Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door viperenoscar
Hallo,
Onze hond heeft vorige week haar eerste nestje van 10 pups gekregen.
Ik had niet verwacht dat het er zoveel zouden zijn. De bevalling is heel soepel gegaan. Ik merkte dat ze daarna wel erg moe was. Zeker omdat ze constant moest zogen. Ze zorgde ook niet zo heel goed voor de pups likte ze niet schoon en was onrustig. Veel hijgen, waarschijnlijk ook door de warmte lamp.
Heb de dag erna ook met de dierenarts gebeld. Maar als de temperatuur goed was en ze eet goed was er niet veel aan de hand.
Omdat ik bang was voor calcium te kort heb ik botgehalte omhoog geschroefd en krijgt ze elke dag geitenmelk met geweekte havermout.
Het leek beter te gaan. Gaat ook graag een blokje wandelen en naar buiten. Maar we hebben steeds meer moeite om haar te laten zogen. Ze maakt de pups wel schoon maar wil vaak niet meer in de werpkist.
Ik ga nu bij haar zitten en voer de pups sinds gisteren een beetje bij met kunstmelk.
Dat ik erbij ga zitten helpt wel. We hebben ook de nagels van de pups geknipt.
Ook erg opvallend is dat ze steeds meer de neiging heeft om te graven. Zowel in de tuin als binnen op de tegels.
Weet iemand wat dit betekent? Heeft ze dan toch nog calcium te kort? Wat kan ik nog meer doen om haar te helpen? Misschien toch nog calcium tabletten geven? Haar ontlasting is eerder aan de harde kant dan te zacht. En te veel calcium lijkt mij ook niet goed
Alvast bedankt!!!!
Door Lizzy
viperenoscar schreef: zo 13 dec 2020, 03:53 Hallo,
Onze hond heeft vorige week haar eerste nestje van 10 pups gekregen.
Ik had niet verwacht dat het er zoveel zouden zijn. De bevalling is heel soepel gegaan. Ik merkte dat ze daarna wel erg moe was. Zeker omdat ze constant moest zogen. Ze zorgde ook niet zo heel goed voor de pups likte ze niet schoon en was onrustig. Veel hijgen, waarschijnlijk ook door de warmte lamp.
Heb de dag erna ook met de dierenarts gebeld. Maar als de temperatuur goed was en ze eet goed was er niet veel aan de hand.
Omdat ik bang was voor calcium te kort heb ik botgehalte omhoog geschroefd en krijgt ze elke dag geitenmelk met geweekte havermout.
Het leek beter te gaan. Gaat ook graag een blokje wandelen en naar buiten. Maar we hebben steeds meer moeite om haar te laten zogen. Ze maakt de pups wel schoon maar wil vaak niet meer in de werpkist.
Ik ga nu bij haar zitten en voer de pups sinds gisteren een beetje bij met kunstmelk.
Dat ik erbij ga zitten helpt wel. We hebben ook de nagels van de pups geknipt.
Ook erg opvallend is dat ze steeds meer de neiging heeft om te graven. Zowel in de tuin als binnen op de tegels.
Weet iemand wat dit betekent? Heeft ze dan toch nog calcium te kort? Wat kan ik nog meer doen om haar te helpen? Misschien toch nog calcium tabletten geven? Haar ontlasting is eerder aan de harde kant dan te zacht. En te veel calcium lijkt mij ook niet goed
Alvast bedankt!!!!
Ik heb toch het gevoel dat ze zich niet goed voelt.

Of haar bloedsuikerspiegel is te laag (geef haar dagelijks lekker wat honing). Of het calciumgehalte is te laag. En dat moet je gewoon even laten prikken bij de dierenarts! Dan weet je het binnen 1 uur! Als het te laag is: moet ze echt even calciuminjectie. Maar nooit zonder te weten of calcium inderdaad te laag is want een te hoog calcium (dus wanneer je bij een gewoon normaal calciumgehalte in het bloed toch een calcium-injectie zou zetten) kan leiden tot een hartstilstand. Maar dit is een hele belangrijke om na te gaan. Ik zou zeggen: vandaag nog naar de dierenkliniek voor een bloedonderzoek.

Ze heeft ook geen koorts? Nog steeds niet? Wat is haar temperatuur nu?

Is er geen placenta achtergebleven?

