Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
Bij het maken van een excelsheetje waar ik dagelijks even de voorraad van de rollen KVV in kan bij houden. Ik wil de hoeveelheid rollen qua diersoort bijhouden en het totaal aan rollen bij houden. En ik heb echt de ballen verstand van Excel ;D
Door eelke
Heb je het programma wel? Het is volgens mij niet meer gratis bij windows :-\
Het is de bedoeling om sommen te typen om de cellen bij elkaar op te laten tellen.

Wil je het zelf maken en daar hulp bij, of wil je iemand die het voor je maakt. Ik denk wel dat ik beide kan.
Door Lizzy
frodo quin schreef: wo 11 sep 2024, 18:10 En wat is de bedoeling, dat je het aantal rollen per diersoort manueel aanpast als je er 1 uit de vriezer neemt of?
Ja. En dat het totaal qua diersoort en het totaal aan het aantal rollen dan veranderd.
Door Lizzy
eelke schreef: wo 11 sep 2024, 20:38 Heb je het programma wel? Het is volgens mij niet meer gratis bij windows :-\
Het is de bedoeling om sommen te typen om de cellen bij elkaar op te laten tellen.

Wil je het zelf maken en daar hulp bij, of wil je iemand die het voor je maakt. Ik denk wel dat ik beide kan.
Ik heb het programma. En ik heb geen idee wat handiger is, mij het uitleggen of het zelf doen ;D ;D . Nee maar serieus :biggrin2:
Das echt heel eenvoudig te maken.
Je kan in een bepaald vak ( vb aan het eind van je kolom) een totaal laten komen door in dat vak te gaan staan, '=' te typen, som ( of sum in het Engels ) en de vakken te selecteren waarvan je de som wil maken. Staat tussen haakjes zoals een quote hier. Als je dan entert, maakt hij de som en zie je de uitkomst in dat vak.
Als je dan in 1 van die vakken het getal verandert, verandert de som mee.

Maar welke knoppen waar precies staan en hoe het werkt met gewoon zelf typen, dat weet ik niet meest in de meest recente versie. Probeer eens met = te typen in een vak en kijk of je dan som vind...

Alleen de vakken met getallen selecteren, per diersoort. En voor het totaal aantal rollen niet je gehele vlak maar gewoon alle totalen per diersoort selecteren.
Je kan uiteraard in vakken boven of voor, zoals in elke tabel, schrijven over wat het gaat. Maar die neem je dan niet mee in je som, want dan snapt ie het niet. ;)
Als je typt wat pop zegt klopt het. Zal makkelijker zijn om de formule gewoon on de cel te typen en niet de functies te gebruiken.

Je wil zoiets he?
Haas. 10
fazant. 10
Lam. 10

Totaal. 30

En dan wijzig je het getal in de cel naast de diersoort en past het totaal mee aan. Dan typ je dus de formule in de cel waar 30 staat en selecteer je de cellen met 10. Als je daar dan 9 zet past het totaal mee aan.
Door Lizzy
Het duizelt me nu al hahaha. Maar als ik dus bij diersoorten 10 haas heb, dan wil ik daar geen 9 van maken maar -1 doen, waardoor het totaal op 9 komt. Snap je wat ik bedoel?
Lizzy schreef: do 12 sep 2024, 10:26 Het duizelt me nu al hahaha. Maar als ik dus bij diersoorten 10 haas heb, dan wil ik daar geen 9 van maken maar -1 doen, waardoor het totaal op 9 komt. Snap je wat ik bedoel?
Denk het wel. Je wil dus telkens "-1" ingeven in de rij van de diersoort. Het hangt dan af van hoe je het wil doen. Als je met grote getallen werkt zou ik het anders doen voor het overzicht, maar als het geen grote hoeveelheden zijn geef je dan gewoon in de juiste rij "-1" aan en wijzigt het totaal van die rij. Dat is dus ook gewoon weer een som. Dat is de makkelijkste manier.

Voor het overzicht zou ik het totaal per dier in de tweede kolom zetten na de diersoort dus. Je typt dan in die kolom de formule "=som(selecteert de cellen er naast)"
Even vet zetten zodat je je niet vergist en zeker als je met grotere getallen werkt is het wel handig om de eerste twee kolommen vast te zetten. Dan kan je naar rechts scrollen en blijf je die zien. Zo mis je niet makkelijk van rij.
Ik heb momenteel geen toegang tot excel, maar als je de kolommen selecteert en je doet rechtermuisknop zou het er tussen kunnen staan. Anders bij beeld of opmaak denk ik
Door Lizzy
Ik ga nog even stoeien maar volgens mij kom ik er niet goed uit... Ik wil dus het totaal aan diersoorten opgeteld zien maar ik wil ook de som van de diersoorten zien. En volgens mij lukt dat niet goed. Ik krijg dus niet voor elkaar dat excel de voorraad per diersoort bijhoudt. Aggrr, zie je, ik kan het niet eens goed uitleggen ;D
Lizzy schreef: vr 13 sep 2024, 07:25 Ik ga nog even stoeien maar volgens mij kom ik er niet goed uit... Ik wil dus het totaal aan diersoorten opgeteld zien maar ik wil ook de som van de diersoorten zien. En volgens mij lukt dat niet goed. Ik krijg dus niet voor elkaar dat excel de voorraad per diersoort bijhoudt. Aggrr, zie je, ik kan het niet eens goed uitleggen ;D
Dat zou geen probleem moeten zijn. Het is een som per diersoort en dan een som voor het totaal. Je neemt dd som voor het totaal van de cellen waar de som per diersoort staat.
Neem anders even een screenshot en plaats hem hier
Ik wil met liefde een overzicht voor je maken als het niet gisteren al af hoeft.
Dan heb ik van jou alleen wel nodig wat je allemaal in het overzicht wilt en welke diersoorten e.d.
Dat hoeft geen ingewikkeld overzicht te zijn.
Door Lizzy
Lizzy schreef: vr 13 sep 2024, 11:54 20240913_082535.jpg
OK. Daar gaan we :biggrin2:

Ik wil dat er dus opgeteld wordt hoeveel ik in totaal heb (onderaan). Maar als ik -3 doe bij zeg eend, dan wil ik niet dat ie in de rechterkolom 10 zet (zie voorbeeld) maar dat het totaal in de linker kolom op 10 gaat, en bij het totaal onderop er dus 3 aftrekt. Snap je het nog? :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door