Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ink
Is het handig om eerst eens het verschil uit te rekenen tussen 6 dagen brokken en 6 dagen vers (Carnibest of misschien Bibi)? Die ene dag is er altijd tussen te frutten.

Volgens mij zei Bertus ooit dat je tussen de 7e en 13e week het 'binnenwerk' van je hond kan maken en breken. Nu is jouw pup natuurlijk al wat ouder en de 2 andere honden ook, maar ik zou eerder 'werk' gaan maken van een volledige overstap naar vers dan naar een dagje vers tussen de brokken.
Door Lizzy
Is het handig om eerst eens het verschil uit te rekenen tussen 6 dagen brokken en 6 dagen vers (Carnibest of misschien Bibi)? Die ene dag is er altijd tussen te frutten.

Volgens mij zei Bertus ooit dat je tussen de 7e en 13e week het 'binnenwerk' van je hond kan maken en breken. Nu is jouw pup natuurlijk al wat ouder en de 2 andere honden ook, maar ik zou eerder 'werk' gaan maken van een volledige overstap naar vers dan naar een dagje vers tussen de brokken.
Helemaal eens.
Door Helen
Ik denk dat je ook een beetje moet vertrouwen op de ervaring die Billinghurst en Schulze hebben. Zij hebben nl wel heel veel pups groot gebracht op hun methode. En Schulze heeft zelf Landseers. Dat zijn ook niet de kleinsten. Verder weet ik niet hoe nauw het komt met percentages ( ik weet absoluut nog niet veel) maar ik weet wel dat op de boerderij waar Balou vandaan komt een perfect gezonde bouvier rondloopt die is opgegroeid op tafelresten waar nog nooit naar percentages werd gekeken. Mijn opa had vroeger een kruisinkje die is ook 18 geworden kop resten. Daar werd ook niet naar percentages gekeken. Een kennis van mij heeft jaren Mechelaars en Dobers gehad. Op twee na allemaal een pracht leeftijd bereikt ( dober was op een paar maanden na 20 :o) ook voornamelijk resten en wat brokken)Die man vond brokken onzin om geld aan uit te geven. Nee ik heb teveel voorbeelden dat mensen hun honden gewoon resten voerden en niet eens alleen gezonde resten en die honden zijn gewoon kerngezond. Mijn gevoel zegt, het komt niet zo nauw. Maar zoals ik al zei. Ik barf niet ( al zit het eraan te komen), ik voer vers en ik weet nog niet zoveel en van mijn mening moet je vooral niet uitgaan. Maar ik wou het gewoon even kwijt :D

groetjes Helen
Door Ink
Helen voor een groot deel heb je gelijk.
Maar toen ik zelf begon met samenstellen vond ik het wel prettig om een soort richtlijn te hebben. Een beetje een 'betrouwbare' basis. En pas daarna ga je een beetje rommelen in de marge.
Ik denk dat het voor beginners handig is om ze wat percentages mee te geven i.p.v. het advies 'kloot maar een end heen'. Terwijl jouw voorbeelden bewijzen dat dat misschien zo gek nog niet is. Toch :D?
Door Lizzy
Hoi Helen, ik vind dat jij voor 99% gelijk hebt in jouw stellingen! Want JA, Ian B en K. Schultze hebben natuurlijk HEEL VEEL ervaring! En, ik vind dat jij je zeer duidelijk hebt uitgedrukt! Super!

Maar, aangezien ik zelf geen ervaring heb met het op laten groeien van een Duitse Dog (toch ff iets anders als een klein hondje - ik denk dat het bij een Duitse Dog namelijk wel krap komt, juist omdat hij zo verschrikkelijk snel moet groeien) heb ik zo mijn twijfels. Vooral omdat mij de percentages van Ian B en Kymythy Schultze niet duidelijk zijn... Het waarom. Ian B heeft het mij ook nooit duidelijk uit kunnen leggen... Mijn probleem zit 'm in: "Hoe zal een wolvenpup OOIT aan 60% RMB's komen? Hoe bestaat dat?".

En, mijn angst is gewoon: ellende met het skelet door voedingsfouten kun je NOOIT meer goed maken.. Vandaar dat ik huiver. Voedingsfouten bij een Duitse Dog zijn (volgens mij) sneller gemaakt dan bij alle andere honden... Of zie ik dat verkeerd?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 16 jul 2003, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
<< Nee ik heb teveel voorbeelden dat mensen hun honden gewoon resten voerden en niet eens alleen gezonde resten en die honden zijn gewoon kerngezond. Mijn gevoel zegt, het komt niet zo nauw. Maar zoals ik al zei. Ik barf niet ( al zit het eraan te komen), ik voer vers en ik weet nog niet zoveel en van mijn mening moet je vooral niet uitgaan. Maar ik wou het gewoon even kwijt :D

groetjes Helen[/quote]<<

En dat is juist Helen.

