Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hope
Volgens mij maak ik het mezelf onnodig moeilijk met mijn huidige menu.
Ik geef konijnkarkas, reeribben en lamsribben en die zijn per kilo verpakt. Daarnaast geef ik haaskarkas, maar dat zit per tien kilo dus portioneer ik bij binnenkomst.

Maar die kiloverpakkingen portioneer ik dus ook. Uit 1 kilo haal ik drie porties. Ik wissel nu dagelijks af, hij krijgt dus nooit 2x achter elkaar hetzelfde vleesbot.
Het is veel werk. Kan ik ook een kilo vleesbot eruit halen en die achter elkaar opvoeren? Dus drie dagen konijn, drie dagen ree, drie dagen lam en tussendoor haaskarkas?

Het vleesbot ligt dan twee nachtjes in de koelkast. Het hoeft niet eerst deels ontdooit om te portioneren en dan weer in de vriezer. Is de kwaliteit van voeren nog hoog genoeg met vlees wat twee dagen uit de vriezer ligt? Wel in de koelkast natuurlijk.
En de afwisseling, dat gaat wel goed toch?
Door Kaela
Zo heb ik het altijd gedaan. Dat is ook het fijne van een grotere hond, dan heb je wat meer marge in de grote van je porties. En ik heb altijd het idee gehad dat langzaam ontdooien in de koelkast (wij sloopten de eerste dagportie zsm er vanaf en dan de rest nog behoorlijk bevroren de koelkast in) nooit slechter kan zijn dan een keer ontdooien om te portioneren. En de afwisseling hou je, want aan het eind van de rit heb je hetzelfde gevoerd.
Door Hope
Kaela schreef:Zo heb ik het altijd gedaan. Dat is ook het fijne van een grotere hond, dan heb je wat meer marge in de grote van je porties. En ik heb altijd het idee gehad dat langzaam ontdooien in de koelkast (wij sloopten de eerste dagportie zsm er vanaf en dan de rest nog behoorlijk bevroren de koelkast in) nooit slechter kan zijn dan een keer ontdooien om te portioneren. En de afwisseling hou je, want aan het eind van de rit heb je hetzelfde gevoerd.
Ja, de eerste portie kan er al heel snel af, ook omdat het allemaal losse stukken zijn, er hoeft vrijwel nooit iets gesneden/gehakt.
Lizzy schreef:Ja tuurlijk kan dat! Je voert uiteindelijk dezelfde afwisseling.
Zit ik dus al drie jaar moeilijk te doen ;D ;D ;D ;D ;D
Door Hope
Lizzy schreef:Ehhhh. Ja ;D ;D ;D ;D ;D
Beter zo dan andersom, te makkelijk doen en tekorten krijgen.
Of zo.
Maar eigenlijk is het gewoon stom ;D ;D ;D ;D
Door pearlsofpassion
Bij een hond zou ik dat zeker doen. Doe eten hun eten doorgaans mooi op en kunnen ook als het nodig zou zijn iets rijper vlees verdragen.
Bij katten enkel per 2 dagen als ze normaal mooi hun bortje leeg eten. Anders moet je nog wat bijhouden tot de dag erna en structureel vlees voeren van meer dan 3 dagen oud is toch wat overdreven.
Door Lizzy
Hope schreef:Beter zo dan andersom, te makkelijk doen en tekorten krijgen.
Of zo.
Maar eigenlijk is het gewoon stom ;D ;D ;D ;D
Ik vind het wel schattig :biggrin2:
Door Hylos
Ik had laatst een flink karkas in de garage gelegd om langzaam te ontdooien want het paste niet in de vriezer. 2 dagen later was het nog stijf bevroren. ::)
Denk er dus om dat het alsnog bevroren kan zijn als je koelkast goed koud is. :biggrin2:
Door Hope
pearlsofpassion schreef:Bij een hond zou ik dat zeker doen. Doe eten hun eten doorgaans mooi op en kunnen ook als het nodig zou zijn iets rijper vlees verdragen.
Bij katten enkel per 2 dagen als ze normaal mooi hun bortje leeg eten. Anders moet je nog wat bijhouden tot de dag erna en structureel vlees voeren van meer dan 3 dagen oud is toch wat overdreven.
Nelson vreet het waarschijnlijk nog op als het vlees de garage uit zou lopen. Maar hij is natuurlijk een kwetsbare hond en ik wil wel kwaliteit voeren. Een keer een dag mindef vind ik niet erg, ik eet ook weleens friet. Maar de hele week wil ik niet, vandaar ook mijn twijfel.
Aan de andere kant hoeft het niet eerst gedeeltelijk ontdooid om te kunnen portioneren en het scheelt natuurlijk een berg afval (en werk).

De katten zijn mutsen, die krijgen alleen vlees wat de avond ervoor uit de vriezer is gekomen. Maar een rol kvv in porties snijden is zo anders, of ik daar nu drie of vier stukken van maak zal weinig verschil zijn. Dat laat ik zoals het is dus.
Hylos schreef:Ik had laatst een flink karkas in de garage gelegd om langzaam te ontdooien want het paste niet in de vriezer. 2 dagen later was het nog stijf bevroren. ::)
Denk er dus om dat het alsnog bevroren kan zijn als je koelkast goed koud is. :biggrin2:
Ja, dat moet ik even uitproberen.
Lizzy schreef:
Ik vind het wel schattig :biggrin2:
;D
Door Lizetta
Oh, al dat werk voor niets :bigarmhug:
ik portioneer 10kg verpakkingen niet eens per dag/hond, maar per 2 dagen en 2 honden (net iets meer dan een kilo). Scheelt een boel hak-en breekwerk en ook enorm veel afval... Ze lijken het vlees van een dag oud vaak zelfs lekkerder te vinden...
Door Hope
Lizetta schreef:Oh, al dat werk voor niets :bigarmhug:
ik portioneer 10kg verpakkingen niet eens per dag/hond, maar per 2 dagen en 2 honden (net iets meer dan een kilo). Scheelt een boel hak-en breekwerk en ook enorm veel afval... Ze lijken het vlees van een dag oud vaak zelfs lekkerder te vinden...
Ach, het houdt je van de straat hé ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door