Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door MillyMol
Anneloog schreef: za 14 mar 2020, 12:35 Sprak vanochtend een collega, jonge meid maar wel een met longproblemen en dus een die tot risicogroep behoort. Ze had manager geappt want hoest en vroeg zich af of ze wel moest gaan werken. ( tankstation met served koffie en vers belegde broodjes) zegt manager ja gewoon uitkijken met hoesten en extra je handen wassen. Regiomanager zegt het zelfde. Echt te zot voor woorden. Ik ben gelukkig nu 5 dagen vrij. Want mag echt niet naar werk van manlief. Vind ook dat collega gewoon thuis moet blijven. Vind eigenlijk dat bakkerij gewoon dicht moet. Maar nee bedrijf moet open blijven kosten wat het kost, ongeacht wat het RIVM adviseert Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
De richtlijnen van het RIVM zijn helder: bij hoesten en/of niezen en/of verkoudheid met of zonder koorts dien je thuis te blijven. Is het niet voor jezelf, dan toch zeker voor voor andere mensen. Die baas kan wat mij betreft de boom in.
Door sam28
Die baas zou me inderdaad ook de boom in kunnen, zeker met longproblemen.

Ik mag niet ziek worden voor maandag, ik heb dan een paar uurtjes een meeloopdienst en als dat bevalt een arbeidsvoorwaarden gesprek.
Ik hou me dus koest, wandel wat en zie weinig mensen. ;)
Door Siberienne
MillyMol schreef: za 14 mar 2020, 14:34 De richtlijnen van het RIVM zijn helder: bij hoesten en/of niezen en/of verkoudheid met of zonder koorts dien je thuis te blijven. Is het niet voor jezelf, dan toch zeker voor voor andere mensen. Die baas kan wat mij betreft de boom in.
+1!!!

Voor wie nog meer info wil waarom strenger beleid nodig is

Door eelke
Siberienne schreef: za 14 mar 2020, 14:51 Bericht van collega ; geschatte attack rate is nu 60% geschatte mortaliteit 0,5%. En voor wie dat laag vindt; dat is zelfde als Spaanse griep
Als de spaanse griep toen? Met mindere gezondheidszorg?
Door sam28
Anneloog schreef: za 14 mar 2020, 12:35 Sprak vanochtend een collega, jonge meid maar wel een met longproblemen en dus een die tot risicogroep behoort. Ze had manager geappt want hoest en vroeg zich af of ze wel moest gaan werken. ( tankstation met served koffie en vers belegde broodjes) zegt manager ja gewoon uitkijken met hoesten en extra je handen wassen. Regiomanager zegt het zelfde. Echt te zot voor woorden. Ik ben gelukkig nu 5 dagen vrij. Want mag echt niet naar werk van manlief. Vind ook dat collega gewoon thuis moet blijven. Vind eigenlijk dat bakkerij gewoon dicht moet. Maar nee bedrijf moet open blijven kosten wat het kost, ongeacht wat het RIVM adviseert Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Van de NOS;
Ik heb zwakke longen en mijn baas wil dat ik doorwerk, mag dat?

Nee. Hermine Voûte, advocaat arbeidsrecht: "Werknemers moeten zich houden aan de richtlijnen van het RIVM, en met zwakke longen behoor je tot de groep kwetsbaren."
Door pluk
Siberienne schreef: za 14 mar 2020, 14:51 Bericht van collega ; geschatte attack rate is nu 60% geschatte mortaliteit 0,5%. En voor wie dat laag vindt; dat is zelfde als Spaanse griep
Hoe interpreteer ik attack rare?
Het % mensen dat daadwerkelijk ziek wordt na contact met het virus?
Door MillyMol
eelke schreef: za 14 mar 2020, 15:15 Als de spaanse griep toen? Met mindere gezondheidszorg?
“Met mindere gezondheidszorg” is niet echte een goede vergelijking. De verspreiding ging langzamer, de wereld was minder bevolkt en toch zijn er nog miljoenen aan overleden. COVID-19 is vooral zo dodelijk omdat ons lichaam totaal geen weerstand heeft tegen het corona virus dat COVID-19 is, in tegenstelling tot het influenza virus. Bovendien zijn er nog geen antivirale middelen ontwikkeld, zoals dat wel het geval is voor influenza en al helemaal geen vaccin.
Door eelke
MillyMol schreef: za 14 mar 2020, 15:34 “Met mindere gezondheidszorg” is niet echte een goede vergelijking. De verspreiding ging langzamer, de wereld was minder bevolkt en toch zijn er nog miljoenen aan overleden. COVID-19 is vooral zo dodelijk omdat ons lichaam totaal geen weerstand heeft tegen het corona virus dat COVID-19 is, in tegenstelling tot het influenza virus. Bovendien zijn er nog geen antivirale middelen ontwikkeld, zoals dat wel het geval is voor influenza en al helemaal geen vaccin.
Death rate is het aantal doden onder de zieken toch? Dan kun je het wel vergelijken? % hetzelfde, terwijl nu de ziekenhuiszorg veel beter is. Dan kun je dus zeggen dat dit nu heftiger is?
Door src_esther
Kim_S schreef: za 14 mar 2020, 10:27 Ik hoest. Echt behoorlijk, mijn longen zitten ook “vast” zegmaar. Verder ben ik niet ziek, geen koorts, geen snotteren, niks.

