Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door maddoc
flin schreef: ja, klopt,...'t probleem met de pompflacons is (denk ik) bij te weinig verbruik (of lang staan in de winkel oid) dat 't snel ranzig wordt, en je dan 't hele positieve effect mist...en de HEMA dichtbij is, maar wat betreft de capsules;
't blijft onhandig om die dingen kapot te prikken om te kunnen druppen...en dan blijft er nog flink olie op oa vingers plakken ...  :-[

deze had je gezien?
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 966.0.html
Doils is geen pompflacon en kun je in de vriezer bewaren (alhoewel het bij mij dan wel bevroor terwijl ze vermelden dat het dat niet doet), ze zeggen dat het 2jr goed blijft.
Ik heb het idd wel met een andere visolie in pomflacon gehad dat de fles te groot was, te veel lucht bij kwam naarmate de olie opgebruikt werd en dan idd ranzig (maar dat kun je goed ruiken) werd en dan juist eerder schadelijk dan nuttig is.

De capsules doorprikken is idd niet wat, de hond eet ze als snoepjes,  ik dacht dat de gelatine oplost als je de capsule in warm water legt..

De link ken ik, was daar nog iets specifieks mee?

Succes met de vachtjes het lijkt me niet om een  normale verharing te gaan (en had je dat ook van eerdere ruiperiodes zo moeten kennen).
Door koekje
die laatste foto lijkt hij wel zowat kaal. met lang wanghaar.
en het pluis lijkt niet dunner/korter omdat de rest van de vacht lang en dik is? dus dat het contrast groter is geworden.

ik heb geen rexen, en geen idee verder hoe dat zit met die gekke vachten.
Door flin
maddoc schreef: oh dus het is niet echt kaal?
want het ziet er wel wat merkwaardig uit zo op de foto's.

Wat je ook verandert/geeft aan supplementen  voordat je daarvan de uitwerking op de vacht ziet ben je toch zo 6-8 wkn verder en vaak ook een verharing.
d'r zitten ieniemienie haartjes idd....

die 6 weken had 'k ook bedacht, tenzij z'n vacht in de tussentijd verder verslechterd, met deze toevoegingen
maddoc schreef: De link ken ik, was daar nog iets specifieks mee?
neuj,   'k begin me steeds meer af te vragen of katten DHA wel nodig hebben; er is/wordt  nergens aangetoond dat een kat EPA naar DHA wil/kan omzetten, en of dit überhaupt nuttig is.... EPA dus wel
Succes met de vachtjes het lijkt me niet om een  normale verharing te gaan (en had je dat ook van eerdere ruiperiodes zo moeten kennen).
ze hebben op brok nooit verhaart,  tijd zal 't leren...
Laatst gewijzigd door flin op di 07 okt 2008, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door maddoc
gaat mij ook vnl om de EPA, eerlijk gezegd ligt de Doils nog steeds in de vriezer en maak ik eerst de capsules op (waar ik het bestaan van vergeten was eigenlijk) aan de hond.

wat de vacht betreft het moet soms wel eerst slechter worden voor dat het betert; alle dode haren zullen er eerst uit moeten/gaan.

bedenk trouwens net dat verharende konijnen er soms ook aardig vreemd uit kunnen zien en zodra de hele vacht door de verharing door is weer een mooi, egaal vachtje hebben...
Door flin
maddoc schreef: bedenk trouwens net dat verharende konijnen er soms ook aardig vreemd uit kunnen zien en zodra de hele vacht door de verharing door is weer een mooi, egaal vachtje hebben...
;D ;D ;D ja, daar heb je zeker gelijk in;
ons buitenkonijn kreeg idd ook een strakke wandelende streep over d'r lijffie, van kort nieuw haar naar oud flufhaar...
  'k hoop echt dat dit hier ook speelt...
Door flin
koekje schreef: die laatste foto lijkt hij wel zowat kaal. met lang wanghaar.
en het pluis lijkt niet dunner/korter omdat de rest van de vacht lang en dik is? dus dat het contrast groter is geworden.
de lange haren die er zitten zijn idd vrij lang, maar nu heel dunbehaard,
de bijna kale plekken hebben zachte milimeter haartjes, waar je meer huid doorziet, dan haartjes...

