Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door pike
pearlsofpassion schreef: zo 26 apr 2020, 07:40 Je hebt gelijk over het ontstaan van de heide, en toch sluit dat niet uit dat brand daarin een natuurlijk proces is. Ik zou m'n cursus natuurbehoud erop moeten naslaan (maar die zit in dozen op zolder) om de details ervan te kunnen uitleggen.
Desondanks is het natuurlijk niet iets dat je bewust gaat opzoeken of in stand houden. Maar achteraf, als alles geblust is, zou ik me over de natuur niet al te veel zorgen maken.
In de Deurnese Peel komen 94 broedvogelsoorten voor waarvan er 20 op de rode lijst staan. Hun nesten zijn verbrand, hun broedbiotoop is verbrand, hun leefgebied, hun voedsel, alles is verbrand. De vogels zijn vertrokken.
Reptielen zijn verbrand evenals hun habitat. En wat waarschijnlijk niemand veel interesseert maar wat dacht je van insecten en nog heel veel andere diersoorten die hun leefomgeving kwijt zijn.
Wat de consequenties voor de toekomst zijn dat zal natuurlijk nog moeten blijken.
Afbranden voor natuurbeheer of -behoud is in theorie misschien aardig, maar deze niet geplande, onbedoelde en ongecontroleerde branden vallen in mijn optiek toch echt niet onder natuurbeheer of -behoud. Ze zijn alles vernietigend.
Door pearlsofpassion
Ik had het specifiek over heide he.
Niet over bos!

En ik zei zelf al dat het in zo'n dichtbevolkt gebied niet handig is.

Verder ken ik de gebieden natuurlijk niet, dus ik kan er niet in detail op ingaan.
Ik zei het alleen over heide en enkel over de natuurkant van de zaak. Gewoon wat relativeren omdat mensen altijd denken dat het zo'n natuurramp is. Heide herstelt zich erg snel na een brand. Niet binnen de paar maanden uiteraard.
Voor bos is dat helemaal anders en niet van toepassing. Daar zijn dat wel rampen. Duidelijk en zonder twijfel.
Door pike
pearlsofpassion schreef: ma 27 apr 2020, 07:50 Ik had het specifiek over heide he.
Niet over bos!

Verder ken ik de gebieden natuurlijk niet, dus ik kan er niet in detail op ingaan.
Ik zei het alleen over heide en enkel over de natuurkant van de zaak. Gewoon wat relativeren omdat mensen altijd denken dat het zo'n natuurramp is. Heide herstelt zich erg snel na een brand. Niet binnen de paar maanden uiteraard.
Voor bos is dat helemaal anders en niet van toepassing. Daar zijn dat wel rampen. Duidelijk en zonder twijfel.
dubbel
Laatst gewijzigd door pike op ma 27 apr 2020, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pike
pearlsofpassion schreef: ma 27 apr 2020, 07:50 Ik had het specifiek over heide he.
Niet over bos!

Die vogels zitten niet allemaal in het bos hoor, ook op de open stukken komen zeldzame broedvogels voor. En voor onze heide geldt ook: Alleen als het afbranden gecontroleerd gebeurt onder toeziend oog van beheerders/brandweer kan je van beheer spreken, anders niet. En die zullen de boel ook niet tijdens het broedseizoen platbranden.
Door Anne in Zweden
Siberienne schreef: ma 27 apr 2020, 22:45 Een man thuis hebben tijdelijk zonder werk en zonder doel. Zucht....
Ik weet nog wel een leuke website voor 'm waar ie een beetje op kan rondkijken. :biggrin2:
Door Kim_S
Anne in Zweden schreef: ma 27 apr 2020, 23:00 Ik weet nog wel een leuke website voor 'm waar ie een beetje op kan rondkijken. :biggrin2:
Ik ook. Die website bekijkt mijn man (bijna) zonder werk en mèt doel dagelijks :P

Herstel; hij heeft de app :biggrin2:
Door Eef+Stippels
Xindy moet vanochtend naar de da :nerves:
Ze is niet helemaal fit en op hun oude dag is dat extra spannend.. Hopelijk valt het mee.
Door pearlsofpassion
pike schreef: ma 27 apr 2020, 20:20 Die vogels zitten niet allemaal in het bos hoor, ook op de open stukken komen zeldzame broedvogels voor. En voor onze heide geldt ook: Alleen als het afbranden gecontroleerd gebeurt onder toeziend oog van beheerders/brandweer kan je van beheer spreken, anders niet. En die zullen de boel ook niet tijdens het broedseizoen platbranden.
Dat ben ik volledig met je eens. Het is geen positief iets, zo'n brand. Dat nooit he.