En nou wil ik dus eigenlijk gewoon weten of dit nou corona is, maar ja, je wordt alleen getest als je in risicogebied was (Brabant stond er niet bij :P) of als je contact gehad hebt met iemand die positief getest is.

Natuurlijk is het belangrijker om de tests te bewaren voor acute gevallen, maar ik wil gewoon weten of ik nou nog een paar weken thuis moet blijven voor de zekerheid, of dat ik gewoon meteen weer naar buiten kan als het over is ::)
Als de hoestprikkel verdwijnt terwijl je wel koorts krijgt of het gevoel hebt dat er slijm zit, blijf hoesten. Een van de redenen dat er longontsteking optreedt is doordat de hoestprikkel verdwijnt terwijl je door zou moeten hoesten om je longen 'schoon' te houden.
Hopelijk is het de gewone griep, ook niet fijn, maar daar ben je beter tegen opgewassen. Beterschap!

@Siberienne, fijn dat jullie kunnen doorreizen. Goede reis!
pluk schreef: za 14 mar 2020, 15:26 Hoe interpreteer ik attack rare?
Het % mensen dat daadwerkelijk ziek wordt na contact met het virus?
Als ik Wiki goed begrijp, is de attack rate het aantal nieuwe gevallen in de populatie die risico loopt, gedeeld door de totale populatie die risico loopt. Als bv. alle 17 miljoen Nederlanders samen de populatie vormen, en er in NL op een dag 50 nieuwe ziektegevallen bij komen, dan is de attack rate (die dag) 50 gedeeld door 17 miljoen.
Als ik dat zo goed interpreteer, en als er een attack rate van 60% wordt voorspeld, dan gaat men er blijkbaar van uit dat 60% van alle Nederlanders (de populatie) het virus gaat oplopen. Of die mensen allemaal ziekteverschijnselen gaan tonen, geeft de attack rate - nogmaals, als ik het goed heb begrepen - niet aan.
Door Lizzy
Anne in Zweden schreef: za 14 mar 2020, 17:01 Als ik Wiki goed begrijp, is de attack rate het aantal nieuwe gevallen in de populatie die risico loopt, gedeeld door de totale populatie die risico loopt. Als bv. alle 17 miljoen Nederlanders samen de populatie vormen, en er in NL op een dag 50 nieuwe ziektegevallen bij komen, dan is de attack rate (die dag) 50 gedeeld door 17 miljoen.
Als ik dat zo goed interpreteer, en als er een attack rate van 60% wordt voorspeld, dan gaat men er blijkbaar van uit dat 60% van alle Nederlanders (de populatie) het virus gaat oplopen. Of die mensen allemaal ziekteverschijnselen gaan tonen, geeft de attack rate - nogmaals, als ik het goed heb begrepen - niet aan.
Nee, maar we weten ondertussen dat 20% van de besmette mensen IC nodig heeft. En 3% dood gaat. Ik weet niet waar we dan over praten maar volgens mij heul veul :-X

Zo langzamerhand heb ik wel behoefte aan een beetje goed nieuws :-X
Ben vanmiddag toch maar weer terug gegaan naar de AH.... was ontzettend rustig vergeleken met vanochtend, enne... zowaar 2 pakken à 4 extra dikke rollen toiletpapier kunnen kopen en een pak keukenrol.... dr lag niet veel, maar toch :D .... rest van de vakken waren nog steeds leeg.....
Door eelke
Lizzy schreef: za 14 mar 2020, 17:22 Nee, maar we weten ondertussen dat 20% van de besmette mensen IC nodig heeft. En 3% dood gaat. Ik weet niet waar we dan over praten maar volgens mij heul veul :-X

Zo langzamerhand heb ik wel behoefte aan een beetje goed nieuws :-X
De besmette én geteste mensen dan toch? Want er wordt niet meer zo veel getest, dus zijn er hoogstwaarschijnlijk veel meer gevallen, dus procentueel gezien minder mensen op de IC en dood?

Hier nog genoeg in de supermarkt hoor. Het was ook niet erg druk.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door