't is net oftie zich geschoren heeft, en geen tijd meer had voor z'n wangen?  :-[ sjonge jonge...
Wij hebben ooit een paard in de wei gehad dat heel lang op een zand-paddockje gestaan had met hooi. Het eerste dat ze deed toen ze dus eindelijk gras en lijnzaadolie kreeg, eind van de zomer, was d'r ouwe wintervacht (ja, die zat er nog op, een 5-jarig paard  >:() er af gooien, met gelijk het restje zomervacht erbij. Ze was echt compleet kaal, nog nooit zoiets gezien! Nauwelijks haar d'r meer op, geen manen, amper aan staart, en dat voor een IJslander!
En toen ging ze nieuwe vacht bouwen, en hoe ...
Dat beestje had dus duidelijke tekorten opgebouwd, en toen ze goed ging eten kwam de haarwisseling goed op gang.
Door koekje
flin, je katten zijn 6 (de devons) en 2 (de cornish) ?
en ze hebben hun hele leven op royaal konijn/heuvels gestaan? nooit afwisseling van verschillende merken of dingen als natvoer en rauwe dingen tussendoor?

zoja, dan is het misschien eenzelfde verharing als bij t knolletje van kruimel.
het is het enige logische wat ik kan bedenken, eengezien ze het verder erg goed doen.
Door flin
Kruimel schreef: Wij hebben ooit een paard in de wei gehad dat heel lang op een zand-paddockje gestaan had met hooi. Het eerste dat ze deed toen ze dus eindelijk gras en lijnzaadolie kreeg, eind van de zomer, was d'r ouwe wintervacht (ja, die zat er nog op, een 5-jarig paard  >:() er af gooien, met gelijk het restje zomervacht erbij. Ze was echt compleet kaal, nog nooit zoiets gezien! Nauwelijks haar d'r meer op, geen manen, amper aan staart, en dat voor een IJslander!
En toen ging ze nieuwe vacht bouwen, en hoe ...
Dat beestje had dus duidelijke tekorten opgebouwd, en toen ze goed ging eten kwam de haarwisseling goed op gang.
hmm, dan neem 'k toch aan dat Ijsje tot z'n 3e jaar op de wei heeft gelopen? en dus miss tekorten opgebouwd in 2 jaar tijd?
koekje schreef: flin, je katten zijn 6 (de devons) en 2 (de cornish) ?
en ze hebben hun hele leven op royaal konijn/heuvels gestaan? nooit afwisseling van verschillende merken of dingen als natvoer en rauwe dingen tussendoor?
devons zijn nu 8 en 11 (voorzover 'k kan nagaan) en cornish is nu 2,5 jaar...
devons idd altijd dure brok, (in onze tijd dan, daarvoor neem 'k ook zoiets aan, maar geen idee, want herplaatsers)
cornish (en devons) staat nu een jaar zeg maar op vers, daarvoor brok en af en toe cb...

't frappante vind 'k dat ze alledrie min of meer dezelfde matige vachtjes vertonen...

'k ga verder geen 'gekke' dingen doen,
'k houd 't even bij de vit B, en chlorella, sprinkhanen en krekels, ekstra omega 3, daarnaast nu geen kippevlees
(runderlever vinden ze trouwens ècht niet te vreten...al doen ze 't wel)

en 'k wacht 't af...en houd 'ons' op de hoogte...desalniettemin is ikke niet blij...