Eigen klaag: Cuzco heeft een bultje op zijn buik, naast een tepel. En het is geen puist zoals vorige keer.
Groter, harder, vast aan de huid maar niet aan onderliggend weefsel.
Pfff... Ik kijk er tegenop om naar de DA te gaan. Omwille van wat het kan zijn en omwille van Corona. En omdat het zo goed als zeker verwijderen wordt... Of het moet een vetbolletje zijn (hoop hoop).
Door dinky89
Hopelijk is het een stom onschuldig bultje PoP!

Eigen kleine klaag: Er net achter komen dat 5 mei geen vrije dag blijkt te zijn :o
Door Fenixjuh
dinky89 schreef:Hopelijk is het een stom onschuldig bultje PoP!

Eigen kleine klaag: Er net achter komen dat 5 mei geen vrije dag blijkt te zijn :o
Klaag: 5 mei moet ik normaal werken, maar eens in de 5 jaar is het een vrije dag.... Maar helaas, alles afgelast.... >:(

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Door Kaela
dinky89 schreef: di 28 apr 2020, 16:10 Hopelijk is het een stom onschuldig bultje PoP!

Niet? Dit jaar toch wel? Ik heb wel vrij.
En ik ga al nooit naar bevrijdingsfestivals, dus het wordt een bevrijdingsdag als altijd voor ons :biggrin2:
Door Tibbies
Phhh, hier ook een klaag. Noa heeft een anaalontsteking. 3 jaar geleden ook een keer gehad en prima behandeld door onze dierenarts. Afgelopen vrijdag dacht ik al dat het weer mis ging. Moeilijk poepen en veel likken. 's-avonds dikke bult aan 1 kant. Van vrijdag op zaterdag opengebroken. Steeds gewassen met groene Badedas oplossing en ingesmeerd met honingzalf. Het leek in eerste instantie te helpen. Vanochtend met uitlaten weer moeilijk lopen en poepen, zo zielig. Dierenarts gebeld en kon i.v.m. drukte om 16.30 uur komen. Mijn eigen dierenarts was er niet en de dierenarts die er was vond ik verschrikkelijk. Ik heb Noa nog nooit eerder horen gillen en jammeren tijdens een of andere behandeling. De dierenarts keek steeds hulpbehoevend naar de 2 assistentes en ik moest op afstand toekijken. Pijnstiller en ab mee en moet vrijdag terug om zalfzakjes die ze in de anaal klieren heeft geplaatst te laten verwijderen.Ik ben totaal van slag en hoop dat vrijdag mijn 'eigen' dierenarts er weer is.
Door pike
PoP hopelijk valt het mee met Cuzco!

5 mei, manlief werkte vroeger altijd op 5 mei. Iedereen was vrij maar mijnheer moest zonodig weer werken >:( >:(
Maar dat was vroeger :cool: Vandaag wou ik zalmkoppen met lijf voor Duc bestellen bij de visboer zegt hij "volgende week dinsdag is de visboer er niet dan is het namelijk 5 mei". Verdorie. Nou dan wil ik graag voor over twee weken viskoppen met lijf bestellen. Hij keek eens bedenkelijk voor hij het op een briefje schreef en in de kassa stopte. En toen ik met mijn gebakken visjes wegliep riep hij me na "Als je het maar niet vergeet over 2 weken!" ;D 2 weken is een lange tijd :biggrin2:
Wat een narigheid, Duc had vandaag zijn laatste vis. Dat wordt volgende week óf geen vis óf de sprotjes van Jakkie eten. Nou ja, als dat het ergste is :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door