Een van de top mensen van de Belgische veevoeder groep Versele Laga en die ook eigenaar is van de grootste Belgische brokkenfabriek (de naam ontglipt me) kwam onlangs effe verklaren op TV dat de eerste 10 tot 15 jaar van de opkomst van de brokken de fabrikanten het moeilijk hadden om hun product kwijt te geraken.
Zij moesten opboksen tegen generaties hondeneigenaars die zeer goed wisten wat en hoe ze hun honden moesten voeren.

Geleidelijk aan heeft hun marketingmachine en de gemakszucht van de hondeneigenaars hier overwonnen met het gekende gevolg.

Als het over de voeding van onze huisdieren gaat laten we ons allemaal een oor aannaaien met het fabeltje dat we niet in staat zouden zijn die dieren te voeden omdat dit zo moeilijk en ingewikkeld is.

Niks is minder waar......niks is zo eenvoudig.......als je ervan uitgaat dat de basis een vleeseter is die volledige prooidieren aankan, daarop geevolueerd is en ook de tafelresten van een gezonde, gevarieerde menselijke voeding niet schuwd.

Mensen zoals Billinghurst en Lonsdale, die aan die brokkentrent een halt willen toeroepen maken het in eerste instantie bewust een beetje ingewikkeld , om geloofwaardiger over te komen , na die jarenlange hersenspoelingen van de industrie waar ze luidop schreeuwen dat het een héél ingekkelde zaak is.

Eenmaal je begint met zelf samen te stellen ofwel via inkoop bij slachthuizen , slagers of versvleesfabrikanten zal je merken dat , indien je een beetje gevoel en aandacht hebt voor je hond het van een leie dakje loopt en er geen strikte regels en hoeveelheden zijn als je maar voldoende varieerd en naar je hond blijft kijken.

Das mijn idee en zo doe ik het tegenwoordig ook.

Gr.
Roger.
Door roger
<< ik denk dat het bij een Duitse Dog namelijk wel krap komt, juist omdat hij zo verschrikkelijk snel moet groeien) <<

Lizzy,

Waarom zou een duitse dog zo verschrikkellijk snel moeten groeien?
Billinghurst. geeft zelf aan dat een hond op natuurlijke wijze gevoerd, trager groeit.

Moest ik een Duitse dog of Ierse wolfhondpup grootbrengen of gelijk welk ander groot ras, ik zou het op dezelfde manier doen zoals ik het nu gedaan heb.

<< Mijn probleem zit 'm in: "Hoe zal een wolvenpup OOIT aan 60% RMB's komen? Hoe bestaat dat?".<<

60% RMB's , geen enkel probleem ik ga zelfs voor 70 tot 80 % RMB's...... MAAR.........dan is dat niet 50 Bot en 50 vlees..... MAAR....... 15 tot 20 % bot en der rest van die 70 tot 80 is spiervlees,orgaan, vet........ min of meer in de verhouding van een prooidier......en dan de rest om aan te vullen, tja , dat kan gaan van gedeeltelijk vlokken ,tafelresten, gf-ixen,pensinhoud,eieren,yoghurt, trappist................ tja, zelfs zuurkool en kokosnoten

>> Voedingsfouten bij een Duitse Dog zijn (volgens mij) sneller gemaakt dan bij alle andere honden... Of zie ik dat verkeerd?>>

Ik zie niet goed in waarom.

Groetjes
Door Paul_Barte
Roger, bij dat Belgische bedrijf schiet het merk Prestige me te binnen maar ik weet niet eens of dat een brok is in Belgie.
Door roger
>>Paul_Barte link=board=10000;num=1058348123;start=15#22 date=07/16/03 om 22:01:13]Roger, bij dat Belgische bedrijf schiet het merk Prestige me te binnen maar ik weet niet eens of dat een brok is in Belgie.[/quote]>>

Prestige zegt me niks en was zeker niet de oorspronkelijke naam van de fabrikant toen ie werd overgenomen door de groep Versele.
Ik dacht dat er vroeger ergens in Vlaanderen een kleinere producent was Bento genaamd, blauwe zakken de de kop van een Duitse Dog erop, maar 100 % zeker ben ik niet.
Weet jij van wie Bento Kronen is?

Zou het moeten vragen aan Jean Pierre van Rossem, die kent die familie héél goed. ;D ;D ;D

Gr.
Roger.
Door Paul_Barte
Volgens Andre (zag ik in de archieven van een ander forum) is Bento Kronen inderdaad van Versele.
Door Ink
Nog effe en jullie gaan vertellen dat dat betere brokken zijn dan ...
Door roger
<<
Volgens Andre (zag ik in de archieven van een ander forum) is Bento Kronen inderdaad van Versele.
<<

Dan is het Bento Kronen, 'k wist het niet zeker.
Oorspronkelijk Bento een kleine meelhandelaar ergens in Vlaanderen , opgekocht door de veevoedergigant Versele .