Hoe is het gesteld met haar tepels? Heeft ze nergens verhardingen of dikke rode plekken? Voelt het hele melkpakket mooi zacht/soepel? Komt de melk er bij alle tepels goed uit? Geen gele rommel? Met andere woorden: heeft ze geen mastitis?
Door viperenoscar
Ja het zit me ook niet zo lekker. Vooral omdat ze zo graaft dat doet ze anders nooit.
Heb haar net gelijk wat honing bij het eten gegeven. Ze eet behoorlijk veel dat vind ik dan wel een goed teken.
Ze is ze nu aan het zogen en daarna meet ik de temperatuur. Het is niet dat ze niet zoogt maar ik denk toch te weinig lijkt of ze ergens last van heeft. Gisteren was haar temperatuur 38.1graden. Haar tepels en melk zien er goed uit. Die controleer ik paar keer per dag.
Ze gaat ook mee een blokje om .
Volgens de dierenarts was de kans heel klein dat er iets achter gebleven was in de baarmoeder omdat ze zo een groot nest heeft en door het zogen zou het er uit komen. De eerste dagen is heeft ze wel gebloed en nu is dat nog minimaal.
Door Hanny
Ze heeft nu pups en dus kun je niet zeggen, doet ze anders nooit, want anders heeft ze geen pups.
Ze lijkt in orde, geen problemen, die je moet verhelpen.
Maar dat graven wijst volgens mij op onrust, hetzelfde als het hijgen eerder. Dat hoeft niet van de warmte te komen. Ik heb altijd een thermometertje in de kist, recht onder de lamp, dan weet je over welke temperatuur je praat.
Als de puppen voldoende groeien, zou ik me zeker niet te veel met het zogen bemoeien.
Hier krijgt de teef altijd heerlijke pupmelk, verdund, het gaat er om, dat ze flink drinken.
Wel vertel ik haar tien keer per dag, dat ze een fantastisch goede moeder is en verder rust en rust en rust. Overigens staat er naast de puppykist altijd een mand met een heerlijke deken, waar dan heftig in wordt gegraven. Ze hoeven niet altijd bij de puppen te zijn.
Je kunt bach rescue, of passiflora complex overwegen, kan net een klein beetje helpen.
Succes met de dame,
Hanny
Door hannabelgje
Ah das lief van Hanny om je gerust te stellen.
Voor zover ik ervaring heb met net bevallen teefjes zijn ze de eerste paar dagen altijd wat onrustig, hijgerig en graverig. Er is mij toen verteld dat dat door de hormonen en naweeën komt. Je zou voor de zekerheid calcium kunnen laten prikken, maar het zou ook zomaar kunnen dat ze gewoon even tot rust moet komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door pearlsofpassion
Heeft de DA haar baarmoeder gevoeld?
Is die goed geslonken? Zit die nog op de goede plaats?
Zo'n groot nest, dat verschuift wel wat in de buik en zolang alles niet op de juiste plaats ligt, doet dat pijn.
Als de pups dan bij het zogen in de buik gaan duwen doet dat erg pijn.
Ook naweeën (als de baarmoeder nog krimpt) kunnen soms ontzettend veel pijn doen (kan ik van meespreken). En dat kan bij het ene nest heel lang duren en veel pijn doen, en bij een ander voelt de moeder niets.
Bij een groot nest is de kans op hevige naweeën wss wel groter. Bij een eerste worp dan weer minder maar ik zou toch eens laten voelen hoe het met die baarmoeder zit.
En haar tepels eens goed bevoelen. Als er ergens borsten heel vol zitten of zelfs al harde stukken hebben, die even wat leger melken (je kan de melk aan de pups geven). Zodat de druk eraf is en de pijn wegtrekt. Zo'n hard stuk doet al pijn, maar moet er echt uit, anders wordt het binnen een paar uur mastitis.

Ik ben zelf geen voorstander van meteen bijvoederen, (mensen doen dat veel te snel waardoor alles uit balans gaat) want normaal regelt de natuur dat prima zelf. Als ze laat zogen uiteraard, dus daar moet de oorzaak idd wel echt gevonden worden. Dat je dan wat bijvoert snap ik wel, maar ik zou eerder haar zelf proberen melken en die melk geven zodat haar productie omhoog gaat of tenminste niet dropt. Al kan je dat met handmatig melken nooit doen zoals de pups het doen. Dus als ze niet snel gaat laten zuigen, ga je moeten blijven bijvoeren en eens je daarmee begint wordt dat meestal alleen maar erger.. En de kans op mastitis hangt daarmee samen en wordt dus ook groter als de pups niet enkel haar melk drinken.
Zuigen aan een lege borst doet de mama trouwens geen pijn.. Maar dat de pups dan gaan wriemelen en in de buik duwen is natuurlijk minder aangenaam..
Het is als kersverse moeder altijd wat zoeken en in het begin onaangenaam, dat zogen, maar normaal, als er niet ingegrepen wordt, stabiliseert dat vrij snel en dan is het net rustgevend..
Ik hoop dat het snel in orde komt. En ik zou er dus zeker een DA eens naar laten kijken.. En grondig voelen.
Door viperenoscar
Allemaal heel erg bedankt voor jullie goede adviezen !!!!
Van die naweeën kan ik me heel goed voorstellen en volgens mij heb ik het ook een keer gezien aan de manier hoe ze zich gedroeg.
Ik heb honing bij haar eten gedaan en dat vindt ze ook heel lekker. Als ik samen met haar in het nestje ga zitten gaat het nu eigenlijk heel goed. Ze hijgt nog wel maar verder is ze heel rustig.
Dat ze ontzettend lief is en hele mooie puppies heeft vertel ik haar ook elke dag. En vertroetel haar elke dag.
Omdat het vandaag beter gaat wacht ik morgen ook nog even af om naar de dierenarts te gaan. Hopelijk gaat het vanaf vandaag alleen maar beter. En ik blijf als het tijd is om te zogen lekker bij haar zitten, ook snachts. Met het bijvoeden stop ik nu ook. Het is nu al zoveel beter dan gisteren :)
Over de bachbloesem resque hoe dien je deze toe? Aan het flesje laten ruiken of een paar druppels in het drinkwater ?

