Moderators: koekje, pearlsofpassion
Hitam schreef: Kreatinine waarden kunnen per meetmethode andere normaalwaarden hebben. Daarnaast heeft het laboratorium van de faculteit in Utrecht de laatste jaren meerdere keren de normaalwaarden veranderd. Normaalwaarden zijn dus geen onomstotelijk gegeven.Hitam,
Bovendien kunnen dieren op versvlees een wat hogere kreatinine hebben zonder dat er iets aan de hand is.
Misty schreef: Hitam,Dit interesseert mij ook heel erg.
Kun je aangeven wat de normaalwaarden ongeveer zijn? En met welke marge kunnen we rekening houden?
Tot welke waardes is het eigenlijk nog draagelijk voor een kat? Wat zijn de maximale waardes volgens jou?
Antonia schreef: Vanochtend heeft zij mij telefonisch de uitslag door gegeven.Wat ik vreemd vind is dat de Kreatine waarde nog goed is. Bij nierpatienten is dat namelijk het eerste wat gaat stijgen. Ook het aantal rode bloedcellen kan afnemen (bloedarmoede), maar volgens mij alleen bij katten in een vergevorderd staduim (katten met een hele hoge Kreatine waarde). Daarnaast is het Ureum maar ligt verhoogt. Ik denk dat jouw kat inderdaad een ontsteking heeft (en daar ook ziek van is) en als ik jou was zou ik na de antibiotica kuur de boel nog eens laten nakijken (en hem gewoon lekker bibi blijven voeren).
Ureum: 7,5 (normaalwaarde volgens Utrecht tussen 1,7 - 5,5)
Kreatine: 140 (normaalwaarde volgens Utrecht 170, mijn eigen dierenarts hanteert een normaalwaarde van 100).
Verder was er een verhoogde waarde leucocyten (ik hoop dat ik het goed benoem, ik dacht dat dat gaat om de witte bloedlichaampjes). Bij Ramses is dat 13, terwijl de normaalwaarde tussen 6 - 11 zou liggen. Volgens mijn dierenarts duidt dit op een ontsteking. En er was een verlaagde waarde van de ? rode bloedlichaampjes. Volgens mijn dierenarts duidt dit op een verminderde werking van de nieren.
Voor de ontsteking adviseert mijn dierenarts antibiotica (Marbocyl) en vanwege de verminderde nierfunctie dieetvoer.
Misty schreef: Hitam,Hangt dat niet af van de apparatuur waarmee de dierenarts test?
Kun je aangeven wat de normaalwaarden ongeveer zijn? En met welke marge kunnen we rekening houden?
Tot welke waardes is het eigenlijk nog draagelijk voor een kat? Wat zijn de maximale waardes volgens jou?
Misty schreef: Antonia,Ik begrijp het nut (noodzaak) van regelmatig het bloed laten onderzoeken. Maar eerlijk gezegd ben ik daar bij Ramses nog al van geschrokken. Voor mij was dit nieuw, ik had niet eerder ervaring met dit soort problemen. Mijn dierenarts doet dat door wat bloed uit de hals te halen en daarvoor moest Ramses onder een roesje. Gezien de slechte conditie van mijn kat ben ik hier geen voorstander van. Kan dit ook zonder roesje?
Mijn dierenarts hanteert de volgende normaalwaarden:
Urea 5.7 - 12.0 mmol/l
Crea 71 - 212 umol/l
Staat 'mmol/l' en umol/l' ook achter de waarden van jouw kat? Dan duidt dit volgens mij wel op een beginnend nierprobleem. Dat hij meer drinkt dan normaal duidt hier ook op. Het feit dat zijn vacht er niet goed uit ziet is een teken dat hij zich niet goed voelt. Hoe deze waarden invloed hebben op de ontsteking weet ik niet.
De ontsteking kan hem wel erg ziek maken, dit had mijn kat ook. En daarvoor zou ik zeker de antibiotica nemen. Het dieetvoer zou ik niet aan beginnen. Omdat hij ziek is eet hij slecht, maar hij moet wel eten. Bij de dierenarts kun je astronautenvoedsel krijgen van Hills geloof ik, daar hebben ze maar een klein beetje van nodig. Totdat hij zich weer beter voelt en zelf weer gaat eten. Of geef hem gewoon wat hij wel wil eten!! In het geval dat hij niet eet is het belangrijker dat hij iets binnen krijgt dan WAT hij binnen krijgt. En zorgen dat hij blijft drinken. Misschien vindt hij water met een scheutje melk lekker? De mijne is er dol op.
Verder kun je granules van VSM gebruiken voor zijn nieren. Dit zijn smaak- en reukloze bolletjes die je oplost in een klein beetje water en met een spuitje in z'n bekje kunt spuiten. Voor een kat van 4 kg:
Solidago Virgaurea D6 (ipv Blaas- en niercompositum voor UREA )- 3 x p.d. 1 granule
Lespedeza sieboldi D6 (voor UREA) - 3 x p.d. 1 granule
Nux vomica (eventueel bij misselijkheid) - 2 x p.d. 1 granule
Daarnaast alleen via en in overleg met DA voor de nieren:
krijgt mijn kat Ipakitine over zijn eten om fosfor te binden (dit is een redelijk nieuw product geloof ik).
En heb ik Fortekor gebruikt, maar ben er nu mee gestopt in overleg met DA, omdat niet duidelijk is wat dit met hoge CREA waarde doet. Bij lage CREA waarde heeft het volgens mij wel zin.
Hoe eerder je maatregelen voor de nieren neemt hoe beter. Misschien kun je het nog op een redelijk niveau houden of zelfs terugdringen. Vers voeren is daarbij natuurlijk ideaal. En misschien als hij zich weer beter voelt lukt dit wel. Dit heeft volgens mij zeker een gunstige invloed op z'n gezondheid en z'n nierfalen. En laat om de zoveel tijd zijn waarden testen. Ik doe dat nu ongeveer om de 2 maanden.
Hoop dat je hier wat aan hebt. Ik ben geen dierenarts, maar bovenstaande is naar aanleiding van mijn ervaring met mijn kat die naast dat hij Nierfalen heeft, een aantal maanden geleden ook een ontsteking had. Dus herken ik je verhaal. En is bovenstaande wat ik zou doen. Hoop dat het snel beter gaat.