Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Suzan54
Goeie info. Ze zeggen toch niet voor niets met al die waardes: read the cat. not the figures. Volgens de normen zou een kat opgegeven moeten zijn, maar de kat zelf vindt dat helemaal niet zo en huppelt lekker door.
Door Misty
Hitam schreef: Kreatinine waarden kunnen per meetmethode andere normaalwaarden hebben. Daarnaast heeft het laboratorium van de faculteit in Utrecht de laatste jaren meerdere keren de normaalwaarden veranderd. Normaalwaarden zijn dus geen onomstotelijk gegeven.
Bovendien kunnen dieren op versvlees een wat hogere kreatinine hebben zonder dat er iets aan de hand is.
Hitam,
Kun je aangeven wat de normaalwaarden ongeveer zijn? En met welke marge kunnen we rekening houden?
Tot welke waardes is het eigenlijk nog draagelijk voor een kat? Wat zijn de maximale waardes volgens jou?
Laatst gewijzigd door Misty op vr 01 sep 2006, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Antonia
Misty schreef: Hitam,
Kun je aangeven wat de normaalwaarden ongeveer zijn? En met welke marge kunnen we rekening houden?
Tot welke waardes is het eigenlijk nog draagelijk voor een kat? Wat zijn de maximale waardes volgens jou?
Dit interesseert mij ook heel erg.
Bij één van mijn vier katten gaat het de laatste tijd ook wat minder. Hij wordt magerder, zijn vachtje oogt wat poedelig en ik zie hem (daar waar mij dat eerder nooit zo opgevallen is) regelmatig drinken. De dierenarts heeft wat bloed afgenomen en opgestuurd, ik denk naar Utrecht maar heb daar eigenlijk niet naar gevraagd.
Vanochtend heeft zij mij telefonisch de uitslag door gegeven.
Ureum: 7,5 (normaalwaarde volgens Utrecht tussen 1,7 - 5,5)
Kreatine: 140 (normaalwaarde volgens Utrecht 170, mijn eigen dierenarts hanteert een normaalwaarde van 100).
Verder was er een verhoogde waarde leucocyten (ik hoop dat ik het goed benoem, ik dacht dat dat gaat om de witte bloedlichaampjes). Bij Ramses is dat 13, terwijl de normaalwaarde tussen 6 - 11 zou liggen. Volgens mijn dierenarts duidt dit op een ontsteking. En er was een verlaagde waarde van de ? rode bloedlichaampjes. Volgens mijn dierenarts duidt dit op een verminderde werking van de nieren.
Voor de ontsteking adviseert mijn dierenarts antibiotica (Marbocyl) en vanwege de verminderde nierfunctie dieetvoer.

Ik probeer al geruime tijd mijn katten over te zetten op vers, maar ze vreten het doodgewoon niet. Ik word daar wat moedeloos van. Er is één uitzondering. Ramses, de kat waar het nu wat minder mee gaat, die eet heel erg slecht. Om er voor te zorgen dat hij toch wat binnen krijgt voer ik hem nu. Ik stop hem kleine beetjes eten achter in zijn keeltje, en hij krijgt dus sinds een kleine week (of hij nu wil of niet) Bibi. Maar ik zie mezelf nog niet dagelijks vier katten uit de hand voeren. Ik ben bang dat dat niet gaat werken.

Alhoewel ik bij de honden hele goede ervaringen heb met producten van de Groene Os, denk ik er aan om voor Ramses de Nier Tonicum van MacSamuel te bestellen en hem die ter ondersteuning te geven. Dit zijn namelijk pilletjes en daardoor op dit moment iets makkelijker te voeren. Groene Os zijn druppeltjes. Die krijg ik bij hem alleen maar binnen als ik het door het voer heen doe, maar er wordt juist geadviseerd om het niet met het voer te geven.
Kortom: ik weet het even niet meer. Alle advies is welkom.
Laatst gewijzigd door Antonia op za 02 sep 2006, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
Antonia schreef: Vanochtend heeft zij mij telefonisch de uitslag door gegeven.
Ureum: 7,5 (normaalwaarde volgens Utrecht tussen 1,7 - 5,5)
Kreatine: 140 (normaalwaarde volgens Utrecht 170, mijn eigen dierenarts hanteert een normaalwaarde van 100).
Verder was er een verhoogde waarde leucocyten (ik hoop dat ik het goed benoem, ik dacht dat dat gaat om de witte bloedlichaampjes). Bij Ramses is dat 13, terwijl de normaalwaarde tussen 6 - 11 zou liggen. Volgens mijn dierenarts duidt dit op een ontsteking. En er was een verlaagde waarde van de ? rode bloedlichaampjes. Volgens mijn dierenarts duidt dit op een verminderde werking van de nieren.
Voor de ontsteking adviseert mijn dierenarts antibiotica (Marbocyl) en vanwege de verminderde nierfunctie dieetvoer.
Wat ik vreemd vind is dat de Kreatine waarde nog goed is. Bij nierpatienten is dat namelijk het eerste wat gaat stijgen. Ook het aantal rode bloedcellen kan afnemen (bloedarmoede), maar volgens mij alleen bij katten in een vergevorderd staduim (katten met een hele hoge Kreatine waarde). Daarnaast is het Ureum maar ligt verhoogt. Ik denk dat jouw kat inderdaad een ontsteking heeft (en daar ook ziek van is) en als ik jou was zou ik na de antibiotica kuur de boel nog eens laten nakijken (en hem gewoon lekker bibi blijven voeren).
Door Misty
Antonia,