'k hoop echt dat je gelijk hebben, zo met knol en nijn vergelijkingen.... ;) :)
IJsje was een achter-het-huis-paardje gefokt door iemand die geen fiducie had in begrazing. Ze had dus d'r hele vorige leventje in een piepklein weitje en een zandpaddock gestaan, deels alleen ook nog dus ze was helemaal gestresst toen ze bij ons kwam. Ze had nog nooit in een echte wei gestaan  :-\ en nooit fatsoenlijke manieren tov mensen en paarden geleerd. Zelfs aan een halster lopen kon ze niet ... er was nooit iets mee gedaan.
Ze had zeker tekorten opgebouwd en was ook nog heel erg gestresst, door het alleen staan bij de vorige baas en door alle nieuwigheden bij ons. Ze heeft bij ons ook nog maanden apart moeten staan, wel naast de andere paarden, omdat ze zich niet wist te gedragen en daardoor in elkaar gemept werd door de anderen. Ze had echt totaal geen benul! Probeerde door de andere paarden heen te lopen, kon geen signalen lezen, snapte er helemaal niks van. Door mensen liep ze trouwens ook heen, dat was een zeer snelle opvoedcursus in het begin ...
Door flin
Kruimel schreef: IJsje was een achter-het-huis-paardje gefokt door iemand die geen fiducie had in begrazing. Ze had dus d'r hele vorige leventje in een piepklein weitje en een zandpaddock gestaan, deels alleen ook nog dus ze was helemaal gestresst toen ze bij ons kwam. Ze had nog nooit in een echte wei gestaan  :-\ en nooit fatsoenlijke manieren tov mensen en paarden geleerd. Zelfs aan een halster lopen kon ze niet ... er was nooit iets mee gedaan.
Ze had zeker tekorten opgebouwd en was ook nog heel erg gestresst, door het alleen staan bij de vorige baas en door alle nieuwigheden bij ons. Ze heeft bij ons ook nog maanden apart moeten staan, wel naast de andere paarden, omdat ze zich niet wist te gedragen en daardoor in elkaar gemept werd door de anderen. Ze had echt totaal geen benul! Probeerde door de andere paarden heen te lopen, kon geen signalen lezen, snapte er helemaal niks van. Door mensen liep ze trouwens ook heen, dat was een zeer snelle opvoedcursus in het begin ...
oefff, zoiets als 'n flesveulen, en och 't is zo'n schat...
  gelukkig kan 't tij keren..onder de juiste omstandigheden... ;)
Door cylke
Mijn Cornish is ook zo haarloos, op z'n nek,hoofd,poten.
Hij krijgt CB natuur of CB lam en af en toe iets om te knabbelen (kwarteltje,kippenek,kippevleugel)

Voordat hij bij ons woonde at hij korrels.
Hij woont nu zo'n 6m bij ons, en eet al zolang CB. Maar zijn vacht is nooit verbeterd...
Door flin
update...nu ruim 6 weken verder:

de katzel met vlooi-intolerantie is ondertussen weer helemaal glad/zacht behaard: en dat vind 'k ook juist zo frappant:
komt 'r een vlooi langs , heeftie daar direct kriebels van: gelijk antie-drops, en 2 weken later positief resultaat...da's dus duidelijk!

maar nu:
Miep nog steeds wat minder behaarde flanken,...alhoewel 't lijkt dat er langzaamaan meer haar op komt...

en  Cornish dus echt helemaal niet....eigenlijk nog minder haar...
flanken, verdere zijkanten,...hals, kop, bovenop z'n rug...staart
    als 't zonnige daglicht 't toelaat plaats 'k weer een foto...
en dus geen korstjes, raar gedrag niks, ook geen gepluis, maar ook geen nieuwe vacht....
zeker nu 'k ook 't stukje van Cylke lees... :( (katzel 's van dezelfde fokker.zij voert CB, hier BARF..)

wat helpt hier?

'k heb nu Taurine capsules gehaald (ook naar aanleiding van  Loeka's toevoegingen)
en nee...'k weet 't ook niet:
vers vlees  lijkt genoeg in taurine te voorzien
maarrr, miss hebben de cornish daar 'n afwijking?
'k geef sind vandaag 1 capsule 500 mg per dag per 3 katten...(dat lijkt me wat veel, dus ga'k naar om de dag)
negatieve schadelijke gevolgen, ook hoger dan richtlijndoseringen zijn er bij mijn weten niet bekend?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door