Allemaal heel erg bedankt ♥️
Door Lizzy
viperenoscar schreef: zo 13 dec 2020, 16:04 Allemaal heel erg bedankt voor jullie goede adviezen !!!!
Van die naweeën kan ik me heel goed voorstellen en volgens mij heb ik het ook een keer gezien aan de manier hoe ze zich gedroeg.
Ik heb honing bij haar eten gedaan en dat vindt ze ook heel lekker. Als ik samen met haar in het nestje ga zitten gaat het nu eigenlijk heel goed. Ze hijgt nog wel maar verder is ze heel rustig.
Dat ze ontzettend lief is en hele mooie puppies heeft vertel ik haar ook elke dag. En vertroetel haar elke dag.
Omdat het vandaag beter gaat wacht ik morgen ook nog even af om naar de dierenarts te gaan. Hopelijk gaat het vanaf vandaag alleen maar beter. En ik blijf als het tijd is om te zogen lekker bij haar zitten, ook snachts. Met het bijvoeden stop ik nu ook. Het is nu al zoveel beter dan gisteren :)
Over de bachbloesem resque hoe dien je deze toe? Aan het flesje laten ruiken of een paar druppels in het drinkwater ?

Allemaal heel erg bedankt ♥️
Dit klinkt al wel beter hoor! En als de temperatuur goed is: is dat al een hele geruststelling. Mijn teef had mastitis en ineens huizehoge koorts.

Rescue vindt ik echt een super goed idee! Dit likken ze in de regel (druppeltjes) zo van je hand. En zo niet kun je het door haar melk doen.

Ik lees dat ze vorige week de pups heeft gekregen en ik vind het ook normaal dat er de eerste dagen wat onrust is maar dat moet naar mijn ogen dus ook geen week gaan duren. Dus nou ja, goed blijven opletten. Ik denk dat je de symptomen van eclampsie ook goed kent?

Voor de zekerheid zet ik het toch even hier neer:

Het is heel belangrijk om eclampsie tijdig te behandelen en dus ook tijdig te herkennen. De eerste (soms vage) verschijnselen zijn: minder belangstelling voor de pups, onrustig, opgewonden, nerveus, angstig en min of meer paniekerig gedrag, weet even geen raad met de pups, piepen / janken tot aan hysterie. Hijgen en speekselen; soms braken en diarree. Toenemende spiertrillingen en -krampen, ataxie (waggelende gang), stijfheid en omvallen. Vervolgens heftige epileptiforme aanvallen en een (zeer) hoge lichaamstemperatuur. Zonder behandeling leidt dit beeld binnen circa 8-12 uur tot de dood.
Door viperenoscar
Dankjewel!
Ja eclampsie daar ben ik wel het meest bang voor. Maar ik blijf temperatuur en haar tepels goed in de gaten houden.
Maar zelf in de werpkist gaan zitten werkt heel goed. Zonder dat ik haar roep komt ze vanzelf een hele tijd erbij liggen.
Wat is dat genieten!!! En mijn band met mijn teef lijkt nog hechter te worden.
Nu maar hopen dat het vanaf nu alleen maar beter wordt.
Door viperenoscar
Vandaag gaat het eigenlijk wel heel goed.
Vannacht daarin tegen een stuk minder heb erg weinig geslapen.
Maar vandaag goed. De pups hebben goed gedronken. En een paar keer ging ze zelfs spontaan zelf in het nestje liggen. Dan wordt ze natuurlijk helemaal opgehemeld. Ik hoop dat ze dat steeds meer zelf gaat doen.
Maar ik ben toch blij als we een paar weken verder zijn en ik ze af mag spenen. Het belangrijkste is dat ze gezond zijn zowel mijn lieve teef als de pups. En ze zien er wel heel goed uit
Door Lizzy
viperenoscar schreef: ma 14 dec 2020, 18:24 Vandaag gaat het eigenlijk wel heel goed.
Vannacht daarin tegen een stuk minder heb erg weinig geslapen.
Maar vandaag goed. De pups hebben goed gedronken. En een paar keer ging ze zelfs spontaan zelf in het nestje liggen. Dan wordt ze natuurlijk helemaal opgehemeld. Ik hoop dat ze dat steeds meer zelf gaat doen.
Maar ik ben toch blij als we een paar weken verder zijn en ik ze af mag spenen. Het belangrijkste is dat ze gezond zijn zowel mijn lieve teef als de pups. En ze zien er wel heel goed uit
Oh wow, dat is goed nieuws!
En ja, ik snap wel dat je blij zou zijn als ze 4 weken zijn :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door