Mijn dierenarts hanteert de volgende normaalwaarden:
Urea 5.7 - 12.0 mmol/l
Crea 71 - 212 umol/l
Staat 'mmol/l' en umol/l' ook achter de waarden van jouw kat? Dan duidt dit volgens mij wel op een beginnend nierprobleem. Dat hij meer drinkt dan normaal duidt hier ook op. Het feit dat zijn vacht er niet goed uit ziet is een teken dat hij zich niet goed voelt. Hoe deze waarden invloed hebben op de ontsteking weet ik niet.

De ontsteking kan hem wel erg ziek maken, dit had mijn kat ook. En daarvoor zou ik zeker de antibiotica nemen. Het dieetvoer zou ik niet aan beginnen. Omdat hij ziek is eet hij slecht, maar hij moet wel eten. Bij de dierenarts kun je astronautenvoedsel krijgen van Hills geloof ik, daar hebben ze maar een klein beetje van nodig. Totdat hij zich weer beter voelt en zelf weer gaat eten. Of geef hem gewoon wat hij wel wil eten!! In het geval dat hij niet eet is het belangrijker dat hij iets binnen krijgt dan WAT hij binnen krijgt. En zorgen dat hij blijft drinken. Misschien vindt hij water met een scheutje melk lekker? De mijne is er dol op.

Verder kun je granules van VSM gebruiken voor zijn nieren. Dit zijn smaak- en reukloze bolletjes die je oplost in een klein beetje water en met een spuitje in z'n bekje kunt spuiten. Voor een kat van 4 kg:
Solidago Virgaurea D6 (ipv Blaas- en niercompositum voor UREA )- 3 x p.d. 1 granule
Lespedeza sieboldi D6 (voor UREA) - 3 x p.d. 1 granule
Nux vomica (eventueel bij misselijkheid) - 2 x p.d. 1 granule

Daarnaast alleen via en in overleg met DA voor de nieren:
krijgt mijn kat Ipakitine over zijn eten om fosfor te binden (dit is een redelijk nieuw product geloof ik).
En heb ik Fortekor gebruikt, maar ben er nu mee gestopt in overleg met DA, omdat niet duidelijk is wat dit met hoge CREA waarde doet. Bij lage CREA waarde heeft het volgens mij wel zin.

Hoe eerder je maatregelen voor de nieren neemt hoe beter. Misschien kun je het nog op een redelijk niveau houden of zelfs terugdringen. Vers voeren is daarbij natuurlijk ideaal. En misschien als hij zich weer beter voelt lukt dit wel. Dit heeft volgens mij zeker een gunstige invloed op z'n gezondheid en z'n nierfalen. En laat om de zoveel tijd zijn waarden testen. Ik doe dat nu ongeveer om de 2 maanden.
Hoop dat je hier wat aan hebt. Ik ben geen dierenarts, maar bovenstaande is naar aanleiding van mijn ervaring met mijn kat die naast dat hij Nierfalen heeft, een aantal maanden geleden ook een ontsteking had. Dus herken ik je verhaal. En is bovenstaande wat ik zou doen. Hoop dat het snel beter gaat.
Laatst gewijzigd door Misty op za 02 sep 2006, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Misty schreef: Hitam,
Hangt dat niet af van de apparatuur waarmee de dierenarts test?
Door Antonia
Misty schreef: Antonia,

Mijn dierenarts hanteert de volgende normaalwaarden:
Urea 5.7 - 12.0 mmol/l
Crea 71 - 212 umol/l
Staat 'mmol/l' en umol/l' ook achter de waarden van jouw kat? Dan duidt dit volgens mij wel op een beginnend nierprobleem. Dat hij meer drinkt dan normaal duidt hier ook op. Het feit dat zijn vacht er niet goed uit ziet is een teken dat hij zich niet goed voelt. Hoe deze waarden invloed hebben op de ontsteking weet ik niet.

