Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door El_Kato
#2817753
Zit al een tijdje te kijken voor een pizzasteen voor in de oven. Heb al gevonden dat het een chamotte steen moet zijn van 3 cm dik maar kan geen winkel in de buurt vinden (regio Alkmaar -NH) waar ik ze kan kopen. Ze zijn wel via internet te krijgen maar dan zijn ze of duur of de verzendkosten zijn hoog ivm het gewicht. Iemand een idee waar ik op kan zoeken op het internet of een steenhandel ofzo  :)

Kom bij tuinsteenhandels uit en die hebben het dan weer niet  :(
Door El_Kato
#2817777
Yep maar die zit behoorlijk uit de buurt. Zie wel net dat de verzendkosten 13,50 zijn per 2 dacht dat die veel duurder waren, hmmm dan kost de steen 20,50 per stuk dat vind ik wel te overzien  :g:

Iemand ervaring met het bakken op zo'n steen van pizza, brood en/of andere gerechten  :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2817787
Ik heb een pizza'oven' (pizza pronto) van Inventum. Geweldig apparaat. Zelfde idee als een ferrari pizzaoven, maar dan goedkoper.
Er zit ook een steen in.
http://www.dysa.nl/pizza

Ja, het is weer een apparaat voor in de keuken (of kelderkast), maar ik vind het zeker een meerwaarde tegenover een losse pizzasteen. Een losse steen is namelijk toch afhankelijk van de warmtecapaciteit van je oven en dat is nooit zo heet als een aparte pizzaoven of een tandoor oid. De pizzabakker wordt wel heter en geeft daarom een betere pizza.
Net zoals met iedere steen gaat de pizzabakker met de tijd steeds beter bakken, omdat je de steen steeds beter en verder inbakt.
Door El_Kato
#2817944
Die 123 pizza had ik ook gevonden maar daar is de steen zelf 42,50 en dan nog de verzendkosten van 10,00. De steen is dan 400x300x30 dus wel iets breder als die andere maar ook een stuk duurder.

Het nadeel van de pizzabakker vind ik dat je er geen andere gerechten mee kan maken en wil de steen ook gaan gebruiken om bijvoorbeeld brood mee te bakken. Heb ook iets gezien dat je er echt gerechten mee kan maken maar dan moet je eigenlijk iets van een opstaande rand hebben denk ik om ervoor te zorgen dat je geen sappen ed verliest.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2817983
Flat bread (plat brood) kan je er wel opmaken, ook in het apparaat zelf.
Gewoon brood zou ik op geen enkele pizzasteen doen (wel met pizzabakker in mn hoofd uiteraard), dat wordt te warm.

Ik kan even geen plaatje vormen in mn hoofd van iets met gerechten die je erin zou willen maken.
Door lianneke
#2817988
El_Kato schreef: Yep maar die zit behoorlijk uit de buurt. Zie wel net dat de verzendkosten 13,50 zijn per 2 dacht dat die veel duurder waren, hmmm dan kost de steen 20,50 per stuk dat vind ik wel te overzien  :g:

Iemand ervaring met het bakken op zo'n steen van pizza, brood en/of andere gerechten  :)
Ik heb ook gezocht naar steen om op te bakken en kon het moeilijk vinden.
Bak nu brood op een ouwe roodstenen dakpan. Ooit in Frankrijk gevonden..
Door sella
#2818076
Ik heb stenen bij een kookwinkel gekocht. Onze oven kan op 250 graden, en we krijgen er heerlijke krokante pizza's van.
Ze waren 14.95 per stuk.
Dat moet toch ook wel in Alkmaar te krijgen zijn dan toch?!
Door El_Kato
#2818199
Zeker hebben we kookwinkels in Alkmaar, weet er in ieder geval twee zelfs  :P

14,50 is ook niet duur had ze duurder gezien op het internet in kookwinkels dus ben er eigenlijk vanuit gegaan dat je dan gelijk aan de 40 a 50 euri zou zitten.

Hmmm een roodstenen dakpan..... er liggen er genoeg op het dak hier  :)

@ Koekje: brood schijnt juist veel lekkerder te worden wanneer je zo'n steen gebruikt door de hitte van de steen. Zit net wel op een broodbakforum te kijken en lees daar dat je met stoeptegels of plavuizen ook een goed resultaat krijgt... nou nog maar eens meer over lezen. Las daar ook dat BouwCenter ook chamotte stenen op bestelling schijnt te leveren en die hebben we gewoon in Alkmaar dus dat houd ik ook even in het achterhoofd  :)
Door Anne in Zweden
#2818213
koekje schreef: Ik heb een pizza'oven' (pizza pronto) van Inventum. Geweldig apparaat. Zelfde idee als een ferrari pizzaoven, maar dan goedkoper.
Er zit ook een steen in.
http://www.dysa.nl/pizza

Ja, het is weer een apparaat voor in de keuken (of kelderkast), maar ik vind het zeker een meerwaarde tegenover een losse pizzasteen. Een losse steen is namelijk toch afhankelijk van de warmtecapaciteit van je oven en dat is nooit zo heet als een aparte pizzaoven of een tandoor oid. De pizzabakker wordt wel heter en geeft daarom een betere pizza.
Net zoals met iedere steen gaat de pizzabakker met de tijd steeds beter bakken, omdat je de steen steeds beter en verder inbakt.
Koek, maak je de pizza dan ook helemaal zelf, inclusief het deeg, of gebruik je hem alleen voor diepvriespizza?
Door Irish
#2818228
Vriendlief maakt brood op zo'n steen, pizzasteen, erg lekker! :)
Al komt dat meer door de manier hoe je brood bouwt en wat je erin doet, dan de steen denk ik :)
Door K&D
#2818240
Pizzadeeg recept is ongeveer 150 keer getest met diverse toppings:

voor 3 flinke pizza's

320 gram bloem
160 ml lauwe melk
8 gram gist (droog)
1 theelepel suiker
ongeveer 1/2 theelepel zout
scheutje olie
2 theelepels pesto groen of rood.

in 3 stukken delen en vooral dun uitrollen.

beleg: ketsjup (wij vinden de AH het lekkerst) en dan gerapste kaas van de Aldi (belegen) met salami, ui, mozarella, ham, champignons (niet te veel) tomaat, paprikastukjes, en/of wat je lekker vindt. Dan wat Italiaanse kruiden erover (gemengde) en 20 minuten in een oven a 180 graden.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2818241
Anne in Duitsland schreef: Koek, maak je de pizza dan ook helemaal zelf, inclusief het deeg, of gebruik je hem alleen voor diepvriespizza?
Nee, gewone vieze pizza gaat in de gewone oven. Home made pizza (eerst zelf deeg kneden in de BBM) gaat in de pizzabakker. Ik maak ook zelf de saus en beleg zelf de pizza.


Een gewoon brood (dus redelijk hoog) past niet alleen niet in de pizzabakker denk ik, maar die wordt echt te heet voor een gewoon brood. Dan is de buitenkant zwart en de binnenkant nog rauw. Plat brood (naan bv) zou wel kunnen. Zo'n losse steen voor in de oven zou misschien wel een gewoon brood kunnen hebben, maar dat wordt gewoon niet zo warm als een pizzabakker.
Mijn gewone oven kan ook tot 250 graden, dat kunnen alle ovens. De pizzabakker daarentegen komt eerder richting de 400.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door