Hoi dit is mijn eerste vraag hier dus wrs is het een domme die vast al wel ergens staat omschreven ...(sorry dan :-[ )maar goed hier komt ie ;)
Ik heb dus 3 honden 2 duitse doggen en een lab. kruising hoe reken ik nu uit wat welke hond nodig heeft en hoeveel ze moeten krijgen per dag (ben heel slecht in reken en zag iets van waarden staan enz) snap het namelijk dus echt nog niet ??? ... en vraag 2 ik voer nu brokken (cavom) graag zou ik dus overgaan om te beginnen naar 1 dag in de week barf ...kijken of het bevalt en te betalen is voor mij met zeer grote honden om misschien ooit later over te gaan in voledige barf (nadat ik eerst nog heel veel geleerd heb hier ;) )maar kan dat of is dat niet verstandig ???
alvast bedankt voor de antwoorden en nogmaals sorry als ik domme dingen vraag ;D
groetjes natasja
ps ... ik voer 1 dag in de week versvlees en heb deze week voor het eerst platgeslagen kippenvleugels gegeven dit alles verteren en verdragen ze goed ;)
Hoi Natasja, er bestaan geen domme vragen! Echt niet!
Maar goed, je wilt brokken blijven voeren, 1 dag vers en 1 dag per week barf? Dat moet kunnen, alhoewel ik je zou willen aanraden om de barf-dag NA de vlees-dag te doen. Ik vind de combinatie brokken en botten namelijk nog steeds niet ideaal... Je moet altijd goed in de gaten houden of jouw honden daar goed op reageren (brok en barf/botten). Kippenbotten zijn niet de enige botten die je kunt voeren wanneer je helemaal gaat barfen.
Ga je alleen kip geven, dan denk ik dat het wel moet lukken in combi met brokken (vis lukt ook wel). Kippenbotten zijn vrij zacht. Maar, bewerkt ze wel eerst even voordat je ze geeft! Hoewel je de honden goed in de gaten moet houden (maar dat geldt voor iedereen natuurlijk). Ik heb het dus eerder over botten ala lamsribben, kalfsnekken. Deze combineren vaak niet goed met brokken.
Of het verstandig is om met grote honden te gaan barfen? Dat hangt af van jouw omstandigheden.. Ik denk dat je een knap grote vriezer nodig hebt en knap wat centjes... Maar, het kAn wel!
Dan het rekenwerk: OK, mijn hond van 30 kilo eet ook 1 kilo voer op een dag. Hoeveel jij moet voeren? Die vraag is practisch niet te beantwoorden! Dat hangt helemaal af van jouw honden. Zijn ze te dik of te dun. Hoeveel beweging krijgen ze. Hoe snel werkt hun stofwisseling. Ik geef 1 voorbeeld:
1 hond van mij weegt 30 kilo en eet 1 kilo per dag.
1 hond van mij weegt 22 kilo en eet 1 kilo per dag(!)
1 hond van mij weegt 24 kilo en eet 600 gram per dag.
Het is dus moeilijk te zeggen hoeveel eten jouw honden nodig hebben, maar ik denk veel
(behalve de Labrador kruising).
Hoeveel versvlees geef je hen op de versvleesdag? Neem dit gewicht maar even als richtlijn voor de hoeveelheid voedsel die ze nodig hebben als je ze een zelf samengestelde maaltijd geeft. Dus, geef je ze 1 kilo versvlees op 1 dag, geef ze dan ook even 1 kilo voer, zelf samengesteld.
OK, en nu de verdeling: Volgens het Ian B. principe hebben jouw honden 60% rauwe vleesbotten nodig die voor 50% uit vlees en voor 50% uit bot bestaan. Heb jij volwassen honden? In dat geval: je kunt ook minder dan 60% rauwe vleesbotten geven. Of je kunt botten geven waar meer vlees dan bot in zit. Ik geef zelf 40% rauwe vleesbotten die ongeveer voor 50% bestaan uit vlees en 50% uit bot. Dit gaat bij mijn honden goed. De resterende 20% (omdat ik 40% rauwe vleesbotten geef) is dus alleen vlees en geen plantaardige voeding.
Goed, gaat we:
Zeg even (voor het gemak):
60% rauwe vleesbotten
15% rauwe, gepureerde groente
5% fruit
10% tot 15% orgaanvlees
5% tot 10% tafelresten en supplementen
Met andere woorden: 70% tot 75% moet bestaan uit voeding van dierlijke oorsprong!
Maak dus niet de fout om veel granen te gaan voeren. Deze zijn lekker goedkoop, vullen de maag, maar zijn (zeker in grote hoeveelheden) NIET GEZOND!
Dus, wat zou je op zo'n barf-dag kunnen geven...
Tja, ik vind dat altijd ZO moeilijk! Vooral wanneer mensen barf combineren met brokken/versvlees. Want, je weet niet 100% zeker wat er allemaal in de brokken/versvlees zit.
Bij 1 dag barfen komt dat allemaal niet zo krap hoor, maar als je een versvlees geeft waar al veel orgaanvlees in zit, zou ik dus zelf geen maaltijd geven (1 keer per week) waar orgaanvlees in zit.
Ik zou eerder kiezen voor dingen die ze niet binnen krijgen wanneer ze brokken/versvlees eten. Zoals bijv. vette vis. Sardientjes (rauw en heel met kop en al) of makreel (rauw en met kop maar ik maal ze eerst in de gehaktmolen). Vis moet je niet vaker dan 1 keer per week bijv. geven, maar dat zou dus een goede maaltijd zijn om te combineren met brokken/versvlees! (zo zijn er natuurlijk meer dingen die je kunt geven, die waarschijnlijk niet in de brokken/versvlees zit - ik denk aan konijn, parelhoen, eend, etc. etc). Nou, de vis kun je dan combineren met een groentemix (15% van 1 kilo) en bijv. 1 rauwe ei. Of ipv een rauw ei een scheutje yoghurt of huttekase. Of alleen vis met groente (of konijn of parelhoen of eend).
Als je rauwe sardientjes geeft: deze kun je in stukken knippen (is wel erg vies om te zien!) en door de groentemix mengen. Sommige honden weten er geen raad mee namelijk als je ze heel geeft - in het begin. Je zou daar zelfs (voor de smaak) nog een klein blikje zalm of makreel aan toe kunnen voegen.
Goed, deze vismaaltijd van bijv. 1 kilo (of meer) kun je over twee maaltijden verdelen. Je kunt ook zeggen: ik geef ze 's morgens 500 gram kippenkarkas (of meer, ik weet niet hoeveel jij moet voeren) en 's avonds 500 gram vis/groente/etc. (of meer dus).
Bij 1 dag per week barfen zou ik zelf geen supplementen gaan geven. In brokken en versvlees zit al genoeg. Behalve dan dat je bij een vette vismaaltijd eventueel een theelepeltje tarwekiemolie kunt geven voor de vitamine E.
Goed, verder zijn kippenvleugels en nekken niet de meest ideale voeding voor zulke grote honden. Het kAn wel, maar veel grote honden knagen er niet op met als gevold dat zo'n vleugel/nek kan vastlopen, ergens in het lichaam. Je doet er dus verstandig aan om grotere rauwe vleesbotten te geven waar ze wel op mOEten kauwen en anders zou ik zelf zeker de vleugels/nekken inknippen of platslaan.
Groetjes, Lizzy