De ontsteking kan hem wel erg ziek maken, dit had mijn kat ook. En daarvoor zou ik zeker de antibiotica nemen. Het dieetvoer zou ik niet aan beginnen. Omdat hij ziek is eet hij slecht, maar hij moet wel eten. Bij de dierenarts kun je astronautenvoedsel krijgen van Hills geloof ik, daar hebben ze maar een klein beetje van nodig. Totdat hij zich weer beter voelt en zelf weer gaat eten. Of geef hem gewoon wat hij wel wil eten!! In het geval dat hij niet eet is het belangrijker dat hij iets binnen krijgt dan WAT hij binnen krijgt. En zorgen dat hij blijft drinken. Misschien vindt hij water met een scheutje melk lekker? De mijne is er dol op.

Verder kun je granules van VSM gebruiken voor zijn nieren. Dit zijn smaak- en reukloze bolletjes die je oplost in een klein beetje water en met een spuitje in z'n bekje kunt spuiten. Voor een kat van 4 kg:
Solidago Virgaurea D6 (ipv Blaas- en niercompositum voor UREA )- 3 x p.d. 1 granule
Lespedeza sieboldi D6 (voor UREA) - 3 x p.d. 1 granule
Nux vomica (eventueel bij misselijkheid) - 2 x p.d. 1 granule

Daarnaast alleen via en in overleg met DA voor de nieren:
krijgt mijn kat Ipakitine over zijn eten om fosfor te binden (dit is een redelijk nieuw product geloof ik).
En heb ik Fortekor gebruikt, maar ben er nu mee gestopt in overleg met DA, omdat niet duidelijk is wat dit met hoge CREA waarde doet. Bij lage CREA waarde heeft het volgens mij wel zin.

Hoe eerder je maatregelen voor de nieren neemt hoe beter. Misschien kun je het nog op een redelijk niveau houden of zelfs terugdringen. Vers voeren is daarbij natuurlijk ideaal. En misschien als hij zich weer beter voelt lukt dit wel. Dit heeft volgens mij zeker een gunstige invloed op z'n gezondheid en z'n nierfalen. En laat om de zoveel tijd zijn waarden testen. Ik doe dat nu ongeveer om de 2 maanden.
Hoop dat je hier wat aan hebt. Ik ben geen dierenarts, maar bovenstaande is naar aanleiding van mijn ervaring met mijn kat die naast dat hij Nierfalen heeft, een aantal maanden geleden ook een ontsteking had. Dus herken ik je verhaal. En is bovenstaande wat ik zou doen. Hoop dat het snel beter gaat.
Ik begrijp het nut (noodzaak) van regelmatig het bloed laten onderzoeken. Maar eerlijk gezegd ben ik daar bij Ramses nog al van geschrokken. Voor mij was dit nieuw, ik had niet eerder ervaring met dit soort problemen. Mijn dierenarts doet dat door wat bloed uit de hals te halen en daarvoor moest Ramses onder een roesje. Gezien de slechte conditie van mijn kat ben ik hier geen voorstander van. Kan dit ook zonder roesje?
Ik snap ook best dat niet iedere praktijk meetinstrumenten heeft, daarom stuurt mijn dierenarts het op naar Utrecht. Het liefst zou ik een dierenarts vinden die dus zelf kan meten en die zonder roesje werkt.
Door Kipsel
Nu, 2 maanden nadat bij Angel haar gebitje onder handen is genomen heb ik opnieuw bloed af laten nemen voor controle van de nierwaarden.
Ik heb hiermee toch besloten af te wachten omdat ze gewoon zichtbaar opknapte na de gebitsbehandeling. Ze eet nu meer en met meer smaak, ze komt aan, en ze glanst als nooit tevoren. Ook spuugt ze niet meer af en toe sinds dien.

Wonder boven wonder is haar Creatwaarde verbeterd ten opzichte van de vorige keer! Haar Creat waarde was nu 129 (was 187)umol/l.
Heeft iemand hier enig idee hoe het kan dat haar nieren beter zijn geworden? Voor mijn gevoel zal een eens beschadigde nier niet zomaar meer gerepareerd worden, of toch?!

Het enige verschil is dat Angel nu méér carnibest eet, maar voor die tijd at ze het ook al wel een paar maanden. Ze heeft verder geen medicijnen of andere middeltjes gehad. Zal de carnibest dan toch zo'n gunstig effect op haar nieren hebben veroorzaakt of zal het meer te maken hebben met de verminderde onstekingen in haar bekje dat haar creatwaarde is gedaald?

