraaien maar uit noodzaak, alleen toen de noodzaak er praktisch niet meer was, waren we er aan gewend dat te doen dus bleven we het doen.
Ik heb een behoorlijke tijd gejaagd en mijn ervaring is dat het couperen vaak alleen uit voorzorg gebeurde want de staart zou in dichte dekking wel eens beschadigd kunnen raken. Golden retrievers en labradors...die ook vanuit de dichte dekking apporteren is dit leed altijd bespaard gebleven gelukkig, maar ook die konden toch hun staart beschadigen tijdens de jacht? Er is dus een flink aantal honden op te noemen die van origine een prachtige, dik behaarde staart hebben maar toch werd bij sommigen de staart gecoupeerd terwijl bij anderen diezelfde dik behaarde staart eraan mocht blijven...
Waak- en verdedigingshonden dito met een sterretje, die werden vaak...niet altijd dus, "Verfraaid".
Kortom, als er inderdaad een noodzaak zou zijn is het wellicht verstandiger maar preventief iets van een hond afknippen zonder noodzaak... heb ik, en jij gelukkig ook begrijp ik, nooit het nut van ingezien.
Laatst gewijzigd door Toller op di 09 nov 2004, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Hier wil ik toch nog even op reageren:
Nou, een ontsteking kun je wel degelijk soms vergelijken met kanker, sorry dat ik zo reageer op bovenstaande.
Een teen amputeren niet erg????? Een teenontsteking, waar je maanden mee aan het klooien bent, ik vind DIT nou geen vergelijking met het couperen van een gezonde staart, waar ik overigens ook fel op tegen ben. Met de teenontsteking blijf je gewoon konstant bezig, omdat je denkt dat het nog over zal gaan en de hond kan het niet vertellen, maar het lijkt me afschuwelijk kloppende teen iedere seconde van de dag. En tenslotte moet ie nog geamputeerd worden ook, wat heus ook geen pretje is. Ik kan hier over meepraten want ik heb het meegemaakt met mijn hond. Het is al 8 jaar geleden maar het staat me nog steeds bij als de dag van gisteren.
Een ontsteking ergens in het lichaam. Dat is ook niet mis dat kun wel degelijk vergelijken met kanker. Die ontsteking trekt langzaam maar zeker alle energie uit de hond en die wordt steeds magerder en tot slot kun je hem laten inslapen. Hier kan ik ook over meepraten. Dus vlak een onsteking niet uit, want het is echt heel erg. En ga het niet vergelijken met een staart couperen, vooropgesteld dat de staart gezond is natuurlijk. Neemt niet weg dat ik echt wel weet dat kanker een afschuwelijke ziekte is, maar vlak een ontsteking niet uit waar dan ook in het lichaam.
Rustig maar hoor. Ik zeg toch nergens dat het amputeren van tenen 'niet erg' is?
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 09 nov 2004, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kim
Begrijpen jullie nou waardoor ik zo twijfel over niet of wel steriliseren?
Voorstanders zijn er heel erg voor en tegenstanders zijn er sterk tegen en voor allebij zijn daar goede redenen voor...
Ik heb gelukkig nog tijd zat met mijn pup om daar over na te denken, ze is nog niet zo oud. ;)
Ik denk dat ik kijk hoe ze haar loopsheid doorkomt.
Mijn instinct zegt dat je niet in de natuur moet ingrijpen, maar die gegevens over kans op kanker maken wel indruk op me. ::)
Ik denk er nog maar eens over na en laat alle info even bezinken. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door