Zij hebben alles voor alles wat vliegt , zwemt en kruipt en sponsoren ook "poepegaaienprojecten" in het Amazonegebied denk ik. (kunnen ook papegaaien zijn)
Zullen dus wel serieus nagedacht hebben over wat goed hondeneten moet zijn zeker !!

Gr;
Roger;
Door Helen
Maar, aangezien ik zelf geen ervaring heb met het op laten groeien van een Duitse Dog (toch ff iets anders als een klein hondje - ik denk dat het bij een Duitse Dog namelijk wel krap komt, juist omdat hij zo verschrikkelijk snel moet groeien) heb ik zo mijn twijfels. Vooral omdat mij de percentages van Ian B en Kymythy Schultze niet duidelijk zijn... Het waarom. Ian B heeft het mij ook nooit duidelijk uit kunnen leggen... Mijn probleem zit 'm in: "Hoe zal een wolvenpup OOIT aan 60% RMB's komen? Hoe bestaat dat?".

En, mijn angst is gewoon: ellende met het skelet door voedingsfouten kun je NOOIT meer goed maken.. Vandaar dat ik huiver. Voedingsfouten bij een Duitse Dog zijn (volgens mij) sneller gemaakt dan bij alle andere honden... Of zie ik dat verkeerd?

Groetjes, Lizzy
Ik kan het me inderdaad voorstellen dat je dat denkt. Zo voelt dat een beetje.Maar ik denk dan altijd aan de vergelijking puppy voer en volwassen honden voer, hoe brokkenfabrikanten dat hebben uitgebuit. Ik zie de doggen kwestie in dezelfde lijn. Mensen maken je wijs dat puppy's superspeciaal eten nodig hebben met van alles extra's. Nee, een moeder hond/wolf kotst eten wat zij gegeten heeft uit en zo worden puppy's gevoed. Ëen puppy hoeft geen ander voer, maar relatief meer voer. Zo zie ik dat ( misschien zit ik er helemaal naast hoor) ook voor doggen. Een dog hoeft geen bijzonder dieet. Alleen meer. Een pekineesje eet toch ook hetzelfde als een bouvier, om maar wat te noemen. Ja, natuurlijk zijn er dingen waar je bij een pup meer op moet letten dan bij een volwassen hond. Maar ik denk niet dat er veel verschil tussen rassen hoeft te zitten in de samenstelling, alleen dus de hoeveelheid. Zo denk ik er over.

groetjes Helen
Door Ink
Bertus had ooit een verhaal dat hij voor een Sint Bernard wel degelijk speciaal voer maakte voor de puppytijd. Dat de voeding van zo'n jonge hond iets specifieks moest hebben om er een latere reus van te kunnen maken die recht op z'n poten kon staan. Iemand nog iets in het archief?
Ik ben het eens met een hond is een hond en een hond moet eten zoals een hond dat moet doen.
Maar die ouwe reus had vaak wel een gedachte achter dergelijke uitspraken ...
Door Lizzy

Ik kan het me inderdaad voorstellen dat je dat denkt. Zo voelt dat een beetje.Maar ik denk dan altijd aan de vergelijking puppy voer en volwassen honden voer, hoe brokkenfabrikanten dat hebben uitgebuit. Ik zie de doggen kwestie in dezelfde lijn. Mensen maken je wijs dat puppy's superspeciaal eten nodig hebben met van alles extra's. Nee, een moeder hond/wolf kotst eten wat zij gegeten heeft uit en zo worden puppy's gevoed. Ëen puppy hoeft geen ander voer, maar relatief meer voer. Zo zie ik dat ( misschien zit ik er helemaal naast hoor) ook voor doggen. Een dog hoeft geen bijzonder dieet. Alleen meer. Een pekineesje eet toch ook hetzelfde als een bouvier, om maar wat te noemen. Ja, natuurlijk zijn er dingen waar je bij een pup meer op moet letten dan bij een volwassen hond. Maar ik denk niet dat er veel verschil tussen rassen hoeft te zitten in de samenstelling, alleen dus de hoeveelheid. Zo denk ik er over.

groetjes Helen
Hoi Helen, OK, ik kan met je mee komen! Maar, om weer eens terug te komen op Ian B. (misschien kan jij helpen want ik worstel hier al een tijdje mee). Hij adviseert 60% RMB's. Als ik dat aan mijn honden geef, kunnen ze zowat niet poepen. Dus, ik geef 40%. Er zijn ook mensen die minder geven. Wat geef ik nou aan een pup? Want, hoeveelheid calcium is natuurlijk toch belangrijk voor de opbouw van het skelet.. Toch? 15%, 20%, 40% of 60%? Ik weet het dus echt niet meer... ::) zucht.. Voor een volwassen hond: ach, zal wel goed komen, maar nu een pup... Of gaat jouw theorie gewoon op?

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door