Groetjes,
Nienke
Door sylvia
Een slecht gebit, een gebit met ontstoken tandvlees kan zelfs levensbedreigend zijn. De bacterien die hier vandaan komen kunnen overal in het lichaam schade toebrengen en je heel ernstig ziek maken. Dit geld zowel voor mens als dier.
Door Kipsel
Zoals in dit topic te lezen is, is er regelmatig bloedonderzoek gedaan bij mijn katje Angel. We zijn inmiddels 3,5 jaar verder.
Tot nu toe kwamen de nierwaarden niet echt super verhoogd terug, at ze graag carnibest met extra water, en ben ik geen medicijnen meer extra gaan geven.
Ze kwam aan, of viel tenminste niet af. Tot sinds een maand geleden ongeveer.

Het viel me op dat ze was afgevallen, ze qua gedrag veranderde, hangeriger werd, warme plekjes opzocht, maar niet meer op een hoog aquarium kon springen, ze sprong vaak mis (spierzwakte?).
Vandaag weer eens bloed laten prikken:
Ureum: 7.6
Creat 207.
Deze dierenarts vond het dus duidelijk tijd voor nierdieet en fortekor.
Nierdieet wil ik niet aan beginnen, ze is al zo lang helemaal verslingerd aan de carnibest. Maar fortekor, ja, dat wil ik wel proberen.
Ze eet dus alleen de kittenvariant van de carnibest, en iets grovers gaan geven wordt waarschijnlijk weer lastig vanwege haar gebitje. Maar misschien kan ik wel iets anders vermalen en door haar carnibest doen om haar nieren te sparen met de voeding die ze binnenkrijgt?

Iemand suggesties/aanvullingen?
Door koekje
ik ben niet zo thuis in de nierdieten, maar ik dacht niet teveel rund oid geven, vooral veel gevogelte. of ik moet in de bonen zijn met een leverdieet. veel vocht is goed en belangrijk, roer er eventueel een extra klets water door.
voor een nierkat is uberhaupt iets eten beter dan helemaal niets eten.
foktekor lijkt me een goed idee, dat zou ik denk ik ook geven. brokjes zou ik ook niet doen. bandit heeft dacht ik wel een kvv voor nierkatten.
Door Borke
Nierpatiënten kregen en krijgen hier altijd Carnibest en fortekor.
Ik geef Fortekor met een smaakje, beide dames krijgen hier 2.5 mg, maar ik heb ontdekt dat de 5 m tabletten met een smaakje goedkoper zijn en niet zo goed genuttigd worden. Dus nu krijgen ze elk een halve 5 mg tablet per dag. Dat scheelt weer een beetje in de kosten.
Door Kipsel
de smakelijke fortekor (2,5 mg) lust ze niet, tenminste die pakt ze ook niet uit mijn hand, dus ik heb met mijn dierenarts overlegd dat ik hierna de 5 mg ga proberen en daar een halve van zal geven. Deze halfjes zijn kleiner en dus makkelijker naar binnen te stoppen  ;)
Ik heb geprobeerd haar nierdieet blikvoer erbij te geven, maar de eerste soort vind ze direct ook al niet interessant....De andere soorten die mijn dierenarts heeft zijn stukjes in saus, en dat is met haar gebitje nooit een succes geweest, dus daar blijf ik net zo lief bij weg.
Aangezien de Bandit varianten altijd vrij grof gemalen zijn, zie ik haar dat ook nog niet eten. Van de natuurvoervariant van Carnibest zit ze ook altijd al zeentjes uit te tuffen. Alleen de kittenvariant gaat er goed in, met een flinke plens water erdoor. Ik houd het hier voor haar maar bij als dat is wat ze graag eet, vind ik dat prima. Ik heb het liefste dat ze lekker eet, en wat ze dan precies krijgt (of dit nu nierdieet heet of niet) vind ik niet het belangrijkste, ze moet er gewoon nog plezier in hebben...Daar gaat het uiteindelijk om!
Door Too
Als grovere malingen van KVV lastig zijn zou ik ook niet 'moeilijk' doen.. en de bekende voeding handhaven met een plons water én de fortekor.
Je zou een zelf-gemalen-dieetmaaltijd kunnen overwegen..
Lekker en met plezier eten is in mijn ogen heel belangrijk, kwaliteit boven kwantiteit!

Mijn dametjes vinden pilletjes in een mini-stukje leverworst een cadeautje!
Door barbarella
Ik ben het eens met Too. Pilletje in een stukje leverworst of smeerkaas, hap slik weg. Zo gaat het hier in ieder geval met al onze honden en katten die ooit pilletjes moesten nemen. Als ze er niet intrapt kun je het voor het eten proberen, dan zijn ze iets inhaliger en minder oplettend en kieskeurig.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door